Auteur Topic: nieuwe christophoros' er stelt zich voor...  (gelezen 3908 keer)

Offline sam janssens

• Starter
  • *
nieuwe christophoros' er stelt zich voor...
« Gepost op: zondag 16 december 2012 - 21:04:31 »
Hallo iedereen...

Bij deze wil ik mij graag even voorstellen als nieuwste lid op deze site.
Ik ben 27 jaar en sta aan het begin van mijn carriere. Vol zin en enthousiasme btw..

Ik heb net mijn modelles op zak gestoken en ben in volle verwachting van die (felbegeerde) nummer op mijn rijbewijs..
Ben momenteel aan de slag in de rijschool waar ik mijn stage heb volbracht (als losse medewerker, door de rustige winterperiode)
Deze rijschool zou verder willen met mij alleen kunnen (/willen) ze mij momenteel geen contract voorleggen.

Door deze situatie ben ik aan het denken van te overwegen om het beroep op zelfstandige basis uit te oefenen.
Als hier mensen zijn die hieromtrend wat info / ervaringen kunnen geven, altijd welkom..
Ik vind hierover nl zeer weinig info over op het wereldwijdeweb.

dus laat maar van je horen... ik zal dat ook blijven doen...

s.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: nieuwe christophoros' er stelt zich voor...
« Reactie #1 Gepost op: maandag 17 december 2012 - 14:46:38 »
Beste Sam,

Vooreerst bedankt voor je registratie op dit forum en hartelijk welkom! Fijn dat we er weer een rijschoolinstructeur bij hebben (Bert Covens, een geregelde deelnemer aan dit forum, is ook rijschoolinstructeur).

Ooit heb ik bij het leger ook gedacht: "Ik ben het hier beu, ik koop me een geweer en begin op mijn eigen", maar het is er niet van gekomen.  ;D

Ik neem aan dat je met "het beroep op zelfstandige basis uitoefenen" niet bedoelt dat je zelf een erkende rijschool wil oprichten, doch in een bestaande rijschool als zelfstandige in plaats van als bediende wil gaan werken.

De organisatie van een erkende rijschool houdt in dat je werkt onder leiding en gezag van de rijschooldirecteur. Zodoende kom je in het vaarwater van de "schijnzelfstandigheid" terecht, welke de overheid alsmaar meer wil vermijden.

Onder meer Joeri is wellicht beter bekend met deze problematiek dan ik. Even wachten op zijn reactie dus.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: maandag 17 december 2012 - 15:27:55 »
Ik ben niet de enige freelancer op dit forum, indien nodig zullen de andere wel van zich laten horen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sam janssens

• Starter
  • *
« Reactie #3 Gepost op: maandag 17 december 2012 - 20:39:43 »
Hallo,

Ik ben mij inderdaad bewust dat de overheid op zoek is naar de 'schijnzelfstandigen', en daarom lijkt het mij handiger om voor meerdere rijscholen te werken op zelfstandige basis.
Alleen weten jullie ook wel dat dit in deze sector niet echt geapprecieerd wordt.
Toch blijf ik met de vraag zitten of het kan.. of eventueel een leswagen aanschaffen en uren op mijzelf te doen in combinatie met een stuk voor de rijschool..

Enige ervaringen hierover??

En waar moet je juist op letten wanneer je zoiets voor jezelf wil starten?
Tips voor info hierover op www?

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #4 Gepost op: maandag 17 december 2012 - 21:34:30 »
Voor meerdere  rijscholen (die elkaar beconcurreren) tegelijk?  Dan zit je volgens mij met concurrentiebeding.  Idem als je zélf een leswagen zou aanschaffen om nog enkele lessen te kunnen geven buiten het werk voor een erkende rijschool.  Geen enkele rijschool zal volgens mij tolereren dat je bovenop de uren die je voor hén presteert, hen gaat beconcurreren.  Noch door zélf een wagen aan te schaffen, noch door voor een concurrent te gaan werken.

Als je overigens je eigen erkende rijschool wil opstarten, volstaat het niet dat je een brevet praktijklesgever en een wagen met dubbele bediening bezit.  Tenzij ik mij vergis, moet je oa ook nog beschikken over een oefenterrein etc.  Dat oefenterrein moet dan nog door de Fod Mob goedgekeurd worden,....  dus zo eenvoudig is dat niet.  Of was het eerder je bedoeling om ipv een erkende rijschool een soort rijbegeleiding te doen?

Ja, dat het ongewoon kalm is in de rijschool, is mij bekend.  Ik zou dan veeleer overwegen om meerdere brevetten te behalen. Er is bijvoorbeeld een nijpend tekort aan erkende lesgevers, houder van het brevet 5....

Met werken op zelfstandige basis, heb ik overigens geen ervaring.
« Laatst bewerkt op: maandag 17 december 2012 - 21:46:08 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 18 december 2012 - 17:57:39 »
Welkom Sam.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 18 december 2012 - 18:26:58 »
Als je overigens je eigen erkende rijschool wil opstarten, volstaat het niet dat je een brevet praktijklesgever en een wagen met dubbele bediening bezit.  Tenzij ik mij vergis, moet je oa ook nog beschikken over een oefenterrein etc.  Dat oefenterrein moet dan nog door de Fod Mob goedgekeurd worden,....  dus zo eenvoudig is dat niet.

Bovendien moet hij dan het brevet van rijschooldirecteur behalen, of er één in dienst nemen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 19 december 2012 - 08:08:39 »
Welkom Sam.