Auteur Topic: 4 op de 5 nieuwe auto's hebben geen reservewiel  (gelezen 13697 keer)

Offline jo

• Meer dan expert
Re: 4 op de 5 nieuwe auto's hebben geen reservewiel
« Reactie #30 Gepost op: zondag 26 februari 2012 - 00:31:12 »
Schroef voor het reservewiel te laten zakken bij een Berlingo zit toch tegen de deurkant aan, mat 5 cm opheffen en je kunt erbij.
Ik heb een LPG onderbouwtank. ;D
Maar overlaatst nog 4 wielen verwisseld met die van mijn broer zijn wagen, elk een auto, willen doorgeven, binnen de 5 minuten.

Ooit op de snelweg, met 5 man in mijn Hyundai platte band, ik vroeg om allemaal uit te stappen, gewicht en bewegen is niet bevorderlijk voor een schaarkrik, tegen dat ze uit de coupe gekropen waren had ik reservewiel en krik al klaar en de bouten losgetrokken, ik vroeg om achter de vangrail te gaan staan, voor de laatste achter de vangrail stond was het wiel reeds gewisseld.
« Laatst bewerkt op: zondag 26 februari 2012 - 00:38:29 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #31 Gepost op: zondag 26 februari 2012 - 00:42:36 »
Spreek ik nog niet over de keer dat we met pa aan het stuur lek reden met de VW T2 bus, terwijl pa aan het stoppen was bukte ik me om de rolkrik vanonder de laatste rij banken te halen, mijn broer dook in de koffer om het reservewiel te nemen, auto stil, pitstop.... ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #32 Gepost op: zondag 26 februari 2012 - 01:05:23 »
Schroef voor het reservewiel te laten zakken bij een Berlingo zit toch tegen de deurkant aan, mat 5 cm opheffen en je kunt erbij.

Wacht efkes, 'k ben nog niet mee zulle:

Nee reservewiel zit met een snelband (geen rekker) vast, staat rechtop tegen de zijkant van de Berlingo, krik en sleutel zitten in vakje van zijkant, alle twee te bereiken met volle bagageruimte zonder leeg te halen, gewoon beide deuren openen, voor het verwisselen zelf reken ik 1 minuut, dat is perfect te doen.

Bij mij zit die schroef achteraan, tegen het kofferdeksel (in de breedterichting ongeveer in 't midden).  En het wiel staat niet rechtop, doch hangt horizontaal onderaan de auto.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #33 Gepost op: zondag 26 februari 2012 - 01:34:20 »
Ja ik weet waar standaard de schroef zit dat is bij Type 1 en 2 ongewijzigd gebleven, benzine of diesel, PW of LV, zelfs de verlengde.
Maar mijn auto is omgebouwd naar LPG, in de plaats van het reservewiel hangt nu de LPG tank dus moest er een andere plaats gezocht worden voor het reservewiel.
Vorige eigenaar had dat los achterin liggen maar ik vind dat te gevaarlijk bij een eventuele aanrijding dus heb ik het vastgemaakt aan de zijkant.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #34 Gepost op: zondag 26 februari 2012 - 01:42:10 »
Spreek ik nog niet over de keer dat we met pa aan het stuur lek reden met de VW T2 bus, terwijl pa aan het stoppen was bukte ik me om de rolkrik vanonder de laatste rij banken te halen, mijn broer dook in de koffer om het reservewiel te nemen, auto stil, pitstop.... ;D

Zo, er staat een rolkrik in die wagen. En misschien ligt er ook nog een pneumatische wielsleutel bij, en staat er daarvoor een reservoir met perslucht in de auto?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #35 Gepost op: zondag 26 februari 2012 - 02:10:50 »
Ja pa had plaats genoeg voor een rolkrik onder de laatste bank, was ook gemakkelijk om de caravan mee op te stellen destijds.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #36 Gepost op: zondag 26 februari 2012 - 22:07:39 »
Qua oprikken, was die ouwe Citroën BX destijds wel goed.  Vlak boven je handrem zat een hendeltje, waarmee je de vering van dat ding helemaal omhoog kon zetten.   Dan moest je nog amper krikken om je wiel te wisselen.

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #37 Gepost op: zondag 26 februari 2012 - 22:14:51 »
BX omhoog duwen, blok eronder en BX laten zakken, niet meer krikken. ;D

Offline Daffodil31LE

• Expert
  • Pienter Pookje
« Reactie #38 Gepost op: zondag 26 februari 2012 - 22:45:44 »
BX omhoog duwen, blok eronder en BX laten zakken, niet meer krikken. ;D

Dat dus. Alleen doen we dat hier met een XM.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #39 Gepost op: zondag 26 februari 2012 - 23:06:18 »
Adverdeerde men vroeger niet voor Citroen Visa dat je hier een wiel bij kon vervangen zonder krik?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #40 Gepost op: zondag 26 februari 2012 - 23:13:16 »
Niet de Visa want die staat op mac person en torsieas.
Zal wel voor die BX of de CX geweest zijn.

Offline snipper

• Starter
  • *
« Reactie #41 Gepost op: zondag 18 maart 2012 - 16:31:02 »
Dat is nu het goede aan winterbanden, in de winter legt men een zomerband als reserve, in de winter een zomerband .

Heb dat thuiskomertje ver weggezet.
En toen ik mijn C van Mercedes kocht dacht ik eraan een tire fit te nemen, de garagist, geen verkoper dus, raadde me dat ten
zeerste af, die prullen volgens hem .
Later heb ik ooit eens gelezen dat een band die daarmee voorlopig hersteld is goed is om weg te gooien, maar of dat klopt weet ik niet . Iemand ervaring hiermee?

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #42 Gepost op: maandag 19 maart 2012 - 15:46:38 »
Dat is nu het goede aan winterbanden, in de winter legt men een zomerband als reserve, in de winter een zomerband .
Doe ik ook op langere trajecten.

Voor woon-werk en dergelijk  verkeer ligt er zelfs geen dichtingskit of wat ook in.

Citaat
Later heb ik ooit eens gelezen dat een band die daarmee voorlopig hersteld is goed is om weg te gooien, maar of dat klopt weet ik niet . Iemand ervaring hiermee?
Ervaring niet, maar ik heb het wel al eerder / vaker gehoord dat het na de tijdelijke herstelling met zo'n kit met ingespoten lopende brei, dikke miserie is om de band er af te halen en dat die dan niet meer op de gewone manier (plug) hersteld kan worden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline snipper

• Starter
  • *
« Reactie #43 Gepost op: zondag 22 april 2012 - 17:27:06 »
Bij mijn C Mercedes is plaats voor een normaal reservewiel, maar in de nieuwe Audi A4 is er maar plaats voor het thuiskomertje .
Ik vraag me toch af, als men op reis is met vier personen, en een vol koffer waar men bij een platte band moet blijven met dat wiel,
langs de baan laten liggen ?
Daar hebben ze bij Audi blijkbaar niet aan gedacht .