Auteur Topic: Wagenpark Vlaamse overheid wordt milieuvriendelijker  (gelezen 4606 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Wagenpark Vlaamse overheid wordt milieuvriendelijker
« Gepost op: vrijdag 26 januari 2007 - 22:11:19 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
Re: Wagenpark Vlaamse overheid wordt milieuvriendelijker
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 26 januari 2007 - 22:59:32 »
Goed nieuws  8)
Nu maar duimen dat ze het ook professioneel gaan uitvoeren.

Vooral dit vind ik goed nieuws.  :)
Citaat
In alle grote overheidsgebouwen moeten er degelijke fietsenstallen en douches komen.
In Nederland al lang een gebruik en niet alleen bij de overheid. Alleen de douches heb je er volgens mij meestal niet (afhankelijk van job) maar die zijn enkel nodig als je op een sportieve manier fietst (+30 km/uur). Als je rustig fietst (iets boven 20 km/uur) dan valt het zweten nogal mee dankzij de wind. Nu is er in delen van Vlaanderen wel het probleem dat er veel reliëf is en dat je daardoor ook meer gaat zweten.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 27 januari 2007 - 00:29:41 »
Ik werk bij de Vlaamse overheid en er zijn inderdaad ruime fietstallingen voorzien en ook een douche. Geen probleem dus. Op de vorige locatie was er zelfs een fitnesscentrum in het gebouw. Gelukkig mag ik nu onder de uren gaan zwemmen in het nabijgelegen zwembad en betalen ze een gedeelte van mijn fitnessabonnement terug. De verloning bij de overheid mag dan wel niet zo goed zijn, qua extra voordelen scoren ze zeer goed, om maar te zwijgen van mijn 36 verlofdagen en de 13 feestdagen  ;D.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Patte

• Gevorderde
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 27 januari 2007 - 09:57:41 »
Ik werk bij de Vlaamse overheid en er zijn inderdaad ruime fietstallingen voorzien en ook een douche. Geen probleem dus. Op de vorige locatie was er zelfs een fitnesscentrum in het gebouw. Gelukkig mag ik nu onder de uren gaan zwemmen in het nabijgelegen zwembad en betalen ze een gedeelte van mijn fitnessabonnement terug. De verloning bij de overheid mag dan wel niet zo goed zijn, qua extra voordelen scoren ze zeer goed, om maar te zwijgen van mijn 36 verlofdagen en de 13 feestdagen  ;D.

Nog beter dan bij ons!  ??? Ik moet ook zeggen dat wij inzake ziekte en ziektekosten een goed vangnet hebben! Dit kan ook veel verschil maken als je eens zwaar ziek bent en een aantal dure geneesmiddelen dient aan te schaffen. Tot op heden bestaat er voor ons nog géén volledig terugbetalingssysteem om het openbaar vervoer te gebruiken. Bij jullie ?

Zo is het als ik mij niet vergis bij ARAB verplicht om in bepaalde sectoren een douche te voorzien, afhankelijk van het aantal personeel.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 27 januari 2007 - 13:44:40 »
Yep, ik heb een gratis treinkaart van het werk. Indien nodig kan ik ook een busabonnement krijgen, kost me 0 €. Zelfs het aanmaken van de kaarten wordt volledig terugbetaald.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zondag 28 januari 2007 - 00:04:24 »
Yep, m'n vorige vriendin werkt ook bij de overheid. Vorig jaar 69 verlofdagen + 16 dagen om bloed en plasma te gaan geven en nog een boel andere voordelen zoals BBB (borst, billen,buik) bijna gratis en bovendien TIJDENS de werkuren, jaarlijks een sportdag waar enkel maar aan toogsport word gedaan, dienstreizen, feestje hier, feestje daar, heel de dag tijd om te kletsen op msn, gratis ticketten voor bijna alle evenementen in vlaanderen en nog veel meer.
Aan loon zou ik nog niet zo sterk twijfelen hoor want voor 90% dienst heeft ze evenveel per maand dan ik voor een volle dienst. Gratis vervoer gebruikt ze niet omdat de tijd van verplaatsing dan meer dan verdubbeld en er een hele omweg moet gemaakt worden + overstappen in de regen enzo ziet ze niet zitten. :-\

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zondag 28 januari 2007 - 02:25:27 »
Inderdaad, een boel voordelen om (voor mij dan toch) het lage loon te compenseren. In de privé zou ik in een gelijkaardige functie tot 50% meer kunnen verdienen. MSN zit er bij ons op het werk niet in, dit wordt afgeblokt op de firewall.

De sportdag vorig jaar was wel heel tof. Er wordt wel wat meer gedaan dan toogsporten alleen. Ik ben begonnen met de tuimelwagen van de politie, daarna pistoolschieten in de politekazerne. Een beetje spinning in het zwembad, roeien, touwenparkoer, katapultschieten, jembe-spelen, klimmuur, ... Er zijn er inderdaad wel die hun stempeltje 's morgens komen halen, Brussel intrekken en 's avonds hun uit-stempeltje komen vragen. Deze zijn namelijk nodig voor hun dienstvrijstelling. Het is maar hoe je het zelf bekijkt. Mijn collega's wilden een stadswandeling (lees kroegentocht) door Brussel doen, ik heb dat geweigerd en ben met een vriend die op een andere administratie werkt een trajectje sporten gaan doen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: zondag 28 januari 2007 - 14:18:18 »
Citaat van: bibi585
m'n vorige vriendin werkt ook bij de overheid.

Zou je niet beter schrijven: "... staat op de loonlijst ..." in plaats van "werkt" ?  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #8 Gepost op: zondag 28 januari 2007 - 20:46:57 »
Ongelooflijk, ik heb echt de verkeerde richting gekozen  :o
Tijd hebben om te MSNen tijdens het werk (meer dan een noodzakelijk berichtje begrijp ik), zo enorm veel vrije dagen, sporten terwijl je nog betaald wordt ook, dienstreizen en ook nog een even hoog salaris als in het bedrijfsleven  ???
Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen last van het groene monster, nu toch niet althans  ;)
Wel word ik er kwaad om als ik bedenk dat onze belastingcentjes op deze manier worden verspild, zeker als ik denk aan de concurrentie die Europa aan zal moeten gaan met Azië en de USA.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: maandag 29 januari 2007 - 00:43:31 »
Bij de overheid is het veel verlof en nog enkele andere voordelen. Het loon is echter laag in vergelijking met de privé. Voor sommige functies kan het dan wel ongeveer hetzelfde zijn, over het algemeen is het fiks lager. In de privé krijg je dan weer een firmawagen, GSM, laptop, ...
Dienstreizen zijn een noodzakelijk kwaad. Deze zijn wel degelijk nodig om je job te kunnen uitvoeren, bv. controle op het terrein, overleg met andere administraties, ... Voor deze dienstreizen dien je zoveel mogelijk gebruik te maken van het openbaar vervoer (en trein in 2de klasse, niet zoals vroeger in 1ste), pas als het echt niet lukt kan je je eigen voertuig gebruiken.

BBB, als je denkt dat de lonen zo hoog liggen bij de overheid, check dan even de loonbarema's, ik denk niet dat je voor de overheid zou gaan werken.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #10 Gepost op: maandag 29 januari 2007 - 08:32:17 »
Voor bibi zijn ex geldt dat toch in ieder geval dat ze nu evenveel verdient (lees: krijgt) bij de overheid als in de privé.
Ik neem graag aan dat dat in het algemeen niet zo is. Zelf ga ik niet voor het geld, dan zou ik eerder zoals mijn broer iets als technische bedrijfskunde zijn gaan studeren, dan moet je overigens wel ook weer bereid zijn om periodes 60-70 uur per week te werken.  :-\
Ik wil wel genoeg verdienen om comfortabel te kunnen leven; fatsoenlijk huis, hobbies (vliegen, eens gaan duiken in mooi water), vakanties en dat soort zaken. Ik heb daarentegen geen behoefte aan statussymbolen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: maandag 29 januari 2007 - 17:48:53 »
@ BBB:

Arts is een zware job, ik denk dat je dat wel wist toen je je studies begon.

Je schreef:

Citaat
Tijd hebben om te MSNen tijdens het werk

Jaren geleden zat ik eens in een overvolle wachtzaal bij de huisarts. Net toen het aan mijn beurt was, opende hij de deur van de wachtzaal en zei dat hij even dringend weg moest. 10 minuten later mocht ik binnen in zijn kabinet. Hij begon met me te zeggen: "Sorry, maar ik zat zonder sigaretten."

Het toeval wilde dat ik bij hem kwam met een medische vragenlijst voor een schuldsaldoverzekering. Hij raadde me aan te proberen wat minder te roken, doch zei erbij: "Ik ga op die vragenlijst niet vermelden hoeveel je rookt. Jij moet weten dat je teveel rookt, de verzekeringsmaatschappij niet."

Hij had wel een heel bijzondere methode om minder te roken. Volgens hem rookte ik zoveel omdat ik ondertussen andere dingen deed, en daardoor niet voldoende profiteerde van een sigaret. "Als je wil roken," zei hij, "zet je de televisie uit, je gaat in de zetel zitten, en je zegt tegen je huisgenoten dat ze stil moeten zijn, want dat de baas een sigaret gaat roken."

Mijn vader ging naar diezelfde dokter. Als oorlogsinvalide moest hij toen slechts 20- BEF betalen (0,50 Euro), en een boekje van het nationaal werk voor oorlogsinvaliden overhandigen aan de dokter. De dokter nam daar dan een formulier uit waarmee hij de rest van zijn ereloon betaald kon krijgen bij die instelling. Weet je wat deze dokter deed? "Bedien U maar", zei hij tegen zichzelf, terwijl hij 2 formulieren uit het boekje nam en aan mijn vader die 20- BEF teruggaf.

Maar het was van hem ook geweten dat, als hij bij arme mensen op huisbezoek ging, geen frank meer aanrekende dan de terugbetaling van het ziekenfonds, terwijl hij zei: "Koop met de rest maar brood."

De brave man had in die tijd (ik spreek van 30 jaar geleden) maar liefst 2 jaar in de gevangenis gezeten omdat hij een patiënte doorverwezen had naar een Nederlandse collega voor een abortus.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: maandag 29 januari 2007 - 17:58:40 »
Ik heb bij een werkgever gewerkt waar je verplicht MSN moest gebruiken. Je kan dat net zo goed misbruiken als een telefoon op het werk. Het is heel handig om snel iets te vragen aan een collega zonder andere te storen met telefoon e.d., bv. waar staat dat op het netwerk en je krijgt een link doorgestuurd. Ik vind het ook superhandig als je thuiswerkt. Ze gebruikten het daar zelfs als een soort controle of je thuis achter je computer zat.

Toen ik startte met werken in 1995 was ik één van de weinigen die een telefoon had die naar buiten kon bellen. De andere collega's konden een code intypen als ze naar een klant wilden bellen. We hadden dus een telefoonboek met de code per klant. Zelfs naar huis bellen zat er niet in (op dat moment waren gsm's nog niet echt veel gebruikt). Ik had een toestel met een draaischijf waar ik 's avonds een slotje moest inprutsen zodat de schijf niet kon gedraaid worden. Ik zie nu iets soortgelijks met MSN, binnen 10 jaar zal vermoedelijk iedereen het gebruiken en ben je (als je dat wilt) constant online via de gsm.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: maandag 29 januari 2007 - 22:13:22 »
 :-X kzal ma niet te persoonlijk worden om bepaalde ledemaatuiteinden niet te beschadigen  ;D. JC blijkbaar zijn er dan nog plaatsen waar ze het nog betrekkelijk beter hebben dan bij jou hoor, nuja zoals ik al zei  :-X :-[