Die 5 % daling is al een miniem begin, dat gaat de Staat helemaal geen pijn doen
- duurdere diesel = navenant meer BTW-inkomsten.
- en de cliquetregel is al een tijdje afgeschaft.
Aan de *13,3 miljard/jaar (cijfer 2009) - 2011 wslk > 14 mrd -
enkel autofiscaliteit
personenwagens zal er weinig veranderen
*bron Febiac 2009:
http://www.febiac.be/statistiques/2010/2.D.1.%20Productivit%C3%A9%20fiscale%20des%20voitures%20en%202009.xls45 % van die + 14 miljard is BTW; 30,7 % is accijnzen op brandstoffen.
en 2012 kan alleen maar stijgen met de nieuwe regeringskassa-maatregelen.
En anders drijven ze het verbruik en de vervuiling nog wat meer in de hoogte door wegmeubilairmaatregelen, wegen afsluiten en kastreren, naast de absurde limieten (zone 50 buiten de bebouwde kom is nu modern, uitbreiden zone 30´s enz..., zelfs de 70 is oneconomisch en vervuilend). Onder de noemer "het ontmoedigen van het individueel verkeer".
In buitenlandse ballingsgebieden bereiken ze
# tot 38 % minder verbruik-vervuiling # op drukke ringwegen en stadsassen door gebruik te maken van modern verkeersmanagement (slimme verkeerslichten/groene golf), openbaar vervoer profiteert er van.
Aan de kruispunten wordt zelfs rekening gehouden met de instroom van overstekende kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers en fietsers, openbaar vervoer kan naargelang bevoordeeld worden. Dus rekening houdend met alle weggebruikers, zelfs dan was de performance-index
tot 29 % beter.
Met de huidige snelle electronica en adaptieve middelen helemaal geen probleem meer; men spreekt van "tijdwinst" van 35 à 45 %.
De ´oude´ klassieke groene golf bracht maar een verbetering van gemiddeld 13 %, maar zelfs dat - een goed werkende dan - is in Vlaanderen of Belziek zelfs niet ´met een vergrootglas´ te vinden.# wetenschappelijk nagemeten in diverse steden #: page 4- 5 met performance index (foto´s en grafisch)
http://www.mobility.siemens.com/mobility/global/Documents/de/road-solutions/urban/infrastructure/SITRAFFIC-Motion-MX-de.pdf
Beispiel Münster: 38% besserer Performance-Index in der Morgenspitze
In Münster haben wir die 24 Knotenpunkte einer 6 Kilometer langen Hauptverkehrsstraße mit einer dynamischen „grünen Welle“ ausgerüstet. Damit sind die extrem häufigen Ampel-Stopps auf dieser wichtigen Verkehrsachse vorbei.
Empirische Messungen der Ruhr-Universität Bochum ergaben, dass Pkw wie auch Busse nun um ein Drittel weniger Zeitverluste haben, dabei entsprechend weniger Kraftstoff brauchen und spürbar weniger Stickoxide in die Luft blasen.
Die verkehrsadaptive Steuerung konnte die Anzahl der Halte und die Wartezeiten gegenüber dem ursprünglichen Zustand um 35%–45% verrringern.
Der Performance-Index, in den die Verkehrsqualität aller beteiligten Verkehrsarten einfließen (Pkw, ÖPNV, Fußgänger und Radfahrer), wurde am Vormittag durch dieses Steuerungsverfahren um 29% verbessert.
Besonders deutlich wurde in Münster der Unterschied zwischen einer klassischen „grünen Welle“ mit Hilfe regelbasierter Steuerungsverfahren und dem modellbasierten Verfahren von Sitraffic Motion für den Kfz-Verkehr. So brachte bereits die klassische, verkehrsabhängige Steuerung eine um 13% bessere Verkehrsqualität; Die adaptive, modellbasierte Lösung stockte dieses bereits gute Ergebnis allerdings dann auf 35% auf! Diese ungewöhnlichen Ergebnisse bewogen die Verantwortlichen in Münster, eine zweite innerstädtische Modellachse mit Sitraffic Motion zu planen; dieses Projekt soll vor allem die Schadstoffbelastung der Luft verringern, die im Gebiet der neu auszurüstenden Hauptverkehrsachse problematisch ist.
al decennia lang in Belziek:
http://www.touring.be/nl/corporatesite/wie-zijn-wij/pers/communiques/public-policy/onderzoek-groene-golf/index.asp
Onderzoek Touring: slechts 3 gewestwegen met groene golf
Brussel, december 2011. Daar waar al onze buurlanden intensief investeren in verkeerslichten die de verkeerscirculatie vlotter laten verlopen, blijven wij in ons land hopeloos achterop. Dat concludeert mobiliteitsorganisatie Touring na uitgebreid onderzoek van 100 gewestwegen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Bij slechts 3 gewestwegen (de N74 Hasselt-Houthalen, de Boudewijnlaan in Leuven en de Belliardstraat in Brussel) konden we een zogenaamde groene golf vaststellen waarbij je aan de vastgelegde snelheidsbeperking vlot de resem verkeerslichten kan voorbij rijden.
