Nu. Als die meting inderdaad foutief is (of zou kunnen zijn) omwille van die vangrails, dan vraag ik mij af hoe dat zit? In zo'n PV staat toch gewoonlijk dat het toestel geijkt is, en bediend werd door iemand die daarvoor een specifieke opleiding genoten heeft en er een grondige kennis van heeft? En dat het toestel correct gebruikt werd volgens de voorschriften van de fabrikant? Da's dan in voorkomend geval allemaal een leugen. Valsheid in geschrifte noemt men dat dan.
Inderdaad. En nog niet in om het even welk geschrift. In een Pro Justitia noemt een bevoegd persoon zich met het majesteitsmeervoud "Wij", omdat hij optreedt in naam van de koning.
Maar dergelijke valsheid in geschrifte is schering en inslag. In het Gentse bijvoorbeeld werden ooit maandenlang snelheidsmetingen uitgevoerd met apparatuur die niet kon correct opgesteld zijn, omdat de betrokken politiediensten daartoe nog niet over de nodige toebehoren beschikten.
Maar wedden dat de flitsers van dienst daar nooit voor gestraft zullen worden, mogelijks zelfs nooit op de vingers getikt door z'n overste? Jij en ik zouden zonder twijfel bij een grove nalatigheid wellicht niet onzen besten dag beleven bij de werkgever. Maar als je agent bent mag je kennelijk toch altijd wat meer dan anderen.
Zo is dat. Machtsmisbruik heet dat.
En bovendien zou ik dan wel 's willen weten hoeveel anderen er die dag geflitst zijn? Gaan zij die al wél betaald hebben ooit dat onterecht geïnd geld terugzien? Wedden van niet? Wel: diefstal noem ik dat dan, sorry.
Inderdaad: diefstal op grote schaal die gedoogd wordt.
En in de papieren versie van HLN haast de politie zich alvast om te zeggen dat men nu niet massaal bekeuringen moet gaan proberen te betwisten van vaststellingen in de buurt van een vangrail. (Er moest mss zo maar 's aan het licht komen hoe grof er allemaal mee gekl.**t wordt, zeker?)
Het komt de politie volstrekt niet toe om daarover een dergelijke uitspraak te doen.
De burger afraden om zijn rechten te laten gelden besmeurt enkel nog meer het blazoen van de Belgische politie. Als de politie recht in haar schoenen zou staan, zou ze dergelijke pogingen niet ondernemen.
Het staat iedere burger vrij om bij een geschil aanspraak te maken op rechtspraak. De beoordeling of een dergelijke rechtsgang al dan niet aangewezen is, komt enkel de rechter toe, en geenszins de politie.