Ik kreeg een snelheidsovertredingsboete. De gegevens op de brief zijn bijzonder karig. Er staat enkel een datum op, geen uur, geen plaats en zelfs geen max. snelheid. Er taan alleen dat ik in overtreding ben met een bord C43 en dat in Machelen.
Gewoon negeren dus.
Op het inlichtingenformulier dat je de overtreding niet erkent, en niet meer de bestuurder van dit voertuig bent.
Uiteindelijk blijkt er ook de nummerplaat van het voertuig op te staan. Deze nummerplaat is die van mijn Citroen C5 die ik reed tot begin september 2011. Deze snelheidsovertreding is gebeurd op 06.03.2012. Ik heb nog wel een document dat ik heb gekregen bij de overdracht van het voertuig bij het einde van mijn contract bij Sogeti.
Dat hebben ze dan weer lekker lang laten liggen ... we zijn 8 maanden verder.
Document goed bijhouden ipv op te sturen.
Stuur in geen enkel geval originelen richting politie of parket.
In sommige gevallen (voor mij is dit 'toeval' 100%

) zit zelfs het inlichtingenformulier niet eens bij "het dossier".
Daar stond immers toevallig ook op waarom er geen overtreding begaan is ... en de reden waarom ik vrijgesproken ben 1,5 jaar later.
Ik zal dit bewijs dan maar even naar 'het parket van de procureur des koings, afdeling politiezaken' in Vilvoorde sturen, met de vraag om deze boete alvast niet aan mij te richten. Hier verwacht ik niet te veel problemen, alhoewel je weet nooit in dit apeland.
Je kan proberen natuurlijk.
Maar euh ...
Jij bent de door de leasingfirma aangewezen bestuurder ... en de enige die ze hebben om te vervolgen.
Nu vraag ik mij echter af wie de verkeerde bestuurdersgegevens heeft doorgegeven. Is dit de leasingfirma of is dit Sogeti. Dit moet zo snel mogelijk rechtgezet worden, anders volgen er wellicht nog enkele boetes en dat wil ik vermijden.
Het niet doorgeven van de gebruikelijke bestuurder door de rechtspersoon-eigenaar, is strafbaar ...
Daarvoor moet je dus bij je ex-werkgever zijn, die blijkbaar de verandering van bestuurder niet doorgegeven heeft aan de leasingfirma.
Kan ik dit vragen in een brief aan het parket of ga ik toch maar beter mijn dossier inkijken?
Inkijken is overrated.
Ze vielen daar bijna van hun stoel in Mechelen, toen ik dat effectief ook kwam doen

Er zit meer dan waarschijnlijk niets meer in "het dossier" dan het PV en de melding van de lease-firma.
Been there, seen that.
Het parket gaat niets doen met de simpele vraag van een overtreder.
Het stelt zelf enkel onderzoeksdaden à décharge bij inroepen van de wet Franchimont - al de rest wordt bekeken à charge.
De feiten zijn immers al bewezen, remember ... bewijswaarde PV.