Auteur Topic: herstelexamen  (gelezen 4559 keer)

Offline mazda

• Meer dan expert
herstelexamen
« Gepost op: zaterdag 22 september 2012 - 20:21:45 »
Iemand heeft nog geen twee jaar zijn rijbewijs B en heeft bij een alcoholcontrole 0,62 promille.

1)Moet de rechter dan verval uitspreken?
Zo ja, voor welke periode en welke herstelexamens kunnen worden opgelegd?

2)Bijkomend probleem. Zelfde persoon zal binnenkort rijbewijs C met vakbekwaamheid halen.
Heeft geen diploma en kan beginnen als vrachtwagenbestuurder voor een werkgever.
Wat indien het verval pas wordt uitgesproken na het behalen van rijbewijs C vakbekwaamheid,
Welke herstelexamens zijn dan van toepassing om het rijbewijs C vakbekwaamheid te behouden?

Dank voor antwoord

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: herstelexamen
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 22 september 2012 - 20:31:57 »
Een beetje lectuur: >>> KLIK.

Citaat van: wegcode.be
1. Over welke overtredingen gaat het ?

1.1. Alcohol in het verkeer

•op een openbare plaats een motorvoertuig besturen of een bestuurder begeleiden met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0, 22 mg/l uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,5 g/l bloed aangeeft

2. Belangrijke voorwaarde

De overtreding moet begaan zijn met een motorvoertuig.  In de wet is er niet bepaald dat de verplichting houder te zijn van een rijbewijs om een motorrijtuig van toepassing is.  Dit heeft tot gevolg dat bijv. een overtreding begaan met een bromfiets klasse A of een gemotoriseerd voorbewegingstoestel ook onder deze strengere bestraffing valt.

3. Voor wie is het van toepassing ?

Op iedereen die sinds minder dan twee jaar houder is van een Belgisch rijbewijs B, zelfs al betreft het motorvoertuig waarmee de overtreding begaan werd geen voertuig categorie B.

4. Wat houdt de strengere bestraffing in ?

De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen.

En als je de wetteksten wil hebben:

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1er, of 62bis;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen.

§ 2. Indien de rechter tegelijkertijd veroordeelt wegens een overtreding van artikel 419 van het Strafwetboek en wegens een overtreding van de artikelen 29, § 1 en § 3, 34, § 2, 35 of 37bis, § 1, van deze gecoördineerde wetten, zal het verval van het recht tot sturen worden uitgesproken voor een duur van ten minste 3 maanden.

Het herstel in het recht tot sturen is afhankelijk van het slagen voor de vier examens en onderzoeken bedoeld in § 3, eerste lid.

Indien hij tegelijkertijd veroordeelt wegens een overtreding van artikel 420 van het Strafwetboek en wegens een overtreding van de artikelen 36 of 37bis, § 2, van deze gecoördineerde wetten, zal het verval van het recht tot sturen worden uitgesproken voor een periode van ten minste 6 maanden.

Het herstel in het recht tot sturen is afhankelijk van het slagen voor de vier examens en onderzoeken bedoeld in § 3, eerste lid.

§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° specifieke scholingen bepaald door de Koning.

De examens en onderzoeken bedoeld in deze paragraaf zijn niet van toepassing op de houders van een buitenlands rijbewijs die niet voldoen aan de door de Koning bepaalde voorwaarden om een Belgisch rijbewijs te kunnen verkrijgen.

§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.

Het eerste lid is niet van toepassing op artikel 38, § 1, 2°, in geval van een verkeersongeval met enkel lichtgewonden.

Aangaande zijn examens voor categorie C.  Je kan eventueel ter zitting de rechter verzoeken om:

Artikel 45

De rechter kan het verval van het recht tot sturen beperken tot de categorieën van voertuigen die hij aangeeft overeenkomstig de bepalingen vastgesteld door de Koning krachtens artikel 26.

Wanneer de overtreding met een motorvoertuig werd begaan, moet het verval ten minste betrekking hebben op de categorie van voertuigen waarmee de overtreding die aanleiding heeft gegeven tot verval, werd begaan.

« Laatst bewerkt op: zondag 23 september 2012 - 10:25:57 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 22 september 2012 - 20:51:54 »
Kortom:

Aangezien hij minder dan twee jaar zijn rijbewijs B bezit, MOET de rechter hem veroordelen tot een verval van het recht tot sturen.  En dit voor een periode van tenminste minstens 8 dagen, en maximaal 5 jaar.  Dit verval zal een aanvang nemen de vijfde dag na die waarop het ministerie de kennisgeving gedaan heeft.

Het terugkrijgen van het rijbewijs wordt minstens afhankelijk gemaakt van het slagen in een theoretisch examen en/of praktijkexamen.  Dus, dat komt er wellicht op neer dat hij opnieuw zal moeten beginnen.  Gedurende de periode dat hij vervallen verklaard is, mag hij geen enkel motorvoertuig besturen (ook geen waarvoor hij geen rijbewijs nodig heeft!).

Eventueel zou hij kunnen proberen om het verval te laten beperken qua rijbewijscategorie.  Dit is een gunst die ter zitting aan de rechter gevraagd kan worden.  Zekerheid dat de rechter op dit verzoek ingaat, is er echter niet.  Sorry, ik kan het niet inschatten.  Maar voor een beginnend bestuurder heb ik er wel twijfels over.  En als de rechter er al op ingaat, moet hij dit verval minstens uitspreken voor die categorie van voertuig waarmee de overtreding begaan werd.  En zoals gesteld: ter zitting hierom verzoeken.  Nadien is het daarvoor te laat.

Tot slot nog even meegeven, dat hij -tenzij ik mij vergis-, géén praktijkexamen kan afleggen voor de categorie C, gedurende de periode dat hij vervallen verklaard is.  1 van de voor te leggen documenten, is namelijk zijn geldig rijbewijs B.  
« Laatst bewerkt op: zondag 23 september 2012 - 10:31:25 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 24 september 2012 - 21:07:41 »
Ok dit is wat ik zocht.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 29 september 2012 - 01:29:26 »
Tot slot nog even meegeven, dat hij -tenzij ik mij vergis-, géén praktijkexamen kan afleggen voor de categorie C, gedurende de periode dat hij vervallen verklaard is.  1 van de voor te leggen documenten, is namelijk zijn geldig rijbewijs B.  
De effectieve uitvoering van de straf van vervallenverklaring, kan nog maanden (of langer ...) op zich laten wachten ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder