Auteur Topic: Groen pleit voor rijbewijs met punten  (gelezen 3812 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Groen pleit voor rijbewijs met punten
« Gepost op: dinsdag 06 maart 2012 - 17:50:14 »
Citaat van: GVA
Groen pleit voor rijbewijs met punten

Groen pleit voor de invoering van het rijbewijs met punten om het aantal verkeersdoden verder naar beneden te halen. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1130064/groen-pleit-voor-rijbewijs-met-punten.aspx
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
Re: Groen pleit voor rijbewijs met punten
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 06 maart 2012 - 18:47:29 »
Meestal komt er niet veel zinnig uit die hoek, maar het rijbewijs met punten daar kan ik me wel in vinden!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 06 maart 2012 - 20:21:39 »
Ja, maar...

Citaat
Dat het aantal slachtoffers in het verkeer in 2011 met 3,8 procent is toegenomen, is volgens Groen-senator Freya Piryns te wijten aan "het gebrek aan ambitie en actie van de regering".

Ik verwacht niet veel heil van iemand die niet begrijpt waar de stijging wél aan te wijten is.

Net zomin dat ze vergeet dat de landen waar men het puntenrijbewijs wel kent, men ook een stijging heeft gezien.

Omdat de stijging dezelfde oorzaak had. En niet te maken had met het puntenrijbewijs.

Bovendien is het puntenrijbewijs voor de habitués nu ook niet een probleem... Mijn strafregister zou zeggen dat ik een veelpleger ben, maar op basis van aantal boetes ben ik de laatste jaren de beste leerling van de klas. Maar toen ik de laatste keer naar München reed, heeft niemand mij ingehaald...

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 06 maart 2012 - 20:33:25 »
Meestal komt er niet veel zinnig uit die hoek, maar het rijbewijs met punten daar kan ik me wel in vinden!

Eigenlijk kan men daar niet tegen zijn, toch als het op een deskundige manier gaat gebeuren... en  deskundig en Be... ?  :-\
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 06 maart 2012 - 21:14:48 »
Ik wil eerst nog wel 'ns weten hoe de ... euh puntenverdeling er gaat uitzien.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 06 maart 2012 - 21:53:18 »
Ik wil eerst nog wel 'ns weten hoe de ... euh puntenverdeling er gaat uitzien.
Euhm eerst en vooral de wegcode aanpassen zeker ?

Of hoeveel is de boete (en strafpunten) op bumperkleven in Be ?  ;D
Op voorlangs kruisen ?  ;D
Op ...

Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 07 maart 2012 - 18:45:11 »
Met voorlangs kruisen kan je aan eender welk kruispunt gaan staan, en de punten zullen nogal rondvliegen !
Telkens 2 slachtoffers per keer.
Kassa !

Privatiseer maar  op franchise-basis ipv "beveiligings"firma's  een contract te geven.
Dan doe ik gelijk mee, hier is meer te verdienen dan op mijn job.
Kleine percentjes, grote ventjes !
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 07 maart 2012 - 19:38:02 »
Met voorlangs kruisen kan je aan eender welk kruispunt gaan staan, en de punten zullen nogal rondvliegen !
Telkens 2 slachtoffers per keer.
Kassa !

Privatiseer maar  op franchise-basis ipv "beveiligings"firma's  een contract te geven.
Dan doe ik gelijk mee, hier is meer te verdienen dan op mijn job.
Kleine percentjes, grote ventjes !
Gij doet de kruispunten, ik ga vanop de snelwegbruggen de bumperklevers filmen.   ;D

« Laatst bewerkt op: woensdag 07 maart 2012 - 19:42:29 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 07 maart 2012 - 20:02:00 »
Gij doet de kruispunten, ik ga vanop de snelwegbruggen de bumperklevers filmen.   ;D
Da's maar eerstegraads  ;)
En er zijn daar geen Belgische normen voor.
Veel te complex, je moet snelheid meten, onderlinge afstand, eventuele rijstrookwissels in rekening brengen, en bewijzen dat de veiligheidsafstand onvoldoende was .
Veel te lastig.  ;D
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 07 maart 2012 - 20:09:52 »
Da's maar eerstegraads  ;)
En er zijn daar geen Belgische normen voor.
Veel te complex, je moet snelheid meten, onderlinge afstand, eventuele rijstrookwissels in rekening brengen, en bewijzen dat de veiligheidsafstand onvoldoende was .
Veel te lastig.  ;D
Neen, ik bedoelde natuurlijk pas als de Duitse regels hier overgenomen worden (dreaming) , meer kassa en strafpunten als dat kruisen hoor.  ;D

Simpel met de digitale techniek van tegenwoordig (en draadloos).  ;)
Zelf de chauffeur kan men herkennen:
grote foto: http://img3.auto-motor-und-sport.de/Verkehrsueberwachung-Videobruecke-fotoshowImage-f8dcf444-390483.jpg

via:
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/bvg-urteil-verkehrssuender-duerfen-gefilmt-werden-2746225.html

bvb 360 € (wel rechtbank* ) voor nog niet eens echt bumperkleven:
Citaat
http://www.bverfg.de/entscheidungen/rk20100812_2bvr144710.html

Der Beschwerdeführer wurde durch Urteil des Amtsgerichts Erlangen vom 26. Oktober 2009 wegen fahrlässiger Unterschreitung des erforderlichen Sicherheitsabstandes bei einer Geschwindigkeit von 137 km/h um weniger als 4/10 des halben Tachowertes zu einer Geldbuße von 360 Euro verurteilt. Die Abstandsmessung sei durch eine geeichte Anlage erfolgt.

* normaal is het 180 € en 3 strafpunten.
http://www.verkehrsportal.de/abstandsrechner/index.php

I´m dreaming natuurlijk. En die 2 miljard zou snel gevonden zijn  ;D   :P
« Laatst bewerkt op: woensdag 07 maart 2012 - 20:37:52 door Michel »
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 09 maart 2012 - 22:45:38 »
Weer typisch dat het derde rijvak gemeten wordt, maar niemand van het rijtje op het twee vak een boete gaat krijgen. Ik tel daar al vier bumperklevers...

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 10 maart 2012 - 05:08:02 »
In principe ben ik sterk voorstander voor een rijbewijs met punten, alleen vrees (lees weet) ik dat ze er in België alleen maar weer een potje zullen van maken.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 10 maart 2012 - 06:36:49 »
Ter info: in Duitsland gaat het systeem binnenkort veranderen.

Nu verlies je pas je rijbewijs bij 18 punten.

In de toekomst zullen er voor een aantal overtredingen minder strafpunten toegekend worden, doch zul je je rijbewijs al verliezen bij 8 punten. Het zal ook niet meer mogelijk zijn om, onderweg naar het maximum aantal punten, er kwijtgescholden te krijgen door het volgen van een "Aufbauseminar".

Onveranderd blijft dat je, na het behalen van het maximum aantal punten, moet slagen voor de MPU (Medisch Psychische Untersuchung, in de volksmond de "idiotentest" genaamd) om je rijbewijs terug te krijgen. Niettegenstaande er instellingen bestaan waar je je kunt voorbereiden op de MPU (uiteraard tegen betaling), slaagt slechts 30% van de kandidaten voor de MPU.

Een rijbewijs gaan behalen in een land zoals Polen helpt niet meer. Dat rijbewijs is weliswaar geldig, doch het rijverbod in Duitsland blijft bestaan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline modano

• Doorzetter
  • **
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 10 maart 2012 - 10:10:18 »
Ter info: in Duitsland gaat het systeem binnenkort veranderen.

Nu verlies je pas je rijbewijs bij 18 punten.

In de toekomst zullen er voor een aantal overtredingen minder strafpunten toegekend worden, doch zul je je rijbewijs al verliezen bij 8 punten. Het zal ook niet meer mogelijk zijn om, onderweg naar het maximum aantal punten, er kwijtgescholden te krijgen door het volgen van een "Aufbauseminar".

Onveranderd blijft dat je, na het behalen van het maximum aantal punten, moet slagen voor de MPU (Medisch Psychische Untersuchung, in de volksmond de "idiotentest" genaamd) om je rijbewijs terug te krijgen. Niettegenstaande er instellingen bestaan waar je je kunt voorbereiden op de MPU (uiteraard tegen betaling), slaagt slechts 30% van de kandidaten voor de MPU.

Een rijbewijs gaan behalen in een land zoals Polen helpt niet meer. Dat rijbewijs is weliswaar geldig, doch het rijverbod in Duitsland blijft bestaan.

Wat houdt die test dan in?

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 10 maart 2012 - 10:43:00 »
Wat houdt die test dan in?
Vooral in de D-wiki zul je wat vinden (ook alle mogelijke kritiek):
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Medizinisch-Psychologische_Untersuchung

Ablauf der MPU

Die Durchführung der MPU dauert in der Regel drei bis vier Stunden, die Reihenfolge der Untersuchungsteile (Testdiagnostik, ärztliche Untersuchung, psychologisches Gespräch) kann variieren.

Der aktuelle Sachstand wird im Regelfall am Untersuchungstag unter Vorbehalt mitgeteilt, da in der Regel noch nicht alle Befunde vorliegen. Das Gutachten wird dem Auftraggeber zugesandt, der es an die Fahrerlaubnisbehörde weitergeben kann. Die Führerscheinakte wird parallel an die Fahrerlaubnisbehörde zurückgeschickt. Der Zeitrahmen bis zur Zusendung des Gutachtens soll 14 Tage nach der Untersuchung nicht überschreiten.

Die MPU besteht aus folgenden Untersuchungsteilen:

Untersuchung Beschreibung

Verkehrsmedizin
Im medizinischen Teil wird auf verkehrsrechtlich relevante Erkrankungen sowie Alkohol- oder Drogenmissbrauch bzw. -abhängigkeit geprüft. Dazu führt der Arzt ein Gespräch über die medizinische Vorgeschichte, eine körperliche Untersuchung sowie gegebenenfalls labormedizinische Verfahren (zum Beispiel Blutabnahme, Urin-Drogenscreening) durch. Häufig geht es darum, einen angegebenen vollständigen Verzicht auf Alkohol oder Drogen verkehrsmedizinisch zu belegen. Hierfür werden Drogenscreenings (Haar- oder Urinanalysen), mit denen sich Spuren früheren Konsums teilweise noch nach Monaten nachweisen lassen, und Alkoholscreenings (Leberwerte, oft auch EtG und CDT) eingesetzt.

Verkehrspsychologie
Im psychologischen Gespräch geht es um die Einsicht des früheren Fehlverhaltens, die persönlichen Ursachen dafür, Konsequenzen für das aktuelle Verhalten und Vorsätze und Verhalten für die Zukunft, die eine erneute Verkehrsauffälligkeit zuverlässig verhindern. Dabei muss das zukünftig geplante Verhalten in der Regel seit mindestens sechs Monaten stabil gelebt werden. Das Gespräch muss für das Gutachten aufgezeichnet werden (dies erfolgt häufig am Computer). Untersuchungsstellen sollten dem Kunden die Möglichkeit bieten, die Aufzeichnungen gegenzulesen, um Missverständnisse zu vermeiden.

Leistungsdiagnostik
Bei einem standardisierten Reaktionstest am Computer wird die körperliche Leistungsfähigkeit (Reaktionsfähigkeit, Konzentration und Aufmerksamkeit) getestet. Die Anzahl und Art der durchgeführten Tests (Wahrnehmungs- und Reaktionsleistung, Belastbarkeit, Aufmerksamkeit) variieren nach der jeweiligen Untersuchungsfragestellung. Entsprechen die Testergebnisse nicht den Anforderungen, kann eine Überprüfung der Kompensationsfähigkeit im praktischen Fahrverhalten (Fahrverhaltensbeobachtung) empfohlen werden.

Manche MPU-Stellen bieten zusätzlich kostenlose Informationsabende an, um die Betroffenen aus erster Hand zu informieren und Spannungen und Ängste im Vorfeld einer MPU zu reduzieren. Eine Anmeldung ist in der Regel nicht erforderlich.

http://en.wikipedia.org/wiki/Medical-psychological_assessment_(Germany)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 10 maart 2012 - 10:52:01 door Michel »
© Koning Willem I