Auteur Topic: Wathelet voorstander van verplichting winterbanden naargelang...  (gelezen 6967 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Wathelet voorstander van verplichting winterbanden naargelang...
« Reactie #15 Gepost op: zondag 12 februari 2012 - 12:00:49 »
Het zou mij echt verwonderen wanneer regen of sneeuw rekening gaat houden met landsgrenzen. ;)
Idd, daarom zou een EU-harmonisatie door een basisregel niet slecht zijn, MET een degelijke EU-standaard over de kwaliteit van een band, want blijkbaar is dat "M+S en sneeuwvloksymbool/bergen" niet beschermd, ik heb al  Chinese gansjaarbanden gevonden die ´buisden´ in Europese testen en als gansjaarband zelfs het sneeuwvlok/berg-symbool dragen...

Men kan natuurlijk ook het zoutstrooien in een Europese milieuwet opnemen zoals in menig buitenland, en het zout strooien verbieden op bepaalde secundaire wegen en in steden waar strenge milieunormen gelden. Ook gedaan met dat gezaag.  ;D

Soit, Benelux, naast Denemarken en Polen zijn (nog) uitzonderings´eilanden´ in de EU:
Daar laat men de verantwoordelijkheid aan de bestuurder, maar in vele landen schijnt dat niet te werken...  ;D
(gevolg soms monsterfiles...; wegen en bruggen verslijten sneller door overdreven zout strooien;  enz...)

Winterbanden en Gansjaarbanden die het wintersymbool dragen zijn tenslotte geen pure sneeuwbanden zoals vroeger.
Gansjaarbanden zijn serieus aan ´t opkomen en quasi in alle maten te verkrijgen, ik denk in de nabiije toekomst nog meer.
Maar de kwaliteit kan zeker algemeen beter, een EU-minstens-norm zou een goede zaak zijn.
Slechts enkele Europese merken halen nipt voldoende, enkel een merk een bevredigend totnutoe.
Maar dat kan in enkele jaren al heel anders uitzien, de vraag van de klant doet de kwaliteit ook stijgen.

Dus wie gansjaarbanden legt kan niet "zagen" dat hij een set steeds moet stockeren of moet laten stockeren, en er geen plaats voor heeft ofzo.

Voor meer- en veelrijders die meer waarde op veiligheid leggen blijft een set stockeren de beste keuze; daarbij denk ik ook aan de automatische 2-jaarlijkse (grondige) controle van de 8 banden en de mogelijkheid Voor<>Achter te wisselen zodat men een gelijkmatige slijtage behoudt over de ganse levensduur. Als men met een set banden rijdt wordt dat algemeen zelden gedaan, of het kost ook wat moeite of geld....

referte ADAC deelt zijn punten zo in: (bron ADAC)
Prioriteit is dus vooral natte weg.
Citaat
Criterium :                       type banden                
                    winter-/gansjaar   |      zomerband
Regen:                      30%      |          40 %
Sneeuw:                     20%      |           - -
Droog:                        15%       |          20 %
Ijzel:                           10%      |           - -
verbruik/rolweerstand:  10%      |          10 %
Slijtage:                      10%      |          20 %
geluid/comfort:             5 %      |         10 %

Citaat
Eigenlijk zou men, wanneer men in de wagen stapt, moeten kijken wat voor weer het is en dan de wagen "het gepaste schoeisel" aantrekken en wanneer het weer onderweg veranderd opnieuw wisselen. ::)
Ik bedoel maar, waar is men eigenlijk mee bezig?
Daar zijn ze toch niet echt mee bezig ?
Het gaat eerder om:
1- ofwel 1 set banden = goede gansjaarbanden die ruim voldoen voor het ganse jaar.
2- ofwel 2 set banden = zomer en winter voor diegenen die meer waarde op veiligheid leggen.
1+2 eventueel aan te vullen met sneeuwkettingen indien "bord-onderbord omstandigheid"  het verplicht.

Bij alle soorten banden moet iedereen zorgen dat hij veiligheidskwaliteit krijgt voor zijn geld (zoals met andere dingen).
Bewuste bestuurders doen dat ook.

Er worden zoveel autoveiligheidsdingskes opgelegd -of in serie- die de veiligheid verbeteren, die elke bestuurder bijna blind wil en ervoor extra betaald, ze kunnen ook niet anders, de auto´s zijn er (verplicht) mee uitgerust.
Vergeleken daarmee meen ik toch dat de kwaliteit van de banden toch jarenlang verwaarloosd worden.
Het enige is 1,6 mm minstens profiel...  :-\ wet einde 60´s ofzo.

Er zijn zelfs landen die minstens 3 (Slovenie) 4 mm (Oostenrijk) minimumprofiel verplichten voor hun winterbanden bvb.
En in Slovenie aan de kustgebieden is het warmer als aan de Vlaamse kust... en minder sneeuw...

Citaat
Hier in het vlakke land heb ik met mijn M+S banden nog niet het minste probleem ondervonden, zowel om te vertrekken op eender welk terrein of aan hogere snelheden op de snelweg.
M+S zou ook voldoende moeten zijn in toekomstige wetgevingen als ze er al komen, maar hopelijk komt er een hogere kwaliteitsnormering van die gansjaarbanden.

Citaat
Zelfs met de Kangoo van het werk, eigenlijk een zeepkist op wielen met als enige luxe de airco en een radio, op zomersloffen geen enkel probleem ondervonden tot nog toe.
Is nu 2 jaar oud en samen met 2 collega's rijden we toch ook wekelijks een 700 kilometer bijeen.  ...]
We hadden vroeger ook een VW Polo op smalle M+S Goodyears Vector die kwam met zijn 850 kg gewicht vlotjes overal door zelfs door 15 cm sneeuwhoogte. Het hangt dus ook van de auto af, tegenwoordig hebben zelfs de kleine auto´s ook nog die rijhulp zoals electronsch sperdifferentiaal (ASR of TCS); vroeger vertrok men op gladde wegen quasi op één aangedreven wiel, nu is het al quasi minstens 2.
Vanaf middenklasse kon men toen een mechanisch sperdifferentiaal (25%) als optie nemen, in bepaalde gebieden helemaal geen luxe maar hoognodig in de winter tesamen met winterbanden.
« Laatst bewerkt op: zondag 12 februari 2012 - 12:11:18 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: zondag 12 februari 2012 - 12:01:24 »
Kijk, ik woon op 13km van mijn werk, dat is dus de enige verplaatsing die ik moét doen bij slecht weer, al de rest is privé, en als het té slecht is kan ik dus gewoon thuis blijven.
Ik heb wel al met winterbanden gereden met een firmawagen; dat is idd beter in sommige omstandigheden. Echter op sneeuw trek ik met mijn zomerbanden goed mijn plan.  Op droog wegdek vind ik het verschil helemaal niet spectaculair.  En op ijzel schuift iedereen.
Om het kort te maken: ik sta niet te springen om hiervoor deze extra investering te doen.

Op ijzel is er wel degelijk een verschil, de filmpjes hebben hier al op het forum gestaan. Ook op een koud en droog wegdek is er een merkelijk verschil, dat wijzen de testen uit. Als je rustig met de auto rijdt zal je dat quasi nooit merken. In een noodsituatie (bv. noodstop)  kunnen die enkele m remweg verschil wel degelijk een groot verschil uitmaken.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: zondag 12 februari 2012 - 12:29:25 »
Kijk, ik woon op 13km van mijn werk, dat is dus de enige verplaatsing die ik moét doen bij slecht weer, al de rest is privé, en als het té slecht is kan ik dus gewoon thuis blijven.
Ik heb wel al met winterbanden gereden met een firmawagen; dat is idd beter in sommige omstandigheden. Echter op sneeuw trek ik met mijn zomerbanden goed mijn plan.  Op droog wegdek vind ik het verschil helemaal niet spectaculair.  En op ijzel schuift iedereen.
Om het kort te maken: ik sta niet te springen om hiervoor deze extra investering te doen.

Op ijzel is er wel degelijk een verschil, de filmpjes hebben hier al op het forum gestaan. Ook op een koud en droog wegdek is er een merkelijk verschil, dat wijzen de testen uit. Als je rustig met de auto rijdt zal je dat quasi nooit merken. In een noodsituatie (bv. noodstop)  kunnen die enkele m remweg verschil wel degelijk een groot verschil uitmaken.
Die staan onder mijn favorieten:  ;)

Filmpje ijzel - ijswegdek (zomer/gansjaar/winterband):
http://www.youtube.com/watch?v=GlYEMH10Z4s&feature=related

Filmpje koud regenwegdek (zomer/winterband):
http://www.youtube.com/watch?v=8ncga6UxlHM

Filmpje sneeuwwegdek (zomer/winterband) op 4x4:
http://www.youtube.com/watch?v=aKOmEnZBVaI&feature=player_embedded

Droog moet ik nog vinden...

@ KV, natuurlijk schuift iedereen vanaf een bepaalde snelheid of bij het remmen of ontwijken, maar dat is natuurlijk niet de vraag, de vraag moet zijn:
In welke conflictsituatie (ook de ongewilde) vanaf wanneer en hoeveel schuift men ? (zie filmpjes)

Qua aangepaste snelheid:
- ik ben er zeker van dat er vele zomerbandrijders het tempo van winterbandrijders (meestal onbewust) willen volgen.
- omgekeerd kunnen winterbandrijders meestal niet anders (geen veilig inhalen mogelijk).
Dus een (duidelijk) hogere veiligheidsreserve bij gelijke snelheid is altijd meegenomen.
Misbruik is natuurlijk altijd mogelijk zoals bij alle dingen.

Om het kort te maken: bij een goede gansjaarband -bewezen in vele testen- hoeft men helemaal geen extra investering te doen.

Moest de GY-Vector in die maat bestaan (205/45-16) had ik ze al besteld voor onze bestelde kleine auto; maar wie weet komt die maat tegen augustus ´12 op de markt (een mens wordt ook ouder  ;))
De andere merken van gansjaarbanden voldoen -voorlopig- niet voor ons.  
« Laatst bewerkt op: zondag 12 februari 2012 - 12:46:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #18 Gepost op: zondag 12 februari 2012 - 18:01:30 »
Het hangt dus ook van de auto af, tegenwoordig hebben zelfs de kleine auto´s ook nog die rijhulp zoals electronsch sperdifferentiaal (ASR of TCS); vroeger vertrok men op gladde wegen quasi op één aangedreven wiel, nu is het al quasi minstens 2.
Vanaf middenklasse kon men toen een mechanisch sperdifferentiaal (25%) als optie nemen, in bepaalde gebieden helemaal geen luxe maar hoognodig in de winter tesamen met winterbanden.

Onze VW Bora heeft ASR, en ik weet niet hoe het komt, maar of ik dat ding al dan niet gebruik, lijkt vrijwel geen verschil te maken. Zonder ASR spint er één voorwiel, en met ASR spinnen beide voorwielen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: maandag 13 februari 2012 - 11:10:27 »
Onze VW Bora heeft ASR, en ik weet niet hoe het komt, maar of ik dat ding al dan niet gebruik, lijkt vrijwel geen verschil te maken. Zonder ASR spint er één voorwiel, en met ASR spinnen beide voorwielen.
Dat is net de bedoeling. Niet dat beide voorwielen spinnen, maar wel dat één spinnend voorwiel niet betekent dat het andere wiel geen vermogen meer krijgt omdat het ene wiel geen tractie meer heeft.

Met twee spinnende wielen heb je nog altijd meer tractie dan met één spinnend wiel en een wiel dat door het vrije differentieel losgekoppeld is van het vermogen.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: maandag 13 februari 2012 - 11:39:36 »
Ik wil eventueel de Vredestein Quatrac 3 overwegen.

Op droog wegdek scoort hij beter dan GY, nat hetzelfde, ijs ook hetzelfde, en sneeuw beduidend minder.
Echter, ik ga ervan uit dat het ook op sneeuw een serieuze vooruitgang is vergeleken met mijn zomersloefen.  Mits aangepaste rijstijl zal ik dus beter scoren dan momenteel op sneeuw, op ijs of nat wegdek sowieso ook.  En bij droog wegdek is deze band beter dan de GY.  Bij ideale omstandigheden zal ik aldus allicht zowat dezelfde grip hebben dan met mijn huidige banden, misschien iets minder in de zomer.  Een compromis dus, maar een 4-seizoensband is dat natuurlijk per definitie.

Qua verbruik en slijtage is het ongeveer gelijk met de GY; geluid is een beetje slechter maar dat interesseert me niet.

PS: ik keek naar testresultaten van ADAC en ANWB

Wat denk je ?

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: maandag 13 februari 2012 - 14:23:11 »
dubbele post
« Laatst bewerkt op: maandag 13 februari 2012 - 14:46:29 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: maandag 13 februari 2012 - 14:42:44 »
Ik wil eventueel de Vredestein Quatrac 3 overwegen.

