AR 2.13. "Bestuurder": al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.
Dus ook bij "het waken (in het oog houden)" buiten het voertuig blijft hij de "bestuurder".
Bij het bewaken van vee, niet bij het "bewaken" van een auto.
"Bestuurder":
al wie een voertuig bestuurt ;of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.
Tja daar staat nu eenmal geen puntkomma.
Zou idd bijna perfect zijn en het verschil duidelijker makenPuntkomma
De informatie aan weerszijden wordt door het gebruik van de puntkomma sterk met elkaar verbonden, veel sterker dan wanneer er een punt gebruikt zou zijn. Bij gebruik van een komma is het verband tussen de twee zinsdelen nog sterker. Als er in een zin twee keer de combinatie onderwerp/vervoegd werkwoord/lijdend voorwerp voorkomt en deze twee zinsdelen duidelijk in elkaars verlengde liggen of zonder elkaar weinigzeggend zijn dan kan, om de leesbaarheid te vergroten, een puntkomma gebruikt worden. Dit is slechts een richtlijn en helpt om een verschil tussen de twee delen aan te geven als om de delen bij elkaar te betrekken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Puntkomma
Door het ontbreken van die puntkomma kan je met art 2.13 alle kanten uit, wat mss normaal is ?
Artikel 8.5 lijkt voor mij zelfs duidelijker zonder leesteken...
8.5. De bestuurder mag het voertuig dat hij bestuurt of de dieren die hij geleidt of bewaakt niet verlaten zonder de nodige voorzorgen te hebben genomen om enig ongeval of enig misbruik door derden te voorkomen.
Maar ook 100 m van mijn auto verwijderd blijf ik de bestuurder van mijn auto (maar niet volgens definitie), met de gevaarsdriehoek daar te zetten "waak of zorg" ik namelijk ook op mijn auto, zodat het geen onvoorziene hindernis wordt en de auto niet aangereden wordt.
51.1. De bestuurder van een defect voertuig moet de nodige maatregelen nemen om de veiligheid en vlotheid van het verkeer te verzekeren.
Te dien einde moet hij het voertuig opstellen zoals een geparkeerd voertuig.
Wanneer een auto of een door dit voertuig getrokken aanhangwagen evenwel niet kan worden verplaatst of slechts kan worden opgesteld op een plaats waar het stilstaan en het parkeren verboden zijn, moet de bestuurder dit voertuig op afstand signaleren door de gevaarsdriehoek, voorzien in artikel 81.2.1° van dit reglement.
De bestuurder kan bovendien gebruik maken van andere signalisatiemiddelen, ondermeer door het gelijktijdig doen functioneren van alle richtingsaanwijzers van het voertuig of door een draagbaar oranjegeel knipperlicht te plaatsen.
De auto of aanhangwagen waarvan de verlichtings- of signalisatiemiddelen defect zijn moet op dezelfde wijze gesignaleerd worden wanneer het voertuig niet duidelijk kan worden opgemerkt van op een afstand van ongeveer 100 meter.
Waarom zou iemand die
enkel zijn vee bewaakt anders een "bestuurder" zijn ?
be·wa·ken (werkwoord; bewaakte, heeft bewaakt)
1 waken over, ergens de wacht bij houden
2 op iets passen: de kosten bewaken
3 (van een gevangene) zorgen dat hij niet kan ontsnappen
Maar als we naar de Franse taal kijken:
2.13. Le terme "conducteur" désigne toute personne qui assure la direction d'un véhicule ou qui guide ou garde des animaux de trait, de charge, de monture ou des bestiaux.
http://code-de-la-route.be/textes-legaux/sections/ar/code-de-la-route/100-art2
Is als men "waakt" over zijn voertuig -ook als bestuurder- geen "bestuurder" meer.
Had ik dat maar eerder gedaan, weer een bewijs dat de wegcode een slechte vertaling is.
Ik heb met opzet mijn ganse redenering laten staan.