Werken daar de verkeerslichten die boven verkeersborden gaan ?
Bedoel je dat de lichten op dat kruispunt normaal op staan?
Ja, normaal wel, maar die kunnen altijd uitvallen he, zoniet zouden die voorrangsborden er voor niets staan.
Of bedoel je dat de fietserslichten niet mee gaan uitvallen ofzo?
De lichten voor het autoverkeer werken toch, maar ip moet men daar de fietser voorrang geven als men rechts afslaat ondanks groen voor de auto´s* ... maar er staat geen fietser in jouw oorspronkelijke link, dus ik zie het probleem niet.
* jouw oorspronkelijke link iets naar achter:
http://goo.gl/maps/wPKUDe lichten kunnen gedeeltelijk uitvallen (aparte noodcircuits voor de fietsers),
of de fietserslichten kunnen ook enkel op handbediening werken, zie vorige post onderaan.
Of deze:
http://goo.gl/maps/ZBIF , hier wachten de auto´s en de fietsers op groen licht (wat zeker niet tezelfdertijd zal zijn)
(maar oppassen bij Google view hé, als de fietserslichten net omspringen van rood naar groen ziet men ze mss net niet branden tijdens de foto van een vorige link)
Mss best jouw vraag nog eens duidelijker stellen bij de topicstarter
Voorrangsbaan ... maar niet voor fietsers
wat zie jij juist op jouw foto in jouw link ? (ivm verkeerslichten die al dan niet werken ? )
of mss dit best eens volledig doorlezen betreft sturing fietsersverkeerslichten (en voetgangers) aan drukke en gevaarlijke kruispunten:
page 45-46 van
http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/vademecum/hfdst41.pdf
HOOFDSTUK 4 - ONTWERPRICHTLIJNEN VOOR FIETSVOORZIENINGEN (VERSIE APRIL 2012)
[...]
4.5.1.3 Kruising met verkeerslichten
Ontwerpaanbevelingen:
- De fietspaden dienen zodanig ingeplant dat rechtsafslaande fietsers niet moeten wachten voor
het kruispunt. Daarom wordt het verkeerslicht in principe geplaatst tussen rijweg en fietspad. De
overstekende fietsers dienen dan wel een afzonderlijk verkeerslicht te krijgen. Bij plaatsgebrek is
dit niet steeds mogelijk, tenzij bijkomend wordt onteigend.
- De fietspaden worden bij voorkeur voldoende uitgebogen opdat de stuurcabine van de rechtsafslaande
vrachtwagen ongeveer loodrecht staat op het overstekend fietspad, wanneer de neus
van de vrachtwagen bij die fietsoversteek komt. Op die manier bevindt de fietser zich bij de
oversteek niet in de dode hoek van de vrachtwagen.
- De conflicten van de fietsers onderling hoeven niet geregeld; ze gebeuren liefst door achtereenvolgens
in- en uitvoegen naar en van een kort gemeenschappelijk gedeelte.
- Een opstelvak voor de fietsers kan nuttig zijn bij veel linksafslaand fietsverkeer (met minstens
een fietspad in de aanloopstrook). Zie ook 4.5.2.4.
- Opdat het verkeerslicht goed zichtbaar zou zijn voor de wachtende wagen, is het wenselijk dat
er enkele meters afstand is tussen de stoplijn en het verkeerslicht.
In verkeersgebieden wordt soms om redenen van doorstroming het rechtsafslaand autoverkeer
buiten de lichtenregeling gehouden door middel van een ‘by-pass’. Deze oplossing heeft dan
weer als nadeel dat hierdoor op de kruising van het fietspad met deze vrije rechtsafstrook een
bijkomend conflictpunt ontstaat, dat om de nodige aandacht vraagt.
(zie verder onder 4.5.2.3 tek. 24, 25, 26)
46
Fietsvriendelijke verkeerslichtenregeling
Zowel qua veiligheid als comfort is het van belang dat de afstelling van verkeerslichten op kruispunten
niet enkel gebeurt vanuit het oogpunt van de automobilist maar evenzeer vanuit de fietser en de
voetganger. Hieronder volgen enkele ontwerpaanbevelingen voor een meer fietsvriendelijke verkeerslichtenregeling.
Rechtdoorrijdende fietsers die tegelijk groen krijgen als rechtsafslaande (vracht)wagens, kunnen
ernstige risico’s lopen. Een conflictvrije lichtenfasering (waarbij fietsers/voetgangers en auto’s
apart groen krijgen) zou dit kunnen oplossen, maar dit leidt tot langere wachttijden en wordt dan
ook dikwijls niet geaccepteerd door de gebruikers.
Een andere mogelijkheid is dat de fietsers een ‘voorstart’ krijgen ten opzichte van het gemotoriseerd
verkeer (in tijd of in ruimte, b.v. door de stoplijn voor fietsen naar voor te schuiven, eventueel
gecombineerd met een fietsopstelstrook).
Fietslichten die bediend worden door drukknoppen of sensoren, zijn in vele gevallen een goede
oplossing voor oversteekplaatsen. Daarbij is het belangrijk dat de fietser na het drukken of na de
detectie niet te lang moet wachten op groen, anders werkt dit roodnegatie in de hand.
Vanzelfsprekend moeten fietsers voldoende oversteektijd krijgen. In verblijfsgebieden valt dit
meestal wel mee, omdat de voetgangers oversteektijd daar de norm is. Op complexe kruispunten
in verkeersgebieden, waar minder voetgangers passeren, is dit soms minder vanzelfsprekend.
Verkeerslichten voor fietsers en voetgangers worden zo geplaatst dat ze gemakkelijk zichtbaar
zijn voor de fietser (zoveel mogelijk op ooghoogte).
Voetgangerslichten worden geplaatst aan de overzijde van de oversteek, fietslichten echter vóór
de oversteek. Dit kan leiden tot verwarring. Dit zou zo nodig kunnen opgelost worden door het
fietslicht te herhalen aan de overzijde, maar dit strookt niet met de huidige plaatsingsvoorwaarden.
Wanneer een kruispunt of oversteekplaats voorzien is van drukknoppen voor voetgangers én
fietsers, dienen deze drukknoppen gemakkelijk te bedienen zijn, b.v. door ze te situeren op een
plaats die voor beide groepen optimaal bereikbaar is, of aparte drukknoppen voor fietsers te
voorzien 1 à 2 m voor het fietserslicht, of ze te vervangen door een detectiesysteem.