Auteur Topic: Helm maakt fietsen ONveiliger  (gelezen 3489 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Helm maakt fietsen ONveiliger
« Gepost op: dinsdag 28 februari 2012 - 09:36:12 »
Citaat van: Nieuwsblad
'De fietshelm vergroot de onveiligheid van fietsers.' Dat zegt de Nederlandse Fietsersbond.
'automobilisten rijden sneller wanneer ze iemand met een helm zien', zegt de Belgische Fietsersbond

Bron en © : Het Nieuwsblad.be

Dat politici maar eerst eens deftig nadenken voor ze regeltjes opleggen, en de effecten onderzoeken VOOR ze nieuwe regeltjes invoeren.

We hebben al roetfilters die de problematiek alleen maar erger maken, we hebben geen nutteloze andere verplichtingen nodig !
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Helm maakt fietsen ONveiliger
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 28 februari 2012 - 09:48:17 »
Het dwaze BIVV wil een Belgische studie ipv een Britse ... maar stelt intussen wel "dat een fietshelm altijd nuttig is".

Wat een bende paljassen zitten daar bij dat BIVV in godsnaam bij elkaar !
Hun stelling is net onderuit gehaald door een studie uit een veel verkeersveiliger land, maar zij gaan het tegendeel eens beweren, gebaseerd op ... niets.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Helm maakt fietsen ONveiliger
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 28 februari 2012 - 11:51:47 »
ik moet eerlijk zeggen, ik zie toch niet direkt in dat ik fietsers mét helm sneller zou voorbijrijden dan fietsers zonder helm  :-\

Wat niet wegneemt dat ik, als fietser, nooit een helm draag, en er ook geen zal dragen zolang het niet verplicht is

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Helm maakt fietsen ONveiliger
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 01 maart 2012 - 13:47:21 »
Gezond nieuwsgierig als ik dan ben, zou ik anders wel eens willen weten welke Britse studie het hier precies betreft.  Hoe heeft men dat eigenlijk onderzocht?  En op basis waarvan werden welke bevindingen precies geformuleerd?  Bestaan er onderzoeken die tot andere bevindingen kwamen?  En zo ja: hoe kwamen die onderzoekers dan weer tot hun bevindingen?  Enz.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Helm maakt fietsen ONveiliger
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 01 maart 2012 - 14:46:10 »
Gezond nieuwsgierig als ik dan ben, zou ik anders wel eens willen weten welke Britse studie het hier precies betreft.  Hoe heeft men dat eigenlijk onderzocht?  En op basis waarvan werden welke bevindingen precies geformuleerd?  Bestaan er onderzoeken die tot andere bevindingen kwamen?  En zo ja: hoe kwamen die onderzoekers dan weer tot hun bevindingen?  Enz.

Via Wiki vind je alles  ;) : http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_helmet
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Helm maakt fietsen ONveiliger
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 01 maart 2012 - 16:36:20 »
als ik in de auto zit let ik er eerlijk gezegd niet op wat een fietser aanheeft
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Helm maakt fietsen ONveiliger
« Reactie #6 Gepost op: zondag 08 maart 2015 - 22:17:01 »
De non-discussie laait weer op door het Zeppe en Zikki N-ONderzoek ...

http://nieuws.vtm.be/binnenland/131647-1-op-3-kinderen-zet-nooit-fietshelm-op


Dit zijn de cijfertjes in de andere landen ....
Geen helm blijkt ... veiliger.



Al heeft dat in NL, DK, D  natuurlijk meer te maken met betere, veiligere infrastructuur en ondubbelzinnigere wetgeving dan met die helm op zich.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Helm maakt fietsen ONveiliger
« Reactie #7 Gepost op: zondag 08 maart 2015 - 22:59:30 »
Geen helm blijkt ... veiliger.
En waaruit blijkt dat ? Frankrijk versus UK alleszins zeker niet.

Toch beter zo wetenschappelijk mogelijk onderzoek nemen, een discussie over alle studies:

Citaat
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0001457512004253

Abstract
...
This paper presents a re-analysis of the study. The re-analysis included: (1) Ensuring the inclusion of all published studies by means of continuity corrections of estimates of effect relying on zero counts; (2) detecting and adjusting for publication bias by means of the trim-and-fill method; (3) detecting and trying to account for a time-trend bias in estimates of the effects of bicycle helmets; (4) updating the study by including recently published studies evaluating the effects of bicycle helmets. The re-analysis shows smaller safety benefits associated with the use of bicycle helmets than the original study.

[....]

