En de Fietsersbond minimaliseert de grootschalige enquete weer, precies of dat bezoekers van het autosalon helemaal geen fietsers kunnen zijn. Toen ik onlangs het autosalon bezocht zag ik toch eerder veel mensen die er een familieuitstapje van maakten; het is tenslotte eerder een koopsalon van een nieuwe auto voor de familie... tot single.
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120327_026
Niet representatief
De Fietsersbond vindt de Touring-enquête echter niet representatief omdat de bezoekers van het autosalon maar een deel van de Belgische bevolking uitmaken. Ook vindt de Fietsersbond de keuze van de vragen suggestief. 'Het lijkt wel of er enkel aan de problemen die het autoverkeer ondergaat, moet gewerkt worden. Terwijl veel van die problemen net door het autoverkeer zelf gegenereerd worden.'
De Fietsersbond is van mening dat alle verkeersovertredingen zwaarder moeten worden aangepakt, ook deze van fietsers en voetgangers. 'Maar we vinden vooral dat de oorzaken aangepakt moeten worden en deze liggen meestal bij het gemotoriseerde verkeer (onaangepaste snelheid, rijden onder invloed). De dodelijke ongevallen tussen fietsers en voetgangers onderling bijvoorbeeld moet men met een vergrootglas zoeken in de ongevallenstatistieken.'
En
liegen-verzwijgen kan de fietsersbond goed, want er is een zeer groot manko aan de registratie van dodelijke ongevallen met zwakke weggebruikers onderling (google op Penta-studie), in het buitenland trouwens ook maar minder (bvb NL, heeft statistieken dodelijke ongevallen kwetsbare weggebruikers onderling met alle parameters van oorzaak
Swov-databank bron ).
In de Deense databank bvb kan ik ook checken of de voetganger betrokken in een dodelijk ongeval dronken was. Fietsers zullen wel niet drinken als ze rijden, hé "Fietsersbond" ?.
http://www.statbank.dk/statbank5a/SelectVarVal/Define.asp?MainTable=UHELD11&PLanguage=1&PXSId=0
Injured and killed in road traffic accidents by casualty, influenced by
alcohol, means of transport and time
2008 2009 2010
Killed
Influenced by alcohol
Moped with registration max. speed 45 km p.h. 0 2 1
Moped with mechanical changes 3 0 0
Moped, other 7 2 1
Bicycle 5 2 2
Pedestrian 16 11 8
Worden er alcoholtesten gedaan in Be bij verongelukte kwetsbare weggebruikers-(brom)fietsers ?
Nog nooit van gehoord hé Fietsersbond
Dit komt omdat zulke ongevallen meestal zonder PV´s afgehandeld worden en de doden-zwaargewonden en dodelijke gewonden+30d
naar het ziekenhuis gevoerd worden, en dan hoort men er nog weinig van**.
Komt er een (zwaar) voertuig bij te pas, wordt het bijna altijd geregistreerd.
Wie belt er nog de politie als een fietser of bromfietser een dodelijke val of enkelvoudig ongeval heeft ?
Wie belt er de politie als zoiets niet op de rijbaan gebeurd en het verkeer niet stilgelegd wordt en er amper getuigen zijn?
Daarbij wijzen statistische gegevens van o.a. de BIVV uit - van de letselongevallen tussen ´voertuigen´ en zwakke weggebruiker - dat bij dodelijke ongevallen de zwakke weggebruiker méér de hoofdoorzaak is; bij niet-dodelijke letselongevallen is de voertuigbestuurder méér de hoofdoorzaak. Dit kan ik allemaal online aantonen.
Maar eerst de alarmerende onderregistratie van kwetsbare weggebruikers:
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%20WG%20Kwetsbare%20weggebruikers%20DEF.pdf
STATEN-GENERAAL VAN DE VERKEERSVEILIGHEID 2007 12 maart 2007
Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid DOSSIER : KWETSBARE WEGGEBRUIKERS
page 1
Toch blijkt uit de officiële verkeersstatistieken voor België2 dat alle categorieën samen van bovengemelde ”kwetsbare weggebruikers” +- 40% van het aantal verkeersdoden en ernstig gekwetsten uitmaken. Dit is een zeer hoog percentage in vergelijking met andere landen3 en de oorzaken daarvan zijn niet duidelijk.
...
