Auteur Topic: Rijbewijzen op bankkaartformaat op komst  (gelezen 2938 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Rijbewijzen op bankkaartformaat op komst
« Gepost op: dinsdag 23 oktober 2012 - 22:16:41 »
Citaat van: GVA
Rijbewijzen op bankkaartformaat op komst

In het voorjaar van 2013 zal het rijbewijs op bankkaartformaat ook in ons land zijn intrede doen. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1266435/rijbewijzen-op-bankkaartformaat-op-komst.aspx
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Rijbewijzen op bankkaartformaat op komst
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 25 oktober 2012 - 09:03:22 »
Zou begot gaan tijd worden ook.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 26 oktober 2012 - 11:56:07 »
ze zouden dat beter verwerken in de id kaart
bespaart ons allemaal kosten
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 26 oktober 2012 - 12:11:28 »
En ineens iedereen geven wat hij na 19/1/2013 heeft, dan is altijd het overeenkomstige rijbewijs vereist, ipv een oud rijbewijs dat dan voor bepaalde categoriën wel in orde is, en voor andere niet ...
(de  aankomende trike-rijbewijs-puinhoop)

Weg Wanbeheer.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Europees rijbewijs vanaf morgen verkrijgbaar in 38 Belgische gemeenten
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 18 januari 2013 - 20:53:06 »
Citaat van: GVA
Europees rijbewijs vanaf morgen verkrijgbaar in 38 Belgische gemeenten

Vanaf zaterdag moeten de overheden in alle lidstaten nieuwe rijbewijzen in de vorm van een plastic kredietkaart uitgeven, maar ons land is nog niet klaar. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1315531/europees-rijbewijs-vanaf-morgen-verkrijgbaar-in-38-belgische-gemeenten.aspx
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 19 januari 2013 - 00:15:36 »
Een gemiste kans om ineens de digitacho eraan te koppelen?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 19 januari 2013 - 13:22:35 »
Een gemiste kans om ineens de digitacho eraan te koppelen?

En waar zouden ze dat moeten op zetten?  Ik dacht dat er géén chip komt op het rijbewijs model bankkaart.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 19 januari 2013 - 18:13:36 »
Zo simpel was het dus geweest, zet de chip van de digitacho erbij.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: zondag 20 januari 2013 - 13:55:15 »
Zo simpel was het dus geweest, zet de chip van de digitacho erbij.

Ik gis maar:
 - mijn identiteitskaart (toen nieuw) mét chip is maar 5 jaar geldig (wslk ook omwille van de levensduur van de chip)
- idem, mijn bank/kredietkaarten zijn in de regel maar 3 jaar geldig (wslk omdat de chip nog meer ingelezen wordt)

Het nieuwe rijbewijs is 10 jaar geldig, wslk omdat er ook geen chip in verwerkt is (en maar 20 € kost).  ;)

Citaat
"De nieuwe rijbewijzen zullen in het voorjaar van 2013 in alle gemeenten worden afgeleverd", meldt Wathelet maandag. Concreet zullen ze verdeeld worden bij het hernieuwen van de identiteitskaarten, die eveneens voor tien jaar geldig zijn.

Ik weet echt niet of er bepaalde chips zijn waarvan men een levensduur van 10 jaar kan garanderen bij frequent gebruik.
(wslk wel maar dan kennen we de prijs nog niet...)
« Laatst bewerkt op: zondag 20 januari 2013 - 14:12:43 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: zondag 20 januari 2013 - 15:13:35 »
Waarom zijn ze dan jaren 90 de chip beginnen invoeren bij de bankkaarten? Omdat de chip langer goed blijft dan de magneetstrip.

Goed laat dan de mensen die een digitacho nodig hebben de keuze om een rijbewijs met chip te nemen, al zoveel brolkaarten in mijn portefeuille dat ik wat blij zou zijn om er minder nodig te hebben.

