Terloops: ik heb 2 nieuwe zomerbanden in bestelling (205 / 55 R 16). Onze Volvo dealer heeft mij Michelin Energy Saving aangeraden. 96 Euro per stuk plus 2 Euro voor montage en uitbalanceren. Graag de opinie van diegenen die er meer van kennen dan ik.
Ik heb 2 sets van die banden, zelfde maat, 1 in V en 1 in W , en heb er ondertussen 70.000 km mee gereden.
Gaan lang mee:
De eerste set (W) met 41.000km ligt gedemonteerd in de kelder, de tweede set (V) heb ik gelijk met een andere set velgen gekocht en die staan er nu 29.000km onder.
Intussen vraag ik me af of de auto de banden wel gaat overleven ...
Op de aangedreven voor-as zie ik ze zeker 60-70.000km mee gaan afgaande op de slijtage die er op de banden te zien is.
Achteraan is er nog maar erg weinig slijtage te zien.
Ik heb achteraan ooit Michelin Exalto banden 160.000km mee weten gaan ... tot ze totaal gekrakkeleerd waren en er eentje lek sloeg.
De Energy Savers zijn echter nog slijtvaster dan de Exalto ....
Met gemakkelijk 60+160 = 220 en dan gedeeld door 2, zit ik rond de 110.000km dat de banden probleemloos kunnen meegaan, wisselen is dus de boodschap als je geen 30-40.000 km/ jaar doet. Anders ga je met verduurde achterbanden zitten.
Hoe rijdt dat ?
Goed op droog wegdek, daar kom je niets tekort bij een normale rijstijl.
Uiteraard sturen en stoppen sportieve banden beter, maar de Energy Savers zijn gewoon goed in deze omstandigheden.
Niet mee overdrijven op nat wegdek, de grip en het remvermogen is dan duidelijk minder, en de band rijdt wat schichtiger.
Verbruik :
Bij mij gaven ze ongeveer 7% minder verbruik tov de 17" voorgangers. (even breed, 205)
Prijs zit wel OK, zeker voor banden bij een dealer - hier betaal je ze gemakkelijk 25% meer bij een dealer.