Auteur Topic: Echte ommekeer naar meer benzinewagens ?  (gelezen 1610 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Echte ommekeer naar meer benzinewagens ?
« Gepost op: donderdag 20 december 2012 - 02:39:12 »
Een tijdje geleden zo´n 4 jaar werden er in Vlaanderen 80 % dieselwagens ingeschreven op het totaal pw.
(in Belgie was dat bijna 79 % in 2008 (piek) , cijfers Febiac* ).
Wat een afschaffing van CO2 premie... een prutsje BIV en wat minder prijsverschil aan de pomp al uitmaakt.

Nu spreekt men van "maar" 49,6 % ingeschreven dieselwagens voor Vlaanderen...
Citaat
http://www.mobimix.be/inhoud/2012/12/18/3494

Meer benzine- dan dieselwagens ingeschreven

Gepubliceerd door: Peter B

Deze morgen verscheen in De Standaard dat er voor het eerste meer nieuwe benzine- dan dieselwagens zijn ingeschreven in Vlaanderen. Concreet gaat het om 62.285 benzinewagens (50,3%) tegen 61.356 dieselwagens (49,6%).

Een groot verschil ten opzichte van 2011 waar de respectievelijke percentages van 38,3 en 61,6 procent bedroegen. Volgens de sector een logisch gevolg van de vernieuwde BIV en de steeds kleiner wordende kloof tussen benzine- en dieselprijzen.

Niet bij bedrijfswagens
Maar bij bedrijfswagens wordt deze trend helemaal niet waargenomen. Daar blijft de dieselwagen nog steeds goed voor 98% van de 8.000 inschrijvingen bij Athlon Car Lease. De resterende twee procent wordt ingenomen door de hybride- en benzinewagens.

“De redenen waarom in een bedrijfswagenvloot de nadruk op diesel blijft liggen zijn divers. Een dieselwagen verbruikt minder en de herverkoopwaarde bij einde contract ligt hoger. Twee factoren die een financieel voordeel opleveren voor de Belgische bedrijven. De derde oorzaak ligt bij de federale regering. De combinatie van hogere accijnzen op benzine en een autofiscaliteit die een sterke nadruk legt op de CO2-uitstoot, maken van de dieselauto de beste koop. In onze huidige economische context kun je het bedrijven bezwaarlijk kwalijk nemen dat ze op de kleintjes letten.” stelt Athlon Car Lease.

“Een enkele keer kiest een werknemer dan toch voor een benzinewagen.”, zegt Pieter Goossens, MarCom & innovation Manager bij Athlon Car Lease. “Deze werknemer heeft echter niet de afweging gemaakt tussen een diesel- en benzinewagen maar opteert uit ecologische drijfveren voor een hybridewagen.”

Nieuwe BIV gemiste kans  [....]
*
Citaat
http://www.febiac.be/statistiques/2011/2.B.5.%20Evolution%20des%20immatriculations%20de%20voitures%20neuves%20par%20carburant.xls

5.   Inschrijvingen van nieuwe wagens per brandstofsoort                                    
                  Benzine%             Diesel %         LPG%  Hybrides%  Aardgas%  Andere TOTAAL   
   1991   319.594   69,2%   142.500   30,8%   31   0,0%   -   -   -   -   -   462.125
   1992   317.996   68,2%   148.185   31,8%   14   0,0%   -   -   -   -   -   466.195
   1993   236.689   63,0%   138.712   36,9%   8   0,0%   -   -   -   -   -   375.409
   1994   222.978   57,6%   164.365   42,4%   5   0,0%   -   -   -   -   -   387.348
   1995   190.847   53,2%   168.000   46,8%   20   0,0%   -   -   -   1   -   358.868
   1996   215.856   54,3%   181.425   45,7%   70   0,0%   -   -   -   8   -   397.359
   1997   198.666   50,1%   197.324   49,8%   241   0,1%   -   -   -   9   -   396.240
   1998   215.677   47,7%   235.942   52,2%   487   0,1%   -   -   -   23   -   452.129
   1999   223.353   45,6%   265.748   54,3%   498   0,1%   -   -   -   22   -   489.621
   2000   223.981   43,5%   290.284   56,3%   934   0,2%   -   -   -   5   -   515.204
   2001   182.716   37,4%   305.831   62,6%   130   0,0%   -   -   -   5   1   488.683
   2002   167.003   35,7%   300.444   64,3%   115   0,0%   -   -   -   4   3   467.569
   2003   145.431   31,7%   313.157   68,3%   207   0,0%   -   -   -   1   -   458.796
   2004   145.227   30,0%   339.266   70,0%   264   0,1%   -   -   -   -   -   484.757
   2005   130.347   27,2%   348.618   72,7%   325   0,1%   471   0,1%   -   -   1   479.762
   2006   132.220   25,1%   392.328   74,6%   473   0,1%   889   0,2%   -   -   1   525.911
   2007   118.809   22,6%   404.302   77,0%   368   0,1%   1.308   0,2%   -   -   4   524.791
   2008   110.953   20,7%  422.683 78,9%  402   0,1%   1.877   0,4%   32   -   -   535.947
   2009   115.619   24,3%   358.412   75,3%   294   0,1%   1.839   0,4%   30   -   -   476.194
   2010   127.396   23,3%   415.744   76,0%   244   0,0%   3.877   0,7%   39   47   -   547.347
   2011   134.558   23,5%   431.060   75,3%   254   0,0%   6.039   1,1%   36   263   1   572.211
   
Bron:  FOD Mobiliteit en Transport - FEBIAC

En er zit nog meer potentieel in als men deze -oude met CO2-premie- tabel(len) bekijkt, want benzine loont zich nu eerder (vanaf ~ minder 20.000 km naargelang auto en gemiddelde (vlotte) snelheid). Ik schat dat een benzine voor 7 op de 10 automobilisten interessant kan worden...
Citaat
http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/dossiertekst.aspx?id=357
Alarm 1
Bij 3 op 4 van onze autoverplaatsingen zal de dieselmotor zelden op bedrijfstemperatuur komen (gemiddeld heeft een dieselmotor 15 km nodig om op bedrijfstemperatuur te komen). Het verbruik en de vervuiling zijn dan uitzonderlijk hoog.
Tabel Afstand van onze autoverplaatsingen
bron: OVG3    per afstandscategorie   cumulatief
 ...

Alarm 2
De CO2-premie van de federale overheid pusht automobilisten richting diesel. Ook zij die weinig kilometers afleggen en veelal de auto voor korte ritten gebruiken, schakelen over op diesel. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van VAB (VAB-enquête bij 7.852 automobilisten):

Particuliere autogebruikers ingedeeld
naar actieradius:               Benzine   Diesel
0 tot 5.000 km/jaar            70%     30%
5.001 tot 10.000 km/jaar    59%     41%
10.001 tot 15.000 km/jaar  38%     62%
15.001 tot 20.000 km/jaar  24%     62%
Citaat
Sterkte van de diesel
Een dieselmotor presteert goed wanneer hij aan een constante snelheid aan een laag toerental kan draaien. Zijn habitat is de snelweg buiten de spits. De dieselmotor bereikt wel minder snel zijn bedrijfstemperatuur en zijn optimaal verbruik. In het stadsverkeer bereikt een diesel pas na 20 minuten zijn ideale bedrijfstemperatuur en op de snelweg na 10 minuten. Dit verklaart waarom een dieselwagen absoluut niet geschikt is voor korte trajecten. Het verbruik en de uitstoot zijn dan opmerkelijk hoger

2. De combinatie van een koude motor en druk stadsverkeer verdubbelt het verbruik van een dieselwagen

Een opmerkelijk resultaat: een korte rit in de stad met veel stilstaand verkeer, een lage gemiddelde snelheid en een koude motor is zeer nefast voor het verbruik:

De dieselwagen wordt de grootste slokop. Het verbruik verdubbelt ongeveer t.o.v. vlot stadsverkeer met een warme motor: + 93%  
De hybridewagen kan zijn voordeel niet halen met een koude motor. Hij blijft wel de zuinigste, maar echt spaarzaam wordt de hybride pas vanaf het moment dat de motor warm is.

Gemiddeld verbruik en CO2 uitstoot in druk stadsverkeer met koude motor
Testwagen Toyota Auris  
liter/100 km                         Benzine Diesel Hybride
koude motor in druk stadsverkeer 8,56 8,74 7,59
warme motor in druk stadsverkeer 5,72 4,52 3,08

g/km uitstoot CO2                 Benzine Diesel Hybride
koude motor in druk stadsverkeer 205 231 181
warme motor in druk stadsverkeer 137 119 74
        
Meerverbruik en uitstoot in percentage + 49,7% + 93,3% + 146,4%
.
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 december 2012 - 03:13:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Echte ommekeer naar meer benzinewagens ?
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 10 januari 2013 - 19:25:10 »
Logisch nu enkel de hogere onderhoudskosten en de roetfilter-miserie achterblijven en de diesels niet meer voordelig rijden door de dieselprijs en hun vaak sterk afwijkend verbruik tov de opgegeven norm.
(verbruiken zeer vaak aanzienlijk meer dan normverbruik, met een benzine kom je tegenwoordig beter in de buurt daarvan)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder