Auteur Topic: Auto met fietsdrager buiten het parkeervak  (gelezen 15678 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Auto met fietsdrager buiten het parkeervak
« Reactie #30 Gepost op: woensdag 15 augustus 2012 - 21:52:13 »
Als de bestuurder zijn wagen verlaat blijft hij "de bestuurder".

Want in de wetgeving staat dat de bestuurder desnoods zijn gevarendriehoek moet opstellen op xx-meter.

Bestuurder heeft dus niet noodzakelijk te maken dat men achter het stuur zit, of...

Maar dit is wel het duidelijkste artikel bvb hij verlaat zijn auto maar krijgt het bevel zijn auto te verplaatsen:
uiteraard kan dan eerst gevraagd worden wie "de bestuurder" is...
Citaat
51.5. Is de bestuurder afwezig, weigert hij of is hij niet in staat om de bevelen van de in artikel 3 van dit besluit bevoegde personen op te volgen, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig en de lading zorgen.

Citaat
AR 2.13. "Bestuurder": al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.
Dus ook bij "het waken (in het oog houden)" buiten het voertuig blijft hij de "bestuurder".
« Laatst bewerkt op: woensdag 15 augustus 2012 - 22:05:53 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #31 Gepost op: donderdag 16 augustus 2012 - 08:24:40 »
Citaat
AR 2.13. "Bestuurder": al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.
Dus ook bij "het waken (in het oog houden)" buiten het voertuig blijft hij de "bestuurder".
Bij het bewaken van vee, niet bij het "bewaken" van een auto.

"Bestuurder":
al wie een voertuig bestuurt ;
of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #32 Gepost op: donderdag 16 augustus 2012 - 12:17:56 »
Citaat
Bij het bewaken van vee, niet bij het "bewaken" van een auto.

"Bestuurder":
al wie een voertuig bestuurt ;of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.
Tja daar staat nu eenmal geen puntkomma. Zou idd bijna perfect zijn en het verschil duidelijker maken
Citaat
Puntkomma
De informatie aan weerszijden wordt door het gebruik van de puntkomma sterk met elkaar verbonden, veel sterker dan wanneer er een punt gebruikt zou zijn. Bij gebruik van een komma is het verband tussen de twee zinsdelen nog sterker. Als er in een zin twee keer de combinatie onderwerp/vervoegd werkwoord/lijdend voorwerp voorkomt en deze twee zinsdelen duidelijk in elkaars verlengde liggen of zonder elkaar weinigzeggend zijn dan kan, om de leesbaarheid te vergroten, een puntkomma gebruikt worden. Dit is slechts een richtlijn en helpt om een verschil tussen de twee delen aan te geven als om de delen bij elkaar te betrekken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Puntkomma

Door het ontbreken van die puntkomma kan je met art 2.13 alle kanten uit, wat mss normaal is ?

Artikel 8.5 lijkt voor mij zelfs duidelijker zonder leesteken...

Citaat
8.5. De bestuurder mag het voertuig dat hij bestuurt of de dieren die hij geleidt of bewaakt niet verlaten zonder de nodige voorzorgen te hebben genomen om enig ongeval of enig misbruik door derden te voorkomen.

Maar ook 100 m van mijn auto verwijderd blijf ik de bestuurder van mijn auto (maar niet volgens definitie), met de gevaarsdriehoek daar te zetten "waak of zorg" ik namelijk ook op mijn auto, zodat het geen onvoorziene hindernis wordt en de auto niet aangereden wordt.

Citaat
51.1. De bestuurder van een defect voertuig moet de nodige maatregelen nemen om de veiligheid en vlotheid van het verkeer te verzekeren.

Te dien einde moet hij het voertuig opstellen zoals een geparkeerd voertuig.

Wanneer een auto of een door dit voertuig getrokken aanhangwagen evenwel niet kan worden verplaatst of slechts kan worden opgesteld op een plaats waar het stilstaan en het parkeren verboden zijn, moet de bestuurder dit voertuig op afstand signaleren door de gevaarsdriehoek, voorzien in artikel 81.2.1° van dit reglement.

De bestuurder kan bovendien gebruik maken van andere signalisatiemiddelen, ondermeer door het gelijktijdig doen functioneren van alle richtingsaanwijzers van het voertuig of door een draagbaar oranjegeel knipperlicht te plaatsen.

De auto of aanhangwagen waarvan de verlichtings- of signalisatiemiddelen defect zijn moet op dezelfde wijze gesignaleerd worden wanneer het voertuig niet duidelijk kan worden opgemerkt van op een afstand van ongeveer 100 meter.

Waarom zou iemand die enkel zijn vee bewaakt anders een "bestuurder" zijn ?   ;D

Citaat
be·wa·ken (werkwoord; bewaakte, heeft bewaakt)
1 waken over, ergens de wacht bij houden
2 op iets passen: de kosten bewaken
3 (van een gevangene) zorgen dat hij niet kan ontsnappen

Maar als we naar de Franse taal kijken:
Citaat
2.13. Le terme "conducteur" désigne toute personne qui assure la direction d'un véhicule ou qui guide ou garde des animaux de trait, de charge, de monture ou des bestiaux.
http://code-de-la-route.be/textes-legaux/sections/ar/code-de-la-route/100-art2
Is als men "waakt" over zijn voertuig -ook als bestuurder- geen "bestuurder" meer.   :D

Had ik dat maar eerder gedaan, weer een bewijs dat de wegcode een slechte vertaling is.

Ik heb met opzet mijn ganse redenering laten staan.
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 augustus 2012 - 12:53:46 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #33 Gepost op: donderdag 16 augustus 2012 - 14:42:10 »
'k Had mij voorgenomen niet meer te reageren, maar ik kan het efkes niet laten.

Als het volstaat dat iemand een voertuig bewaakt, om te stellen dat hij/zij een bestuurder is .....

Vraagstuk:

gegeven

Daarnet een geldtransport gezien van G4 Securitas.  Betrokken voertuig werd door 2 personeelsleden van G4 Securitas bemand.  Het voertuig werd voorafgegaan en  gevolgd door telkens een jeep van de Federale Reserve.  In beide jeeps zaten drie bewapende agenten van de Federale Reserve (als ik juist geteld heb, ze zoefden nogal snel voorbij).

gevraagd

Hoeveel bestuurders heeft dat voertuig van dat geldtransport nu?

a) slechts 1: de chauffeur van dat voertuig
b) 8: zijn collega en die 7 agenten bewaken (beveiligen) immers ook dat voertuig

Maar ja, 'k zal waarschijnlijk wel weer den betweter zijn die rare dingen leest en dingen uit hun context rukt zeker hé.    NOT

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Paprieka

• Expert
« Reactie #34 Gepost op: donderdag 16 augustus 2012 - 15:23:46 »
Zeg, om de zaak wat op te luchten.
Als je fietst en tegelijk een andere fiets aan de hand houdt en zo meeneemt.
Ben je dan bestuurder van beide fietsen?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #35 Gepost op: donderdag 16 augustus 2012 - 16:23:01 »
Als de bestuurder zijn wagen verlaat blijft hij "de bestuurder".

Waarom zou dat zo zijn?

Citaat
Want in de wetgeving staat dat de bestuurder desnoods zijn gevarendriehoek moet opstellen op xx-meter.

Een verplichting die gekoppeld is aan zijn hoedanigheid als bestuurder toen het voertuig nog in beweging was. Ze is overigens in strijd met AR 21.1 en 22.1, volgens dewelke voetgangers zich niet op autosnelwegen of autowegen mogen bevinden (strikt genomen dus zelfs niet op de parkeergelegenheden).

Citaat
Bestuurder heeft dus niet noodzakelijk te maken dat men achter het stuur zit, of...

Inderdaad.

Waarbij de vraag rijst wie de bestuurder is van een leswagen met dubbele besturing.

Citaat
Maar dit is wel het duidelijkste artikel bvb hij verlaat zijn auto maar krijgt het bevel zijn auto te verplaatsen:
uiteraard kan dan eerst gevraagd worden wie "de bestuurder" is...
Citaat
51.5. Is de bestuurder afwezig, weigert hij of is hij niet in staat om de bevelen van de in artikel 3 van dit besluit bevoegde personen op te volgen, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig en de lading zorgen.

Inderdaad.

Als een bevoegd persoon dit bevel richt tot een persoon die op de bestuurdersplaats zit, zonder er zich eerst van te vergewissen dat deze persoon wel degelijk de besturder is, gaat hij zijin boekje te buiten, en kan deze persoon verklaren dat de bestuurder afwezig is. Wat hem niet belet om vervolgens vrijwillig de hoedanigheid van bestuurder aan te nemen en het voertuig te verplaatsen.

Citaat
Citaat

Met de Franse tekst heb je intussen kunnen achterhalen dat het geleiden en bewaken hier enkel betrekking heeft op trek-, last- en rijdieren, en vee.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #36 Gepost op: donderdag 16 augustus 2012 - 16:32:35 »
Maar ja, 'k zal waarschijnlijk wel weer den betweter zijn die rare dingen leest en dingen uit hun context rukt zeker hé.

