Auteur Topic: Normverbruik en de praktijk  (gelezen 1549 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Normverbruik en de praktijk
« Gepost op: zondag 06 mei 2012 - 23:37:52 »
Er was hier al eens een discussie of de verbruikswaardes die de constructeurs opgeven ook werkelijk gehaald kunnen worden. Ik heb het even in de praktijk getest met een zeer zuinige diesel, nl. een BMW 316d touring.

De fabrikant geeft volgende waardes op (in l/100km):

- binnende bebouwde kom: 5.4
- buiten de bebouwde kom: 4.0
- gecombineerd: 4.5

Nu de praktijkwaardes na net geen volledige tank):

- 1145 km
- gemiddelde snelheid 56.3 km/u
- verbruik 4.6

Ik rijd eigenlijk veel meer in de bebouwde kom en dagelijks in de file over gewone wegen naar Brussel. Ik zou dit dus niet omschrijven als typisch gecombineerd verbruik. Ik mag dus wel stellen dat met een correct gebruik van de auto het normverbruik haalbaar is.

Een langere rit over deels snelweg en deels secundaire wegen in de Kempen gaf het volgende beeld:

- afstand: 120 km
- gemiddelde snelheid: 65.7 km/u
- verbruik: 3.9

Dit is gemeten in rustig zondagsverkeer, maar wijst weer in dezelfde richting. Het normverbruik is zeker te halen en het kan zelfs nog zuiniger.

Toch nog even twee fotootjes van de boordcomputer bijgevoegd om bovenstaand verhaal te staven.

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Normverbruik en de praktijk
« Reactie #1 Gepost op: maandag 07 mei 2012 - 12:50:32 »
Properkes, zeker gezien de omstandigheden.

Ik moet hemel en aarde bewegen om onder de 4,5 L/100km te geraken, bij een normverbruik van 5L/100km.
Zelfs onder de 5L geraken is al geen simpele opgave.

Met een technisch quasi- identieke vervangwagen geraakte ik echter aan 4L/100km, blijkbaar is er wel wat mis met mijn eigen auto.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder