Auteur Topic: "Zwarte doos" laat ouders rijgedrag van hun kinderen bespioneren  (gelezen 5321 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
"Zwarte doos" laat ouders rijgedrag van hun kinderen bespioneren
« Gepost op: dinsdag 03 april 2012 - 00:54:18 »
Citaat van: autokanaal.be

"Zwarte doos" laat ouders rijgedrag van hun kinderen bespioneren

Ouders in het Verenigd Koninkrijk die zich zorgen maken over de stuurkunsten van hun kinderen, kunnen via een "zwarte doos" in de wagen live het rijgedrag van zoon of dochter bespioneren. Ze gebruiken daarvoor een toestel dat door de autoverzekeraar is ingebouwd om na te gaan of bestuurder zich aan de regels houdt, schrijft de Britse krant The Sunday Times.

Het toestel zendt gegevens door over onder meer de snelheid, de acceleratie, het kilometerverbruik en de positie van de wagen.

Autoverzekeraar Autosaint heeft het systeem, dat bestuurders moet aansporen om veiliger te rijden en daardoor lagere premies te betalen, ingewerkt in de voertuigen van een duizendtal klanten.

Autosleutels afnemen

Bezorgde ouders gebruiken het echter om het rijgedrag en de verblijfplaats van hun kroost te observeren. Een 44-jarige vrouw vertelde aan The Sunday Times dat ze via de technologie ontdekte dat haar 18-jarige zoon te snel reed, en dat ze hem de autosleutels twee weken afpakte.

Ik vind dat dit te ver gaat. 18-jarigen zijn volwassenen en hebben recht op privacy.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

• Meer dan expert
Re: "Zwarte doos" laat ouders rijgedrag van hun kinderen bespioneren
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 03 april 2012 - 09:51:22 »
18-jarigen zijn volwassenen en hebben recht op privacy.
Dat valt dikwijls met een korrel zout te nemen; anderzijds moet je dit bij +18-jarigen ook nog dikwlijls met een korrel zout nemen

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 03 april 2012 - 11:22:06 »
Ik vind dat dit te ver gaat. 18-jarigen zijn volwassenen en hebben recht op privacy.

Ouders die hun kinderen maar laten doen, vind ik dan weer niks.  En ja, ze hebben recht op hun privacy, die kinderen.  Anderzijds: als ze er vooraf van op de hoogte gebracht worden, zie ik het probleem niet echt.  Ze zijn dan oud en wijs genoeg om zelf te beslissen of ze er nog willen instappen en mee rijden of niet.  En bovendien, als privacy hen dan zo heilig is.  Laat ze dan geen enkele supermarkt meer binnenstappen, want daar hebben ook verdomd veel camera's je gezien.  En geen kat die daar een probleem over maakt.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 03 april 2012 - 12:54:52 »

denk dat dit vooral gaat over kinderen waarvan de ouders de auto en de verzekering betalen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 03 april 2012 - 14:34:17 »
Wat kan zo een zwarte doos registreren? Dat ze bijvoorbeeld ergens sneller dan toegestaan gereden hebben. Maar was dat in de gegeven omstandigheden (weg, verkeer, weer, toestand van bestuurder en wagen) gevaarlijk of niet? Daar kan zo een doos geen uitsluitsel over geven hoewel dat het voornaamste is.

Als volwassenen die in een recthstaat leven, hebben die jongeren het recht op een beoordeling van hun gedrag door de daartoe in het leven geroepen organen (politie, rechtbank). Als hun ouders zich in de plaats van deze organen stellen, klopt er iets niet meer. Raad geven kan, beoordelen en bestraffen evenwel niet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 03 april 2012 - 16:37:25 »
" Ach ma, toen was ik toch op ´t circuit aan ´t rijden "   ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 03 april 2012 - 18:49:29 »
Recht op privacy, binnenkort heeft iedereen hier een black box als ze / km gaan tariferen. ::)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 03 april 2012 - 21:13:42 »
Mss is een black-box er wat over.

Beeld je nu even in dat zoontjelief met de auto van pa bvb geflitst wordt aan veel te hoge snelheid, en er is geen staandehouding.  Dan krijgt pa als titularishouder van de kentekenplaat een leuke brief thuis.  Erkent zoontjelief niet dat hij de bestuurder was, heeft pa een dik probleem.  Pa mag dan opdraaien voor de capriolen van zoontjelief, en mogelijks zelfs tegen een vervallenverklaring van zijn rijbewijs voor een bepaalde periode aankijken.

Een farce die pa als gebrevetteerd instructeur best kan missen.  Zulks kan hem immers meteen zijn brevet en als gevolg daarvan zelfs zijn job kosten, omwille van die vervallenverklaring.

Bovendien: wie de roede spaart, haat zijn kinderen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 03 april 2012 - 21:50:16 »
Het belangrijkste woord in deze discussie is nog niet gevallen. Als je je auto uitleent aan je kinderen (of aan je vrienden, ...) dan moet je deze persoon vertrouwen. Als je die persoon niet vertrouwt dan leen je je auto niet uit in dit geval. Het gebruik van een dergelijke black-box wijst op een gebrek aan vertrouwen, de conclusie is dan snel getrokken ...
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 04 april 2012 - 02:47:51 »
Beeld je nu even in dat zoontjelief met de auto van pa bvb geflitst wordt aan veel te hoge snelheid, en er is geen staandehouding.  Dan krijgt pa als titularishouder van de kentekenplaat een leuke brief thuis.  Erkent zoontjelief niet dat hij de bestuurder was, heeft pa een dik probleem.  Pa mag dan opdraaien voor de capriolen van zoontjelief, en mogelijks zelfs tegen een vervallenverklaring van zijn rijbewijs voor een bepaalde periode aankijken.

Dat is wel een worse case scenario, hé Bert.

Leslie heeft twee keren fanmail gekregen van de Polizei voor de op haar naam ingeschreven VW Touran. De eerste keer omdat een wegpiraat een klacht ingediend had omdat ik hem zogezegd bijna van de weg gereden had (geseponeerd als "Bagatellsache" na mijn verklaring en die van Leslie). De tweede keer omdat ik tegen 136 km/h geflitst was waar slechts 100 km/h toegestaan was (80 Euro boete plus 20 Euro Gebühren). In beide gevallen heb ik geen ogenblik geaarzeld om te verklaren dat ik de bestuurder geweest was. Ik heb dan nog het voordeel dat ik (nog) geen strafpunten in Flensburg kan krijgen. En zeer binnenkort ga ik voor onze Hongaarse huurders werken; als ik dan zoiets voorheb, zegt diegene van hen die op het Duits consulaat in Budapest werkt, en hier met een Duitse CD-plaat rijdt, wellicht: "Kein Problem, ich Diplomat anrufen".

Zoals JC aangaf, leen je je auto niet uit aan iemand die je niet kunt vertrouwen. Als zoonlief zo een gangster is dat hij in een dergelijk geval zijn verantwoordelijkheid niet zou opnemen, dan zou het niet alleen de laatste keer geweest zijn dat ik hem mijn auto uitgeleend had, doch zou daar nog wel wat meer aan vasthangen.

Bovendien: als pa kan bewijzen dat hij op het ogenblik van de vaststelling niet aldaar kan geweest zijn, dan kunnen ze hun PV steken waar de zon niet schijnt. Pa is immers een natuurlijk persoon, en enkel rechtspersonen zijn verplicht mede te delen wie het voertuig op het ogenblik van de vaststelling onder zijn hoede had. Zo kon ik vroeger overdag met een gerust hart met de VW Bora, die ook op Leslie ingeschreven is, vlot tegen 180 km/h over de E17 rijden terwijl Leslie met de VW Touran op haar werk in Brussel was.

Hier in Duitsland hoef je nooit mede te delen wie de bestuurder was. Je mag zelfs ontkennen dat je zelf de bestuurder was zonder dat te moeten bewijzen. Maar dan krijg je wel een Fahrtenbuch opgelegd voor elke auto die op jouw naam is ingeschreven. Daarin moet ook voor de kleinste rit de naam van de bestuurder, de kilometerstand bij vertrek en aankomst, de datum, het uur van vertrek en aankomst, de gevolgde reisweg en de bestemming met je handtekeing vermeld worden.

Zo nu en dan komt de Polizei dat Fahrtenbuch dan eens controleren. Mevrouw doet de deur open en zegt dat mijnheer niet thuis is? Geen probleem: dan komen ze graag eens terug op een ogenblik dat mijnheeer wellicht wél zal thuis zijn. Zoals op een zaterdagmorgen om 05:00 u. (in de winter) of om 04:00 u. (in de zomer). Intussen gaan ze dan al wel eens wat inlichtingen inwinnen bij de buren.

Velen betalen dan ook liever een boete dan met een Fahrtenbuch opgezadeld te worden.

Citaat
Een farce die pa als gebrevetteerd instructeur best kan missen.  Zulks kan hem immers meteen zijn brevet en als gevolg daarvan zelfs zijn job kosten, omwille van die vervallenverklaring.

Met het huidig gebrek aan instructeurs zal het wellicht zo een vaart niet lopen, hoor Bert.

