Auteur Topic: 'Dodenweg' Beringen  (gelezen 7820 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
'Dodenweg' Beringen
« Gepost op: vrijdag 12 oktober 2012 - 11:38:18 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 'Dodenweg' Beringen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2012 - 13:20:01 »
...
De meeste zijn goed te doen aan 70 km/u, maar ze zijn er ook een paar bij waar je je stuur goed moet vasthebben... Veel vlak na een bocht, bocht naar links, dan naar rechts uitwijken om de verschuiving te volgen, dan weer links, ... Bij regen of minder goede banden niet aan te raden.
Ik heb het in de live krant al dikwijls gelezen, die van Wegen en VerkeerD zijn echt achterlijk heb ik langzaam de indruk  :-X , weten die echt niet beter ?  ???

Uiteraard voorgeprogrammerd -naargelang weersomstandigheden- met die wegmeubilair-chicanes op een anders ongevaarlijke rechte weg.
Korte simpele uitleg:
- rechte-weg-rubberslijtage: te verwaarlozen; want men bolt gewoon rechtdoor, snelheid irrelevant als men niet noodremt of accelereert.
- wegmeubilair-rubberslijtage: bochten worden genomen aan 60-80 kmh bij droge weg: naargelang voertuig en snelheid rubberslijtage zet zich af op de weg en vooral in die rijsporen; hoe langer het droog blijft hoe meer rubber zich fijn opstapelt. Zolang het droog blijft kunnen die (verse) rubbersporen daar niet veel kwaad maar opgepast als de eerste echte regen valt vooral de eerste uren... ook bij het uitkomen van de chicane als men terug op het gas gaat (meestal ondersturen en de gracht in)

- naargelang het wegdek ouder wordt -of meer uitgesleten- kan het met de jaren erger worden hangt van de stroefheid van het wegdek af.

>>  nu komt een plotse regenval en zolang de afgezette rubber niet weggereden-weggespoeld is zijn die plekken-rijsporen veel gladder als normaal bij regen, gevolg controleverlies ... naar de overkannt de gracht in mogelijk... alhoewel **menige bestuurder/auto zeker niet sneller als de toegelaten 70 kmh reed ....

Hoeveel zijn er daar al niet van de weg gegaan daar bij natte weg na een lange droogte ? (Ook veel vrouwen**, overkop zelfs in de gracht, maar dat verwonderd me niet)). Ze hebben zelfs petities ingediend tegen die chicanes daar.

Leren ze zoiets (snelheid aanpassen art 10.1.1) niet op de rijschool of rijopleiding ?  ???

Leren ze zoiets niet bij wegen en verkeerD dat men geen onveilige chicanes moet aanleggen op rechte wegen ?  :o

** vb :  dit artikel zegt eigenlijk alles over de totale onkunde van Wegen en verkeerD en natuurlijk ook over de onervarendheid van menige autorijder voor verse rubbergladheid, naja als wegen en verkeer de weg daar veiliger gemaakt heeft en er borden 70 plaatst denken ...  ;D ::) :o

Citaat
http://www.hbvl.be/limburg/lummen/weer-ongeval-op-n717.aspx

11/06/2012



Vandaag gebeurde er weer een spectaculair ongeval op de N717.

Om 20 uur verloor een vrouw de controle over haar stuur en de auto belandde op het dak in de gracht.

De bestuurster en haar dochter konden door enkele passanten via de kofferruimte uit het voertuig bevrijd worden.

Volgens meerdere getuigen reed de dame niet te snel.  ;D ::)

Op diezelfde plaats - net voorbije een asverspringing - gebeurden vorige week twee vergelijkbare ongevallen.

Ook in het verleden gebeurden er bij regenweer heel wat ongevallen op die plaats maar ook net voorbij de vele andere 'eilandjes' van de voormalige dodenweg
.

Wegen en Verkeer Limburg is volop bezig met een onderzoek  ??? :o naar de oorzaak van de vele ongevallen op de gewestweg Lummen-Beringen.

Citaat
http://www.hbvl.be/limburg/lummen/petitie-over-dodenweg.aspx


Petitie over 'Dodenweg'
23/01  


 Zaterdag slipten er weer twee auto’s op de voormalige dodenweg Lummen-Beringen. Op 31 december belandde Hanna Heeren uit Herk-de-Stad op diezelfde plaats met haar auto in de gracht. “Ik ben een petitie gestart tegen deze onveilige situatie en hoop ook dat mensen me contacteren die op dezelfde plaats een ongeval hadden.”

Zaterdagmiddag begon de auto van Tilly Ickmans te slippen net voorbij de middengeleider. Zij en de twee kinderen in haar auto kwamen er met de schrik vanaf. Tilly Ickmans: “Ik reed helemaal niet snel, maar opeens voelde ik mijn auto wegglijden  ;D. Mijn voertuig draaide rond en kwam tot stilstand in de berm aan de overzijde van de weg. ....

