Michel,
Ik denk dat de media met "luxewagens" bedoelt de nieuwe modellen van een BMW 1, 3 of 5-reeks x30d of x20d die belachelijk weinig verbruiken en bijgevolg zo ook belachelijk weinig BIV kosten tegenover vroeger. Zelfs een Porsche Cayenne diesel of een nieuwe 911 Carrera is netjes afgestemd op de testcyclus en verbruikt zo weinig.
Stond nochtans vetgedrukt, Wooter.
Natuurlijk is dat enkel voor de zuinige luxewagens het geval, ...
Het is niet meer als logisch dat men onder het normverbruik moet kunnen geraken (zeker benzines), want oordeel zelf hoe die 1180 seconden of bijna 20´-cyclus eruitziet. Hoofdzakelijk of
2/3 getaffel in de stad (afwisselend 30-50 aanhouden en korte stops, langzaam optrekken en snel hoogschakelen, wel in voorgeschreven versnelling)
En laat nu net stadverkeer voor de meeste (vooral benzine)wagens nadelig uitvallen, nog meer als er druk verkeer is
(
op de rollenbank natuurlijk niet) . Bij diesel ook bij koude temperaturen.
Für die Ermittlung des Verbrauchs eines Fahrzeugs müssen zunächst die Fahrwiderstände (Roll- und Luftwiderstand) des Fahrzeugs auf der Straße exakt ermittelt werden. Dann werden die gemessenen Fahrwiderstände auf einen Rollenprüfstand übertragen und dann ein genormter Fahrzyklus abgefahren. Dabei werden auch die Abgasemissionen gemessen. Anschließend wird aus der Abgasemission der Kraftstoffverbrauch berechnet. Bei Elektroautos wird stattdessen die verbrauchte Energie der Batterie gemessen. Der Fahrzyklus und die Vorgehensweise bei der Messung ist in der Richtlinie des Rates 70/220/EWG vom 20. März 1970 beschrieben[1].
Der genormte Fahrzyklus dauert insgesamt 1180 Sekunden (knapp 20 Minuten). Er besteht aus einem 780 Sekunden dauernden City-Zyklus (städtische Bedingungen) und einem 400 Sekunden dauernden Überland-Zyklus (außerstädtischen Bedingungen). Die Umgebungstemperatur beträgt während der Messung 20 °C bis 30 °C. Kaltstartbedingung, Beschleunigungen und Verzögerungen werden erfasst (Vergleiche Quellenangabe) und entsprechend interpoliert.
http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzyklus
Natuurlijk is die korte voorbijgestreefde rollenbanktest pas echt een lachertje bij (plug-in)hybrides:
http://www.autobild.de/artikel/plug-in-hybridautos-verbrauchswerte-1877754.htmlEr zijn zware hybride auto´s bij die bij "normaal gebruik" amper onder de 10 liter geraken maar in de 20´- Normtest wel onder de 3 liter hebben... alhoewel het vermogenverbruik van de accu´s meegeteld wordt (zie link).
Een ander vb de
Opel Ampera (ADAC test):
Testverbrauch Schnitt (ersten 100 km) 12,2 kWh und 1,4 l
Testverbrauch Schnitt pro 100 km (leere Batterie / elektrisch) 5,5 l / 17,4 kWh
CO2-Ausstoß Herstellerangabe/Test 27g/km/ 102g/km
Normverbruik 27 g/km CO2 = 1,16 liter benzine. Ik zie @ Sceptisch dit niet halen hoor...
tov Test(Mix)verbruik ADAC 102 g/km CO2 = 4,38 liter of bijna 4 x meer. Dit wel.
ADAC Testverbruik:
eerste 100 km: 12,2 kWH verbruikt EN 1,4 liter.
bij lege accu 5,5 liter/100 km (17,4 kWh is opgereden = Accu heeft minimum bereikt)