Een medewerker van het betrokken forum schrijft daarbij dat de reden dat je "voorbij elkaar" moet kruisen is omwille van het beperkte uitzicht dat je hebt wanneer er een auto vlak voor jouw neus komt te staan.
Eigenlijk nog nooit last van gehad als ik voor elkaar kruis, of het heeft me nog nooit voldoende gehinderd dat het me opgevallen is (ervaring Duitsland-Nederland). Wslk rij ik zodanig het kp op (voldoende schuin dus) dat ik voldoende zicht krijg of kan hebben, heb ik het niet dan wacht ik tot dat ik het zicht krijg, of schuif nog wat op.
Ik moet wel zeggen dat ik 23 jaar lang 90 % van mijn kilometers in D reed (1973-1995). Later 1 jaar in Nederland.
Ik neem aan dat moesten er (zeer ruime) kruispunten zijn waar het voorbij elkaar kruisen zou kunnen gaan in die landen (D, NL, A, ...), dat men dan nog altijd markeringen kan aanbrengen die het daar verplichten. En niet andersom zoals in Be nog altijd de regel is.
De reden daarvoor is dat het, behalve op grote kruispunten, vooral dan met wat langere voertuigen, gewoon onmogelijk is om "achter elkaar" te kruisen als ze beiden tegelijkertijd het kruispunt opgereden zijn
Enkel het feit al dat het soms onmogelijk is achter mekaar te kruisen (een lang voertuig met aanhangwagen bvb, of een smallere aanhangwagen die men niet altijd kan zien) maakt van die regel onzin. Of heeft die regel uitzonderingen hierop ?
Volgens mijn vrouw in Duitsland al afgeschaft in
1969, dat kan ze zich goed herinneren want toen volgde ze rijlessen en haar rijexamen, ze moest toen aan enkele kptn
voorlangs kruisen. En aangezien dat achterlangs kruisen al zolang niet meer bestaat in D en wslk wat later in NL ook niet hoef ik geen andere voor- en nadelen meer neer te pennen. Die landen zullen de voor- en nadelen wel deskundig tegen mekaar afgewogen hebben en voor het voorlangs kruisen als normale regel gekozen hebben. Belgisch verkeersreglement en deskundigheid daarentegen ?
Volgens mij kan ik dikwijls zien dat in Be dat "iedereen" voorlangs kruist, ook als de politie erop staat te kijken of zelfs het verkeer regelt aan dat kruispunt met verkeerslichten (bij een voetbalmatch bvb), duizenden voetbalfans achtereen die voorlangs moeten kruisen want anders gaat het niet, en geraakt het verkeer binnen de kortste keren gestremd.
De tijden dat enkel de burgemeester en nog een paar rijke-voorname mensen in het dorp-stad een auto hadden is al meer als 60 jaar voorbij want die maakten dan steevast een gezellig praatje als ze mekaar toevallig eens achterlings kruisten (ideaal venster aan venster, voorlangs kruisen laat dat praatje niet toe). Sinds vele jaren is vlotheid in het druk verkeer noodzakelijk. Maar zoiets lijkt het Belziek verkeersbeleid nog niet echt te besefffen, die staan bij enkele regels nog in de 50´s.
En volgens mij gaat de buitenlandse mobiele toerist het ook niet weten dat Be nog zo´n achterlijke regel bezit (meer op papier dan).
Die zullen dus ook voorlangs kruisen zoals de meeste Belgen het doen.