Auteur Topic: VAB: "E313 dreigt dicht te slibben"  (gelezen 3555 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
VAB: "E313 dreigt dicht te slibben"
« Gepost op: maandag 13 augustus 2012 - 13:13:56 »
Citaat van: GVA
VAB: "E313 dreigt dicht te slibben"

Automobilistenvereniging VAB waarschuwt dat de E313 binnen dit en drie jaar helemaal zal dichtslibben. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1223571/vab-e313-dreigt-helemaal-dicht-te-slibben.aspx
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: VAB: "E313 dreigt dicht te slibben"
« Reactie #1 Gepost op: maandag 13 augustus 2012 - 17:21:45 »
Hij dreigt dicht te slibben ....

Mijns inziens IS de E313 dat al lang.  Meneer Matienko, rij eens op een werkdag over de E313, zo rond 7 à 8.00 u 's morgens.  En geef je ogen eens goed de kost.  Overdag kan trouwens 1 banaal ongeval er ook al resulteren in akelig lange files.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: VAB: "E313 dreigt dicht te slibben"
« Reactie #2 Gepost op: maandag 13 augustus 2012 - 18:21:21 »
Zijn er over die E313 nu nog bruggen die ze kunnen afbreken?  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: VAB: "E313 dreigt dicht te slibben"
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 14 augustus 2012 - 07:23:12 »
Zijn er over die E313 nu nog bruggen die ze kunnen afbreken?  :D

Ja, rijrichting Antwerpen is er zo's een vrachtwagen (met een kraan dacht ik) tegen de onderkant van een brug geknald.  Enkele kilometers voor de Q8 parking in Ranst.  Als je er onderdoor rijdt, zie je nog steeds die grote hap die er uit is.  Ik weet alleen niet wat nu de beslissing was van de ingenieurs inzake eventuele herstelling.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: VAB: "E313 dreigt dicht te slibben"
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 14 augustus 2012 - 09:03:54 »
Vanaf de samenkomst met de E34 in Ranst moeten er onmiddellijk 4 rijstroken komen.
Dit kan snel gebeuren door de zwaar ondergebruikte BOB op te doeken.

Bovendien moet het verkeer veel vroeger (van in Ranst !)  gescheiden worden ifv welke kant het op de Ring op wil : richting Kennedy tunnel of richting NL.
Op die manier zet de ene richting de andere tenminste niet meer vast.
De problemen situeren zich meestal richting KT, wat ook structureel de meest overbelaste richting is , maar blokkeren ook de richting NL.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: VAB: "E313 dreigt dicht te slibben"
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 14 augustus 2012 - 09:08:09 »
Hij dreigt dicht te slibben ....

Mijns inziens IS de E313 dat al lang. 
Inderdaad.

Citaat
Meneer Matienko, rij eens op een werkdag over de E313, zo rond 7 à 8.00 u 's morgens. 
Rond 6 uur begint het daar in Wommelgem ...
File of minstens vertraagd verkeer tot Ranst is intussen "normaal" vanaf 6u15.
Tegen 6u30 kan het al van bijna in Massenhoven prijs zijn.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: VAB: "E313 dreigt dicht te slibben"
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 14 augustus 2012 - 16:13:17 »
Die Matienko en consoorten onder welke steen leven die eigenlijk ?  ;)
Of zijn dat clowns  (die het de elfendertigste keer blijven herhalen)?

Dat weet men toch al 20 jaar of langer ? (en zeker te voorzien*)

* toen de A21 (E34) niet doorgetrokken werd maar boenk op de A13 (E313) eindigde.
* Daardoor was er geen zuidelijke capaciteit voor verkeer uit het Oosten (via Eindhoven) of Zuid-Oost (via Luik) dat niet in Antwerpen of Antwerpen-haven moet zijn dus Gent/haven of Zeebrugge/haven onder andere, ook het vele transitverkeer naar verder...
(oost- westelijke capaciteit (N<>Z-verkeer) verder van Antwerpen is er ook niet...)

toch even Wiki citeren:
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/A21_(Belgi%C3%AB)

De A21 is een van de noordelijkste snelwegen van België. Ze verbindt Antwerpen met de Kempen via Turnhout om via de grensovergang verder te lopen tot Eindhoven. De autosnelweg werd geopend in 1973. De snelweg is vooral belangrijk als ontsluiting van de Kempen. De A21 is 48km lang en heeft acht op- en afritten.

