Auteur Topic: baas nagelt chauffeur aan de schandpaal  (gelezen 3940 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
baas nagelt chauffeur aan de schandpaal
« Gepost op: vrijdag 07 december 2012 - 20:55:30 »
Bron en ©: >>> het nieuwsblad

Citaat
De man die woensdag de truck van zijn baas crashte, moet voorlopig nog niet vrezen voor zijn job. Al is het zeker niet van harte. ‘Ik zou de man wel willen ontslaan, maar ik vind geen ander personeel meer'

1) If you pay peanuts, you get monkeys.
2) Hou zou dàt nu komen dat die man geen geschikt personeel vindt?  Als je zo behandeld wordt?

Before someone starts.  Neen, ik keur het niet goed dat die chauffeur onoplettend was en ergens tegenaan geknald is.  Ik vind alleen de manier waarop deze baas ermee omgaat, erover.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 07 december 2012 - 21:01:05 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: baas nagelt chauffeur aan de schandpaal
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 08 december 2012 - 03:08:55 »
1) If you pay peanuts, you get monkeys.

En als je als werkgever geen peanuts betaalt, Bert, heb je dan de zekerheid dat je geen "monkey" in dienst krijgt?

Men wijst met de vinger naar zogenaamd goedkope chauffeurs uit de Oostbloklanden, maar de doorsnee Belgische vrachtwagenbestuurder hoeft er geenszins voor onder te doen. Je hoeft er maar de berichten over ongevallen met vrachtwagens in België op na te lezen. Laat staan dat je kijkt naar het gedrag op de weg van Belgische vrachtwagenbestuurders, dat je elke dag opnieuw kunt vaststellen: louter een zootje ongeregeld. Een collega die tegen 89 km/h rijdt, inhalen tegen 91 km/h, en aldus honderden achteropkomende bestuurders van personenwagens ophouden: den bak in met dergelijk asociaal gespuis !

Ik ben mij er bewust van dat jij en bibi585 uitzonderingen zijn die deze regel bevestigen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: baas nagelt chauffeur aan de schandpaal
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 08 december 2012 - 03:11:14 »
Ten eerste laat een geladen vrachtwagen met ABS geen remspoor na en ten tweede wanneer hij met volle snelheid op een andere vrachtwagen reed (2 dan nog) zouden de gevolgen een stuk erger geweest zijn dan die op de foto en zou hij die chauffeur niet in dienst moeten houden gezien hij een afspraak had met de begrafenisondernemer.

Ik wil geen partij kiezen in deze zaak en twijfel er sterk aan of het hier om een echte vrachtwagenchauffeur (code 95) gaat of om een bouwvakker met rijbewijs C (E) die enkel naar de werf rijd om daar de hele dag te werken.

Er gaat van alles rond op het internet over deze (en andere) zaken over betrokken partijen en voor sommigen is elke vorm van publiciteit goed.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: baas nagelt chauffeur aan de schandpaal
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 08 december 2012 - 03:28:00 »

Men wijst met de vinger naar zogenaamd goedkope chauffeurs uit de Oostbloklanden, maar de doorsnee Belgische vrachtwagenbestuurder hoeft er geenszins voor onder te doen. Je hoeft er maar de berichten over ongevallen met vrachtwagens in België op na te lezen. Laat staan dat je kijkt naar het gedrag op de weg van Belgische vrachtwagenbestuurders, dat je elke dag opnieuw kunt vaststellen: louter een zootje ongeregeld. Een collega die tegen 89 km/h rijdt, inhalen tegen 91 km/h, en aldus honderden achteropkomende bestuurders van personenwagens ophouden: den bak in met dergelijk asociaal gespuis !

Jozef, ik kan je verzekeren dat een Belgische vrachtwagen met Belgische nummerplaten in geen geval nog een garantie is dat er een Belgische bestuurder aan het stuur zit.
En daarmee bedoel ik niet alleen bestuurders uit Oostbloklanden.

En ja, sinds de begrenzer zijn er een pak meer kop-staart ongevallen en sinds het inhaalverbod nog meer, al is de overgrote meerderheid van de ongevalsfiles waar ik in sta enkel en alleen auto's in betrokken en staan we sinds dat laatste met een hoop meer en langer aan bijvoorbeeld de Kennedytunnel aan te schuiven.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 08 december 2012 - 03:29:52 door bibi585 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: baas nagelt chauffeur aan de schandpaal
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 08 december 2012 - 04:21:01 »
Ten eerste laat een geladen vrachtwagen met ABS geen remspoor na

ABS zorgt ervoor dat het voertuig de kortst mogelijke remafstand behaalt, door ervoor te zorgen dat de slip t.o.v. het wegdek nooit meer dan 30% bedraagt (tot daar helpt het lijmeffect van het bandenrubber op het wegdek nog mee om de remafstand te verkorten).

Hier in Duitsland smeert de Polizei het wegdek in met een vloeistof, welke perfect de ABS remsporen (in tegenstelling tot de schuifsporen van geblokkeerde wielen) aan het licht brengt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: baas nagelt chauffeur aan de schandpaal
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 08 december 2012 - 04:25:05 »
En ja, sinds de begrenzer zijn er een pak meer kop-staart ongevallen en sinds het inhaalverbod nog meer, al is de overgrote meerderheid van de ongevalsfiles waar ik in sta enkel en alleen auto's in betrokken en staan we sinds dat laatste met een hoop meer en langer aan bijvoorbeeld de Kennedytunnel aan te schuiven.

Jazeker, dat zie je perfect aan de aanrijdingen in de Kennedytunnel waarbij er weer maar eens 5 spikspinternieuwe trekkers in elkaar geknald zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: baas nagelt chauffeur aan de schandpaal
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 08 december 2012 - 21:20:13 »
En als je als werkgever geen peanuts betaalt, Bert, heb je dan de zekerheid dat je geen "monkey" in dienst krijgt?

Zekerheden heb je nooit.  Maar als je als werkgever bereid bent om een deftig loon, fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden, en deftig materiaal aan je personeel te bieden, wordt die kans alleen maar groter me dunkt.  

En neen, ik keur het gebeurde daarom niet goed.  Maar dan nog, vind ik de reactie van die baas erover.  Die baas hoort daar boven te staan.  Ja, hij mag die chauffeur een dikke cigaar geven.  En ja, als hij van oordeel is, dat hij 't overantwoord acht om die chauffeur zijn duur materiaal nog toe vertrouwen, heb ik er geen bezwaar tegen dat hij maatregelen neemt.

En maatregelen, kan je zéér ruim opvatten:

- worst case voor de chauffeur: ontslag.
- een andere functie binnen het bedrijf, waarvoor hij beter geschikt is
- wat extra coaching door een ervaren collega
- een deftig gesprek (uitbrander)
- ...

Maar déze reactie, neen.  Sorry.  En bovendien lees ik niet meteen een reactie van de chauffeur zelf, ....  Of 'k moet er in die 99 reacties 1 of meer over 't hoofd gezien hebben.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 08 december 2012 - 21:34:19 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: baas nagelt chauffeur aan de schandpaal
« Reactie #7 Gepost op: zondag 09 december 2012 - 02:58:29 »
Hier in Duitsland smeert de Polizei het wegdek in met een vloeistof, welke perfect de ABS remsporen (in tegenstelling tot de schuifsporen van geblokkeerde wielen) aan het licht brengt.

Werkt dat in alle weersomstandigheden?

En ja, sinds de begrenzer zijn er een pak meer kop-staart ongevallen en sinds het inhaalverbod nog meer, al is de overgrote meerderheid van de ongevalsfiles waar ik in sta enkel en alleen auto's in betrokken en staan we sinds dat laatste met een hoop meer en langer aan bijvoorbeeld de Kennedytunnel aan te schuiven.

Jazeker, dat zie je perfect aan de aanrijdingen in de Kennedytunnel waarbij er weer maar eens 5 spikspinternieuwe trekkers in elkaar geknald zijn.

Weinig kans dat er ook maar 1 Belgische chauffeur met code 95 aan het stuur zit. ;)

De Kenndytunnel krijgt de laatste jaren opvallend minder media aandacht. Zou het gewenning zijn zoals met de vele auto ongevallen die nooit de media halen of zouden er effectief minder ongevallen gebeuren?

Om terug te keren naar die chauffeur.
Die reed blijkbaar met een geladen vrachtwagen met stellingen.
Hoeveel uren was die vooraf al bezig geweest om die stellingen af te breken en te laden?
Met de regen, kou en ijzige wind in deze tijd van het jaar is een uur in een verwarmde cabine ruim voldoende om eventjes weg te dommelen zonder dat je het zelf beseft.
« Laatst bewerkt op: zondag 09 december 2012 - 03:05:30 door bibi585 »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: baas nagelt chauffeur aan de schandpaal
« Reactie #8 Gepost op: zondag 09 december 2012 - 16:14:39 »
Hier in Duitsland smeert de Polizei het wegdek in met een vloeistof, welke perfect de ABS remsporen (in tegenstelling tot de schuifsporen van geblokkeerde wielen) aan het licht brengt.

Zijn we nu geen appelen met citroenen aan het vergelijken?

1) Hoe lang duurt een opleiding in D tot Politist?  Basisopleiding 3 jaar?  Right?  En hier in Belziek?
2) Daar wordt dan kennelijk werk gemaakt van behoorlijke vaststellingen.  Hier komt men niet veel verder dan een champetter die efkes op de achterkant van z'n brooddoos rap-rap wat bijeen kribbelt.

Voor mij persoonlijk is het (inzake administratieve afhandeling) dan ook een eerste advies om bij een ongeval met enkel blikschade volledig zélf het aanrijdingsformulier in te vullen.  En dit NOOIT OF NOOIT over te laten aan de bijgeroepen of toevallig passerende politie.  Anders is de kans te groot dat je grandioos gesjareld zal zijn.  En je verzekeraar de weinig dankbare taak wacht om je uit te leggen waarom je (mee) aansprakelijk gesteld gaat worden.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: baas nagelt chauffeur aan de schandpaal
« Reactie #9 Gepost op: zondag 09 december 2012 - 22:05:34 »
Hoe lang duurt een opleiding in D tot Politist?  Basisopleiding 3 jaar? Right?

Polizist of Polizistin: dat hangt af van het Bundesland en de gekozen richting, maar een basisopleiding mag je gemiddeld inderdaad op zowat 3 jaar rekenen.

Het is een opleiding op het niveau van bachelor (vroeger graduaat). Daarna kun je aan de Polizeihochschule op 2 jaar een master (vroeger licentiaat) in Polizeimanagement behalen.

Politesse (PH = Polizeihostess) is slechts 6 à 7 weken, doch die doen dan ook vrijwel niets anders dan verkeersovertredingen door stilstaande en geparkeerde voertuigen vaststellen (en uitzonderlijk bijstand verlenen aan Polizisten onder leiding van deze laatsten).

Citaat
 En hier in Belziek?

Agent: 450 uur plus 2 weken stage

Inspecteur: 950 uur plus 6 weken stage
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."