Auteur Topic: 275 euro voor een kiekje  (gelezen 2537 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
275 euro voor een kiekje
« Gepost op: dinsdag 04 december 2012 - 00:18:26 »
Citaat
ZELE - Een kiekje nemen van een boerderij vanop een landwegje in Zele liep voor Marleen D.K. fout af. Een wielertoerist knalde op de vrouw.  Ze kwamen beiden stevig ten val. D.K. was een tijdje bewusteloos en ook de fietser hield er lelijke verwondingen aan over. Alle twee dienden ze een klacht in. Volgens de advocaat van de vrouw kwam de ‘wielerterrorist' veel te snel aangereden. Volgens de raadsman van de fietser paste die zijn snelheid wel aan en probeerde de man langs de vrouw te rijden. De politierechter in Dendermonde veroordeelde alleen Marleen D.K. tot een geldboete van 275 euro.


Bron en ©: >>> het nieuwsblad

Oppassen dus, als je niet direct opzij springt omdat er zo'n halve gare wielerterrorist op het jaagpad je toeroept: "OEPZAAI" of "OAT DE WEG LOEMPE" en duidelijk voornemens is je desnoods omver te rijden.  Want als hij vervolgens op z'n smikkel gaat, kan je dat 275 euro kosten bij D'Hondt ....
« Laatst bewerkt op: dinsdag 04 december 2012 - 07:50:25 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 275 euro voor een kiekje
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 04 december 2012 - 09:00:19 »
Een beetje kort door de bocht Bert! Je kent het volledige verhaal niet, er zijn evenzeer scenario's te bedenken waar die vrouw zwaar in de fout ging. bv. Terwijl ze de foto aan het nemen was en daardoor haar aandacht op het fototoestel had, stapte ze plots achteruit de weg op. Dit deed ze om een betere compositie in de foto te krijgen, maar ze checkte daarbij niet of er wel iemand aankwam. Plots kreeg de fietser een voetganger voor zijn neus waardoor deze niet meer kon uitwijken.
Je kan dan natuurlijk wel de fietser beschuldigen van te weinig verkeersinzicht, de voetganger heeft in bovenstaand scenario wel een belangrijke fout gemaakt.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: 275 euro voor een kiekje
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 04 december 2012 - 09:42:22 »
Tja, we kennen het scenario inderdaad niet helemaal.  Maar ik fiets nu toch ook geregeld stevig door, en het lukt me toch wel om een voetganger te ontwijken die een foto staat te trekken (of er voor te stoppen).  Het lijkt me (hoewel niet onmogelijk) eerder weinig waarschijnlijk dat ze ineens out of the blue tevoorschijn zou zijn gesprongen om die foto te trekken.  Temeer, omdat de advocaat van de fietser zélf aangeeft dat de fietser wél z'n snelheid zou hebben aangepast en de vrouw zou hebben proberen te ontwijken.  Als die vrouw ineens tevoorschijn was gesprongen, zou die fietser die kans volgens mij niet hebben.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 04 december 2012 - 09:45:47 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 275 euro voor een kiekje
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 04 december 2012 - 09:53:39 »
Het is mij vroeger ook meerdere keren gebeurd. Een keer zijn we met ons groepje wielertoeristen (zo'n 6 fietsers) zwaar ten val gekomen ergens in een dorpje. De snelheid was inderdaad aangepast, ik reed op kop en had al een waarschuwing gegeven aan de achterliggers om op te letten. Tussen twee geparkeerde wagens stond er een (paarse) bomma klaar met enkele tassen aan het stuur (was ter hoogte van een bakker). Ze maakte aanstalten om te vertrekken en naar links te draaien. Hierdoor moest ze ons wel gezien hebben. Op een bepaald moment was er dan ook oogcontact.
Als we uiteindelijk op slechts enkele meters van haar verwijderd zijn zet ze toch aan en vertrekt ze. Ik ga vol in de remmen en kan haar nog net ontwijken. Het groepje zakte echter als een pudding in elkaar. Die bomma zette haar weg gewoon verder, zonder omkijken. Ik ben er achteraan gereden om haar gegevens te bekomen, we hadden nogal wat schade. In dit geval, snelheid was aangepast (vermoedelijk zo'n 20 à 25 km/u), maar zo'n plotse beweging op het laatste moment, daar is weinig aan te doen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: 275 euro voor een kiekje
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 04 december 2012 - 12:39:41 »
Neen, je kan niet alles voorzien.  En neen, niet elke wielrenner is een wielerterrorrist.  Noch individueel, noch in groep.  Veralgemenen is -zoals gewoonlijk- geheel uit den boze.

Maar het voorval dat jij beschrijft, lijkt me toch iets helemaal anders dan het voorval waarover dit artikel gaat.  In voornoemd artikel lees ik niks over oogcontact.  Zou trouwens vermoedelijk niet kunnen ook, ze was namelijk een foto aan 't trekken.  En dan keek ze wellicht in haar lens.  Hier lees ik evenmin wat over een plotse beweging van die fotograaf, integendeel zelfs.  Volgens de advocaat van de wielrenner zélf, stond die dame er al.  En heeft de wielrenner nog tevergeefs geprobeerd haar te ontwijken en/of te stoppen.  En anderzijds heeft déze dame, evenmin vluchtmisdrijf gepleegd zoals die bomma bij jullie wielergroepje deed.  Zij was namelijk eventjes bewusteloos na haar valpartij. 

ttz: ik ga er in deze van uit dat die bomma bij jou vluchtmisdrijf pleegde.  Ik kan moeilijk geloven dat ze zich nergens bewust van was, en otherwise: dan zou ik daar ook ernstige bedenkingen over hebben.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 275 euro voor een kiekje
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 04 december 2012 - 17:32:18 »
Je kan dan natuurlijk wel de fietser beschuldigen van te weinig verkeersinzicht, de voetganger heeft in bovenstaand scenario wel een belangrijke fout gemaakt.

Dan had het toch minstens een gedeelde verantwoordelijkheid moeten worden.

Je ziet dat iemand als fietser een foto aan het maken is (als je ten minste verder dan je voorwiel kijkt), en dus niet naar het verkeer kijkt. Bij het maken van een foto is het absoluut niet ongewoon dat men zich even wat verplaatst. Zoiets weet je even goed als dat er achter een bal een kind kan aangelopen komen. Dat had die fietser toch moeten aanzetten tot het veel drastischer verlagen van zijn snelheid.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: 275 euro voor een kiekje
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 11 december 2012 - 14:23:12 »
Sorry maar de fotografe was hier een volwassene. Je wordt geacht voetgangers niet in gevaar te brengen, maar in dit scenario is het de voetganger die zichzelf in gevaar brengt. Het feit dat je kijkt door een cameralens ontslaat je niet van andere plichten.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 275 euro voor een kiekje
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 11 december 2012 - 22:23:58 »
Sorry maar de fotografe was hier een volwassene. Je wordt geacht voetgangers niet in gevaar te brengen, maar in dit scenario is het de voetganger die zichzelf in gevaar brengt. Het feit dat je kijkt door een cameralens ontslaat je niet van andere plichten.

Woorden die mij zeer diep bedroeven.

Met ook maar een klein beetje verkeersinzicht weet ik perfect dat het goed mogelijk is dat die persoon, die aan het fotograferen is, zich nog een weinig gaat verplaatsen en daarbij het verkeer niet in de gaten houdt. Maar desondanks hoef ik als bestuurder daarvoor geenszins te vertragen. Want die dame brengt dan zichzelf in gevaar, en dat rechtvaardigt het volkomen om dat mens desnoods morsdood te rijden.

Een redenering die elke elementaire medemenselijkheid ontbeert.

Het alfa en omega van de Duitse Straßenverkehrsordnung:

Citaat
§1 Grundregeln

 (1) Die Teilnahme am Straßenverkehr erfordert ständige Vorsicht und gegenseitige Rücksicht.

 (2) Jeder Verkehrsteilnehmer hat sich so zu verhalten, daß kein Anderer geschädigt, gefährdet oder mehr, als nach den Umständen unvermeidbar, behindert oder belästigt wird.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."