Auteur Topic: Urbanus vs. politierechter  (gelezen 2426 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Urbanus vs. politierechter
« Gepost op: zaterdag 16 februari 2013 - 14:04:06 »
‘Nu benne kik gisteren iets tegengekomen.
Ik vloog daar over de autostrade tegen 170 per uur en de zwaantjes hadden mij gezien. Da ge hier een proces aan uw been hebt, dat weete kik. En die begon daar opeens zijn boekske te pakken.'


Urbain is een held!
Gelukkig moest hij niet bij die humorloze klaphark van Dendermonde komen, want die lacht nergens mee, tenzij hij gezopen heeft en er een alcomobilist voor hem staat.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Urbanus vs. politierechter
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 16 februari 2013 - 14:42:13 »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Urbanus vs. politierechter
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 16 februari 2013 - 22:00:18 »
§1. Overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tien frank tot tienduizend frank of met een van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.

Noot : 'frank' dient gelezen als 'euro'; en de bedragen moeten nog vermenigvuldigd worden met 6.
 
Voorts, laat ons ook niet vergeten dat:  (zie artikel 25 van het KB 14.12.1992) :
 
3° De maatschappij heeft een recht van verhaal op de verzekeringnemer en, indien daartoe grond bestaat, op de verzekerde die niet de verzekeringnemer is :
 
c) wanneer het omschreven rijtuig dat onderworpen is aan de Belgische reglementering op de technische controle, op het ogenblik van het schadegeval niet of niet meer voorzien is van een geldig keuringsbewijs, behalve als het schadegeval zich voordoet tijdens het normale traject naar de keuring of wanneer men in geval van afgifte van een bewijs met de vermelding "verboden tot het verkeer" zich van het keuringsstation naar zijn woonplaats en/of naar de hersteller begeeft en na herstelling naar het keuringsstation rijdt.   Het recht van verhaal wordt echter niet uitgeoefend indien de verzekerde aantoont dat er geen oorzakelijk verband bestaat tussen de staat van het rijtuig en het schadegeval; Met andere woorden, een ongeval met een niet-gekeurd voertuig kan kwalijke gevolgen hebben.


Nu, 't is zeker niet mijn bedoeling met stenen te gooien.  Maar dergelijke vergetelheid kan op 't verkeerde moment dus wel erg nare gevolgen hebben.


Leuk dat hij er zo vanaf gekomen is

Hmm, tenzij 2 x 110 euro nog vermenigvuldigd moet worden met 6 natuurlijk.  
Tel daar nog 's 150 euro bij voor het slachtofferfonds (en zelfs 2x 150 euro indien 2 aparte veroordelingen ipv 1 totaalbedrag),
en tel er daarbovenop gerechtskosten bij.

Dan zou het totaalplaatje er wel eens wat duurder kunnen uitzien dan je op 't eerste zicht zou denken.

misschien een rechter met wat verstand die ook rekening hield met de plaats waar hij reed.

Rechters hebben -gelukkig- de mogelijkheid om te oordelen waarom dit specifieke geval nét ietsjes anders is dan de andere.  En/of de mogelijkheid om hun strafmaat eerder te laten neigen naar de minimumstraf dan wel wat zwaarder laten wegen.  Anders zou men evengoed ipv rechters te laten oordelen, gewoon de weerhouden artikelnummers van begane inbreuken of de begane snelheidsinbreuk in een computer kunnen ingeven.  En de computer spuugt dan wel een velletje papier uit,  met daarop de strafmaat....

Wel goed dat hij z'n gevoel voor humor er niet onder verloor.  En de rechter ook wel kon lachen met de humor ipv er zich nog onnodig druk om te maken.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 16 februari 2013 - 22:12:27 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Urbanus vs. politierechter
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 16 februari 2013 - 22:02:21 »
Een vergetelheid, hoe kun je dat nu vergeten?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien