Geachte forumleden,
Ik heb een vraag mbt tot het gebruik van een commerciële plaat (Z-plaat) aan een elektrisch aangedreven (vierwielige) motorfiets.
Mag je op zo'n voertuig gebruik maken van een commerciële plaat voor personenvoertuigen? Volgens sommige bronnen mag je een handelaarsplaat namelijk monteren op elke aard van voertuig, zolang de verkeersbelasting die voor de handelaarsplaat betaald wordt, toereikend is voor het voertuig in kwestie.
Concreet:
je monteert een personenwagen commerciële plaat voor een cilinderinhoud van 2000 cc aan een vrachtwagen met een MTM van 5 ton: toegelaten
personenwagen commerciële plaat cilinderinhoud 2000 cc aan een lichte vrachtwagen met een cilinderinhoud van 2500 cc: toegelaten
enz.
Mijn vraag is nu: naar analogie van het bovenstaande zou het dus ook toegelaten moeten zijn om een commerciële plaat voor personenvoertuigen te gebruiken aan een vierwielige motorfiets.
In dit geval is deze elektrisch aangedreven, maar ik neem aan dat dit geen verschil maakt?
Mag ik bijgevolg de commerciële plaat die ik reeds heb voor personenwagens gebruiken aan dergelijke voertuigen, of dien ik hiervoor een specifieke motorfietsplaats extra aan te vragen?
Er is uiteraard een verschil in afmetingen van motorfietsplaten en personenwagen-platen, maar bij deze voertuigen kan de gewone plaat ook duidelijk leesbaar geplaatst worden. zonder uitstekende delen oid.
Graag jullie inzichten hierover.
Dank bij voorbaat.