4. Updating the meta-analysis
...

Table 4 shows summary estimates of effect based on the original estimates, the new estimates and all estimates. Estimates based on recently published studies show much smaller effects of bicycle helmets on head injury and facial injury than the original study. In fact, in the random-effects model, there is a statistically non-significant tendency for the wearing of bicycle helmets to be associated with an increase of the risk of facial injury. As far as neck injury is concerned, the tendency found in the original study for the risk of injury to increase when a helmet is worn is confirmed when a new estimate is added.The head, the face and the neck can be viewed as three distinct regions of the body. Hence, it makes sense to develop summary estimates of effect of bicycle helmets for the head, the face and the neck. These estimates are shown at the bottom of Table 4. In general, the estimates suggest a moderate overall effect of bicycle helmets. In the random-effects analysis, based on the new estimates only, the effect is not statistically significant at the 5% level. For all studies, based on a random-effects model adjusted for publication bias, the best estimate is a 33% reduction of the risk of injury to the head, the face or the neck if a bicycle helmet is worn. This summary estimate is statistically significant at the 5% level.
Table 4.
Summary estimates of effects of bicycle helmets. New studies added.
---
---
---


5. Discussion
Do bicycle helmets reduce the risk of injury to the head, face or neck? With respect to head injury, the answer is clearly yes, and the re-analysis of the meta-analysis reported by Attewell et al. (2001) in this paper has not changed this answer. As far as facial injury is concerned, evidence suggests that the protective effect is smaller, but on balance there does seem to be a slight protective effect. The risk of neck injury does not seem to be reduced by bicycle helmets. There are only four estimates of effect, but they all indicate an increased risk of injury. When the risk of injury to head, face or neck is viewed as a whole, bicycle helmets do provide a protective effect. This effect is statistically significant in older studies. New studies, summarised by a random-effects model of analysis, indicate only a statistically non-significant protective effect.

These findings raise a number of issues. In the first place, why do recent studies show a smaller protective effect of bicycle helmets than older studies? In the second place, should a meta-analysis include all studies or just studies that satisfy certain selection criteria, like those applied in the Cochrane review of bicycle helmets (Thompson et al., 2009)? In the third place, why are the findings of some studies that have evaluated the effects of laws mandating the use of bicycle helmets apparently inconsistent with the findings of studies of the protective effect of bicycle helmets for each user?

There are two main reasons why the findings of studies that have evaluated the effects of bicycle helmets can vary: substantive and methodological. One reason for varying findings is that different types of helmets do not have the same protective effect. The first studies of bicycle helmets included mostly hard shell helmets. These have been found to offer better protection against head injury than soft shell helmets, which have become more popular over time. Thus, in the study of Hansen et al. (2003) more than one third of the helmets were soft shell helmets and these helmets were found to protect less well against head injury than hard shell helmets. Thompson et al. (2009) dismiss this argument, claiming that (page 7): “Bicycle helmets of all types … provide substantial protection for cyclists of all ages.” However, the same authors (Rivara et al., 1997) reported a study which found that only hard shell helmets protected against neck injury; use of a soft shell helmet was associated with an increased incidence of neck injury. On balance, the evidence suggests that: (1) Soft shell helmets offer less protection than hard shell helmets and (2) soft shell helmets appear to have become more common over time.

Thompson et al. (2009) were concerned about the quality of studies that have evaluated the effects of bicycle helmets and defined a set of selection criteria for including studies in a meta-analysis. Applying these criteria, seven studies were included and eight studies were omitted. Two studies were awaiting assessment at the time of publication of the review. Four of the seven studies that were included were performed by the same researchers as the Cochrane review. In short, Thompson et al. classified four of their own studies as good enough to be included in the meta-analysis, but excluded eight studies, none of which they were involved in. Littell et al. (2008) regard involvement in the conduct of one or more studies included in a review, or publication of a previous review on the same topic as a case of conflict of interest. This conflict of interest is relevant for the Cochrane review reported by Thompson et al. (2009). They were themselves authors of four of the seven studies included and had performed a similar Cochrane review twice before (in 2003 and 2006). To their credit, however, Thompson et al. included a very comprehensive section discussing criticisms of their review.

Study quality assessment is not an exact science. The Department for Transport in Great Britain issued a report in 2002 entitled: “Bicycle helmets – a review of their effectiveness: A critical review if the literature.” The report includes an assessment of the quality of 16 studies that have evaluated the effects of bicycle helmets. Studies were rated as good, reasonable or weak. Of the seven studies Thompson et al. (2009) included in the Cochrane review, one was rated as good, two as good/reasonable, three as reasonable and one as reasonable/weak. Three of the eight studies Thompson et al. omitted were also rated by the Department for Transport (2002). One was rated as good, one as good/reasonable and one as reasonable. Thus, if the rating developed by the Department for Transport is applied, it is by no means obvious that all the seven studies that were included by Thomson et al. ought to have been included. Nor is it clear that all the omitted studies were of lower quality than the studies included.

