Die Matienko en consoorten onder welke steen leven die eigenlijk ?
Of zijn dat clowns (die het de elfendertigste keer blijven herhalen)?
Dat weet men toch al 20 jaar of langer ? (en zeker te voorzien*)
* toen de A21 (E34) niet doorgetrokken werd maar boenk op de A13 (E313) eindigde.
* Daardoor was er geen zuidelijke capaciteit voor verkeer uit het Oosten (via Eindhoven) of Zuid-Oost (via Luik) dat niet in Antwerpen of Antwerpen-haven moet zijn dus Gent/haven of Zeebrugge/haven onder andere, ook het vele transitverkeer naar verder...
(
oost- westelijke capaciteit (N<>Z-verkeer) verder van Antwerpen is er ook niet...)
toch even Wiki citeren:
http://nl.wikipedia.org/wiki/A21_(Belgi%C3%AB)
De A21 is een van de noordelijkste snelwegen van België. Ze verbindt Antwerpen met de Kempen via Turnhout om via de grensovergang verder te lopen tot Eindhoven. De autosnelweg werd geopend in 1973. De snelweg is vooral belangrijk als ontsluiting van de Kempen. De A21 is 48km lang en heeft acht op- en afritten.
Slecht onderhouden weg
De A21 staat bekend als slecht onderhouden snelweg in Vlaanderen. Deze weg heeft bijna overal nog het originele betonnen wegdek van bij de aanleg in 1972-1973. Regelmatig zijn er herstellingswerken op deze weg. In mei 2006 zijn er herstellingswerken geweest bij Beerse en Lille, in oktober 2007 bij Vorselaar, in april 2009 bij Oud-Turnhout en Retie en in mei 2012 tussen Lille en afslag Turnhout-west. Bij al deze herstellingswerken zijn er gaten en scheuren in het beton opgevuld met asfalt en betonplaten of delen ervan vervangen. Enkel tussen Oelegem en de aansluiting op de E313 in Ranst ligt er van in het begin een wegdek in asfalt. In 2009 kreeg dit deel een nieuwe toplaag. De weg ligt er erg slecht bij tussen Zoersel en Turnhout-West en tussen Parking Postel en de Nederlandse grens. De verlichting tussen Retie en parking Postel is regelmatig defect en een grote hoeveelheid van de betonnen lichtpalen op de A21-E34 zijn verouderd en hebben betonrot en moet worden vervangen.
Sinds 28 mei 2012 is er nog maar 1 rijstrook beschikbaar tussen de Nederlandse grens en parking Postel (bij kmp 54), omdat het wegdek omhoog is gekomen.
In 2012 is deze weg als slechtste snelweg uitgeroepen van Vlaanderen, volgens Commissie Mobiliteit van het Vlaams Parlement.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_weg_34
De Europese weg 34 of E34 is een Europese weg die loopt van het Belgische Knokke-Heist tot aan het Duitse Bad Oeynhausen. Het is een aansluitende verbindingsroute tussen de haven van Zeebrugge en de E30 (verder naar Hannover).
Van Knokke tot Assenede is de E34 geen snelweg, maar voorlopig nog een expresweg (de N49). Vanaf Assenede bestaat de route uit autosnelwegen; de A11 en de A21. Tussen Antwerpen en Ranst is de E34 eveneens het tracé van de E313. In Nederland volgt de E34 de A67. In Duitsland volgt de E34 de A40 en de A2. Bij Bad Salzuflen gaat de E34 over in de E30.
Door UNECE is de route vastgelegd als: Zeebrugge - Antwerpen - Eindhoven - Venlo - Oberhausen - Dortmund - Bad Oeynhausen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/A13_(Belgi%C3%AB)
Historiek
De Koning Boudewijnsnelweg is de tweede oudste snelweg van België.
De A13 werd aangelegd als ontlasting van de oude verbinding tussen Antwerpen en Luik, die via Lier, Aarschot en Diest liep. Dat men voor een meer noordelijk tracé heeft gekozen, houdt wellicht ook verband met de tijdens de Koude Oorlog nog gewenste vlotte bereikbaarheid van het militaire kamp bij Leopoldsburg.
Tussen Ranst en Zolder loopt de weg nagenoeg evenwijdig met het Albertkanaal, met een tussenruimte van enkele honderden meters, te smal voor behoorlijke bewoning, maar wel geschikt voor bedrijventerreinen. De snelweg zorgde dan ook in grote mate voor de naoorlogse economische groei in de Kempen, die hiermee gemakkelijk bereikbaar werden via de weg en via het water, als hinterland van de haven van Antwerpen.
Op 13 november 1966 stortte een brug van deze snelweg over het Netekanaal in te Pulle door een constructiefout. De balans bleef beperkt tot 2 doden. Omdat de weg nog maar pas enkele jaren daarvoor was opengesteld en snelwegen nog een redelijk nieuwe ontwikkeling waren voor die tijd, veroorzaakte dit grote internationale mediabelangstelling [1]. Pas na het achterhalen van de juiste oorzaak en controle van de toestand van de andere bruggen van dit type, deemsterde de ongerustheid weg.
Tot aan de reorganisatie van de nummering van Europese snelwegen eind de jaren 1980, heette deze weg de E39.
Het stuk snelweg tussen Herentals-Oost en Antwerpen en de aansluiting van de A13/E313 met de Antwerpse ring staan sinds de jaren 1990 bekend om hun ochtendfiles. Op werkdagen zijn files van om en bij de 30 kilometer geen uitzondering meer. Bij ernstige ongevallen is er vaak sprake van een zogenaamd verkeersinfarct, waarbij het verkeer op lange afstand wordt aangeraden om via Brussel naar Antwerpen te rijden. Door de verzadiging van deze snelweg dringt een uitbreiding van de capaciteit zich op door het aanleggen van meerdere rijstroken. Er lopen meerdere studies van de Vlaamse regering omtrent deze kwestie.
In het september 2011 werd op het stuk tussen Antwerpen-Oost en Ranst, in de richting van Hasselt, de eerste spitsstrook van België aangelegd [2].
De strook ter hoogte van Wommelgem komt volgens de Vlaamse overheid in aanmerking om er in 2013 de snelheid te handhaven met behulp van trajectcontrole.[3]
toch 20 jaar... oh, de trajectcontrole gaat helpen ... aan geld te komen tijdens de rustigere uren...
(of om extra filedruk te creëren
)
Enkele jaarcijfers wat Vlaamse snelwegen nu
begroot wordt, ook Gewestwegen (ook
achterstand dus) :
-
Autosnelwegen: doelstelling 2015 totaal voorzien
79,7 milj /jaar ;
(21,6 + 58,1) , dus incl. wegwerken vd
achterstand...
-
Gewestwegen: totaal 380/3 =
127 miljoen per jaar is berekend, idem (wel berekende doelstelling tot 2020
... )
Eens vergelijken met
fietspadenaanleg-onderhoud Vlaanderen (fietsinfrastructuurprojecten) :
-
100 miljoen per jaar
De respectievelijke "toestanden" staan er ook bij...
http://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2011-2012/g1498-1.pdf
2. Rapport over het autosnelwegennet (metingen 2011)
2.1. Globale beoordeling
De administrateur-generaal stelt vast dat 14,1% rood gekleurd is, terwijl dat een jaar eerder 11,3% was. De oranje percentages voor dezelfde jaren zijn respectievelijk 5,7% en 6,8%, die voor blauw en groen samen 53,1% en 46,7%. Hij concludeert dat het aantal goede stukken blijft stijgen. De inspanningen van de laatste jaren zorgen ervoor dat voor het eerst sinds 2004 meer dan de helft goed tot uitstekend is. Dat ook het aantal slechte stukken opnieuw stijgt, wijt AWV aan twee opeenvolgende strenge winters. De verslechtering doet zich overigens alleen voor bij de comfortparameters, want voor veiligheid, waaraan AWV voorrang geeft, daalt het rode aandeel tot 3,3%: 0,4% door stroefheid en 2,9% door spoorvorming.
2.2. Onderhoudsachterstand
Uitgedrukt in geldwaarde bedraagt de totale Vlaamse onderhoudsachterstand 232 miljoen euro, maar ook hier is het aandeel van veiligheid lager dan dat van comfort. Dat verschil is er ook binnen het normale structurele onderhoud voor de oranje vakken, dat hij becijfert op 64,8 miljoen euro of een investering van 21,6 miljoen euro per jaar.
