Auteur Topic: Stagetoelating maar wacht op stage  (gelezen 10100 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bruno Stachel

  • Starter
  • *
  • Berichten: 7
Stagetoelating maar wacht op stage
« Gepost op: zondag 22 april 2012 - 21:32:04 »
Ik ben geslaagd in het theoretisch examen voor autorijschool-instructeur brevet II sedert juni 2011. Ik had daarbij cursus gevolgd in een rijschool die mij beloofd had dat ik bij hen dan stage kon lopen en na het behalen van het brevet, bij hen in dienst kon. Ze zouden mij dan ook het cursusgeld terugbetalen. Ik heb reeds 80 uren meegereden in nov-dec 2011. Toen ik uiteindelijk vroeg om dan effectief stage te lopen zei de zaakvoeder dat er minder werk was zodat ik moest wachten op betere tijden. Dat terwijl ze in 2011 overstelpt werden met leerlingen en zelfs terug een cursus organiseerden voor rijschool-instructeur.

Ondertussen zijn we al een paar maanden verder en de zaakvoerder blijft mij afwimpelen met het feit "te weinig werk". Ik heb mijn oor eens te luisteren gelegd bij de vaste werknemers en die beweren dat er werk genoeg is, in ieder geval geen verschil met de vorige jaren. Ik heb 2 jaar de tijd om mijn brevet te behalen, anders moet ik het theoretisch examen herdoen. De klok tikt verder.

Mijn vraag is: Wat kan ik hiertegen doen?

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Stagetoelating maar wacht op stage
« Reactie #1 Gepost op: maandag 23 april 2012 - 00:22:27 »
In het slechtste geval: een andere rijschool zoeken waar je je stage kan volbrengen.  Je bent al geslaagd in de schriftelijke en mondelinge proef.  Dus er zal mijns inziens wel een rijschool te vinden zijn waar dat kan.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Stagetoelating maar wacht op stage
« Reactie #2 Gepost op: maandag 23 april 2012 - 00:26:13 »
In het slechtste geval: een andere rijschool zoeken waar je je stage kan volbrengen.  Je bent al geslaagd in de schriftelijke en mondelinge proef.  Dus er zal mijns inziens wel een rijschool te vinden zijn waar dat kan.

"Mijn gedacht!" zou Boma zeggen.

En dit is wellicht helemaal niet het slechtste geval. Bol het hoe dan ook af bij een rijschool die haar beloftes niet houdt. Er zijn genoeg eerlijke rijschooldirecteurs.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Stagetoelating maar wacht op stage
« Reactie #3 Gepost op: maandag 23 april 2012 - 00:37:18 »
Ik heb reeds 80 uren meegereden in nov-dec 2011. Toen ik uiteindelijk vroeg om dan effectief stage te lopen zei de zaakvoeder dat er minder werk was zodat

Je hebt je stagetoelating gekregen en je hebt  80 uren meegereden.  Die komen dan toch mee in aanmerking voor je stage?  Heb je les gevolgd bij een erkend opleidingsinstituut?  

Ik begin zo ergens te vermoeden van niet, right?  Probeer dan in ieder geval een attest van de reeds meegereden 75u te bekomen.  En wend je tot een fatsoenlijkere werkgever.
« Laatst bewerkt op: maandag 23 april 2012 - 00:51:36 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Bruno Stachel

  • Starter
  • *
  • Berichten: 7
Re: Stagetoelating maar wacht op stage
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 24 april 2012 - 12:30:28 »
Ik heb deze cursus niet gevolg bij een erkende rijschool. Vandaar ook dat ik 300 u stage dien te volgen ipv 75.
Deze rijschool is gelegen op een een paar straten van mijn deur, zodat ik het ook handig vond om ook bij die rijschool aan de slag te gaan. In het uiterste geval kan ik natuurlijk aankloppen bij een andere rijschool, maar dan ben ik mijn 575 Eur cursusgeld kwijt. Tenzij hij verplicht wordt (??) dit geld terug te betalen wegens overmacht.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Stagetoelating maar wacht op stage
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 24 april 2012 - 14:11:10 »
In het uiterste geval kan ik natuurlijk aankloppen bij een andere rijschool, maar dan ben ik mijn 575 Eur cursusgeld kwijt.

Het is niet uitgesloten dat een andere rijschool, nadat je er je stage volbracht hebt en 6 maanden in dienst bent, dat cursusgeld terugbetaalt.

De vraag is natuurlijk waarvoor die 575 Euro cursusgeld gediend heeft, aangezien je je opleiding niet bij een erkende rijschool gevolgd hebt, wat voor die prijs zeker mogelijk geweest was.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Bruno Stachel

  • Starter
  • *
  • Berichten: 7
Re: Stagetoelating maar wacht op stage
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 24 april 2012 - 14:47:14 »
Die rijschool is in mijn buurt en ik had er toen niet bij stilgestaan om ook info te vragen naar een cursus bij andere instanties

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Stagetoelating maar wacht op stage
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 24 april 2012 - 19:17:41 »
De vraag is natuurlijk waarvoor die 575 Euro cursusgeld gediend heeft, aangezien je je opleiding niet bij een erkende rijschool gevolgd hebt, wat voor die prijs zeker mogelijk geweest was.

@ Bruno,

Heeft men bij aanvang van je cursus:

* erbij gezegd dat je na een opleiding bij hen desondanks toch nog 300 uren stage moest volbrengen?  
* je beloofd dat je je stage bij hen zou kunnen volbrengen?  Zo ja, heeft men erbij gezegd in functie van aantal klanten?
* je gegearandeerd dat men je een lesauto ter beschikking zou stellen teneinde je modelles af te leggen?

Als dat bedrijf haar beloften niet nakomt : heb je van hogervermelde beloften wat van op papier staan?

Persoonlijk zou ik, op basis van je huidige ervaringen, en van het feit dat je geslaagd bent in mondelinge en schriftelijke proef, op zoek gaan naar een fatsoenlijk werkgever.  Eenmaal je een goeie erkende rijschool gevonden hebt die jou verder wil opleiden en coachen, mss wél nog een attest te krijgen dat je die 80 stage al afgelegd hebt.  

Indien mogelijk, probeer je die fatsoenlijke werkgever te vragen om jou een goeie mentor toe te wijzen (een beetje goeie rijschooldirecteur doet dat doorgaans wel uit eigen beweging).  Een goeie instructeur, is daarom nog niet noodzakelijk een goeie coach voor stagiares, vandaar.

Eenmaal je je brevet behaald hebt, zou je eventueel kunnen proberen om bij het ondertekenen van je contract een clausule te laten opnemen om het cursusgeld terug te verdienen mits het presteren van minstens X aantal uren, of minstens X aantal maanden dienst.  Zekerheid dat je dat gaat krijgen, kan ik je uiteraard niet geven.  Maar het is beslist het proberen waard.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 24 april 2012 - 19:19:57 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Bruno Stachel

  • Starter
  • *
  • Berichten: 7
Re: Stagetoelating maar wacht op stage
« Reactie #8 Gepost op: zondag 29 april 2012 - 11:27:34 »
Bij de inschrijving voor de cursus kregen wij een brochure. Zij stelden zich op veilig door zichzelf niet te vernoemen als het er op aan kwam om stage te lopen. Het kwam er op neer dat werk gegarandeerd werd bij rijscholen in Oost-Vlaanderen zonder evenwel te vermelden dat je ook daadwerkelijk aan slag kon bij hen. Ik heb dus niets op papier dat werk bij hen verzekert. Ik zal dus eens horen bij andere rijscholen.

Ik veronderstel dat het niet zo is dat rijilessen te lijden hebben onder de economische crisis en er bij de rijscholen dus werk genoeg is? Ik dacht in ieder geval dat het beroep van rijschoolinstructeur een knelpuntberoep is.

Volgens jou kan ik dus mijn cursusgeld verhalen bij een andere rijschool, alhoewel zij dit bedrag niet ontvangen hebben?

 

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Stagetoelating maar wacht op stage
« Reactie #9 Gepost op: zondag 29 april 2012 - 14:59:51 »
Volgens jou kan ik dus mijn cursusgeld verhalen bij een andere rijschool, alhoewel zij dit bedrag niet ontvangen hebben?

"Verhalen" niet, je hebt er geen recht op. Het is een gunst die een aantal rijscholen verlenen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Bruno Stachel

  • Starter
  • *
  • Berichten: 7
Re: Stagetoelating maar wacht op stage
« Reactie #10 Gepost op: zondag 06 mei 2012 - 22:10:41 »
Vorige week de knoop doorgehakt en 10 rijscholen gecontacteerd. Positieve reactie gekregen van 6 rijscholen waarvan ik er bij 3 op gesprek ben geweest. Uiteindelijk 2 rijscholen geselecteerd als mogelijk toekomstige werkgever. De beslissing is nu aan mij, maar de keuze is moeilijk. Zal eind deze week mijn keuze maken.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Stagetoelating maar wacht op stage
« Reactie #11 Gepost op: zondag 06 mei 2012 - 23:29:08 »
Zie je wel... als die rijschool waar je begonnen bent, te weinig werk heeft, dan zal dat wel zijn redenen hebben, want van de 10 andere die je contacteerde waren er al onmiddellijk 6 geïnteresseerd.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Stagetoelating maar wacht op stage
« Reactie #12 Gepost op: maandag 07 mei 2012 - 20:42:35 »
Vorige week de knoop doorgehakt en 10 rijscholen gecontacteerd. Positieve reactie gekregen van 6 rijscholen waarvan ik er bij 3 op gesprek ben geweest. Uiteindelijk 2 rijscholen geselecteerd als mogelijk toekomstige werkgever. De beslissing is nu aan mij, maar de keuze is moeilijk. Zal eind deze week mijn keuze maken.

Succes !
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Bart

  • Starter
  • *
  • Berichten: 1
Re: Stagetoelating maar wacht op stage
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 10 mei 2012 - 16:44:44 »
Hallo als ik dat zo allemaal lees is het nog wat, ik heb ook een aanbieding gehad voor de cursis maar wat moet ik doe als ik dat zo lees ik wil wel ,maar weet nog niets hoe en wat waar ik kan geen info vinden ? terwel ik wel heel veel info wil hoe het ga bij aanvang  kan iemand mij daar mee helpen ik sta nog in mijn kinderschoennen maar daar wil ik uit voor ik de oplijding doe wie help mij op weg !!!!!!!!!!!!11

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Stagetoelating maar wacht op stage
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 10 mei 2012 - 19:42:50 »
Hallo als ik dat zo allemaal lees is het nog wat,

Je krijgt het beslist niet voor niets.  Je moet toch rekenen dat het -alles bij elkaar- gemakkelijk een jaar zal duren eer je een brevet op zak hebt. 

Je volgt eerst je opleiding, waarna je je inschrijft voor het schriftelijke examen, dat doorgaat in Brussel. 

Als je hierin geslaagd bent, word je een aantal weken later uitgenodigd voor het mondelinge examen.  Dat wordt gewoonlijk regionaal georganiseerd.  Slaag je ook hierin, dan krijg je papieren thuisgestuurd, waarvan je een deel moet invullen en terugsturen naar de Federale Overheidsdienst Mobilidteit en Vervoer.  Een ander luik, is bestemd voor de erkende rijschool waar je je stage aanvat.  Zij dienen op hun beurt een toelating aan te vragen, om jou bij hen je stage te laten volbrengen.  Eenmaal jij je stagetoelating op zak hebt, begint je stage (mag niet betaald worden). 

Tot slot, volgt er nog een laatste proef: de modelles.  Dat houdt grosso modo in: lesgeven aan een rijschooldirecteur, die de rol van leerling op zich neemt.  Uiteraard zal hij hier en daar foutjes maken, om te zien of en hoe je erop reageert.  Na afloop van de modelles, volgt er nog een bespreking.  Daar moet je dan je manier van lesgeven gaan verdedigen.  Als je ook hierin slaagt, krijg je je brevet.

ik heb ook een aanbieding gehad voor de cursis maar wat moet ik doe als ik dat zo lees ik wil wel ,maar weet nog niets hoe en wat waar ik kan geen info vinden ? terwel ik wel heel veel info wil hoe het ga bij aanvang  kan iemand mij daar mee helpen ik sta nog in mijn kinderschoennen maar daar wil ik uit voor ik de oplijding doe wie help mij op weg !!!!!!!!!!!!11

Hier op deze site vind je al aardig wat.  En verder vind je ook >>> hier nog wat nuttige informatie.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone