Auteur Topic: standlichten - dimlichten  (gelezen 7904 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
standlichten - dimlichten
« Gepost op: donderdag 27 december 2012 - 09:06:51 »

Mss niet duidelijk te zien, maar zij reden dus rond met enkel hun standlichten en gedoofde dimlichten.

Is het nu verboden om met enkel de standlichten te rijden of begaat men pas een overtreding als men de dimlichten niet gebruikt als deze laatste verplicht zijn?  Ik bedoel: zonder dimlicht rijden als deze verplicht zijn, is een overtreding.  Maar als de dimlichten niet verplicht zijn is het dan nog een overtreding an sich als men rijdt met enkel de standlichten?
Sommigen beweren dat men nooit mag rijden met enkel standlichten en baseren hun stelling op dit artikel...

Artikel 29. Gebruik van de lichten : algemene regel

Het is verboden andere lichten te gebruiken dan die welke in dit reglement of in de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen voorgeschreven of voorzien zijn.

Ik heb toch mijn twijfels bij die redenering.  Volgens mij verbiedt deze regel eerder (ondermeer) allerhande fantasie-lichtjes waarmee sommige boenke-boenke karrekes uitgerust worden.

« Laatst bewerkt op: donderdag 27 december 2012 - 09:16:47 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: standlichten - dimlichten
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 27 december 2012 - 13:04:48 »
Ik denk dat artikel 29 -en zijn verwerkte link- naar de voorgeschreven definities, ook van DRL...) duideljk genoeg is.
Men kan de definitie DRL erbij halen, daar mag men mee overdag rijden. Ook de definitie parkeerlicht (L of R) kan men erbij halen (lees het blauwe).

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/tech/299-art28a

Ik versta onder standlicht = (enkel) bij stilstand.
Citaat
Standlicht : het voertuiglicht dat, van voren gezien, dient om de aanwezigheid en de breedte van het (staande) voertuig aan te geven

Citaat
Parkeerlicht : het voertuiglicht dat, hetzij van voren, hetzij van achteren gezien, dient om de aanwezigheid van het geparkeerde voertuig aan te geven.

Onder DRL verstaat men:
Citaat
25° Dagrijlicht : een licht dat voorwaarts gericht is en wordt gebruikt om het voertuig tijdens het rijden overdag beter zichtbaar te maken.

In feite mag het dus niet (overdag, tijdens voldoende zicht) enkel met standlicht rijden (het dient er niet voor), anders stond het ergens in de definitie... Maar onveiliger is het zeker niet, en het hindert ook niet...

Ik rij soms wel eens alleen met standlicht op de BMW (bosrijke gebieden), is zo´n beetje een DRL-eco (2x 5W) voor oude wagens om de batterij te sparen.

Wil ik meer opvallen zet ik natuurlijk dimlicht op (2x 55 W + 2 x .. W)  ;D

Met de Skoda staat de DRL permanent aan (2x 21 W), kan ook uitgeschakeld worden (enkele bij stilstand paneel verwijderen en knop uit drukken). De garage leverde hem wel met DRL-off uit, ik heb niet nagevraagd waarom
.  :-\
« Laatst bewerkt op: donderdag 27 december 2012 - 13:32:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 27 december 2012 - 13:31:27 »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 27 december 2012 - 13:54:29 »
Snap niet dat ze dat bij Skoda anders doen als dat toch dezelfde boordcomputer is. Mijn DRL is wel mijn grootlicht dat gedimd brandt.
Daar ligt onder andere het verschil (heb jij ook start-stop ? ik niet), onze skoda heeft totaal aparte DRL-lichten (de DRL-schakelaar is verstoken achter een uitklikbaar paneel links vooraan bij de zekeringen, staat in de handleiding).

