Auteur Topic: Kan flitstoestel niet meer gebruikt worden bij vangrails?  (gelezen 2242 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Kan flitstoestel niet meer gebruikt worden bij vangrails?
« Gepost op: woensdag 14 november 2012 - 18:43:07 »
Citaat van: GVA
Kan flitstoestel niet meer gebruikt worden bij vangrails?

Een gewezen verkeersagent uit Roeselare is woensdagochtend door de rechtbank in Veurne vrijgesproken van een verkeersovertreding. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1279247/vangrail-pleit-oud-agent-met-verkeersboete-vrij.aspx

Er ontgaat me iets. De gemeten snelheid was 56 km/h waar 50 km/h toegestaan was. Met de tolerantie van 6 km/h voor snelheden tot 100 km/h was er dus nog net geen sprake van een overtreding. Of hebben ze voor één keer gebruik gemaakt van het feit dat die tolerantie geen verworven recht is?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: Kan flitstoestel niet meer gebruikt worden bij vangrails?
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 15 november 2012 - 15:37:39 »
Er ontgaat me iets. De gemeten snelheid was 56 km/h waar 50 km/h toegestaan was. Met de tolerantie van 6 km/h voor snelheden tot 100 km/h was er dus nog net geen sprake van een overtreding. Of hebben ze voor één keer gebruik gemaakt van het feit dat die tolerantie geen verworven recht is?

Dat snap ik ook niet helemaal.  Of moest er staan: na snelheidscorrectie 56?

Nu.  Als die meting inderdaad foutief is (of zou kunnen zijn) omwille van die vangrails, dan vraag ik mij af hoe dat zit?  In zo'n PV staat toch gewoonlijk dat het toestel geijkt is, en bediend werd door iemand die daarvoor een specifieke opleiding genoten heeft en er een grondige kennis van heeft?  En dat het toestel correct gebruikt werd volgens de voorschriften van de fabrikant?  Da's dan in voorkomend geval allemaal een leugen.  Valsheid in geschrifte noemt men dat dan.  Maar wedden dat de flitsers van dienst daar nooit voor gestraft zullen worden, mogelijks zelfs nooit op de vingers getikt door z'n overste?  Jij en ik zouden zonder twijfel bij een grove nalatigheid wellicht niet onzen besten dag beleven bij de werkgever.  Maar als je agent bent mag je kennelijk toch altijd wat meer dan anderen.  

En bovendien zou ik dan wel 's willen weten hoeveel anderen er die dag geflitst zijn?  Gaan zij die al wél betaald hebben ooit dat onterecht geïnd geld terugzien? Wedden van niet?  Wel: diefstal noem ik dat dan, sorry.

En in de papieren versie van HLN haast de politie zich alvast om te zeggen dat men nu niet massaal bekeuringen moet gaan proberen te betwisten van vaststellingen in de buurt van een vangrail.  (Er moest mss zo maar 's aan het licht komen hoe grof er allemaal mee gekl.**t wordt, zeker?)
« Laatst bewerkt op: donderdag 15 november 2012 - 15:43:07 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 15 november 2012 - 16:58:22 »
Nu.  Als die meting inderdaad foutief is (of zou kunnen zijn) omwille van die vangrails, dan vraag ik mij af hoe dat zit?  In zo'n PV staat toch gewoonlijk dat het toestel geijkt is, en bediend werd door iemand die daarvoor een specifieke opleiding genoten heeft en er een grondige kennis van heeft?  En dat het toestel correct gebruikt werd volgens de voorschriften van de fabrikant?  Da's dan in voorkomend geval allemaal een leugen.  Valsheid in geschrifte noemt men dat dan.  
In België heet dat een administratieve vergissing ...

Citaat
Maar wedden dat de flitsers van dienst daar nooit voor gestraft zullen worden, mogelijks zelfs nooit op de vingers getikt door z'n overste?
Natuurlijk niet.
Dit is er gewoon eentje die ze verliezen, de meesten betalen, en de meesten die het tot voor de rechtbank brengen, doen ze betalen zonder dat er ooit deftig onderzoek ter ontlasting gevoerd wordt.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 15 november 2012 - 17:47:23 »
Nu.  Als die meting inderdaad foutief is (of zou kunnen zijn) omwille van die vangrails, dan vraag ik mij af hoe dat zit?  In zo'n PV staat toch gewoonlijk dat het toestel geijkt is, en bediend werd door iemand die daarvoor een specifieke opleiding genoten heeft en er een grondige kennis van heeft?  En dat het toestel correct gebruikt werd volgens de voorschriften van de fabrikant?  Da's dan in voorkomend geval allemaal een leugen.  Valsheid in geschrifte noemt men dat dan.

Inderdaad. En nog niet in om het even welk geschrift. In een Pro Justitia noemt een bevoegd persoon zich met het majesteitsmeervoud "Wij", omdat hij optreedt in naam van de koning.

Maar dergelijke valsheid in geschrifte is schering en inslag. In het Gentse bijvoorbeeld werden ooit maandenlang snelheidsmetingen uitgevoerd met apparatuur die niet kon correct opgesteld zijn, omdat de betrokken politiediensten daartoe nog niet over de nodige toebehoren beschikten.

Citaat
Maar wedden dat de flitsers van dienst daar nooit voor gestraft zullen worden, mogelijks zelfs nooit op de vingers getikt door z'n overste?  Jij en ik zouden zonder twijfel bij een grove nalatigheid wellicht niet onzen besten dag beleven bij de werkgever.  Maar als je agent bent mag je kennelijk toch altijd wat meer dan anderen.

Zo is dat. Machtsmisbruik heet dat.

Citaat
En bovendien zou ik dan wel 's willen weten hoeveel anderen er die dag geflitst zijn?  Gaan zij die al wél betaald hebben ooit dat onterecht geïnd geld terugzien? Wedden van niet? Wel: diefstal noem ik dat dan, sorry.

Inderdaad: diefstal op grote schaal die gedoogd wordt.

Citaat
En in de papieren versie van HLN haast de politie zich alvast om te zeggen dat men nu niet massaal bekeuringen moet gaan proberen te betwisten van vaststellingen in de buurt van een vangrail.  (Er moest mss zo maar 's aan het licht komen hoe grof er allemaal mee gekl.**t wordt, zeker?)

Het komt de politie volstrekt niet toe om daarover een dergelijke uitspraak te doen.

De burger afraden om zijn rechten te laten gelden besmeurt enkel nog meer het blazoen van de Belgische politie. Als de politie recht in haar schoenen zou staan, zou ze dergelijke pogingen niet ondernemen.

Het staat iedere burger vrij om bij een geschil aanspraak te maken op rechtspraak. De beoordeling of een dergelijke rechtsgang al dan niet aangewezen is, komt enkel de rechter toe, en geenszins de politie.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 17 november 2012 - 15:39:30 »
Even opmerken dat ook parket en politierechter in Turnhout vrolijk meedeed met de politie, wat betreft het gebruik van niet geijkte, niet gehomologeerde apparatuur !

De rechtszekerheid van de burgers is in dit verhaal dan ook héél ver te zoeken.

Het is pas in beroep (Antwerpen) dat ze daar terechtgewezen zijn door de rechters - correctionele rechters, die dus meer aandacht hebben voor de procedurekant van hun vonnissen.
Weg Wanbeheer.be

Offline Daffodil31LE

• Expert
  • Pienter Pookje
« Reactie #5 Gepost op: zondag 25 november 2012 - 12:58:11 »
En bovendien dient opgemerkt te worden dat het rechters vrij staat om aangebracht bewijs à decharge volledig te negeren wanneer het niet in hun straatje past...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: zondag 25 november 2012 - 21:46:10 »
En bovendien dient opgemerkt te worden dat het rechters vrij staat om aangebracht bewijs à decharge volledig te negeren wanneer het niet in hun straatje past...

Dat kan. Ooit kreeg ik van een vrederechter, toen ik letterlijk een wettekst aanhaalde, te horen: "Gij zijt op uwe kop gevallen zeker, manneke!"

Maar daarvoor bestaat natuurlijk de mogelijkheid om in beroep te gaan.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: maandag 26 november 2012 - 08:22:23 »

Dat kan. Ooit kreeg ik van een vrederechter, toen ik letterlijk een wettekst aanhaalde, te horen: "Gij zijt op uwe kop gevallen zeker, manneke!"

Maar daarvoor bestaat natuurlijk de mogelijkheid om in beroep te gaan.
Vooral bij de vrederechter is dat nogal ambetant - da's dan meteen Cassatie.
Vandaar ook dat er zoveel arresten zijn over parkeerretributies  ;)
Weg Wanbeheer.be