(en de uitleg van nog 2 ongevallen daar:  Bart Van Mieghem, Hanna Heeren )

Wie de petitie wil ondertekenen kan dat op http://www.facebook.com/pages/verander-de-dodenweg-in-lummen.com
;D  (bij een (zware) tegenligger kunnen zulke ongevallen ook dodelijk zijn want de slippartijen kruisen meestal de tegenstrook )
In de natte/koude winter komen nog dikwijls de harde koude zomerzooltjes erbij... en/of ook (nog) minder grip.

Als men maar niet te snel volgens de bordjes rijdt zeker ? Binnenkort met paard en kar van Lummen naar Beringen ?

Of hoe men van een gevaarlijke 90 kmh-weg zelfs een gevaarlijke 70 kmh weg kan maken, wacht dan maken we er 50 kmh van ?   :P :-X
Maar in de krant stond in dat 50 kmh daar geen oplossing was (zei de Burgemeester van Lummen) omwille van onhandhaafbaar, oef  ::) ;D

"Bordenmaffia Wegen en VerkeerD" wil natuurlijk daar extra 50 kmh-borden zetten en nog een boel signalisatie.
Waarom niet 30 kmh  ;D  Want dan beschermd ge ook nog de zwakke weggebruikers als je het fietspad kruist bij het slippen...  ;D  ::)

Waarom niet overal fixe 30 kmh want alles is goed voor de zwakke weggebruiker "die plots verschijnt" te beschermen (de zintuigen van een bestuurder detecteren enkel borden) ...  ::)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 oktober 2012 - 14:39:46 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: 'Dodenweg' Beringen
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2012 - 14:34:26 »

wooter

  • Gast
Re: 'Dodenweg' Beringen
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2012 - 14:42:32 »
Allemaal ongevallen van gripverlies van de achteras door het verschuiven van de balans in de wagen als je die verkeerseilanden passeert. En waar je bij een wegversmalling op mekaar afstevent, heb je het nadeel bij verkeerseilanden dat je auto dus inderdaad de neiging gaat krijgen om om zijn as te draaien omdat je die eerste bocht nog goed grip hebt, maar bij de bocht terug naar het centrum van de rijbaan het gewicht op de linkerband zit, en plots die last gewisseld wordt naar rechterwiel. Linkerwiel verliest grip, rechterwiel is ook geen kloten waard op nat asfalt en daar ga je rond.

Men zou voor de lol eens moeten proberen met een rechte weg...

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 'Dodenweg' Beringen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2012 - 14:42:42 »
Tuurlijk. Maar de ROI van een flitspaal is daar wel uitstekend. Heeft de burgemeester daar verder iets aan te zeggen? Als dat een gewestweg is beslissen zij toch niet welke limiet daar komt, maar hebben ze enkel wat inspraak? Of vergis ik me daar in?
Bij een Gewestweg is Gewest Vlaanderen die beslist, allez denk ik toch.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: 'Dodenweg' Beringen
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2012 - 14:43:55 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 'Dodenweg' Beringen
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2012 - 14:50:17 »
Dus de burgemeester kan nog zo veel zeggen als ie wil dat 50 km/u de oplossing niet is...
Idd.  ;D

fixe 50 kmh op een Gewestweg duidelijk buiten de bebouwde kom...  ::)

Tja, wel veel struikrovers nodig om dat te handhaven kasseren (bij droge weg)   :D

Edit: nu lees ik in de krant letterlijk:
Citaat
dixit Gijs Moors van Wegen en Verkeer: " We willen de mensen er op attent maken dat het om een gevaarlijke weg gaat, die 50 per uur is een snelheid die we aanraden. Het is niet onze bedoeling om mensen te beboeten en repressief op te treden "

Hoe gaan ze dat doen, aanbevolen 50 kmh borden plaatsen ofzo (blauwe, bestaan die in Be ?)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Adviessnelheid

verder in de krant wordt gewag gemaakt dat de Gemeenteraadsleden de voorstellen van Wegen en Verkeer zelfs kan verwerpen (ttz niet goedkeuren), maar zoiets gebeurt zelden...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 oktober 2012 - 15:11:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: 'Dodenweg' Beringen
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2012 - 16:41:42 »
Allemaal ongevallen van gripverlies van de achteras door het verschuiven van de balans in de wagen
Vandaar dat ik mijn beste banden altijd achteraan houd  :)
Ik heb dit 1 keer meegemaakt, een tweede keer wil ik met alle middelen vermijden.  Ik weet dat de meesten hier mij destijds probeerden te overtuigen dat beste banden vooraan moeten liggen, maar ik wil ze achteraan, altijd

wooter

  • Gast
Re: 'Dodenweg' Beringen
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2012 - 21:02:20 »
Ik ben daar ook van op terug gekomen, maar dat ligt eraan omdat ik op mijn RWD vooraan betere winterbanden heb steken dan achteraan, en dat merk je...