2.3. Doelstelling 2015
Om de eerder genoemde doelstelling van 2015 te halen, is voor de rode vakken (onderhoudsachterstand) jaarlijks 58,1 miljoen euro nodig, en voor de oranje wegvakken (normaal structureel onderhoud) 64,7 miljoen euro of 21,6 miljoen euro per jaar. Dat brengt het jaarlijks benodigd budget op 79,7 miljoen euro. Tot slot merkt de spreker op dat het aantal werven stilaan zijn limiet bereikt: onder meer in het kader van minder hinder vragen de partners om spreiding in de tijd.
3. Rapport over het gewestwegennet (metingen 2009-2010)
Vervolgens gaat de heer Roelants in op het gewestwegenrapport.
3.1. Globale beoordeling
Ook hier blijkt het rode aandeel licht gestegen te zijn door de zware winters (tot 21,2%) en het oranje gedaald (tot 13,8%). Zij vragen respectievelijk een onmiddellijke ingreep en een binnen de drie jaar, herhaalt hij. Ook hier is dankzij verhoogde inspanningen het aandeel goede tot uitstekende toestand toegenomen, van 18,9% in het vorige rapport tot 23,4%. Ook hier gaan de veiligheidsparameters er relatief op vooruit.
3.2. Onderhoudsachterstand
Omgerekend naar geldwaarde bedraagt de achterstand voor de rode vakken 606 miljoen euro. Het normale structurele onderhoud berekent de administrateur-generaal op 380 miljoen euro over drie jaar. Beide bedragen worden in het rapport ook uitgesplitst per provincie en parameter. Om de doelstelling tegen 2020 # te bereiken moet de inspanning van de voorbije jaren worden volgehouden # . Ook hier bereikt het aantal werven per jaar zijn limiet.
http://www.hbvl.be/limburg/27-nieuwe-fietspaden-in-limburg.aspx
9/04/'10
Voor heel Vlaanderen gaat het om meer dan 200 fietsinfrastructuurprojecten. Daarvoor voorziet Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) 100 miljoen euro.
Uit het fietspadenrapport blijkt dat slechts 9,5 procent van de 7.167 km gecontroleerde fietspaden onvoldoende of slecht is op het vlak van comfort. De cijfers spreken enkel over het comfort van de fietspaden, niet over de veiligheid.
Oost-Vlaanderen blijkt de comfortabelste fietspaden te hebben (93,36 procent van alle fietspaden daar). Dan volgt Limburg met 93,29 procent.
...
# Doelstelling 2020...
# Maar goed dat die groei van ca. 750.000* inwoners tegen 2020 allemaal met de fiets of OV (die ook in de file staan) gaan rijden
http://trends.knack.be/economie/nieuws/mensen/belgie-op-weg-naar-12-miljoen-inwoners/article-4000160109431.htm
'België op weg naar 12 miljoen inwoners'
woensdag 08 augustus 2012 om 14u55
De bevolking in ons land groeit de komende decennia gestaag tot over de 12 miljoen. Zo luidt de prognose van Eurostat, het Europese statistiekbureau.
© belga
Uit de prognoses van Eurostat, waarover de Federale Overheidsdienst (FOD) woensdag bericht, blijkt dat België de bevolking tegen 2020 met 6,9 procent zal zien aangroeien in vergelijking met 2010. Op die manier zal ons land binnen 8 jaar *11,6 miljoen inwoners tellen. In 2030 zou de kaap van de 12 miljoen gerond worden tot 12,2 miljoen inwoners. Dat komt overeen met een stijging met 12,6 procent
*Ik schat zelfs wat meer door emigratie naar hier...
volgens
http://statbel.fgov.be/nl/binaries/2.Loop%20van%20de%20bevolking%202010_tcm325-194206.xls10.839.905 op de 1 januari 2010... + 6,9 % = idd 11,588 miljoen volgens prognoses Eurostat, maar...
Na 15,5 maanden was dat al # 11.007.020 of ca 1,55 % of 1,2 %/jaar stijging gemiddeld over die 15,5 maanden !
Gaat dat zo door is 12,1 miljoen al bereikt in 2020 of 1,1 miljoen* meer als maart 2012.
http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id=665&L=1&tx_ttnews%5Btt_news%5D=855&cHash=f310dafb28eb75c079ed54edfd892eac
Op datum van 19 maart 2011 zijn meer dan 11.000.000 (# 11.007.020) levende personen die in België ingeschreven staan (in het bevolkingsregister, het vreemdelingenregister of het wachtregister), opgenomen in het Rijksregister