An alternative to omitting studies classified as bad would be to develop a quality score for each study and use that score in a sensitivity analysis, as illustrated by Elvik (2005). Although it is clear that any numerical quality score will contain an element of arbitrariness, including all studies and performing a sensitivity analysis allows readers to judge how study quality influences study findings. This opportunity does not exist if studies rated as “bad” are simply omitted.

Several researchers have been puzzled by the fact that, on the one hand, studies have reported large protective effects of bicycle helmets; on the other hand, studies of the effect of legislation that has been associated with large increases in the rate of helmet wearing have not always shown a clear decline in the number of head injuries among cyclists. There are at least two reasons why even a large increase in the rate of helmet wearing will not necessarily lead to a major reduction of the number of cyclists sustaining head injury. One reason could be selective recruitment, which means that it is the most cautious and safety-minded cyclists, with a lower rate of accident involvement than other cyclists, who first start wearing helmets. If, for example, in a population of cyclists 60% have a 20% lower rate of accident involvement than an average cyclist (i.e. a relative risk of 0.8 ), and these cyclists start wearing helmets that reduce their risk of head injury by 40%, the total number of head injuries would be reduced by 19% (0.8 × 0.60 = 0.48; i.e. the safe cyclists are involved in 48% of all accidents before starting to wear helmets; this reduces by 0.8 × 0.6 × 0.40 = 0.19; ceteris paribus the number of injuries is reduced by 19%). This is less than one would expect if aggregate effects were strictly proportional to individual effects. In the latter case, one would expect the number of head injuries to be reduced by 0.40 × 0.60 = 0.24 = 24%. If there is very selective recruitment, aggregate effects could be substantially smaller than implied by the individual protective effects of bicycle helmets.

Another possible reason why the aggregate effects of bicycle helmets could be smaller than expected on the basis of individual effects is behavioural adaptation. Once helmeted, cyclists might feel better protected and adopt more risky riding behaviour. While this cannot be ruled out, there is no direct evidence for it and performing a convincing study of such behavioural adaptation would be very difficult. The issue remains unresolved (Robinson, 2007).

6. Conclusions
Based on the studies reviewed in this paper, the following conclusions can be drawn:

1.
A re-analysis has been performed of a meta-analysis of the protective effects of bicycle helmets reported in Accident Analysis and Prevention (Attewell et al., 2001). The original analysis was found to be influenced by publication bias and time-trend bias that were not controlled for. When these sources of bias are controlled for, the protective effects attributed to bicycle helmets become smaller than originally estimated.
2.
When the analysis is updated by adding four new studies, the protective effects attributed to bicycle helmets are further reduced. According to the new studies, no statistically significant overall effect of bicycle helmets could be found when injuries to head, face or neck are considered as a whole.
3.
The findings of this study are inconsistent with other meta-analyses, in particular a Cochrane review published in 2009. However, the study inclusion criteria applied in the Cochrane review are debatable.
via Wiki gevonden:
ook via D-Wiki:
http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrradhelm#Nutzen

Zweden heeft toch redelijk overtuigende cijfers:

Citaat
Schweden

In Schweden besteht seit dem 1. Juli 2005 eine Helmpflicht für Radfahrer unter 15 Jahren. Der Anteil Helm tragender Kinder unter 10 Jahren in Wohngebieten ist zwischen 2005 und 2012 von 35% auf 70% gestiegen, im selben Zeitraum stieg die Helmtragequote für Kinder zwischen 6 bis 15 Jahren, die zur Schule fahren, von 37 % auf 59%. Die Gesamtzahl schwer verletzter Radfahrer (Krankenhausaufenthalt) blieb für dieselbe Periode etwa gleich (~3.000 p.a.), die Zahl getöteter Radfahrer ist von 35 auf 23 gesunken. Für Erwachsene blieb die Helmtragequote zwischen 2007 und 2012 stabil auf 27%, in diesem Zeitraum nahm die Gesamtzahl der getöteten Radfahrer von 33 auf 23 ab[47] (Vergleich zu 1998 bei 18% Helmtragequote: 58[48]). Die schwedische Firma Hövding hat 2010 einen „unsichtbaren“ Fahrradhelm auf den Markt gebracht, der wie ein Airbag funktioniert.[49] Dieser soll das Tragen eines Fahrradhelms auch für Erwachsene attraktiver machen.
evolutie bij evenveel gekwetste fietsers (ziekenhuis) wel significant minder dode fietsers, hoofdkwetsuren spelen bij dodelijkheid een grote rol. Al komt het maar volgens bepaalde studies in 5 à 10 % van alle fietsongevalkwetsuren tot een "hoofd-kwetsuur"
Citaat
Das britische Verkehrsministerium kam nach Auswertung von 16 Studien zu dem Schluss, dass alle Studien eine Schutzwirkung nachweisen, die Aussagen über das Ausmaß der Schutzwirkung jedoch variieren.[4] Diverse Studien, deren Ergebnisse nicht unwidersprochen geblieben sind, behaupten, dass das Tragen von Fahrradhelmen die Kopfverletzungen um bis zu 88 Prozent reduziere und auch die Todesrate bei Fahrradunfällen senke.[5][6][7] Insofern wird gefolgert, dass Fahrradhelme einen wirksamen und sinnvollen Schutz darstellten.[8] Folglich sei auch die Helmbenutzung eine sinnvolle und wichtige Maßnahme zur Verringerung von Kopfverletzungen.
Andere Untersuchungen kamen zu einem Anteil der Kopfverletzungen an allen Verletzungen von Fahrradfahrern von nur etwa 5 bis 10 %.

 
Een helm dragen is natuurlijk enkel een passieve beschermmaatregel...

Aja de Belgische registratie bij fietsersongevallen zonder motorvoertuigbetrokkenheid zal wel verschrikkelijk ondermaats zijn... Be heeft daar nog altijd van die rare wetten... waardoor ziekenhuizen niet verplicht zijn (medisch geheim enz...)
Citaat
http://www.seniorennet.be/Magazine/artikel/61/onthutsende-cijfers-verkeersslachtoffers-vooral-fietsers-de-dupe

De politie telde “maar” 903 zwaargewonde fietsers. De ziekenhuizen hielden het op 4.906 zwaargewonde fietsers ofwel 5 keer zoveel als de politie.
« Laatst bewerkt op: zondag 08 maart 2015 - 23:39:50 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Helm maakt fietsen ONveiliger
« Reactie #8 Gepost op: maandag 09 maart 2015 - 03:28:22 »
Het lijkt een erg controversieel thema te zijn.

In Duitsland hebben een aantal verzekeraars al geprobeerd om de schadeuitkering aan een fietser te verminderen omdat hij geen helm droeg, doch ze hebben telkens bot gevangen bij de rechtbanken.

Het is in ieder geval verkeerd om enkel de fietsongevallen te beschouwen waarbij een auto betrokken is. Er gebeuren er ook heel wat andere.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat er veel automobilisten zouden zijn die sneller rijden als een fietser een helm draagt. Er zijn evenwel wielerterroristen die een dure fiets en bijbehorende uitrusting hebben (inclusief een helm), en er door hun gedrag aanleiding toe geven dat sommige automobilisten hen minder ontzien dan normale fietsers.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Helm maakt fietsen ONveiliger
« Reactie #9 Gepost op: maandag 09 maart 2015 - 15:54:55 »
Het gaat om dode fietsers.
Daar is zeer weinig onder-rapportering.

De lijn is de best passende rechte bij deze resultaten ...
F trekt die lijn omhoog bij de niet-helmdragers.

S : bijna dubbel zo veel fietsdoden als NL of DK , ondanks helmplicht, en ondanks dat het er erg veilig is op de (doorgaans brede) baan (maar meestal zonder fietspad ...)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Helm maakt fietsen ONveiliger
« Reactie #10 Gepost op: maandag 09 maart 2015 - 16:07:41 »
Het gaat om dode fietsers.
Daar is zeer weinig onder-rapportering.

Denk je op basis van ?

Elke zwaargewonde fietser die sterft binnen 30 dagen na een ongeval telt ook als verkeersdode, en aangezien er in werkelijkheid minstens 5 x meer fietsers zwaargewond gehospitaliseerd zijn als de politie/parket registreert... toch gehoord van die PENTAstudie betreft kinderen ?
Citaat
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%20WG%20Kwetsbare%20weggebruikers%20DEF.pdf pagina 7

Hoe partieel de officiële Belgische verkeersstatistieken m.b.t. zwakke weggebruikers wel zijn blijkt uit een steekproef met fietsongevallen bij kinderen uitgevoerd door Prof Dr. P. Van de Voorde, specialist in de pediatrische traumatologie van de Universiteit Gent, aan de hand van gegevens uit een tussentijds rapport dd. 30.11.2006 van de PENTAstudie 14.

