Ik zou nog 's willen afwachten HOE die tekst precies in het Staatsblad verschijnt. (Al hoop ik ten stelligste dat dit nooit 't geval zal zijn).
Bij wie ligt de bewijslast? Bij mij, nl. dat ik moet bewijzen dat mijn vrouw reed op het ogenblik van de vaststellingen? Dus als ik kan bewijzen dat ik onmogelijk op dat tijdstip kan gereden hebben? Of bij mijn vrouw, nadat ik bewezen heb dat ik niet gereden heb, en haar heb aangewezen als bestuurder?
Een ander voorbeeld. Ik ga op vakantie, en neem een shutle van de touroperator naar de luchthaven. Mijn auto staat voor de deur geparkeerd. Tijdens mijn afwezigheid worden er tijdelijke parkeerverbodsborden geplaatst, en wordt mijn auto getakeld. Oom agent doet natuurlijk zijn job weer 's niet goed. En er is géén (of een onvolledige) lijst van voertuigen die er al geparkeerd stonden bij het plaatsen van die borden. Before someone starts: jazeker, zo gaat dat hier. Je gaat eerst naar het politiekantoor voor een attest, en geeft daarbij een reden op, waarom je die borden nodig hebt. De politie kijkt na of dat op die datum wel degelijk kan. Passeert er bvb die dag geen wielerwedstrijd door je straat? Moeten er bijkomende maatregelen genomen worden? bvb: Op de Steenweg hier, heeft men ooit voor het plaatsen van een container geëist dat de aannemer verkeerslichten plaatste voor beurtelings verkeer, omdat er veel verkeer passeert en de Steenweg te smal is. De aanvrager krijgt het attest (met evt. de bijkomende verplichtingen), en de verplichting om de nummerplaten door te geven van voertuigen die er al staan op het ogenblik van plaatsen van de borden. En de borden dienen uiterlijk 24u op voorhand geplaatst te worden. Met dat attest, en een borg van 75 euro, haal je dan die borden af in de gemeentemagazijnen. De politie controleert nooit of die borden uiterlijk 24u op voorhand correct geplaatst zijn, noch of er dan al voertuigen eerder geparkeerd stonden. Men vertrouwt hier blindelings op de eerlijkheid van de aanvrager, jawel. Welnu, wat als de aanvrager die borden niet tijdig plaatst en/of 't vertikt om de nr platen door te geven van reeds eerder geparkeerde wagens? Dan heb ik't aan mijne rekker. Ik kan wel bewijzen dat noch ik, noch mijn echtgenote toen het voertuig daar konden geparkeerd hebben NADAT die borden geplaatst werden. Maar hoe ga ik ooit kunnen bewijzen dat er tijdens mijn vakantie niemand anders mee gereden heeft? Ik zal derhalve zo goed als zeker onmogelijk kunnen bewijzen dat mijn auto er eerst (en dus reglementair) geparkeerd stond.....
Ik zal dan uiteraard niet nalaten om te bewijzen dat noch ik, noch mijn echtgenote die auto er geparkeerd konden hebben NADAT die borden er stonden. En ik zal uiteraard evenmin nalaten om mijn advocaat de opdracht te geven om die lijst van eerder geparkeerde voertuigen op te vragen. Een lijst die dan natuurlijk onbestaande zal zijn. Maar of het genoeg zal zijn om een rechter te overtuigen? Dokkemans, vrees ik.