Een tijdje geleden zo´n 4 jaar werden er in Vlaanderen 80 % dieselwagens ingeschreven op het totaal pw.
(in Belgie was dat bijna 79 % in 2008 (piek) , cijfers Febiac* ).
Wat een afschaffing van CO2 premie... een prutsje BIV en wat minder prijsverschil aan de pomp al uitmaakt.
Nu spreekt men van "maar" 49,6 % ingeschreven dieselwagens voor Vlaanderen...
http://www.mobimix.be/inhoud/2012/12/18/3494
Meer benzine- dan dieselwagens ingeschreven
Gepubliceerd door: Peter B
Deze morgen verscheen in De Standaard dat er voor het eerste meer nieuwe benzine- dan dieselwagens zijn ingeschreven in Vlaanderen. Concreet gaat het om 62.285 benzinewagens (50,3%) tegen 61.356 dieselwagens (49,6%).
Een groot verschil ten opzichte van 2011 waar de respectievelijke percentages van 38,3 en 61,6 procent bedroegen. Volgens de sector een logisch gevolg van de vernieuwde BIV en de steeds kleiner wordende kloof tussen benzine- en dieselprijzen.
Niet bij bedrijfswagens
Maar bij bedrijfswagens wordt deze trend helemaal niet waargenomen. Daar blijft de dieselwagen nog steeds goed voor 98% van de 8.000 inschrijvingen bij Athlon Car Lease. De resterende twee procent wordt ingenomen door de hybride- en benzinewagens.
“De redenen waarom in een bedrijfswagenvloot de nadruk op diesel blijft liggen zijn divers. Een dieselwagen verbruikt minder en de herverkoopwaarde bij einde contract ligt hoger. Twee factoren die een financieel voordeel opleveren voor de Belgische bedrijven. De derde oorzaak ligt bij de federale regering. De combinatie van hogere accijnzen op benzine en een autofiscaliteit die een sterke nadruk legt op de CO2-uitstoot, maken van de dieselauto de beste koop. In onze huidige economische context kun je het bedrijven bezwaarlijk kwalijk nemen dat ze op de kleintjes letten.” stelt Athlon Car Lease.
“Een enkele keer kiest een werknemer dan toch voor een benzinewagen.”, zegt Pieter Goossens, MarCom & innovation Manager bij Athlon Car Lease. “Deze werknemer heeft echter niet de afweging gemaakt tussen een diesel- en benzinewagen maar opteert uit ecologische drijfveren voor een hybridewagen.”
Nieuwe BIV gemiste kans [....]
*
http://www.febiac.be/statistiques/2011/2.B.5.%20Evolution%20des%20immatriculations%20de%20voitures%20neuves%20par%20carburant.xls
5. Inschrijvingen van nieuwe wagens per brandstofsoort
Benzine% Diesel % LPG% Hybrides% Aardgas% Andere TOTAAL
1991 319.594 69,2% 142.500 30,8% 31 0,0% - - - - - 462.125
1992 317.996 68,2% 148.185 31,8% 14 0,0% - - - - - 466.195
1993 236.689 63,0% 138.712 36,9% 8 0,0% - - - - - 375.409
1994 222.978 57,6% 164.365 42,4% 5 0,0% - - - - - 387.348
1995 190.847 53,2% 168.000 46,8% 20 0,0% - - - 1 - 358.868
1996 215.856 54,3% 181.425 45,7% 70 0,0% - - - 8 - 397.359
1997 198.666 50,1% 197.324 49,8% 241 0,1% - - - 9 - 396.240
1998 215.677 47,7% 235.942 52,2% 487 0,1% - - - 23 - 452.129
1999 223.353 45,6% 265.748 54,3% 498 0,1% - - - 22 - 489.621
2000 223.981 43,5% 290.284 56,3% 934 0,2% - - - 5 - 515.204
2001 182.716 37,4% 305.831 62,6% 130 0,0% - - - 5 1 488.683
2002 167.003 35,7% 300.444 64,3% 115 0,0% - - - 4 3 467.569
2003 145.431 31,7% 313.157 68,3% 207 0,0% - - - 1 - 458.796
2004 145.227 30,0% 339.266 70,0% 264 0,1% - - - - - 484.757
2005 130.347 27,2% 348.618 72,7% 325 0,1% 471 0,1% - - 1 479.762
2006 132.220 25,1% 392.328 74,6% 473 0,1% 889 0,2% - - 1 525.911
2007 118.809 22,6% 404.302 77,0% 368 0,1% 1.308 0,2% - - 4 524.791
2008 110.953 20,7% 422.683 78,9% 402 0,1% 1.877 0,4% 32 - - 535.947
2009 115.619 24,3% 358.412 75,3% 294 0,1% 1.839 0,4% 30 - - 476.194
2010 127.396 23,3% 415.744 76,0% 244 0,0% 3.877 0,7% 39 47 - 547.347
2011 134.558 23,5% 431.060 75,3% 254 0,0% 6.039 1,1% 36 263 1 572.211
Bron: FOD Mobiliteit en Transport - FEBIAC
En er zit nog meer potentieel in als men deze -
oude met CO2-premie-
tabel(len) bekijkt, want benzine loont zich nu eerder (vanaf ~ minder 20.000 km naargelang auto en gemiddelde (vlotte) snelheid). Ik schat dat een benzine voor 7 op de 10 automobilisten interessant kan worden...
http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/dossiertekst.aspx?id=357
Alarm 1
Bij 3 op 4 van onze autoverplaatsingen zal de dieselmotor zelden op bedrijfstemperatuur komen (gemiddeld heeft een dieselmotor 15 km nodig om op bedrijfstemperatuur te komen). Het verbruik en de vervuiling zijn dan uitzonderlijk hoog.
Tabel Afstand van onze autoverplaatsingen
bron: OVG3 per afstandscategorie cumulatief
...
Alarm 2
De CO2-premie van de federale overheid pusht automobilisten richting diesel. Ook zij die weinig kilometers afleggen en veelal de auto voor korte ritten gebruiken, schakelen over op diesel. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van VAB (VAB-enquête bij 7.852 automobilisten):
Particuliere autogebruikers ingedeeld
naar actieradius: Benzine Diesel
0 tot 5.000 km/jaar 70% 30%
5.001 tot 10.000 km/jaar 59% 41%
10.001 tot 15.000 km/jaar 38% 62%
15.001 tot 20.000 km/jaar 24% 62%
Sterkte van de diesel
Een dieselmotor presteert goed wanneer hij aan een constante snelheid aan een laag toerental kan draaien. Zijn habitat is de snelweg buiten de spits. De dieselmotor bereikt wel minder snel zijn bedrijfstemperatuur en zijn optimaal verbruik. In het stadsverkeer bereikt een diesel pas na 20 minuten zijn ideale bedrijfstemperatuur en op de snelweg na 10 minuten. Dit verklaart waarom een dieselwagen absoluut niet geschikt is voor korte trajecten. Het verbruik en de uitstoot zijn dan opmerkelijk hoger
2. De combinatie van een koude motor en druk stadsverkeer verdubbelt het verbruik van een dieselwagen
Een opmerkelijk resultaat: een korte rit in de stad met veel stilstaand verkeer, een lage gemiddelde snelheid en een koude motor is zeer nefast voor het verbruik:
De dieselwagen wordt de grootste slokop. Het verbruik verdubbelt ongeveer t.o.v. vlot stadsverkeer met een warme motor: + 93%
De hybridewagen kan zijn voordeel niet halen met een koude motor. Hij blijft wel de zuinigste, maar echt spaarzaam wordt de hybride pas vanaf het moment dat de motor warm is.
Gemiddeld verbruik en CO2 uitstoot in druk stadsverkeer met koude motor
Testwagen Toyota Auris
liter/100 km Benzine Diesel Hybride
koude motor in druk stadsverkeer 8,56 8,74 7,59
warme motor in druk stadsverkeer 5,72 4,52 3,08
g/km uitstoot CO2 Benzine Diesel Hybride
koude motor in druk stadsverkeer 205 231 181
warme motor in druk stadsverkeer 137 119 74
Meerverbruik en uitstoot in percentage + 49,7% + 93,3% + 146,4%
.