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: 'Dodenweg' Beringen
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2012 - 21:12:08 »
Ik ben daar ook van op terug gekomen, maar dat ligt eraan omdat ik op mijn RWD vooraan betere winterbanden heb steken dan achteraan, en dat merk je...
Dat merk je evengoed bij een FWD  ;)

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: 'Dodenweg' Beringen
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 13 oktober 2012 - 06:31:09 »
We maken een gevaarlijke weg veiliger (was tussen bomen), maar we voorzien het van tig lichte tot serieuze asverschuivingen en willen 70 km/u afdwingen. Oh, de ongevallen dalen, maar blijven toch nog vaak gebeuren. Zou het zijn dat onze asverschuivingen misschien overdreven waren? Nah! Ze rijden gewoon te snel, we lossen dat op door een bord 50 km/u te zetten. (Krantenartikel: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=DMF20121011_00330634 )

Middeneilanden in de rijrichting van de route: http://goo.gl/maps/rHQHL (2de link is elke keer de andere rijrichting) 4,7 km tussen de eerste en de laatste, ik tel er 11. Gemiddeld om de 430 meter dus.

1http://goo.gl/maps/pFD41http://goo.gl/maps/Vt0Fk
2http://goo.gl/maps/6ksuIhttp://goo.gl/maps/ecBHZ
3http://goo.gl/maps/t3hx8http://goo.gl/maps/aozwq
4http://goo.gl/maps/3Wl2ghttp://goo.gl/maps/6DlRZ
5http://goo.gl/maps/oAp6Xhttp://goo.gl/maps/ir8C8
6http://goo.gl/maps/ze39Zhttp://goo.gl/maps/ZJqxX
7http://goo.gl/maps/KkCtXhttp://goo.gl/maps/O8Y1u
8http://goo.gl/maps/38FL5http://goo.gl/maps/FUBup
9http://goo.gl/maps/Ok5GGhttp://goo.gl/maps/GuJK1
10http://goo.gl/maps/R8fQdhttp://goo.gl/maps/qIl5I
11http://goo.gl/maps/nUAqihttp://goo.gl/maps/4qFaW

De meeste zijn goed te doen aan 70 km/u, maar ze zijn er ook een paar bij waar je je stuur goed moet vasthebben... Veel vlak na een bocht, bocht naar links, dan naar rechts uitwijken om de verschuiving te volgen, dan weer links, ... Bij regen of minder goede banden niet aan te raden.

De reactie op het artikel is ook weer geweldig, het gemiddelde niveau druipt er van af.

:o Plezant met de vrachtwagen, nog plezanter voor de fietsers als er juist naast je een vrachtwagen door die slalom gaat, onverantwoord dat het fietspad daar zo dicht naast de rijbaan ligt.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: 'Dodenweg' Beringen
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 13 oktober 2012 - 07:28:14 »
:o Plezant met de vrachtwagen, nog plezanter voor de fietsers als er juist naast je een vrachtwagen door die slalom gaat, onverantwoord dat het fietspad daar zo dicht naast de rijbaan ligt.

Als ik me niet vergis is het daar max 7,5ton uitgezonderd plaatselijk verkeer. Ik kom daar ook regelmatig.
Effe zoeken.

BINGO
Het is 3,5 dus. ;)

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: 'Dodenweg' Beringen
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 13 oktober 2012 - 07:42:47 »
Tja uitgezonderd plaatselijk verkeer, het is een N weg dus is de kans groot dat er veel plaatselijk verkeer is, bedoel dat men tocgh vaker daar zijn zaak heeft waar er wat passage is.
En plaatselijk verkeer is minder gevaarlijk?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: 'Dodenweg' Beringen
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 13 oktober 2012 - 15:03:25 »
Ik ben daar ook van op terug gekomen, maar dat ligt eraan omdat ik op mijn RWD vooraan betere winterbanden heb steken dan achteraan, en dat merk je...
Dat merk je evengoed bij een FWD  ;)
Tuurlijk, maar ik heb in de winter enkel een RWD met ook nog eens de slechtere banden achteraan... Puur omdat men niet het nieuwe model in die maat had.

En ze zijn nog niet genoeg versleten om nieuwe winterbanden te bestellen :)

wooter

  • Gast
Re: 'Dodenweg' Beringen
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 13 oktober 2012 - 15:05:15 »
Tja uitgezonderd plaatselijk verkeer, het is een N weg dus is de kans groot dat er veel plaatselijk verkeer is, bedoel dat men tocgh vaker daar zijn zaak heeft waar er wat passage is.
En plaatselijk verkeer is minder gevaarlijk?
Het verkeer wordt vriendelijk gevraagd om 5 kilometer om te rijden over het wegennet voor lange afstanden.

Over een klaverblad waar nu 's morgens weer files ontstaan. Net voor verkeer komende van Lummen, en dat af wil richting Hasselt en Antwerpen.

http://goo.gl/maps/oq6hE