Auteur Topic: Belgen buizen verkeersbeleid  (gelezen 1964 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Belgen buizen verkeersbeleid
« Gepost op: dinsdag 27 maart 2012 - 22:33:21 »
Citaat van: autokanaal.be

Belgen buizen verkeersbeleid

Volgens de resultaten van een Touring-enquête, die door 6.500 bezoekers van het Autosalon werd ingevuld, is de Belgische bevolking helemaal niet tevreden met het hedendaagse verkeersbeleid. "Huidige maatregelen die de overheid neemt om de economische crisis te beperken wordt niet in dank afgenomen en bestaande problemen worden volgens de Belgen niet genoeg aangepakt".

Touring maakt zich zorgen over de uitgesproken negatieve antwoorden inzake mobiliteit. "Zo ziet het er voor het rekeningrijden niet goed uit: 82% wil tijdens de spitsuren niet meer betalen, maar ook niet minder buiten de spitsuren. Veranderingen in fiscaliteit boezemt onze landgenoten ontegensprekelijk wantrouwen in." Volgens Touring logisch, omdat bijna elke wijziging tot nu toe leidt tot een belastingverhoging.

Van de 6.500 Belgen die deze vragenlijst hebben beantwoord waren er 50% Vlamingen, 35 % Walen en 15 % Brusselaars. Volgens Touring is dit een geldige en zeer representatieve steekproef. De kritiek op het beleid van de overheid kan opgedeeld worden in twee verschillende soorten: enerzijds is er kritiek op wat de overheid de laatste jaren heeft ondernomen en anderzijds op zaken waar ze juist niets aan veranderen.

Mobiliteit:

* 78 % van de mensen vinden dat het duurder maken van de brandstof geen goed middel is om het autogebruik te ontmoedigen.

* 65% vindt dat het verkeer minder vlot loopt wanneer een politieagent het kruispunt regelt, dan wel verkeerslichten.

* 82% wil dat fietsers en voetgangers strenger worden aangepakt bij overtredingen.

Infrastructuur:

* 91% is van mening dat de investeringen in het wegennet onvoldoende zijn.

* 96% vindt dat de wegen veiliger kunnen worden ingericht.

* Een grote meerderheid van 92% vindt dat er onvoldoende parkings zijn aan haltes en stations voor openbaar vervoer.

* Liefst 94% vindt dat de overstapparkings gratis moeten zijn.

* Het afbouwen van het aantal bovengrondse parkeerplaatsen is volgens 82% een slechte methode om het autogebruik te ontmoedigen.

* 72% is voor een optimalisering van de Brusselse Ring.

* 85% van de mensen vindt dat de verkeerslichten niet genoeg gesynchroniseerd zijn.

Alarmbel


Touring vindt het een spijtige zaak dat de resultaten over mobiliteit zo zwak zijn. "De meeste van deze verzuchtingen proberen wij al jaren duidelijk te maken. Al 12 jaar lang wordt er gehamerd op het belang van gesynchroniseerde verkeerslichten. Het is hoog tijd dat niet de overheden de alarmbel horen en in actie schieten", klinkt het.

Ik vind dit een interessant onderzoek. Maar het toont wel overduidelijk aan dat er aan het Belgisch verkeersbeleid niet zo maar wat hapert, doch het ronduit een katastrofe is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Belgen buizen verkeersbeleid
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 27 maart 2012 - 23:19:13 »
welk beleid?
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Belgen buizen verkeersbeleid
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 28 maart 2012 - 00:05:58 »
Elk punt kan ik onderschrijven, en meer.  ???
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Belgen buizen verkeersbeleid
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 28 maart 2012 - 05:20:37 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belgen buizen verkeersbeleid
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 28 maart 2012 - 12:09:20 »
En de Fietsersbond minimaliseert de grootschalige enquete weer, precies of dat bezoekers van het autosalon helemaal geen fietsers kunnen zijn. Toen ik onlangs het autosalon bezocht zag ik toch eerder veel mensen die er een familieuitstapje van maakten; het is tenslotte eerder een koopsalon van een nieuwe auto voor de familie...  tot single.  