Op droog wegdek scoort hij beter dan GY, nat hetzelfde, ijs ook hetzelfde, en sneeuw beduidend minder.
Echter, ik ga ervan uit dat het ook op sneeuw een serieuze vooruitgang is vergeleken met mijn zomersloefen.  Mits aangepaste rijstijl zal ik dus beter scoren dan momenteel op sneeuw, op ijs of nat wegdek sowieso ook.  En bij droog wegdek is deze band beter dan de GY.  Bij ideale omstandigheden zal ik aldus allicht zowat dezelfde grip hebben dan met mijn huidige banden, misschien iets minder in de zomer.  Een compromis dus, maar een 4-seizoensband is dat natuurlijk per definitie.

Qua verbruik en slijtage is het ongeveer gelijk met de GY; geluid is een beetje slechter maar dat interesseert me niet.
PS: ik keek naar testresultaten van ADAC en ANWB
Wat denk je ?
Je bedoelt dus idd deze uitvoerige testen van ADAC:
In de smalle maat 175 enkel gansjaarbanden test vóór de winter 2011-2012
http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2011_Ganzjahresreifen_Test_175_65_R14.aspx?ComponentId=87236&SourcePageId=31821
In de wat bredere maat 185 tussen de winterbanden test vóór de winter 2010-2011:
http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2010_Winterreifen_Test_185_65_R15.aspx?ComponentId=40327&SourcePageId=31821
image van 175-maat 2011, en test van 185-maat 2010 onder mekaar gezet:

Citaat
ADAC Reifentest 2010 – Winterreifen 185/65 R 15 T
                                       droog   nat   sneeuw   ijs    geluid  verbruik  slijtage
Gewichtung                         15%   30%    20%    10%    5%     10%     10%
Goodyear Vector 4Seasons    2,6     2,8      2,8       3,1     3,4      2,5      1,1
Vredestein Quatrac 3            2,6     2,6      3,1      3,0      3,3      2,6      2,2

- Vermits méér aangepaste snelheid op sneeuw valt die band idd nog redelijk goed mee, in 2010 bij nat zelfs redelijk goed.
(voor Vlaamse vlakke wegen met weinig sneeuwtoestanden per winter).

In de bredere maat 185 -wel test 2010- en criteria winterbanden was de GY wel veel beter qua slijtage, maar was het verschil bij sneeuw niet zo hoog.
GY maakt daar het verschil vooral bij sneeuw en slijtage (totaal 30 % van de punten), daarom krijgt GY als enige gansjaarband een aanbevolen als winterband, de Vredestein een begrenst aanbevolen, quasi evenzo als criteria gansjaarband -test 2011- respectievelijk bevredigend voor de GY, voldoende voor de Vredestein, getest in 2011.
Raar, hier was de Vector evengoed bij droog als de Vredestein, maar de Vredestein plot beter op nat wat toch het belangrijkste criteria is in de winter; heeft wslk toch wat met de omstandigheden en testvoertuig te doen, een 185 ligt meestal al op een zwaarder voertuig als een 175.

Qua prijs zal de Vredestein wel wat goedkoper zijn als de GY.
KV, over welke maat gaat het eigenlijk ? Want ik tendeer toch meer naar GY als het naar de bredere maten gaat, dit voor zwaardere voertuigen.
Waarom je eventuele voorkeur voor de Vredestein ? Heeft GY die maat niet ofzo ?

Voor jou is droog en nat redelijk belangrijk heb ik het gevoel, bij de bredere maat heeft GY daar zijn schade wat ingehaald, wel ten koste van nat, maar blijkbaar heeft GY de rubbermengeling of ? ietwat verzacht in 2011 waardoor hij op droog wat terugvalt, wel ietsje terugvalt op slijtage waar hij sowieso bijna extreem goed was.
« Laatst bewerkt op: maandag 13 februari 2012 - 14:52:49 door Michel »
© Koning Willem I

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: maandag 13 februari 2012 - 14:50:53 »
Ja, 'k heb me blijkbaar wat miskeken met die bandenmaat  ::)  
Op basis van de testresultaten van de 175 genoot Vredestein de voorkeur omdat ze merkelijk beter waren op droog en de rest min of meer gelijk was, uitgezonderd sneeuw

Maar:
Ik heb 185 nodig, dus mss toch maar beter de GY kiezen dan ?  Aangezien die op droog nu ook verbeterd zijn én veel slijtvaster blijken

Je hebt idd goed gezien dat voor mij droog en nat redelijk belangrijk is  ;)
« Laatst bewerkt op: maandag 13 februari 2012 - 15:35:57 door KV »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: maandag 13 februari 2012 - 15:41:31 »
Maar: Ik heb 185 nodig, dus mss toch maar beter de GY kiezen dan ?
 Aangezien die op droog nu ook verbeterd zijn én veel slijtvaster blijken
Idd, is ook mijn overtuiging. Ik heb al een heel tijdje geleden ervaring met de GY Vectors gehad, en toen stak GY er al bovenuit bij de gansjaarbanden (D-test: auto motor&sport)

Citaat
Je hebt idd goed gezien dat voor mij droog redelijk belangrijk is  ;)
;)

Ik heb nog eens beide maten van de 2 jaren onder mekaar gezet voor een beter overzicht:
en met een kleurtje wordt het nog duidelijker (bruin=voldoende-zwak, rood = zeer zwak, zwart is minstens relatief goed)
daarbij ook nog het totaal op 100 %. Hoe lager het getal hoe beter.
Citaat
ADAC Reifentest 2010 (maat 185) - 2011 (maat 175)
                                           droog   nat   sneeuw   ijs    geluid  verbruik  slijtage   totaal
Gewichtung                             15%    30%    20%     10%     5%     10%     10%   100 %
Goodyear Vector 4S 185       2,6     2,8      2,8       3,1     3,4      2,5      1,1    2,63
Goodyear Vector 4S 175       3,2     2,7      3,1       2,9     3,5      1,9      1,3    2,695  
Vredestein Quatr 3  185       2,6     2,6      3,1      3,0      3,3      2,6      2,2    2,735    
Vredestein Quatr 3  175       2,4     3,0      4,5      2,8      3,8      2,0      1,5    2,98
De Vredestein gaat er dus in de bredere maat wel op vooruit (vooral die 4,5 kost punten), maar dat doet de GY zeker ook.

btw, als je de bandenlinks bij ADAC aanklikt krijg je trouwens de veel gedetailleerde testen en quoteringen.
vb GY 185: http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/w185_65_R15_details.aspx?testId=78&recordId=1710
ge ziet dat het design bij GY hetzelfde is als met de 175 maat, wat goed is wordt behouden, rubber-silica mengsel weet ik niet.

bij Vredestein daarentegen is het design veranderd met de 175 maat in 2011:
http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2011_Ganzjahresreifen_175_65_R14_details.aspx?testId=105&recordId=2339
Vr 185 2010: http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/w185_65_R15_details.aspx?testId=78&recordId=1713

« Laatst bewerkt op: maandag 13 februari 2012 - 16:10:36 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #25 Gepost op: maandag 13 februari 2012 - 20:29:25 »
Idd, daarom zou een EU-harmonisatie door een basisregel niet slecht zijn, MET een degelijke EU-standaard over de kwaliteit van een band, want blijkbaar is dat "M+S en sneeuwvloksymbool/bergen" niet beschermd
Inderdaad, eerst de brol-banden er uit ziften voor men dergelijke verplichting invoert.

Dat moet geen chinese brol zijn, mijn eerste winterbandjes waren van Michelin, en dat waren eerlijk gezegd ook brolbanden - de opvolger is echter stukken beter.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: maandag 13 februari 2012 - 22:12:16 »
Idd, daarom zou een EU-harmonisatie door een basisregel niet slecht zijn, MET een degelijke EU-standaard over de kwaliteit van een band, want blijkbaar is dat "M+S en sneeuwvloksymbool/bergen" niet beschermd
Inderdaad, eerst de brol-banden er uit ziften voor men dergelijke verplichting invoert.

Anders heeft het weinig zin, mij verwondert het dat de EU hier weinig onderneemt
(de laatste non-poging was feb 2005: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2005:046:0042:0043:NL:PDF )

Banden is natuurlijk een internationaal produkt, ook Europese banden worden wereldwijd verkocht.

Het sneeuwvloksymbool kent zijn oorsprong in Canada, in de bergen van BC
http://www.autos.ca/car-history-and-auto-shows/the-story-of-the-mountain-and-the-snowflake
« Laatst bewerkt op: maandag 13 februari 2012 - 22:15:01 door Michel »
© Koning Willem I