...
De meeste zijn goed te doen aan 70 km/u, maar ze zijn er ook een paar bij waar je je stuur goed moet vasthebben... Veel vlak na een bocht, bocht naar links, dan naar rechts uitwijken om de verschuiving te volgen, dan weer links, ... Bij regen of minder goede banden niet aan te raden.
Ik heb het in de live krant al dikwijls gelezen, die van Wegen en VerkeerD zijn echt achterlijk heb ik langzaam de indruk

, weten die echt niet beter ?

Uiteraard voorgeprogrammerd -naargelang weersomstandigheden- met die wegmeubilair-chicanes op een anders ongevaarlijke rechte weg.
Korte simpele uitleg:
-
rechte-weg-rubberslijtage: te verwaarlozen; want men bolt gewoon rechtdoor, snelheid irrelevant als men niet noodremt of accelereert.
-
wegmeubilair-rubberslijtage: bochten worden genomen aan 60-80 kmh bij droge weg: naargelang voertuig en snelheid rubberslijtage zet zich af op de weg en vooral in die rijsporen; hoe langer het droog blijft hoe meer rubber zich fijn opstapelt. Zolang het droog blijft kunnen die (verse) rubbersporen daar niet veel kwaad maar opgepast als de eerste echte regen valt vooral de eerste uren... ook bij het uitkomen van de chicane als men terug op het gas gaat (meestal ondersturen en de gracht in)
- naargelang het wegdek ouder wordt -of meer uitgesleten- kan het met de jaren erger worden hangt van de stroefheid van het wegdek af.
>> nu komt een plotse regenval en zolang de afgezette rubber niet weggereden-weggespoeld is zijn die plekken-rijsporen veel gladder als normaal bij regen, gevolg controleverlies ... naar de overkannt de gracht in mogelijk... alhoewel **menige bestuurder/auto zeker niet sneller als de toegelaten 70 kmh reed ....
Hoeveel zijn er daar al niet van de weg gegaan daar bij natte weg na een lange droogte ? (Ook veel vrouwen**, overkop zelfs in de gracht, maar dat verwonderd me niet)). Ze hebben zelfs petities ingediend tegen die chicanes daar.
Leren ze zoiets (snelheid aanpassen art 10.1.1) niet op de rijschool of rijopleiding ?

Leren ze zoiets niet bij wegen en verkeerD dat men geen onveilige chicanes moet aanleggen op rechte wegen ?

** vb : dit artikel zegt eigenlijk alles over de
totale onkunde van Wegen en verkeerD en natuurlijk ook over de onervarendheid van menige autorijder voor verse rubbergladheid, naja als wegen en verkeer de weg daar veiliger gemaakt heeft en er borden 70 plaatst denken ...

http://www.hbvl.be/limburg/lummen/weer-ongeval-op-n717.aspx
11/06/2012

Vandaag gebeurde er weer een spectaculair ongeval op de N717.
Om 20 uur verloor een vrouw de controle over haar stuur en de auto belandde op het dak in de gracht.
De bestuurster en haar dochter konden door enkele passanten via de kofferruimte uit het voertuig bevrijd worden.
Volgens meerdere getuigen reed de dame niet te snel.

Op diezelfde plaats - net voorbije een asverspringing - gebeurden vorige week twee vergelijkbare ongevallen.
Ook in het verleden gebeurden er bij regenweer heel wat ongevallen op die plaats maar ook net voorbij de vele andere 'eilandjes' van de voormalige dodenweg.
Wegen en Verkeer Limburg is volop bezig met een onderzoek
naar de oorzaak van de vele ongevallen op de gewestweg Lummen-Beringen.
http://www.hbvl.be/limburg/lummen/petitie-over-dodenweg.aspx

Petitie over 'Dodenweg'
23/01
Zaterdag slipten er weer twee auto’s op de voormalige dodenweg Lummen-Beringen. Op 31 december belandde Hanna Heeren uit Herk-de-Stad op diezelfde plaats met haar auto in de gracht. “Ik ben een petitie gestart tegen deze onveilige situatie en hoop ook dat mensen me contacteren die op dezelfde plaats een ongeval hadden.”
Zaterdagmiddag begon de auto van Tilly Ickmans te slippen net voorbij de middengeleider. Zij en de twee kinderen in haar auto kwamen er met de schrik vanaf. Tilly Ickmans: “Ik reed helemaal niet snel, maar opeens voelde ik mijn auto wegglijden
. Mijn voertuig draaide rond en kwam tot stilstand in de berm aan de overzijde van de weg. ....
(en de uitleg van nog 2 ongevallen daar: Bart Van Mieghem, Hanna Heeren )
Wie de petitie wil ondertekenen kan dat op http://www.facebook.com/pages/verander-de-dodenweg-in-lummen.com

(bij een (zware) tegenligger kunnen zulke ongevallen ook dodelijk zijn want de slippartijen kruisen meestal de tegenstrook )
In de natte/koude winter komen nog dikwijls de harde koude zomerzooltjes erbij... en/of ook (nog) minder grip.
Als men maar niet te snel volgens de bordjes rijdt zeker ? Binnenkort met paard en kar van Lummen naar Beringen ?
Of hoe men van een gevaarlijke 90 kmh-weg zelfs een gevaarlijke 70 kmh weg kan maken, wacht dan maken we er 50 kmh van ?

Maar in de krant stond in dat 50 kmh daar geen oplossing was (zei de Burgemeester van Lummen) omwille van onhandhaafbaar, oef

"Bordenmaffia Wegen en VerkeerD" wil natuurlijk daar extra 50 kmh-borden zetten en nog een boel signalisatie.
Waarom niet 30 kmh

Want dan beschermd ge ook nog de zwakke weggebruikers als je het fietspad kruist bij het slippen...

Waarom niet overal fixe 30 kmh want alles is goed voor de zwakke weggebruiker "die plots verschijnt" te beschermen (de zintuigen van een bestuurder detecteren enkel borden) ...