Citaat
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120327_026
Niet representatief

De Fietsersbond vindt de Touring-enquête echter niet representatief omdat de bezoekers van het autosalon maar een deel van de Belgische bevolking uitmaken. Ook vindt de Fietsersbond de keuze van de vragen suggestief. 'Het lijkt wel of er enkel aan de problemen die het autoverkeer ondergaat, moet gewerkt worden. Terwijl veel van die problemen net door het autoverkeer zelf gegenereerd worden.'

De Fietsersbond is van mening dat alle verkeersovertredingen zwaarder moeten worden aangepakt, ook deze van fietsers en voetgangers. 'Maar we vinden vooral dat de oorzaken aangepakt moeten worden en deze liggen meestal bij het gemotoriseerde verkeer (onaangepaste snelheid, rijden onder invloed). De dodelijke ongevallen tussen fietsers en voetgangers onderling bijvoorbeeld moet men met een vergrootglas zoeken in de ongevallenstatistieken.'

En liegen-verzwijgen kan de fietsersbond goed, want er is een zeer groot manko aan de registratie van dodelijke ongevallen met zwakke weggebruikers onderling (google op Penta-studie), in het buitenland trouwens ook maar minder (bvb NL, heeft statistieken dodelijke ongevallen kwetsbare weggebruikers onderling met alle parameters van oorzaak Swov-databank bron ). In de Deense databank bvb kan ik ook checken of de voetganger betrokken in een dodelijk ongeval dronken was. Fietsers zullen wel niet drinken als ze rijden, hé "Fietsersbond" ?.
Citaat
http://www.statbank.dk/statbank5a/SelectVarVal/Define.asp?MainTable=UHELD11&PLanguage=1&PXSId=0
Injured and killed in road traffic accidents by casualty, influenced by
alcohol
, means of transport and time
                                                                 2008 2009 2010
Killed    
Influenced by alcohol
   
Moped with registration max. speed 45 km p.h.   0      2      1
Moped with mechanical changes                        3      0      0
Moped, other                                                   7       2      1
Bicycle                                                            5       2      2
Pedestrian                                                     16      11     8
Worden er alcoholtesten gedaan in Be bij verongelukte kwetsbare weggebruikers-(brom)fietsers ?
Nog nooit van gehoord hé Fietsersbond
 :-X

Dit komt omdat zulke ongevallen meestal zonder PV´s afgehandeld worden en de doden-zwaargewonden en dodelijke gewonden+30d naar het ziekenhuis gevoerd worden, en dan hoort men er nog weinig van**.

Komt er een (zwaar) voertuig bij te pas, wordt het bijna altijd geregistreerd.
Wie belt er nog de politie als een fietser of bromfietser een dodelijke val of enkelvoudig ongeval heeft ?
Wie belt er de politie als zoiets niet op de rijbaan gebeurd en het verkeer niet stilgelegd wordt en er amper getuigen zijn?

Daarbij wijzen statistische gegevens van o.a. de BIVV uit - van de letselongevallen tussen ´voertuigen´ en zwakke weggebruiker - dat bij dodelijke ongevallen de zwakke weggebruiker méér de hoofdoorzaak is; bij niet-dodelijke letselongevallen is de voertuigbestuurder méér de hoofdoorzaak. Dit kan ik allemaal online aantonen.