Aantal kinderen overleden >30d of ernstig gekwetst (>24u opname) in Vlaanderen na fietsongeval:

- 0-4j: 48 voor 18 ziekenhuizen in Vlaanderen (tegenover 6 voor heel België in de cijfers FOD Ec, Directie Statistiek)

- 5-9j: 112 tegenover 21

- 10-14j: 208 tegenover 107

- 15-17j (Penta registreerde enkel tot en met 17j): 160 tegenover 81 voor de 15 tot
19-jarigen)

Bovendien werd in de PENTA-registratie 48u als het echte criterium voor ernstig trauma genomen; dit lijkt de medici veel meer valide.
14 PENTA-studie: studie in opdracht van het FWO (Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek van de
Vlaamse overheid ) door een pediatrisch netwerk rond trauma in 18 ziekenhuizen in Vlaanderen gefinancierd door het Levenslijn Kinderfonds.
De meeste fietsers die na een ongeval overlijden zijn vooral senioren (4-5 maal meer als jongeren)... nu die ziekenhuiscijfers +30 d... nog... aie zie 10...

page 6
Citaat
Uit bestaand Belgisch wetenschappelijk onderzoek8 blijkt trouwens een uitgesproken onderregistratie van de ongevallen met “kwetsbare weggebruikers”, vooral van fietsers en voetgangers.
Dit komt vooral tot uiting in de discrepantie tussen de officiële ongevallenstatistieken (op basis van de cijfers van politie9  en parket) en de registratie van ongevallen met deze categorieën weggebruikers door spoedgevallendiensten van ziekenhuizen 10.
Voor het gemotoriseerd verkeer - waaronder de motorrijders - zijn ook de cijfers van de verzekeringsmaatschappijen een goede indicator.

8  Cfr. o.a. de bevindingen van Johan Demol, expert aan het Centrum voor Verkeersveiligheid van de
Universiteit Gent in een reeks publicaties; cfr. Bibliografie alsook publicaties over fietsongevallen van
de spoedgevallendiensten van het UZ Gent en UZ Gasthuisberg Leuven.
10 Wegens ontbreken financiering gegevensregistratie door ziekenhuispersoneel en de beperking van gegevensoverdracht op grond van de strafrechtelijke bepalingen m.b.t. het medisch geheim.

NL heeft die rare Belgische wetten niet en daar passen ze de verkeersdodencijfers wel aan adhv ziekenhuisgegevens.
Het zijn vooral enkelvoudige (dodelijke+30d) fietsongevallen die daar het grootste deel uitmaken.
NL bronnen heb ik al dikwijls gepost. Hier nog eentje:
Citaat
http://www.verkeerskunde.nl/service/dossiers/vk-5-047-2011-fiets/5000-fietsers-in-ziekenhuis-na-eenzijdige-val.24608.lynkx
Fietsen geldt momenteel als de meest duurzame en gezonde modaliteit, maar zeker niet als de meest veilige. Jaarlijks belanden er rond de #5000 fietsers in het ziekenhuis vanwege een enkelvoudig fietsongeval. Dat is nu 60 procent van alle ernstige fietsslachtoffers en zou door de vergrijzing wel eens kunnen toenemen.

Ongeveer driekwart van de fietsers die in het verkeer om het leven komen (162 in 2010##) zijn het slachtoffer van een botsing met een voertuig [1].
Daarentegen zijn fietsers die met ernstig letsel in het ziekenhuis worden opgenomen, gemiddeld 9000 per jaar, of die worden behandeld op een Spoedeisende Hulp-afdeling, gemiddeld 71.000 per jaar, in meerderheid het slachtoffer van een ongeval zonder motorvoertuig [1,2].
Dus rest 1/4 of pakweg 40 à 50 fietsdoden in NL per jaar (## 2011/2012/2013: 200/200/184 fietsdoden) door een enkelvoudig fietsongeval (val of botsing met hindernis).
Dat is dus quasi 8 à 10 % fietsdoden+30 d van die #5000, als 5000 60 % is heeft NL zowat 8300 ernstige enkelvoudige fietsongevallen...

## http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=71936NED&D1=a&D2=0&D3=a&D4=a&HDR=T&STB=G1,G2,G3&VW=T

« Laatst bewerkt op: maandag 09 maart 2015 - 17:15:45 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Helm maakt fietsen ONveiliger
« Reactie #11 Gepost op: maandag 09 maart 2015 - 18:34:10 »
Denk je op basis van ?

OK - dat denken we dus niet meer ...  :o

8 voudige tot dubbel rond 10-19 jaar


duidelijk dat die 30 dagen regel uit de verkeersstatistieken moet.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder