@ BBB:
Arts is een zware job, ik denk dat je dat wel wist toen je je studies begon.
Je schreef:
Tijd hebben om te MSNen tijdens het werk
Jaren geleden zat ik eens in een overvolle wachtzaal bij de huisarts. Net toen het aan mijn beurt was, opende hij de deur van de wachtzaal en zei dat hij even dringend weg moest. 10 minuten later mocht ik binnen in zijn kabinet. Hij begon met me te zeggen: "Sorry, maar ik zat zonder sigaretten."
Het toeval wilde dat ik bij hem kwam met een medische vragenlijst voor een schuldsaldoverzekering. Hij raadde me aan te proberen wat minder te roken, doch zei erbij: "Ik ga op die vragenlijst niet vermelden hoeveel je rookt. Jij moet weten dat je teveel rookt, de verzekeringsmaatschappij niet."
Hij had wel een heel bijzondere methode om minder te roken. Volgens hem rookte ik zoveel omdat ik ondertussen andere dingen deed, en daardoor niet voldoende profiteerde van een sigaret. "Als je wil roken," zei hij, "zet je de televisie uit, je gaat in de zetel zitten, en je zegt tegen je huisgenoten dat ze stil moeten zijn, want dat de baas een sigaret gaat roken."
Mijn vader ging naar diezelfde dokter. Als oorlogsinvalide moest hij toen slechts 20- BEF betalen (0,50 Euro), en een boekje van het nationaal werk voor oorlogsinvaliden overhandigen aan de dokter. De dokter nam daar dan een formulier uit waarmee hij de rest van zijn ereloon betaald kon krijgen bij die instelling. Weet je wat deze dokter deed? "Bedien U maar", zei hij tegen zichzelf, terwijl hij 2 formulieren uit het boekje nam en aan mijn vader die 20- BEF teruggaf.
Maar het was van hem ook geweten dat, als hij bij arme mensen op huisbezoek ging, geen frank meer aanrekende dan de terugbetaling van het ziekenfonds, terwijl hij zei: "Koop met de rest maar brood."
De brave man had in die tijd (ik spreek van 30 jaar geleden) maar liefst 2 jaar in de gevangenis gezeten omdat hij een patiënte doorverwezen had naar een Nederlandse collega voor een abortus.