Maar eerst de alarmerende onderregistratie van kwetsbare weggebruikers:
Citaat
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%20WG%20Kwetsbare%20weggebruikers%20DEF.pdf
STATEN-GENERAAL VAN DE VERKEERSVEILIGHEID 2007 12 maart 2007
Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid   DOSSIER : KWETSBARE WEGGEBRUIKERS

page 1

Toch blijkt uit de officiële verkeersstatistieken voor België2 dat alle categorieën samen van bovengemelde ”kwetsbare weggebruikers” +- 40% van het aantal verkeersdoden en ernstig gekwetsten uitmaken. Dit is een zeer hoog percentage in vergelijking met andere landen3 en de oorzaken daarvan zijn niet duidelijk.
...
Bovendien blijkt uit de internationale wetenschappelijke literatuur en epidemiologische studies op basis van de opnamecijfers van spoedgevallendiensten van ziekenhuizen in ons land dat de officiële verkeersstatistieken een verontrustende mate van onderregistratie van ongevallen met “zwakke weggebruikers” vertonen. Het probleem is niet beperkt tot België, maar uit recent onderzoek blijkt het probleem van de onderregistratie van ongevallen, vooral met zwakke weggebruikers, veel groter dan gedacht.

page 7 onderaan (begint internationaal vanaf page 6)

Hoe partieel de officiële Belgische verkeersstatistieken m.b.t. zwakke weggebruikers wel zijn blijkt uit een steekproef met fietsongevallen bij kinderen uitgevoerd door Prof Dr. P. Van de Voorde, specialist in de pediatrische traumatologie van de Universiteit Gent, aan de hand van gegevens uit een tussentijds rapport dd. 30.11.2006 van de PENTA-studie 14.

Aantal kinderen overleden >30d of ernstig gekwetst (>24u opname) in Vlaanderen na fietsongeval:
- 0-4j: 48 voor 18 ziekenhuizen** in Vlaanderen (tegenover 6 voor heel België  :o in de cijfers FOD Ec, Directie Statistiek)
- 5-9j: 112 tegenover 21  idem   :o
- 10-14j: 208 tegenover 107  idem   :o
- 15-17j (Penta registreerde enkel tot en met 17j): 160 tegenover 81   :o  voor de 15 tot 19-jarigen) idem
Bovendien werd in de PENTA-registratie 48u als het echte criterium voor ernstig trauma genomen; dit lijkt de medici veel meer valide.
...
page 8

Remediëring
Een van de manieren om te remediëren aan het probleem van de onderregistratie en verkeerde classificatie van de ernst van de verwondingen bestaat erin de ongevallenregistratie te koppelen aan de ziekenhuisgegevens. Een voorbeeld van een dergelijk reeds ruim verspreid systeem van data-linking is het Zweedse STRADA (Swedish Traffic Accident Data Acquisition) geïmplementeerd door het Zweedse ministerie van Transport en Infrastructur en ontwikkeld in samenwerking met de politiediensten, de federatie van regionale overheden, de nationale raad voor Gezondheid en Welzijn, de vereniging van lokale besturen en het Zweedse Onderzoeksinstituut voor Mobiliteit en Vervoer (Sjölinder, 2001) Het Crash Outcome Data Evaluation System (CODES) in de USA is een ander model van een dergelijke data-uitwisseling.
...
Belang van betere accidentologische gegevens voor het te voeren beleid

Om ongevallen waarin zwakke weggebruikers betrokken zijn te analyseren is het trouwens niet enkel van belang te weten WAT DE LETSELS zijn en HOEVEEL voetgangers,fietsers, bromfietsers, motorrijders door auto's, bromfietsen, bestelwagens, vrachtwagens enz. worden aangereden, maar ook HOE die ongevallen gebeuren.
Om het bij één categorie te houden - aanrijdingen tussen fietsers en auto's, b.v. - is het van belang te weten: op welk type weg gebeurde het ongeval, is er een fietspad, gaat het om een éénrichtingsfietspad, gebeurde het ongeval op een kruispunt, is dit met verkeerslichten uitgerust, reden fietser en auto op dezelfde weg of kwamen ze uit verschillende wegen, reden ze in dezelfde richting, voerde één van hen een richtingsverandering uit, enz..
Naast bovengemeld systeem van data-uitwisseling tussen diverse bevoegde instanties en nieuwe normen voor letselregistratie lijkt ook een hervorming van de constatatie van het ongeval door politie en parket wenselijk. Daarom zou bij vaststelling van de verkeersongevallen de politie systematisch gebruik moeten maken van gestandaardiseerde maneuvrediagrammen, welke dan naderhand als onderzoeks- en statistisch materiaal kunnen gebruikt worden bij het uitwerken van maatregelen om dergelijke ongevallen te voorkomen.

Het project inzake het opstarten van een onafhankelijk instituut voor ongevallenanalyse (BART-project), dat op een zijspoor is beland, moet nieuw leven ingeblazen worden.

De Fietsersbond moet zijn vergrootglas eens richten op werkelijke fietsdoden, want de ziekenhuisregistratie die tot bij de FOD-statistiek landen is totaal ondemaats, pakweg 20 % gemiddeld komt aan als ik extrapoleer op heel Belgie. En voor peuters is het quasi onbestaande.

De Fietserbond vergeet telkens erbij te zeggen dat de fiets gemiddeld 5 maal dodelijker is per afgelegde kms als de auto.
En er is dan nog niet rekening gehouden met de zeer sterke onderregistratie van ongevallen onderling of enkelvoudige ongevallen.

Bij de motorrijders is dat tot 20 maal dodelijker als met de auto per afgelegde km, maar die worden ook veel beter geregistreerd omdat motorrijders meestal op de rijbaan verongelukken (moto´s hebben ook een nummerplaat en zijn verzekerd)
« Laatst bewerkt op: woensdag 28 maart 2012 - 12:55:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Belgen buizen verkeersbeleid
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 29 maart 2012 - 02:06:28 »
Michel, wat verwacht je nu weer ...

Ongevallenregistratie van voetgangers en fietsers ... dat kan toch niet dat die iets zouden doen dat gevaarlijk is  ???
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belgen buizen verkeersbeleid
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 29 maart 2012 - 11:20:16 »
Michel, wat verwacht je nu weer ...
Ach gewoon dat Belziek - of beter Vlaanderen - dit seizoen alweer het zotste fietsportland ter wereld -  nu eens de goede buitenlandse voorbeelden volgt van simpele ongevallenregistratie van "kwetsbare weggebruikers onderling of op zich".

Maar dat past niet in hun kraam zoals talrijke buitenlandse voorbeelden. Enkel in flitspalen zetten zijn ze absoluut wereldrecordhouder, bij andere vbn weet Belziek-goe-bezig het immers veel beter ( = neg€€rmodus)

Citaat
Een van de manieren om te remediëren aan het probleem van de onderregistratie en verkeerde classificatie van de ernst van de verwondingen bestaat erin de ongevallenregistratie te koppelen aan de ziekenhuisgegevens. Een voorbeeld van een dergelijk reeds ruim verspreid systeem van data-linking is het Zweedse STRADA (Swedish Traffic Accident Data Acquisition) geïmplementeerd door het Zweedse ministerie van Transport en Infrastructur en ontwikkeld in samenwerking met de politiediensten, de federatie van regionale overheden, de nationale raad voor Gezondheid en Welzijn, de vereniging van lokale besturen en het Zweedse Onderzoeksinstituut voor Mobiliteit en Vervoer (Sjölinder, 2001) Het Crash Outcome Data Evaluation System (CODES) in de USA is een ander model van een dergelijke data-uitwisseling.
Maar als een standaardformulier invullen of laten invullen (computer hebben ze toch) in een ziekenhuis al teveel gevraagd is voor Belziek...

Citaat
Ongevallenregistratie van voetgangers en fietsers ... dat kan toch niet dat die iets zouden doen dat gevaarlijk is  ???
Idd voor die f-bond kunnen die nooit iets verkeerd doen, 80 % van die dodelijke zwwgbr-ongevallen gewoon in de doofpot.

Maar de autoongevallen moeten 95 % nauwkeurig geregistreerd worden, die stoute automobilisten toch...  ???
Ziet ge wel hoe veilig wij fietsen ?  ;D
« Laatst bewerkt op: donderdag 29 maart 2012 - 11:25:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I