Auteur Topic: Wathelet voorstander van verplichting winterbanden naargelang...  (gelezen 8354 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Wathelet voorstander van verplichting winterbanden naargelang...
« Gepost op: vrijdag 10 februari 2012 - 15:47:50 »
Het gaat er ooit van komen, natuurlijk moesten we eerst op een Waal wachten die niet zo wereldvreemd is als onze Vlaamse "nimby-plattelandsministers".  ;D

Citaat
http://www.knack.be/belga-politiek/wathelet-is-voorstander-van-verplicht-gebruik-winterbanden-in-bepaalde-situaties/article-4000041859745.htm

Wathelet is voorstander van verplicht gebruik winterbanden in bepaalde situaties
donderdag 09 februari 2012 om 18u16

(Belga) Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet is voorstander om verder te gaan dan sensibiliseringscampagnes voor het gebruik van winterbanden...]

Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

• Meer dan expert
Re: Wathelet voorstander van verplichting winterbanden naargelang...
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 10 februari 2012 - 20:45:37 »
Het gaat er ooit van komen
Ik hoop alleszins van niet

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 10 februari 2012 - 22:09:06 »

Ben jij dan misschien nog niet overtuigd van de hogere veiligheid die winterbanden in het koudere deel van het jaar bieden?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 10 februari 2012 - 22:15:45 »

Ben jij dan misschien nog niet overtuigd van de hogere veiligheid die winterbanden in het koudere deel van het jaar bieden?
Ja hoor, maar niet in die mate dat het verplicht moet worden.  Ikzelf heb totnogtoe alle winters doorgebracht met zomerbanden; bij gladheid mijn rijstijl aanpassen, en geen schrik hebben als ik iets voel bewegen, maar adequaat reageren.   En ik ben alles behalve een slak in de sneeuw.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 11 februari 2012 - 00:39:54 »
Hmm, absoluut voorstander van het gebruik van winterbanden.  Alleen, het huidige idee om het gebruik ervan (louter?) te verplichten bij gladheid of bij sneeuw die blijft liggen, zit me toch nog wat dwars.  
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 11 februari 2012 - 01:38:25 »
Hmm, absoluut voorstander van het gebruik van winterbanden.  Alleen, het huidige idee om het gebruik ervan (louter?) te verplichten bij gladheid of bij sneeuw die blijft liggen, zit me toch nog wat dwars.  

Inderdaad! Bij de publieke opinie leeft nog altijd het idee dat winterbanden enkel nuttig zijn bij sneeuw of ijs, niets is minder waar.

Winterbanden zijn ook nuttig bij koud en nat en dat soort dagen hebben we genoeg in België.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 11 februari 2012 - 01:49:09 »
[ ... ]  En ik ben alles behalve een slak in de sneeuw.
Probeer dat alles eens met winterbanden, en vertel uw rijervaring nog eens.

Let op, winterbanden zijn vooral gemaakt voor wintertemperaturen (niet enkel voor de sneeuw) het is voor alle wegdeksituaties bij lage temperaturen, zoals een zomerband voor alles is bij hoge temperaturen. Maar dat weet je.  ;)

De gemiddelde temperatuur in Ukkel is zowat 5 maanden lager als 7°C  (nov<>maart), naargelang streek kan dat zelfs +/-1 maand zijn.
De gemiddelde minimumtemperatuur is natuurlijk nog minder (grafiek), en bij wind nog minder (neerslag vriest sneller aan).
Citaat

http://www.meteo.be/meteo/view/nl/360955-Maandelijkse+normalen.html#ppt_5238203

Interessant filmpje van ADAC (English) met remtest op natte weg (na 1 ´), verschil tussen zomer- winterband.
http://www.youtube.com/watch?v=8ncga6UxlHM
« Laatst bewerkt op: zaterdag 11 februari 2012 - 02:22:50 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 11 februari 2012 - 02:16:56 »
Hmm, absoluut voorstander van het gebruik van winterbanden.  Alleen, het huidige idee om het gebruik ervan (louter?) te verplichten bij gladheid of bij sneeuw die blijft liggen, zit me toch nog wat dwars.

Tja, als het gehandhaafd wordt op die dagen is het toch een verplichting...  daarbij gaan verzekeringen ook druk opleggen bij een ongeval en deelschuld opleggen aan diegene met zomerbanden.

In principe komt dat op hetzelfde neer als de huidige wetgeving in Duitsland, het gaat ook om een Europese harmonisering heb ik zo begrepen.
Of gaat Be een evtl strengere wet willen maken als D ? Ik denk het niet.
Vergeet niet dat gansjaarbanden (enkel M+S teken) ook aanvaard worden in de Duitse wetgeving als winterband, dus mensen met zeer weinig kms/jaar hebben aan 1 set genoeg.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 11 februari 2012 - 02:18:35 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 11 februari 2012 - 17:51:28 »
Vergeet niet dat gansjaarbanden (enkel M+S teken) ook aanvaard worden in de Duitse wetgeving als winterband [...]

Inderdaad, daar moeten de postbodes zich hier mee behelpen. Om onze oprit op te rijden, moet de postbode eerst de andere kant uit rijden om snelheid te kunnen halen, en dan achteruit onze oprit oprijden. En dan lukt het soms nog niet.

Geef mij in de winter maar banden met het sneeuwvlokje en de 3 bergtoppen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 11 februari 2012 - 22:48:34 »
Vergeet niet dat gansjaarbanden (enkel M+S teken) ook aanvaard worden in de Duitse wetgeving als winterband [...]

Inderdaad, daar moeten de postbodes zich hier mee behelpen. Om onze oprit op te rijden, moet de postbode eerst de andere kant uit rijden om snelheid te kunnen halen, en dan achteruit onze oprit oprijden. En dan lukt het soms nog niet.

Geef mij in de winter maar banden met het sneeuwvlokje en de 3 bergtoppen.
Mij ook, alhoewel er blijkbaar een gansjaarband is die het "sneeuwvlokje in de 3 bergtoppen" ook heeft:

http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Goodyear/Vector-4Seasons.htm

Het lijkt wel de enige gansjaarband die in een winterbandentest van ADAC nog een bevredigend als totaalresultaat haalde:
http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2010_Winterreifen_Test_185_65_R15.aspx?ComponentId=40327&SourcePageId=31821  (is ook in zeer brede maten en hoge snelheidsindex verkrijgbaar)

Mss een tip voor de postbodes ?  ;)
In Be rijden de postbodes op zomerbanden heb ik onlangs gezien...  :-X

Bij een gansjaarband lopen de lamellen niet gans door tot op de flank, zoals men kan ook hieronder kan zien:
http://www.kfztech.de/kfztechnik/fahrwerk/reifen/winterreifen_2.htm
« Laatst bewerkt op: maandag 13 februari 2012 - 21:42:51 door Michel »
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 11 februari 2012 - 22:54:40 »
Tja, als het gehandhaafd wordt op die dagen is het toch een verplichting...  daarbij gaan verzekeringen ook druk opleggen bij een ongeval en deelschuld opleggen aan diegene met zomerbanden.

Dat van die verzekeringen enz, klopt allemaal.

Alleen.  De langetermijnsvoorspellingen van het weer zijn hier zo onbetrouwbaar als wat.  België is te klein om het weer exact te kunnen voorspellen.  Puur sneeuwval en gladde wegen, is mij gewoon een te mager criterium.  Liever een iets duidelijker (beter voorspelbaar) criterium.  Geen excuus meer bvb dat de weerman een droge nacht voorspelde, wijl de sneeuwzone uiteindelijk TOCH ons land bereikte, met een onverwacht (dik) sneeuwtapijt.  Of omgekeerd (minder erg uiteraard): massale stormloop op bandencentrales, wijl de sneeuwzone uiteindelijk rakelings ons land passeert en er helemaal niks sneeuw gevallen is.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 11 februari 2012 - 23:04:15 »

Alleen.  De langetermijnsvoorspellingen van het weer zijn hier zo onbetrouwbaar als wat.  België is te klein om het weer exact te kunnen voorspellen.  Puur sneeuwval en gladde wegen, is mij gewoon een te mager criterium.  Liever een iets duidelijker (beter voorspelbaar) criterium.  Geen excuus meer bvb dat de weerman een droge nacht voorspelde, wijl de sneeuwzone uiteindelijk TOCH ons land bereikte, met een onverwacht (dik) sneeuwtapijt.  Of omgekeerd (minder erg uiteraard): massale stormloop op bandencentrales, wijl de sneeuwzone uiteindelijk rakelings ons land passeert en er helemaal niks sneeuw gevallen is.

Ik neem de neerslagradar, of meerdere, die zijn redelijk betrouwbaar.

In D hebben ze de wegcode (StVO) in december 2010 aangepast en duidelijker gemaakt, ook op vraag van de rechtbank.
Ook de boetes (anno 2006) is al verdubbeld.

Citaat
http://bussgeldkatalog.kfz-auskunft.de/bereifung.html

Bußgeld, Punkte und Fahrverbot wegen falscher Bereifung und die neue STVO in Sachen Winterreifen

Verstoß                                             Punkte  Bußgeld EURO Fahr- verbot
wegen Fahren mit Sommerreifen               -          40                    nein
findet dadurch eine Behinderung statt      1 P         80                   nein

wegen Inbetriebnahme eines Kfz (jedoch kein Mofa) oder Anhängers, dessen Reifen nicht die ausreichende Profiltiefe bzw. Einschnitttiefe besitzen                          3 P         50                   nein
wegen Anordnung bzw. Zulassung der Inbetriebnahme eines Kfz (jedoch kein Mofa) oder Anhängers, dessen Reifen nicht die ausreichende Profiltiefe bzw. Einschnitttiefe besitzen     3 P        75            nein

Winterreifen für das Auto. Doch welche Reifen dürfen verwendet werden? Auf den Reifen (Winterreifen, Allwetter- bzw. Ganzjahresreifen) muss sich die M + S Kennzeichnung (Matsch und Schnee) und/oder die Kennzeichnung Schneeflocke mit drei Bergspitzen befinden.
Seit Dezember 2010 ist es amtlich. Der Gesetzgeber hat die StVO - Straßenverkehrsordnung - in Bezug auf Winterreifen geändert.

Laut Paragraph 2 Absatz 3a heißt es:

§2 Straßenbenutzung durch Fahrzeuge

(3a) Bei Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte darf ein Kraftfahrzeug nur mit Reifen gefahren werden, welche die in Anhang II Nummer 2.2 der Richtlinie 92/23/EWG des Rates vom 31. März 1992 über Reifen von Kraftfahrzeugen und Kraftfahrzeuganhängern und über ihre Montage (ABl. L 129 vom 14.5.1992, S. 95), die zuletzt durch die Richtlinie 2005/11/EG (ABl. L 46 vom 17.2.2005, S. 42) geändert worden ist, beschriebenen Eigenschaften erfüllen (M+S-Reifen).
Kraftfahrzeuge der Klassen M2, M3, N2 und N3 gemäß Anlage XXIX der Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung in der Fassung der Bekanntmachung vom 28. September 1988 (BGBl. I S. 1793), die zuletzt durch Artikel 3 der Verordnung vom 21. April 2009 (BGBl. I S. 872) geändert worden ist, dürfen bei solchen Wetterverhältnissen auch gefahren werden, wenn an den Rädern der Antriebsachsen M+S-Reifen angebracht sind. Satz 1 gilt nicht für Nutzfahrzeuge der Land- und Forstwirtschaft sowie für Einsatzfahrzeuge der in § 35 Absatz 1 genannten Organisationen, soweit für diese Fahrzeuge bauartbedingt keine M+S-Reifen verfügbar sind. Wer ein kennzeichnungspflichtiges Fahrzeug mit gefährlichen Gütern führt, muss bei einer Sichtweite unter 50 m, bei Schneeglätte oder Glatteis jede Gefährdung anderer ausschließen und wenn nötig den nächsten geeigneten Platz zum Parken aufsuchen.
StVO-link http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_02.php
Dat is al een langer "criterium"...  ;)  
« Laatst bewerkt op: zaterdag 11 februari 2012 - 23:34:23 door Michel »
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: zondag 12 februari 2012 - 00:48:29 »

Het zou mij echt verwonderen wanneer regen of sneeuw rekening gaat houden met landsgrenzen. ;)

Eigenlijk zou men, wanneer men in de wagen stapt, moeten kijken wat voor weer het is en dan de wagen "het gepaste schoeisel" aantrekken en wanneer het weer onderweg veranderd opnieuw wisselen. ::)
Ik bedoel maar, waar is men eigenlijk mee bezig?
Hier in het vlakke land heb ik met mijn M+S banden nog niet het minste probleem ondervonden, zowel om te vertrekken op eender welk terrein of aan hogere snelheden op de snelweg.
Zelfs met de Kangoo van het werk, eigenlijk een zeepkist op wielen met als enige luxe de airco en een radio, op zomersloffen geen enkel probleem ondervonden tot nog toe.
Is nu 2 jaar oud en samen met 2 collega's rijden we toch ook wekelijks een 700 kilometer bijeen.

Door dat beetje sneeuwval vorige week is mijn collega 4u35 later toegekomen dan voorzien op het depot, waar we wisselen, door de files op de ring in Brussel. (wat dat zal geven bij controle weet ik nog niet want hij had meer dan 16 uur gewerkt die dag)
Ik heb nog nooit zo vlot die 32km tot daar gereden met de Kangoo als die keer.
Het meeste verkeer was ondertussen weg na 20.00u en de sneeuw was al redelijk vastgereden.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: zondag 12 februari 2012 - 01:25:27 »
Eigenlijk zou men, wanneer men in de wagen stapt, moeten kijken wat voor weer het is en dan de wagen "het gepaste schoeisel" aantrekken en wanneer het weer onderweg veranderd opnieuw wisselen. ::)

Inderdaad. Maar dat is praktisch uiteraard slechts moeilijk verwezenlijkbaar.

Ik heb hier in 2010 op een ochtend de winterbanden op onze VW Touran moeten zetten, omdat het 's nachts vroeger beginnen sneeuwen was dan verwacht, en Leslie hem nodig had om te gaan werken. Als het nog donker en koud is, is dat met de bij de wagen meegeleverde krik een paardenjob. Gelukkig heb ik wel een momentsleutel, waarmee ik na 50 km de wielbouten kan natrekken op het voorgeschreven koppel. In Duitsland is een garagehouder die wielen gedemonteerd heeft, trouwens verplicht om duidelijk op die noodzaak te wijzen (een vermelding in kleine lettertjes op de factuur volstaat niet). Bij onze VW garage hangt er dan telkens daaromtrent een mededeling aan de binnenachteruitkijkspiegel.

Daarom: hier in onze streek, waar er sneeuwval zich normaliter kan voordoen van oktober tot eind maart, gaan begin oktober de winterbanden erop, en eind maart er weer af.

Met als gevolg dat ik bijvoorbeeld een aantal dagen in oktober 2011 nutteloos met winterbanden gereden heb, omdat er geen sneeuw was, en de temperatuur zelfs meestal nog hoger was dan 7°C.

Maar men moet ergens een grens trekken. Als ik van België naar hier rijdt, en er blijkt vanaf Bayern sneuuw te liggen, ga ik onderweg de banden niet verwisselen. 4 wielen beslaan de gehele bagageruimte van onze VW Touran, en dat is de plaats voor onze labrador Boyke.

De regel is hier dat ik op geen enkel ogenblik mag rijden met banden die niet aangepast zijn aan de weersomstandigheden. Valt er uitzonderlijk begin april toch nog eens sneeuw, dan heb ik pech bij een politiecontrole en bij een eventueel ongeval.

Er zijn hier wel winterbanden toegelaten met een lagere snelheidsindex dan de zomerbanden, mits er op het stuurbord een sticker gekleefd wordt met de maximaal toegestane snelheid voor die winterbanden. Zo kleeft er in onze VW Bora een sticker met "max. 210 km/h", maar zo snel heb ik dat beest zelfs in bergaf en met de wind vanachter nog niet gekregen (verder dan 200 km/h op de teller geraak ik niet).
« Laatst bewerkt op: zondag 12 februari 2012 - 01:28:46 door jozef »

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: zondag 12 februari 2012 - 11:51:46 »
Kijk, ik woon op 13km van mijn werk, dat is dus de enige verplaatsing die ik moét doen bij slecht weer, al de rest is privé, en als het té slecht is kan ik dus gewoon thuis blijven.
Ik heb wel al met winterbanden gereden met een firmawagen; dat is idd beter in sommige omstandigheden. Echter op sneeuw trek ik met mijn zomerbanden goed mijn plan.  Op droog wegdek vind ik het verschil helemaal niet spectaculair.  En op ijzel schuift iedereen.
Om het kort te maken: ik sta niet te springen om hiervoor deze extra investering te doen.