Auteur Topic: Studenten creëren anti-indommeltoestel voor chauffeurs  (gelezen 3267 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Studenten creëren anti-indommeltoestel voor chauffeurs
« Gepost op: maandag 12 februari 2007 - 15:33:29 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Studenten creëren anti-indommeltoestel voor chauffeurs
« Reactie #1 Gepost op: maandag 12 februari 2007 - 16:23:54 »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Studenten creëren anti-indommeltoestel voor chauffeurs
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 13 februari 2007 - 08:37:13 »
Iets soortgelijks bestaat al jaren op de trein.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Studenten creëren anti-indommeltoestel voor chauffeurs
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 13 februari 2007 - 16:05:52 »
Iets soortgelijks bestaat al jaren op de trein.

Inderdaad, het zogenaamde dodemanspedaal. Met als bijkomend voordeel dat, als de treinbestuurder niet tijdig reageert, de trein tot stilstand komt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: Studenten creëren anti-indommeltoestel voor chauffeurs
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 23 februari 2007 - 10:25:53 »
Als die knop niet op het stuur staat, lijkt het me nogal veel gevraagd om om de x aantal minuten telkens op een knop te drukken.  En wat gebeurt er als de knop defect is?

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Studenten creëren anti-indommeltoestel voor chauffeurs
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 23 februari 2007 - 10:49:58 »
In een trein staat geen stuur !  ;D


Of had je het terug over het toestel in de auto ?

Sorry kon het even niet laten !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

  • Gast
Re: Studenten creëren anti-indommeltoestel voor chauffeurs
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 23 februari 2007 - 11:22:34 »
... In de auto.  In de trein is het een pedaal, dus het kost geen zware moeite of afleiding voor de bestuurder dit in te trappen.  Probeer maar eens elke 5 minuten op een knop te duwen van je autoradio.  Eens zien ofdat je geconcentreerd blijft op het autorijden elke 5 minuten.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Studenten creëren anti-indommeltoestel voor chauffeurs
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 23 februari 2007 - 19:27:11 »
In een trein staat geen stuur !  ;D

Wat is dat wiel met spaken dan op het instrumentenpaneel van sommige lokomotieven?  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Studenten creëren anti-indommeltoestel voor chauffeurs
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 23 februari 2007 - 19:39:46 »
Dat stuur is geleidelijk aan het verdwijnen op de nieuwe locomotieven.
Bij de oudere technologie (aanzetweerstanden) werd het gebruikt om een bepaalde elektrische schakeling in te stellen voor de motoren.
Serie;serie-shunt(en) serieparallel; serieparallel-shunt(en) enz.
Naast het wiel was een hendel, (de krachtkruk) waarmee de trekkracht werd ingesteld voor de gekozen schakeling.
In analogie werden tot voor kort de locomotieven met een nieuwere technologie (thyristoren) met een gelijkaardige opstelling van de bedieningstafel uitgerust.
De laatsten echter (loc T13) heeft een gans andere bediening.