Bij 2 kan ik dit verstaan in combinatie met B9 maar niet met B15
Dit is inderdaad ronduit gevaarlijk.
Maar sommige wegbeheerders plaatsen een omgekeerde driehoek aan het einde van een fietspad in een straat met beperkt éénrichtingsverkeer voor fietsers op een kruispunt waar de bestuurders van de andere weg geen B15 of B9 hebben?
Dat mag dus.
Eigenlijk had dit standaard moeten zijn, want vele (auto)bestuurders verwachten - zeker bij een pas ingevoerd BEV - geen fietsers uit straten waarvan ze weten dat er niemand uit mag of mocht komen.
Erger is wanneer er op de BEV weg niets staat, maar op de dwarsende weg B15 ...
Onwettig, maar al te vaak realiteit.
Beide bestuurders kunnen dan denken voorrang te hebben.
Bij 4 begrijp ik eigenlijk niet goed waar men naartoe wil? Staat er ergens in de wegcode dat je bij het verlaten van een woonerf geen voorrang hebt zoals bij een aardeweg of pad?
Neen.
Ik vind deze toestand ook geen goede regel.
Een bestuurder die denk VVR te moeten verlenen, weet niet dat er een B1 staat .
Als die in de remmen gaat, kan er een andere die de situatie wel kent achterop knallen, want die verwacht dat remmen natuurlijk niet ...
Of was het de bedoeling om bij elke toegang van een woonerf een uitritconstruktie te voorzien en dan te stellen zoals in Nederland en Duitsland dat de voorrang van rechts niet geldt.
Als dat al ooit de bedoeling was, is daarvan niets in de wegcode terechtgekomen.
Op de andere weg staan geen borden en is volgens mij dus de voorrang van rechts van toepassing.
Neen, het bord gaat boven de regel ...
De wegbeheerder verwijst in zijn antwoord naar bovenstaand artikel uit de plaatsingsvoorwaarden.
Dit is een geval waar het niet moet, maar beter wel zou gebeuren.
Overal gaan wegbeheerders in de fout, of rijden ze er op zijn zachts gezegd de kantjes af.
Confronteer je hen dan met een vraag of het niet beter zou zijn daar een B15 ofzo te zetten, dan gaan ze op de regeltjes werken ...
Bizarre beroepscategorie.