Zoals de siskaart,  SIS-kaart is een sociale identiteitskaart,  die ging in het paspoort komen, denk met Sint-jutemis.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: zondag 20 januari 2013 - 17:43:13 »
Waarom zijn ze dan jaren 90 de chip beginnen invoeren bij de bankkaarten? Omdat de chip langer goed blijft dan de magneetstrip.
Niet alleen dat, vooral omdat de magneetstrip niet veilig genoeg was.
Ook de chip zou niet 100 % "veilig" zijn:
http://nos.nl/artikel/418332-nieuwe-pinnen-niet-overal-veilig.html

Citaat
Zoals de siskaart,  SIS-kaart is een sociale identiteitskaart,  die ging in het paspoort komen, denk met Sint-jutemis.
Zal ook wel zijn redenen hebben, bvb alle apothekers/zorgverstrekkers moeten dan de nodige apparaten en software hebben... want de chips zijn totaal verschillend.
Bij de media dekt de titel meestal de inhoud niet:
Citaat
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/eid-kan-sis-kaart-vanaf-volgend-jaar-vervangen/article-1194716230375.htm#

eID kan SIS-kaart vanaf volgend jaar vervangen

Stefan Grommen
24/09/2009 - 10:30

De elektronische identiteitskaarten van de derde generatie, die vanaf volgend jaar worden uitgerold, zullen de SIS-kaarten kunnen vervangen. Al hangt veel af van de apothekers.

Minister van Ondernemen en Vereenvoudigen Vincent Van Quickenborne liet dat vallen op het afsluitevenement van de eID-roadshow, die de elektronische identiteitskaarten over heel het land moest promoten. Jan Deprest, voorzitter van het directiecomité van Fedict, bevestigt dat: "De nieuwe eID-kaart die we vanaf volgend jaar uitrollen zal inderdaad kunnen gebruikt worden als SIS-kaart. Maar omdat de apothekers een overgangsfase kunnen gebruiken zorgen we voor een hybride systeem: inlezen zal zowel kunnen gebeuren via de chip op de eID als via een barcode."

Reden is dat de SIS-kaart louter een numerieke chip heeft en de eID-kaart een processorchip. Inlezen van beide chips vereist dus andere software. De meeste apothekers hebben daarentegen wel al een barcodelezer voor de geneesmiddelen. "Wij zijn dus klaar, het wordt gewoon afwachten hoe snel de apothekers hun aanpassingen zullen doorvoeren. We spreken hier wel over 40.000 à 50.000 zorgverstrekkers, dus we kunnen dat best langzaam laten groeien."

De nieuwe eID-kaart waarvan sprake, wordt waarschijnlijk druppelsgewijs over een periode van 10 jaar uitgerold.
10 jaar vanaf 2010 quasi, dat is 2020, we zijn pas 1/5 "druppels" onderweg...
« Laatst bewerkt op: zondag 20 januari 2013 - 17:48:35 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: maandag 21 januari 2013 - 01:32:28 »
Dat zou dan alleen maar goed zijn voor B rijbewijzen en lager.
Al de rest om de 5 jaar toch een nieuw zoals nu reeds het geval is met al dat gedoe dat ze er ondertussen bijgelapt hebben. (code 95, medische schifting, ADR, ...)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 30 januari 2013 - 20:59:54 »
En intussen - alweer - uitgesteld tot 1 mei ... 2013 (eerst zien)

Ikke me maar afvragen waarom wegcode.be dat nog niet aangepast had  ;)
Weg Wanbeheer.be

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 01 februari 2013 - 09:39:51 »
En intussen - alweer - uitgesteld tot 1 mei ... 2013 (eerst zien)

Voor de geïnteresseerden:

>>> KB 8 januari 2013, gepubliceerd in het BELGISCH STAATSBLAD 15 JANUARI 2013  (klik)

En dan verschieten ze er van, dat er op den duur geen mens nog aan uit kan.

Ook het brevettenexamen voor rijschoolinstructeur wordt aangepast.  Voortaan géén mondelinge proef meer, en het schriftelijk examen uitsluitend nog multiple-choice systeem.  (Nu is dat nog 50/50 zélf wetteksten schrijven / meerkeuzevragen).  Klein detailke: er staat blijkbaar géén  invoeringsdatum bij.  Gevolg: de eerstkomende examensessie op 23 maart, zal wellicht nog volgens het oude systeem gebeuren.  :D
« Laatst bewerkt op: vrijdag 01 februari 2013 - 12:05:26 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 01 februari 2013 - 16:50:36 »
Ook het brevettenexamen voor rijschoolinstructeur wordt aangepast.  Voortaan géén mondelinge proef meer, en het schriftelijk examen uitsluitend nog multiple-choice systeem.

Gemakkelijker dus.

Nu ja: er wordt in België niet veel belang gehecht aan een degelijke rijopleiding.