Bovendien blijkt uit de internationale wetenschappelijke literatuur en epidemiologische studies op basis van de opnamecijfers van spoedgevallendiensten van ziekenhuizen in ons land dat de officiële verkeersstatistieken een verontrustende mate van onderregistratie van ongevallen met “zwakke weggebruikers” vertonen. Het probleem is niet beperkt tot België, maar uit recent onderzoek blijkt het probleem van de onderregistratie van ongevallen, vooral met zwakke weggebruikers, veel groter dan gedacht.
page 7 onderaan (begint internationaal vanaf page 6)
Hoe partieel de officiële Belgische verkeersstatistieken m.b.t. zwakke weggebruikers wel zijn blijkt uit een steekproef met fietsongevallen bij kinderen uitgevoerd door Prof Dr. P. Van de Voorde, specialist in de pediatrische traumatologie van de Universiteit Gent, aan de hand van gegevens uit een tussentijds rapport dd. 30.11.2006 van de PENTA-studie 14.
Aantal kinderen overleden >30d of ernstig gekwetst (>24u opname) in Vlaanderen na fietsongeval:
- 0-4j: 48 voor 18 ziekenhuizen** in Vlaanderen (tegenover 6 voor heel België
in de cijfers FOD Ec, Directie Statistiek)
- 5-9j: 112 tegenover 21 idem 
- 10-14j: 208 tegenover 107 idem 
- 15-17j (Penta registreerde enkel tot en met 17j): 160 tegenover 81
voor de 15 tot 19-jarigen) idem
Bovendien werd in de PENTA-registratie 48u als het echte criterium voor ernstig trauma genomen; dit lijkt de medici veel meer valide.
...
page 8
Remediëring
Een van de manieren om te remediëren aan het probleem van de onderregistratie en verkeerde classificatie van de ernst van de verwondingen bestaat erin de ongevallenregistratie te koppelen aan de ziekenhuisgegevens. Een voorbeeld van een dergelijk reeds ruim verspreid systeem van data-linking is het Zweedse STRADA (Swedish Traffic Accident Data Acquisition) geïmplementeerd door het Zweedse ministerie van Transport en Infrastructur en ontwikkeld in samenwerking met de politiediensten, de federatie van regionale overheden, de nationale raad voor Gezondheid en Welzijn, de vereniging van lokale besturen en het Zweedse Onderzoeksinstituut voor Mobiliteit en Vervoer (Sjölinder, 2001) Het Crash Outcome Data Evaluation System (CODES) in de USA is een ander model van een dergelijke data-uitwisseling.
...
Belang van betere accidentologische gegevens voor het te voeren beleid
Om ongevallen waarin zwakke weggebruikers betrokken zijn te analyseren is het trouwens niet enkel van belang te weten WAT DE LETSELS zijn en HOEVEEL voetgangers,fietsers, bromfietsers, motorrijders door auto's, bromfietsen, bestelwagens, vrachtwagens enz. worden aangereden, maar ook HOE die ongevallen gebeuren.
Om het bij één categorie te houden - aanrijdingen tussen fietsers en auto's, b.v. - is het van belang te weten: op welk type weg gebeurde het ongeval, is er een fietspad, gaat het om een éénrichtingsfietspad, gebeurde het ongeval op een kruispunt, is dit met verkeerslichten uitgerust, reden fietser en auto op dezelfde weg of kwamen ze uit verschillende wegen, reden ze in dezelfde richting, voerde één van hen een richtingsverandering uit, enz..
Naast bovengemeld systeem van data-uitwisseling tussen diverse bevoegde instanties en nieuwe normen voor letselregistratie lijkt ook een hervorming van de constatatie van het ongeval door politie en parket wenselijk. Daarom zou bij vaststelling van de verkeersongevallen de politie systematisch gebruik moeten maken van gestandaardiseerde maneuvrediagrammen, welke dan naderhand als onderzoeks- en statistisch materiaal kunnen gebruikt worden bij het uitwerken van maatregelen om dergelijke ongevallen te voorkomen.
Het project inzake het opstarten van een onafhankelijk instituut voor ongevallenanalyse (BART-project), dat op een zijspoor is beland, moet nieuw leven ingeblazen worden.
De Fietsersbond moet zijn vergrootglas eens richten
op werkelijke fietsdoden, want de ziekenhuisregistratie die tot bij de FOD-statistiek landen is totaal ondemaats, pakweg 20 % gemiddeld komt aan als ik extrapoleer op heel Belgie. En voor peuters is het quasi onbestaande.
De Fietserbond vergeet telkens erbij te zeggen dat de fiets gemiddeld
5 maal dodelijker is per afgelegde kms als de auto.
En er is dan nog niet rekening gehouden met de zeer sterke onderregistratie van ongevallen onderling of enkelvoudige ongevallen.
Bij de motorrijders is dat
tot 20 maal dodelijker als met de auto per afgelegde km, maar die worden ook veel beter geregistreerd omdat motorrijders meestal op de rijbaan verongelukken (moto´s hebben ook een nummerplaat en zijn verzekerd)