Bij Sanderus hadden wij een kandidaat-praktijkinstructeur, die op zijn bewijs van goed zedelijk gedrag een correctionele veroordeling wegens zedenschennis staan had. Men twijfelde dan ook om hem in een leswagen te laten kruipen met een cursist(e). Maar toen bleek dat het ging om een PV dat hij opgelopen had omdat hij tijdens een studentenfuif in een brievenbus geplast had, hebben ze er alleen maar eens goed mee gelachen.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 04 april 2012 - 10:44:16 »
Citaat
Bovendien: als pa kan bewijzen dat hij op het ogenblik van de vaststelling niet aldaar kan geweest zijn, dan kunnen ze hun PV steken waar de zon niet schijnt. Pa is immers een natuurlijk persoon, en enkel rechtspersonen zijn verplicht mede te delen wie het voertuig op het ogenblik van de vaststelling onder zijn hoede had. Zo kon ik vroeger overdag met een gerust hart met de VW Bora, die ook op Leslie ingeschreven is, vlot tegen 180 km/h over de E17 rijden terwijl Leslie met de VW Touran op haar werk in Brussel was.
Kan dat hier nog steeds ?  :)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 05 april 2012 - 11:16:52 »
Dat kan nog altijd voor prive-personen.
En dat is ook niet meer dan logisch.
Hoe lang het nog gaat duren is wat anders, de bewijslast is intussen al omgedraaid, i.e. je moet gaan bewijzen dat je een overtreding niet begaan hebt.

De overheid moet maar bewijzen wie de overtreding beging.

Vandaar dat men in vele landen effectief onderschept wordt - en vaak valt er bij de daaropvolgende controle nog wel wat meer uit de kast ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 05 april 2012 - 11:17:46 »
Dergelijke black box toestanden bestaan overigens al jaren.
Wat er plots de "nieuws" waarde van is, is me niet echt duidelijk.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 06 april 2012 - 23:08:26 »
Bij Sanderus hadden wij een kandidaat-praktijkinstructeur, die op zijn bewijs van goed zedelijk gedrag een correctionele veroordeling wegens zedenschennis staan had. Men twijfelde dan ook om hem in een leswagen te laten kruipen met een cursist(e). Maar toen bleek dat het ging om een PV dat hij opgelopen had omdat hij tijdens een studentenfuif in een brievenbus geplast had, hebben ze er alleen maar eens goed mee gelachen.

Die anekdote heb ik ook al eens gehoord, ja.

Anderzijds hebben ze er ooit een fikse brand moeten blussen omdat 1 of andere pa de bureau van de filiaalhouder zowat achterstevoren gezet had van koleire.  Hij vond dat de instructeur "met zijn poten van mijn dochter moet blijven".  Tja, valt wel wat voor te zeggen, natuurlijk.  Maar wat was er nu gebeurd?  Welnu: de kandidate had de gewoonte om zowat de ganse rit haar rechterhandpalm op de versnellingspook te laten rusten ipv 2 handen aan het stuur te houden.  Om haar dat af te leren, tikte de instructeur telkens ze dat onnodig deed, eventjes met zijn wijsvinger op haar handpalm.  Méér was er dus niet gebeurd.  Maar het volstond dus wel om die vader in vuur en vlam te zetten.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 07 april 2012 - 06:20:14 »
Anderzijds hebben ze er ooit een fikse brand moeten blussen omdat 1 of andere pa de bureau van de filiaalhouder zowat achterstevoren gezet had van koleire.  Hij vond dat de instructeur "met zijn poten van mijn dochter moet blijven".  Tja, valt wel wat voor te zeggen, natuurlijk.  Maar wat was er nu gebeurd?  Welnu: de kandidate had de gewoonte om zowat de ganse rit haar rechterhandpalm op de versnellingspook te laten rusten ipv 2 handen aan het stuur te houden.  Om haar dat af te leren, tikte de instructeur telkens ze dat onnodig deed, eventjes met zijn wijsvinger op haar handpalm.  Méér was er dus niet gebeurd.  Maar het volstond dus wel om die vader in vuur en vlam te zetten.

De vraag is natuurlijk hoe en wat dat meisje thuis gaan vertellen is. Stel dat ze gezegd heeft: "Die instructeur kan niet van mij afblijven. Telkens ik mijn hand op de versnellingspook heb, profiteert hij ervan om me aan te raken."

Stel, Bert, dat een meisje, midden op een kruispunt met een voorrangsweg, in paniek slaat en blijft staan met de leswagen. Zoals overeengekomen vóór de eerste les, roep je "alles los!", maar ze reageert niet, en zolang zij het koppelingspedaal ingedrukt houdt, kun jij niet met de auto vertrekken om het kruispunt te ontruimen. Er komt tegen hoge snelheid een 40-tonner aangereden op de voorrangsweg, waarvan de bestuurder de leswagen te laat opgemerkt heeft, en nu met zijn pneumatische claxon en grootlichtflitsen duidelijk maakt dat hij niet meer tijdig gaat kunnen stoppen. Ga jij het riskeren om haar linker been van dat koppelingspedaal te duwen? Dan kan ze gaan zeggen dat je met je handen tussen haar benen gezeten hebt.

Van zodra een vrouw je beschuldigt van vermeende handtastelijkheden, heb je het als man uiterst moeilijk.