Twee jaar geleden heeft Touring hier al de nadruk op gelegd. We zien nog steeds geen enkele verbetering en zelfs geen aanzet om er iets aan te doen, zegt de organisatie. Intussen blijven kruispunten met slecht gesynchroniseerde lichten elk verantwoordelijk voor 6.250 verliesuren per jaar. Ze zijn ook verantwoordelijk voor 8% meer brandstofverbruik en dus voor bijkomende luchtvervuiling.
Touring countert het argument van bepaalde overheden die zeggen dat de lichten wel gesynchroniseerd zijn, maar dan voor het openbaar vervoer. Dat is regelrechte larie aldus Touring: op de wegen die we hebben onderzocht staat het openbaar vervoer gewoon mee aan te schuiven tussen de auto’s. Dit soort tegenargumenten gaat alleen maar op voor wegen met aparte rijstroken voor het openbaar vervoer.
De maatschappelijke kost van wegen zonder groene golf is enorm als we weten dat een verliesuur voor een personenauto 9 euro bedraagt en voor een vrachtwagen 45 euro. Bovendien is dit negatief voor de verkeersveiligheid: wie de snelheidslimiet respecteert staat voor elk rood licht, terwijl wie te snel rijdt groene golf heeft.
Touring: Het is absoluut noodzakelijk om op de belangrijkste verbindingsassen, de lichten zodanig af te stellen dat ze de verkeerscirculatie in de hoofdrichting, tijdens de spits vlot trekken en tegelijk de vlotheid van het openbaar vervoer waarborgen. Nu is het zo dat men aan het ene licht vertrekt om 100 meter verder opnieuw stil te staan voor het volgende licht. Touring heeft de metingen gedaan buiten de spitsuren, wanneer men vlot zou moeten kunnen doorrijden.
Dit zijn de meest flagrante gevallen:
Vlaanderen
•Ninoofsesteenweg N8: aan opgelegde snelheidslimiet van 70 overal rood
•De N80 Hasselt-Sint Truiden
•De R71 Hasselt: alleen aan 110 heeft men groene gol
•Diestsevest, Tiensevest, Naamsevest en Tervurensevest in Leuven
•De N3 Tervuren-Bertem
•De N2 Herk-de-Stad – Hasselt
•Leuvensesteenweg, Diestsesteenweg en Citadellaan Diest: heraanleg met bijkomende lichten: nu file, vroeger niet
•De N184, Plantin Moretuslei Antwerpen
•Binnensingel Antwerpen Antwerpen Oost-Desguinlei
•Carnotstraat-Turnhoutsebaan N12
•De N116 Deurne-Antwerpen
•De N1 Bredabaan
•Antwerpen Leien
•De Boomsesteenweg Aartselaar tot viaduct Wilrijk
•De N16 Breendonk-Sint Niklaas
•De N41 Sint-Niklaas-Dendermonde
•De N70 Sint-Niklaas-Zwijndrecht
•De N10 Lier-Mortsel
•De N10 Antwerpen-Lier
•De N26 Herent-Boortmeerbeek
•De N9 Zellik-Asse en de N9 Aalst-Gent
•De N6 Halle-Anderlecht
•De Woluwelaan N1 Machelen-Vilvoorde
•Zoniënwoudlaan Beersel-Sint-Genesius-Rode
•De N7 Halle-Edingen
•De R4 Gent-Zelzate
•De R40 Ring Gent
•De N9 Gent-Eeklo
Brussel
•Prins Van Luik-Koekelberg Mettewielaan: 3 km en 13 lichten
•Leopold III laan Evere
•Leopold II laan Brussel
•Keizer Karellaan Berchem-Koekelberg
•Frans Hospitaallaan Berchem-Gentsesteenweg
•De Gentsesteenweg
•Gen Jacqueslaan-Terkamerenbos
•Louis Schmidtlaan Etterbeek
•De Smedt de Nayerlaan
•Tentoonstellingslaan en Wereldtentoonstellingslaan
•Houba de Strooperlaan
•Leuvensesteenweg Sint-Joost
•Lambermontlaan Schaarbeek-Laken: 3,6 km, 11 lichten
•Tervurenlaan Montgomery-Woluwelaan
•Zuidlaan, Slachthuislaan, Poincarélaan en Hallepoortlaan
•Koloniënstraat – Keizerslaan
•Werkhuizenkaai
•Kroonlaan
•Elsensesteenweg
Wallonië
•Luik: Rue de Bruxelles-Rue Leopold
•Luik : boulevard de la Sauvenière-Boulevard d’Avroy
•Mons : la N5 Avenue Gosselies
•N6 Mons-Soignies
•Namur : N91 Eghezée-Namur
•N20 Liège-Tongeren
•N27 Waterloo-Nivelles
En hoe meer politiek (onwetend) gebleit hoe minder dat er iets van komt...
http://www.politics.be/persmededelingen/29144/Blijkbaar zijn sommige helemaal niet op de hoogte dat er al jaren adaptieve systemen bestaan die met alle weggebruikers rekening houden.