Bert, je kunt niet onwetend zijn over het feit dat dit incident opnieuw oprakelen schadelijk is voor de goede werking van het forum. De deelnemers aan dit forum worden verzocht op een zakelijke manier van gedachte te wisselen en persoonlijke aanvallen achterwege te laten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #37 Gepost op: donderdag 16 augustus 2012 - 16:34:39 »
Als je fietst en tegelijk een andere fiets aan de hand houdt en zo meeneemt.
Ben je dan bestuurder van beide fietsen?

Ja. Je bestuurt immers beide fietsen (je bepaalt de richting waarin en de snelheid waarmee ze zich verplaatsen). Vergelijk het met een sleep (maar nu dan wel een verboden sleep).

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #38 Gepost op: donderdag 16 augustus 2012 - 18:00:17 »
Bert, je kunt niet onwetend zijn over het feit dat dit incident opnieuw oprakelen schadelijk is voor de goede werking van het forum. De deelnemers aan dit forum worden verzocht op een zakelijke manier van gedachte te wisselen en persoonlijke aanvallen achterwege te laten.

Wel ja, sorry.  't iKan idd best zijn dat dit oprakelen schadelijk is, ja.  Maar ik heb hier tenminste niemand beledigd, wat hoegenaamd géén zakelijke manier van gedachten wisselen was (of wel soms?).  Dus als je 't hebt over persoonlijke aanvallen .....

Verder, aangaande dat geldtransport, ga ik er toch van uit dat er slechts 1, en geen 8 bestuurders aanwezig zijn.
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 augustus 2012 - 20:14:03 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #39 Gepost op: donderdag 16 augustus 2012 - 22:53:45 »
Maar ik heb hier tenminste niemand beledigd, wat hoegenaamd géén zakelijke manier van gedachten wisselen was (of wel soms?).  Dus als je 't hebt over persoonlijke aanvallen .....

... dan kan je dat natuurlijk ook doen door volstrekt nodeloos nog eens een eenmalig foutje van iemand in herinnering te brengen. Vandaar mijn opmerking, in de hoop dat hiermee het incident als afgesloten kan beschouwd worden.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #40 Gepost op: donderdag 16 augustus 2012 - 22:59:53 »
Verder, aangaande dat geldtransport, ga ik er toch van uit dat er slechts 1, en geen 8 bestuurders aanwezig zijn.

Van die 8 zijn er 3 bestuurders: een personeelslid van het vervoerbedrijf en twee flikken (meestal met cowboy-allures).

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #41 Gepost op: vrijdag 17 augustus 2012 - 07:42:55 »
De laatste tijd zie ik ze altijd met 4 in het begeleidend voertuig zitten.
Dus 10 man, ... wie betaald dat allemaal??

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #42 Gepost op: vrijdag 17 augustus 2012 - 10:10:39 »
Door het ontbreken van die puntkomma kan je met art 2.13 alle kanten uit, wat mss normaal is ?
Neen, het is het éne , OF het andere , en het bewaken slaat dan terug op de 2de situatie.

Ik denk dat je te lang in D gezeten hebt  ;)

Citaat
Citaat
8.5. De bestuurder mag het voertuig dat hij bestuurt of de dieren die hij geleidt of bewaakt niet verlaten zonder de nodige voorzorgen te hebben genomen om enig ongeval of enig misbruik door derden te voorkomen.
Ook hier slaat het bewaken terug op de dieren, niet op de auto.

Het is de auto besturen, of bezig zijn met dieren.
Het bezig zijn met dieren is dan ze geleiden of bewaken.

Citaat
Had ik dat maar eerder gedaan, weer een bewijs dat de wegcode een slechte vertaling is.
Yup.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #43 Gepost op: vrijdag 17 augustus 2012 - 10:27:34 »
Van die 8 zijn er 3 bestuurders: een personeelslid van het vervoerbedrijf en twee flikken (meestal met cowboy-allures).

Die twee flikken besturen hun eigen dienstvoertuig (die jeeps).  Ik bedoelde met aantal bestuurders het aantal bestuurders van de wagen van het geldtransport zelf.  Daar tel ik er maar 1, nl. dat ene personeelsid van dat transportbedrijf.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 17 augustus 2012 - 11:09:08 door bert.covens »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #44 Gepost op: vrijdag 17 augustus 2012 - 18:26:16 »

Ik bedoelde met aantal bestuurders het aantal bestuurders van de wagen van het geldtransport zelf.  Daar tel ik er maar 1, nl. dat ene personeelsid van dat transportbedrijf.

100% akkoord uiteraard.