Beeld je nu even in dat zoontjelief met de auto van pa bvb geflitst wordt aan veel te hoge snelheid, en er is geen staandehouding. Dan krijgt pa als titularishouder van de kentekenplaat een leuke brief thuis. Erkent zoontjelief niet dat hij de bestuurder was, heeft pa een dik probleem. Pa mag dan opdraaien voor de capriolen van zoontjelief, en mogelijks zelfs tegen een vervallenverklaring van zijn rijbewijs voor een bepaalde periode aankijken.
Dat is wel een worse case scenario, hé Bert.
Leslie heeft twee keren fanmail gekregen van de Polizei voor de op haar naam ingeschreven VW Touran. De eerste keer omdat een wegpiraat een klacht ingediend had omdat ik hem zogezegd bijna van de weg gereden had (geseponeerd als "Bagatellsache" na mijn verklaring en die van Leslie). De tweede keer omdat ik tegen 136 km/h geflitst was waar slechts 100 km/h toegestaan was (80 Euro boete plus 20 Euro Gebühren). In beide gevallen heb ik geen ogenblik geaarzeld om te verklaren dat ik de bestuurder geweest was. Ik heb dan nog het voordeel dat ik (nog) geen strafpunten in Flensburg kan krijgen. En zeer binnenkort ga ik voor onze Hongaarse huurders werken; als ik dan zoiets voorheb, zegt diegene van hen die op het Duits consulaat in Budapest werkt, en hier met een Duitse CD-plaat rijdt, wellicht: "Kein Problem, ich Diplomat anrufen".
Zoals JC aangaf, leen je je auto niet uit aan iemand die je niet kunt vertrouwen. Als zoonlief zo een gangster is dat hij in een dergelijk geval zijn verantwoordelijkheid niet zou opnemen, dan zou het niet alleen de laatste keer geweest zijn dat ik hem mijn auto uitgeleend had, doch zou daar nog wel wat meer aan vasthangen.
Bovendien: als pa kan bewijzen dat hij op het ogenblik van de vaststelling niet aldaar kan geweest zijn, dan kunnen ze hun PV steken waar de zon niet schijnt. Pa is immers een natuurlijk persoon, en enkel rechtspersonen zijn verplicht mede te delen wie het voertuig op het ogenblik van de vaststelling onder zijn hoede had. Zo kon ik vroeger overdag met een gerust hart met de VW Bora, die ook op Leslie ingeschreven is, vlot tegen 180 km/h over de E17 rijden terwijl Leslie met de VW Touran op haar werk in Brussel was.
Hier in Duitsland hoef je nooit mede te delen wie de bestuurder was. Je mag zelfs ontkennen dat je zelf de bestuurder was zonder dat te moeten bewijzen. Maar dan krijg je wel een Fahrtenbuch opgelegd voor elke auto die op jouw naam is ingeschreven. Daarin moet ook voor de kleinste rit de naam van de bestuurder, de kilometerstand bij vertrek en aankomst, de datum, het uur van vertrek en aankomst, de gevolgde reisweg en de bestemming met je handtekeing vermeld worden.
Zo nu en dan komt de Polizei dat Fahrtenbuch dan eens controleren. Mevrouw doet de deur open en zegt dat mijnheer niet thuis is? Geen probleem: dan komen ze graag eens terug op een ogenblik dat mijnheeer wellicht wél zal thuis zijn. Zoals op een zaterdagmorgen om 05:00 u. (in de winter) of om 04:00 u. (in de zomer). Intussen gaan ze dan al wel eens wat inlichtingen inwinnen bij de buren.
Velen betalen dan ook liever een boete dan met een Fahrtenbuch opgezadeld te worden.
Een farce die pa als gebrevetteerd instructeur best kan missen. Zulks kan hem immers meteen zijn brevet en als gevolg daarvan zelfs zijn job kosten, omwille van die vervallenverklaring.
Met het huidig gebrek aan instructeurs zal het wellicht zo een vaart niet lopen, hoor Bert.
Bij Sanderus hadden wij een kandidaat-praktijkinstructeur, die op zijn bewijs van goed zedelijk gedrag een correctionele veroordeling wegens zedenschennis staan had. Men twijfelde dan ook om hem in een leswagen te laten kruipen met een cursist(e). Maar toen bleek dat het ging om een PV dat hij opgelopen had omdat hij tijdens een studentenfuif in een brievenbus geplast had, hebben ze er alleen maar eens goed mee gelachen.