Ik citeer uit de handleiding-pdf: https://mediaportal.skoda-auto.com/resource/documentation/manuals/nl/Fabia/06-2010/Manual/A05_Fabia_OwnersManual.pdf  page 49-50
Citaat
foto:
Afb. 36 Dashboard: Lichtschakelaar / Zekeringenvak: Schakelaar voor dagrijlicht

tekst:
Dagrijlicht activeren*
– Neem de afdekkap van de zekeringenhouder, links op het dashboard, weg  bladzijde 201
– Draai de lichtschakelaar in stand O  bladzijde 49, afb. 36 - links.
Schakel de schakelaar voor de dagrijverlichting in  bladzijde 49, afb. 36 - rechts.

Dagrijlicht activeren* bij wagens met het ’START-STOP’-systeem
– Trek de knipperlichthendel naar het stuurwiel, tegelijk schuift u deze naar boven en houd u hem in deze stand.
– Schakel het contact in - het rechter knipperlicht knippert 4x.
– Schakel het contact uit - er weerklinkt een akoestisch signaal dat de activering van het dagrijlicht bevestigt.
– Laat de knipperlichthendel los.

Dagrijlicht uitschakelen*
– Schakel de schakelaar voor de dagrijverlichting in  bladzijde 49, afb. 36 - rechts
.
– Schakel de verlichtingsschakelaar in de stand stadslicht  of dimlicht  bladzijde 49, afb. 36 - links.

Dagrijlicht uitschakelen* bij wagens met het ’START-STOP’-systeem
– Trek de knipperlichthendel naar het stuurwiel, tegelijk schuift u deze naar beneden en houd hem in deze positie.
– Schakel het contact in - het linker knipperlicht knippert 4x.
– Schakel het contact uit - er weerklinkt een akoestisch signaal dat de uitschakeling van het dagrijlicht bevestigt.
– Laat de knipperlichthendel los.

Bij wagens met afzonderlijke lampen* voor dagrijlicht in de mistampen of in de voorbumper
branden bij de geactiveerde functie dagrijlicht het stadslicht (noch vooraan; noch achteraan) en de kenplaatverlichting niet
.

Als de wagen niet met afzonderlijke lampen* voor dagrijlicht is uitgerust, wordt het dagrijlicht door de combinatie van dimlicht, stadslicht (vooraan en achteraan), inclusief kenplaatverlicht geactiveerd.

In enkele landen eisen de nationale wettelijke bepalingen dat bij geactiveerde functie dagrijlicht ook het standlicht samen met de afzonderlijke lampen* voor het dagrijlicht brandt.

Vermoelijk is die eenvoudige schakelaar de eenvoudigere constructie, er zijn zeker exportlanden waar DRL -nog niet- toegelaten is,  of er worden andere eisen gesteld het te gebruiken, moeten zelfs samen met standlicht branden...  :D.

(zet ik de dimlichten op gaan de DRL´s natuurlijk uit)
« Laatst bewerkt op: donderdag 27 december 2012 - 14:08:06 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 27 december 2012 - 14:13:39 »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 27 december 2012 - 14:26:40 »
Daar ligt onder andere het verschil (heb jij ook start-stop ? ik niet), onze skoda heeft totaal aparte DRL-lichten (de DRL-schakelaar is verstoken achter een uitklikbaar paneel links vooraan bij de zekeringen, staat in de handleiding).

Zeer vreemd, ik zie de link met een start-stop en plaats van de lichten niet. Ik ging er vanuit dat dezelfde boordcomputer dezelfde sturingen zou doen, enkel zou dan de boordcomputer andere lampen moeten sturen en niet gedimd, maar das maar een kleine modificatie in de software. Ik zou denken dat dat minder kosten zijn bij een wagen die de uitgebreide boordcomputer toch heeft, dan een knop bij plaatsen. Daar ging ik dan mis op.
Idd, in feite is een softwareaanpassing veel goedkoper. Ik heb dan de duurdere oplossing (want het is wat meer als een knop alleen, ook aparte zekering en wat extra-draadjes), wel handig als het niet meer werkt.

Citaat
Start-stop heb ik, maar gebruik ik zelden. Staat meestal gewoon uit, soms wel irritant dat je dit elke keer opnieuw moet uitzetten. Als je sommige ziet gaan in centra, of in de file, dan heb ik toch mijn twijfels of dat wel zo gezond is. Starten > 100 meter rijden > stilvallen > starten > 50 meter rijden > stilvallen > ... Na een tijdje stopt de wagen daar zelf ook wel mee, maar op zo'n korte tijden 4 à 5 keer starten, dag in dag uit... Enige keren dat ik het gebruik is aan overwegen of aan lichten die nog maar net op rood gesprongen zijn.

Bij Start-stop ben ik ook sceptisch zeker als men de auto zelden in de stad gebruikt, bij de duurdere "greenline uitvoering (enkel diesel)" was start-stop altijd inbegrepen (S_S is meer zo´n dingske om de normrollenbank-CO2-waarde onder bepaalde grenzen te drukken)
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 27 december 2012 - 18:45:35 »
Ik denk dat met standlichten rijden verboden is.

Waarom?

Naar analogie met de vier knipperlichten, die je ook slechts in welbepaalde gevallen mag gebruiken. Het neemt niet weg dat vrijwel alle auto's de vier knipperlichten éénmaal of meermaals ontsteken bij het gebruik van de afstandsbediening voor de centrale vergrendeling; niettegenstaande dat volgens de wegcode verboden is, hebben die auto's tóch een proces-verbaal van goedkeuring gekregen.

Ander voorbeeld: je rijdt voortdurend met de linker- of rechter knipperlichten aan. Dat kan tot ongevallen leiden vanwege het verkeerde signaal dat je ermee geeft.

Als je met enkel de standlichten rijdt, zou een tegenligger kunnen denken dat de auto geparkeerd staat, en zich aldus kunnen misrekenen bij het inhalen.

AR 29 kun je niet gebruiken voor de standlichten. Dat heeft enkel betrekking op lichten die in het technisch reglement niet voorzien of voorgeschreven zijn. Bijvoorbeeld de blauwe kerstverlichting van sommige vrachtwagenbestuurders.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 28 december 2012 - 07:59:18 »
Ik denk dat met standlichten rijden verboden is.

Ik denk zélf ook wel dat het niet mag.  En ik volg ook je redenering.  Alleen zou ik niet direct weten, welke inbreuk er dan precies weerhouden kan worden.

AR 29 kun je niet gebruiken voor de standlichten. Dat heeft enkel betrekking op lichten die in het technisch reglement niet voorzien of voorgeschreven zijn. Bijvoorbeeld de blauwe kerstverlichting van sommige vrachtwagenbestuurders.

Je verwoordt hier perfect waarom ik desondanks toch twijfel(de).  :).  Het toepasselijke artikel waartegen een inbreuk weerhouden kan worden, schiet me niet meteen te binnen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 28 december 2012 - 14:11:06 »
Het artikel is hier nochtans al vermeld.  ;)
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 29 december 2012 - 13:11:45 »
Het artikel is hier nochtans al vermeld.  ;)

Bedoel je dit?

Ik denk dat artikel 29 -en zijn verwerkte link- naar de voorgeschreven definities, ook van DRL...) duideljk genoeg is.
Men kan de definitie DRL erbij halen, daar mag men mee overdag rijden. Ook de definitie parkeerlicht (L of R) kan men erbij halen (lees het blauwe).

Citaat
Standlicht : het voertuiglicht dat, van voren gezien, dient om de aanwezigheid en de breedte van het voertuig aan te geven

Ik kan idd wel vermoeden, dat men hier eerder een staand voertuig bedoelt, zoals je oorspronkelijk meegaf.  Maar vermits het er niet letterlijk bijstaat, mss toch nét niet genoeg om iemand te kunnen verbaliseren, naar ik vrees ?

« Laatst bewerkt op: zaterdag 29 december 2012 - 13:15:30 door bert.covens »

wooter

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 29 december 2012 - 14:29:01 »
Standlicht staat in de wetgeving omschreven, en er staat nergens bij dat dat enkel bij stilstaan is.

DRL's daarentegen staan nergens omschreven. Per sjans dat de meeste constructeurs die DRL's af-fabriek als standlicht laten fungeren. Bij nageplaatste DRL's ligt dat anders...

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 29 december 2012 - 17:19:52 »
Ik kan idd wel vermoeden, dat men hier eerder een staand voertuig bedoelt, zoals je oorspronkelijk meegaf.  Maar vermits het er niet letterlijk bijstaat, mss toch nét niet genoeg om iemand te kunnen verbaliseren, naar ik vrees ?
Idd, zoals met de meeste wegcoderegels.

Het zijn ook maar regels hé, en geen boetecatalogus in trappen van overtreding...
« Laatst bewerkt op: zaterdag 29 december 2012 - 17:27:17 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 29 december 2012 - 17:26:07 »
Standlicht staat in de wetgeving omschreven, en er staat nergens bij dat dat enkel bij stilstaan is.
Tja wat evident is staat er meestal nooit bij. In elk geval staat er wel bij waarvoor het dient, en er staat niet bij tijdens het rijden.

Citaat
DRL's daarentegen staan nergens omschreven
Dan heb je die post niet gelezen:
Citaat

Citaat
3° Standlicht : het voertuiglicht dat, van voren gezien, dient om de aanwezigheid en de breedte van het (staande) voertuig aan te geven
Citaat
9° Parkeerlicht : het voertuiglicht dat, hetzij van voren, hetzij van achteren gezien, dient om de aanwezigheid van het geparkeerde voertuig aan te geven.
Onder DRL verstaat men:
Citaat
25° Dagrijlicht : een licht dat voorwaarts gericht is en wordt gebruikt om het voertuig tijdens het rijden overdag beter zichtbaar te maken.
Uiteraard brand die DRL ook bij stlstaan/stilstand, dan hoeft men het niet extra uit te doen.  :D ;D

Citaat
Per sjans dat de meeste constructeurs die DRL's af-fabriek als standlicht laten fungeren. Bij nageplaatste DRL's ligt dat anders...
De (afzonderlijke) DRL branden vooraan, standlichten branden steeds rondom.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 29 december 2012 - 17:29:38 door Michel »
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: zondag 30 december 2012 - 02:09:27 »
Citaat
dus kan eigenlijk elk licht hiervoor gebruikt worden, zowel mistlicht, standlicht of dimlicht
er staat immers EEN licht
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #14 Gepost op: zondag 30 december 2012 - 09:42:11 »
Citaat
dus kan eigenlijk elk licht hiervoor gebruikt worden, zowel mistlicht, standlicht of dimlicht
er staat immers EEN licht

Mistlichten niet, dat is namelijk verboden buiten de nadrukkelijk voorziene omstandigheden:

De voormistlichten mogen slechts gebruikt worden bij mist, sneeuwval of felle regen. Zij mogen de dimlichten of de grootlichten vervangen, of gelijktijdig met deze lichten branden.

(...)

Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan ongeveer 100 m alsook bij felle regen.
Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.

en tijdens stilstaan en parkeren geldt:

motorvoertuigen, met uitzondering van de tweewielige bromfietsen, volgens de voorgeschreven uitrusting:

•vooraan, door één of twee witte of gele standlichten;
 •achteraan, door één of twee rode lichten.

Evenwel

1° bij mistig weer, sneeuwval of felle regen, mogen dimlichten of voormistlichten gebruikt worden;

2° bij mistig weer, sneeuwval of felle regen mogen ook de achtermistlichten gebruikt worden;
« Laatst bewerkt op: zondag 30 december 2012 - 09:47:41 door bert.covens »