Het zou mij echt verwonderen wanneer regen of sneeuw rekening gaat houden met landsgrenzen. 
Idd, daarom zou een EU-harmonisatie door een basisregel niet slecht zijn, MET een degelijke EU-standaard over de kwaliteit van een band, want blijkbaar is dat "M+S en sneeuwvloksymbool/bergen" niet beschermd, ik heb al
Chinese gansjaarbanden gevonden die ´buisden´ in Europese testen en als gansjaarband zelfs het sneeuwvlok/berg-symbool dragen...
Men kan natuurlijk ook het zoutstrooien in een Europese milieuwet opnemen zoals in menig buitenland, en het zout strooien verbieden op bepaalde secundaire wegen en in steden waar strenge milieunormen gelden. Ook gedaan met dat gezaag.
Soit, Benelux, naast Denemarken en Polen zijn (nog) uitzonderings´eilanden´ in de EU:
Daar laat men de verantwoordelijkheid aan de bestuurder, maar in vele landen schijnt dat niet te werken...

(gevolg soms monsterfiles...; wegen en bruggen verslijten sneller door overdreven zout strooien; enz...)

Winterbanden en Gansjaarbanden die het wintersymbool dragen zijn tenslotte geen pure sneeuwbanden zoals vroeger.
Gansjaarbanden zijn serieus aan ´t opkomen en quasi in alle maten te verkrijgen, ik denk in de nabiije toekomst nog meer.
Maar de kwaliteit kan zeker algemeen beter, een EU-minstens-norm zou een goede zaak zijn.
Slechts enkele Europese merken halen nipt voldoende, enkel een merk een bevredigend totnutoe.
Maar dat kan in enkele jaren al heel anders uitzien, de vraag van de klant doet de kwaliteit ook stijgen.
Dus wie gansjaarbanden legt kan niet "zagen" dat hij een set steeds moet stockeren of moet laten stockeren, en er geen plaats voor heeft ofzo.
Voor meer- en veelrijders die meer waarde op veiligheid leggen blijft een set stockeren de beste keuze;
daarbij denk ik ook aan de automatische 2-jaarlijkse (grondige) controle van de 8 banden en de mogelijkheid Voor<>Achter te wisselen zodat men een gelijkmatige slijtage behoudt over de ganse levensduur. Als men met een set banden rijdt wordt dat algemeen zelden gedaan, of het kost ook wat moeite of geld....
referte ADAC deelt zijn punten zo in: (bron ADAC)
Prioriteit is dus vooral
natte weg.
Criterium : type banden
winter-/gansjaar | zomerband
Regen: 30% | 40 %
Sneeuw: 20% | - -
Droog: 15% | 20 %
Ijzel: 10% | - -
verbruik/rolweerstand: 10% | 10 %
Slijtage: 10% | 20 %
geluid/comfort: 5 % | 10 %
Eigenlijk zou men, wanneer men in de wagen stapt, moeten kijken wat voor weer het is en dan de wagen "het gepaste schoeisel" aantrekken en wanneer het weer onderweg veranderd opnieuw wisselen. 
Ik bedoel maar, waar is men eigenlijk mee bezig?
Daar zijn ze toch niet echt mee bezig ?
Het gaat eerder om:
1- ofwel 1 set banden = goede gansjaarbanden die ruim voldoen voor het ganse jaar.
2- ofwel 2 set banden = zomer en winter voor diegenen die meer waarde op veiligheid leggen.
1+2 eventueel aan te vullen met sneeuwkettingen indien "bord-onderbord omstandigheid" het verplicht.
Bij alle soorten banden moet iedereen zorgen dat hij veiligheidskwaliteit krijgt voor zijn geld (zoals met andere dingen).
Bewuste bestuurders doen dat ook.
Er worden zoveel autoveiligheidsdingskes opgelegd -of in serie- die de veiligheid verbeteren, die elke bestuurder bijna blind wil en ervoor extra betaald, ze kunnen ook niet anders, de auto´s zijn er (verplicht) mee uitgerust.
Vergeleken daarmee meen ik toch dat de kwaliteit van de banden toch jarenlang verwaarloosd worden.
Het enige is 1,6 mm minstens profiel...

wet einde 60´s ofzo.
Er zijn zelfs landen die minstens 3 (Slovenie) 4 mm (Oostenrijk) minimumprofiel verplichten voor hun winterbanden bvb.
En in Slovenie aan de kustgebieden is het warmer als aan de Vlaamse kust... en minder sneeuw...
Hier in het vlakke land heb ik met mijn M+S banden nog niet het minste probleem ondervonden, zowel om te vertrekken op eender welk terrein of aan hogere snelheden op de snelweg.
M+S zou ook voldoende moeten zijn in toekomstige wetgevingen als ze er al komen, maar hopelijk komt er een hogere kwaliteitsnormering van die gansjaarbanden.
Zelfs met de Kangoo van het werk, eigenlijk een zeepkist op wielen met als enige luxe de airco en een radio, op zomersloffen geen enkel probleem ondervonden tot nog toe.
Is nu 2 jaar oud en samen met 2 collega's rijden we toch ook wekelijks een 700 kilometer bijeen. ...]
We hadden vroeger ook een VW Polo op smalle M+S Goodyears Vector die kwam met zijn 850 kg gewicht vlotjes overal door zelfs door 15 cm sneeuwhoogte. Het hangt dus ook van de auto af, tegenwoordig hebben zelfs de kleine auto´s ook nog die rijhulp zoals electronsch sperdifferentiaal (ASR of TCS); vroeger vertrok men op gladde wegen quasi op één aangedreven wiel, nu is het al quasi minstens 2.
Vanaf middenklasse kon men toen een mechanisch sperdifferentiaal (25%) als optie nemen, in bepaalde gebieden helemaal geen luxe maar hoognodig in de winter tesamen met winterbanden.