Slecht onderhouden weg

De A21 staat bekend als slecht onderhouden snelweg in Vlaanderen. Deze weg heeft bijna overal nog het originele betonnen wegdek van bij de aanleg in 1972-1973. Regelmatig zijn er herstellingswerken op deze weg. In mei 2006 zijn er herstellingswerken geweest bij Beerse en Lille, in oktober 2007 bij Vorselaar, in april 2009 bij Oud-Turnhout en Retie en in mei 2012 tussen Lille en afslag Turnhout-west. Bij al deze herstellingswerken zijn er gaten en scheuren in het beton opgevuld met asfalt en betonplaten of delen ervan vervangen. Enkel tussen Oelegem en de aansluiting op de E313 in Ranst ligt er van in het begin een wegdek in asfalt. In 2009 kreeg dit deel een nieuwe toplaag. De weg ligt er erg slecht bij tussen Zoersel en Turnhout-West en tussen Parking Postel en de Nederlandse grens. De verlichting tussen Retie en parking Postel is regelmatig defect en een grote hoeveelheid van de betonnen lichtpalen op de A21-E34 zijn verouderd en hebben betonrot en moet worden vervangen.

Sinds 28 mei 2012 is er nog maar 1 rijstrook beschikbaar tussen de Nederlandse grens en parking Postel (bij kmp 54), omdat het wegdek omhoog is gekomen.

In 2012 is deze weg als slechtste snelweg uitgeroepen van Vlaanderen, volgens Commissie Mobiliteit van het Vlaams Parlement.
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_weg_34

De Europese weg 34 of E34 is een Europese weg die loopt van het Belgische Knokke-Heist tot aan het Duitse Bad Oeynhausen. Het is een aansluitende verbindingsroute tussen de haven van Zeebrugge en de E30 (verder naar Hannover).

Van Knokke tot Assenede is de E34 geen snelweg, maar voorlopig nog een expresweg (de N49). Vanaf Assenede bestaat de route uit autosnelwegen; de A11 en de A21. Tussen Antwerpen en Ranst is de E34 eveneens het tracé van de E313. In Nederland volgt de E34 de A67. In Duitsland volgt de E34 de A40 en de A2. Bij Bad Salzuflen gaat de E34 over in de E30.

Door UNECE is de route vastgelegd als: Zeebrugge - Antwerpen - Eindhoven - Venlo - Oberhausen - Dortmund - Bad Oeynhausen.

Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/A13_(Belgi%C3%AB)

Historiek

De Koning Boudewijnsnelweg is de tweede oudste snelweg van België.
De A13 werd aangelegd als ontlasting van de oude verbinding tussen Antwerpen en Luik, die via Lier, Aarschot en Diest liep. Dat men voor een meer noordelijk tracé heeft gekozen, houdt wellicht ook verband met de tijdens de Koude Oorlog nog gewenste vlotte bereikbaarheid van het militaire kamp bij Leopoldsburg.
Tussen Ranst en Zolder loopt de weg nagenoeg evenwijdig met het Albertkanaal, met een tussenruimte van enkele honderden meters, te smal voor behoorlijke bewoning, maar wel geschikt voor bedrijventerreinen. De snelweg zorgde dan ook in grote mate voor de naoorlogse economische groei in de Kempen, die hiermee gemakkelijk bereikbaar werden via de weg en via het water, als hinterland van de haven van Antwerpen.
Op 13 november 1966 stortte een brug van deze snelweg over het Netekanaal in te Pulle door een constructiefout. De balans bleef beperkt tot 2 doden. Omdat de weg nog maar pas enkele jaren daarvoor was opengesteld en snelwegen nog een redelijk nieuwe ontwikkeling waren voor die tijd, veroorzaakte dit grote internationale mediabelangstelling [1]. Pas na het achterhalen van de juiste oorzaak en controle van de toestand van de andere bruggen van dit type, deemsterde de ongerustheid weg.
Tot aan de reorganisatie van de nummering van Europese snelwegen eind de jaren 1980, heette deze weg de E39.
Het stuk snelweg tussen Herentals-Oost en Antwerpen en de aansluiting van de A13/E313 met de Antwerpse ring staan sinds de jaren 1990 bekend om hun ochtendfiles. Op werkdagen zijn files van om en bij de 30 kilometer geen uitzondering meer. Bij ernstige ongevallen is er vaak sprake van een zogenaamd verkeersinfarct, waarbij het verkeer op lange afstand wordt aangeraden om via Brussel naar Antwerpen te rijden. Door de verzadiging van deze snelweg dringt een uitbreiding van de capaciteit zich op door het aanleggen van meerdere rijstroken. Er lopen meerdere studies van de Vlaamse regering omtrent deze kwestie.
In het september 2011 werd op het stuk tussen Antwerpen-Oost en Ranst, in de richting van Hasselt, de eerste spitsstrook van België aangelegd [2].
De strook ter hoogte van Wommelgem komt volgens de Vlaamse overheid in aanmerking om er in 2013 de snelheid te handhaven met behulp van trajectcontrole.[3]
toch 20 jaar...  oh, de trajectcontrole gaat helpen ... aan geld te komen tijdens de rustigere uren...  ;D (of om extra filedruk te creëren  :-X)

Enkele jaarcijfers wat Vlaamse snelwegen nu begroot wordt, ook Gewestwegen (ook achterstand dus) :

- Autosnelwegen: doelstelling 2015 totaal voorzien 79,7 milj /jaar ;
 (21,6 + 58,1)
, dus incl. wegwerken vd achterstand...

- Gewestwegen: totaal 380/3 = 127 miljoen per jaar is berekend, idem (wel berekende doelstelling tot 2020  ???... )

Eens vergelijken met fietspadenaanleg-onderhoud Vlaanderen (fietsinfrastructuurprojecten) :  :-\
- 100 miljoen per jaar

De respectievelijke "toestanden" staan er ook bij...

Citaat
http://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2011-2012/g1498-1.pdf
2. Rapport over het autosnelwegennet (metingen 2011)

2.1. Globale beoordeling
De administrateur-generaal stelt vast dat 14,1% rood gekleurd is, terwijl dat een jaar eerder 11,3% was. De oranje percentages voor dezelfde jaren zijn respectievelijk 5,7% en 6,8%, die voor blauw en groen samen 53,1% en 46,7%. Hij concludeert dat het aantal goede stukken blijft stijgen. De inspanningen van de laatste jaren zorgen ervoor dat voor het eerst sinds 2004 meer dan de helft goed tot uitstekend is. Dat ook het aantal slechte stukken opnieuw stijgt, wijt AWV aan twee opeenvolgende strenge winters. De verslechtering doet zich overigens alleen voor bij de comfortparameters, want voor veiligheid, waaraan AWV voorrang geeft, daalt het rode aandeel tot 3,3%: 0,4% door stroefheid en 2,9% door spoorvorming.

2.2. Onderhoudsachterstand
Uitgedrukt in geldwaarde bedraagt de totale Vlaamse onderhoudsachterstand 232 miljoen euro, maar ook hier is het aandeel van veiligheid lager dan dat van comfort. Dat verschil is er ook binnen het normale structurele onderhoud voor de oranje vakken, dat hij becijfert op 64,8 miljoen euro of een investering van 21,6 miljoen euro per jaar.

2.3. Doelstelling 2015
Om de eerder genoemde doelstelling van 2015 te halen, is voor de rode vakken (onderhoudsachterstand) jaarlijks 58,1 miljoen euro nodig, en voor de oranje wegvakken (normaal structureel onderhoud) 64,7 miljoen euro of 21,6 miljoen euro per jaar. Dat brengt het jaarlijks benodigd budget op 79,7 miljoen euro. Tot slot merkt de spreker op dat het aantal werven stilaan zijn limiet bereikt: onder meer in het kader van minder hinder vragen de partners om spreiding in de tijd.

3. Rapport over het gewestwegennet (metingen 2009-2010)

Vervolgens gaat de heer Roelants in op het gewestwegenrapport.

3.1. Globale beoordeling
Ook hier blijkt het rode aandeel licht gestegen te zijn door de zware winters (tot 21,2%) en het oranje gedaald (tot 13,8%). Zij vragen respectievelijk een onmiddellijke ingreep en een binnen de drie jaar, herhaalt hij. Ook hier is dankzij verhoogde inspanningen het aandeel goede tot uitstekende toestand toegenomen, van 18,9% in het vorige rapport tot 23,4%. Ook hier gaan de veiligheidsparameters er relatief op vooruit.

3.2. Onderhoudsachterstand
Omgerekend naar geldwaarde bedraagt de achterstand voor de rode vakken 606 miljoen euro. Het normale structurele onderhoud berekent de administrateur-generaal op 380 miljoen euro over drie jaar. Beide bedragen worden in het rapport ook uitgesplitst per provincie en parameter. Om de doelstelling tegen 2020 #  te bereiken moet de inspanning van de voorbije jaren worden volgehouden # . Ook hier bereikt het aantal werven per jaar zijn limiet.

Citaat
http://www.hbvl.be/limburg/27-nieuwe-fietspaden-in-limburg.aspx
9/04/'10

Voor heel Vlaanderen gaat het om meer dan 200 fietsinfrastructuurprojecten. Daarvoor voorziet Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) 100 miljoen euro.

Uit het fietspadenrapport blijkt dat slechts 9,5 procent van de 7.167 km gecontroleerde fietspaden onvoldoende of slecht is op het vlak van comfort. De cijfers spreken enkel over het comfort van de fietspaden, niet over de veiligheid.

Oost-Vlaanderen blijkt de comfortabelste fietspaden te hebben (93,36 procent van alle fietspaden daar). Dan volgt Limburg met 93,29 procent.
...

# Doelstelling 2020...  ???
# Maar goed dat die groei van ca. 750.000* inwoners tegen 2020 allemaal met de fiets of OV (die ook in de file staan) gaan rijden  ;D
Citaat
http://trends.knack.be/economie/nieuws/mensen/belgie-op-weg-naar-12-miljoen-inwoners/article-4000160109431.htm
'België op weg naar 12 miljoen inwoners'
woensdag 08 augustus 2012 om 14u55
De bevolking in ons land groeit de komende decennia gestaag tot over de 12 miljoen. Zo luidt de prognose van Eurostat, het Europese statistiekbureau.
© belga
Uit de prognoses van Eurostat, waarover de Federale Overheidsdienst (FOD) woensdag bericht, blijkt dat België de bevolking tegen 2020 met 6,9 procent zal zien aangroeien in vergelijking met 2010. Op die manier zal ons land binnen 8 jaar *11,6 miljoen inwoners tellen. In 2030 zou de kaap van de 12 miljoen gerond worden tot 12,2 miljoen inwoners. Dat komt overeen met een stijging met 12,6 procent

*Ik schat zelfs wat meer door emigratie naar hier...
volgens http://statbel.fgov.be/nl/binaries/2.Loop%20van%20de%20bevolking%202010_tcm325-194206.xls
10.839.905 op de 1 januari 2010... + 6,9 % = idd 11,588 miljoen volgens prognoses Eurostat, maar...

Na 15,5 maanden was dat al # 11.007.020 of ca 1,55 % of 1,2 %/jaar stijging gemiddeld over die 15,5 maanden !
Gaat dat zo door is 12,1 miljoen al bereikt in 2020 of 1,1 miljoen* meer als maart 2012.
 
Citaat
http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id=665&L=1&tx_ttnews%5Btt_news%5D=855&cHash=f310dafb28eb75c079ed54edfd892eac
Op datum van 19 maart 2011 zijn meer dan 11.000.000 (# 11.007.020) levende personen die in België ingeschreven staan (in het bevolkingsregister, het vreemdelingenregister of het wachtregister), opgenomen in het Rijksregister
« Laatst bewerkt op: dinsdag 14 augustus 2012 - 17:58:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: VAB: "E313 dreigt dicht te slibben"
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 15 augustus 2012 - 06:57:54 »
Zijn er over die E313 nu nog bruggen die ze kunnen afbreken?  :D

Ja, rijrichting Antwerpen is er zo's een vrachtwagen (met een kraan dacht ik) tegen de onderkant van een brug geknald.  Enkele kilometers voor de Q8 parking in Ranst.  Als je er onderdoor rijdt, zie je nog steeds die grote hap die er uit is.  Ik weet alleen niet wat nu de beslissing was van de ingenieurs inzake eventuele herstelling.
Brug moet vervangen worden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: VAB: "E313 dreigt dicht te slibben"
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 15 augustus 2012 - 09:50:23 »
Ik kom er regelmatig voorbij om bij mijn moeder op bezoek te gaan. Regelmatig kan je, vooral in de richting van Antwerpen daar een muur van vrachtwagens zien op het stuk met 2 rijvakken.

Toen ik in de jaren '90 nog in Pulle woonde stond ik er al minstens 30 min in de file voor het stuk Massenhoven tot de Antwerpse ring (14 km). Begin jaren '80 was het nog wat beter, toen begon de file meestal ergens tussen Ranst en Wommelgem. Follet had dat laatste op de radio toen al om gedoopt tot Fillegem.

Heel dat gedoe met de files heeft me indertijd doen besluiten om het korter bij Brussel te gaan zoeken. Toen reed ik 1u40min tot in Brussel centrum, nu vanuit Mechelen nog een 50 min.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: VAB: "E313 dreigt dicht te slibben"
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 15 augustus 2012 - 10:10:49 »
Tja waarom rij ik nu met een scooter binnendoor van Oelegem richting Boom?
Zelfs met de wagen is binnendoor vaak korter of gelijk in tijd en dat terwijl ik als ik de snelweg neem al binnendoor ga tot Wommelgem.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: VAB: "E313 dreigt dicht te slibben"
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 15 augustus 2012 - 10:51:46 »
Het grootste structurele probleem is duidelijk het "auto = bah !" beleid.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: VAB: "E313 dreigt dicht te slibben"
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 15 augustus 2012 - 11:41:09 »
Ja ze bereiken nu wat ze al jaren hebben nagestreefd.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: VAB: "E313 dreigt dicht te slibben"
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 15 augustus 2012 - 13:43:54 »
Het grootste structurele probleem is duidelijk het "auto = bah !" beleid.

En er zijn nog steeds genoeg gekken die dit beleid steunen :'(

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: VAB: "E313 dreigt dicht te slibben"
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 15 augustus 2012 - 13:50:53 »
Denk eraan bij de verkiezingen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: VAB: "E313 dreigt dicht te slibben"
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 15 augustus 2012 - 17:32:09 »
Denk eraan bij de verkiezingen.

Geen meloenen dus (groen- oranje - rood rood of oranje vanbinnen ).  ;D

Deze soort niet:
« Laatst bewerkt op: woensdag 15 augustus 2012 - 17:33:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I