Auteur Topic: Hoe witter de winter, hoe minder verkeersdoden  (gelezen 960 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Hoe witter de winter, hoe minder verkeersdoden
« Gepost op: woensdag 27 februari 2013 - 17:33:06 »
Citaat van: autokanaal.be
Hoe witter de winter, hoe minder verkeersdoden

In 2011 zijn in België 858 mensen gestorven na een verkeersongeval. Dat zijn er 17, oftewel 2%, meer dan in 2010. Dat lijkt een trendbreuk in vergelijking met de dalende tendens sinds een aantal jaren, maar heeft eigenlijk meer te maken met een strenge winter in 2010.

Als vergeleken wordt met 2009, zijn er 9 procent minder verkeersdoden en bleef het aantal verkeersslachtoffers stabiel. Dat blijkt uit cijfers van de FOD Economie. Volgens de cijfers veroorzaakte het verkeer vorig jaar 858 doden (+2 procent), 6.153 zwaargewonden (+3 procent), 56.638 lichtgewonden (+4 procent) en 47.924 geregistreerde verkeersongevallen (+4 procent). Als met het jaar 2009 vergeleken wordt, zijn er slechts 0,3% meer ongevallen gebeurd. Het aantal lichtgewonden steeg weliswaar met 1 procent, maar het aantal zwaargewonden en doden daalde met respectievelijk 7,3 en 9 procent.

Paradox

"2010 was in sommige opzichten uitzonderlijk door het hoge aantal winter- en vriesdagen", zegt de FOD Economie. "Paradoxaal genoeg kunnen die slechte weersomstandigheden hebben bijgedragen tot de afname van het aantal ongevallen, en dus van het aantal slachtoffers. Mensen laten de wagen makkelijker in de garage of zijn voorzichtiger op besneeuwde of beijzelde wegen", verklaart de FOD. In 2010 waren er 74 vriesdagen, in 2009 en 2011 ging het om respectievelijk 47 en 28 vriesdagen.

Wallonië

Voorts tonen de cijfers van 2011 dat het aantal dodelijke slachtoffers enkel in Wallonië (+8%) is gestegen ten opzichte van 2010. In Brussel (-19,6%) en in Vlaanderen (-1,6%) was er een daling van het aantal doden, maar in die twee gewesten was er wel een stijging van het aantal zwaargewonden (Brussel: +4,2%, Vlaanderen: +7,8%), daar waar in Wallonië het aantal zwaargewonden afnam (-7%).

Personenwagens

Uit de cijfers blijkt ook nog dat de meeste dodelijke ongevallen gebeuren met personenwagens (394), gevolgd door motorfietsers (127), voetgangers (111), fietsers (68) en voertuigen voor dubbel gebruik (61).

Leeftijd

De leeftijdscategorie waarin de meeste dodelijke ongevallen gebeurden, was die van 18 tot 34 jaar (312 doden, of 36,3 procent van het totaal), ondanks een afname van 4,7% vergeleken met 2010 (41%). Het aantal doden bij de 20- tot 24-jarigen nam met 21,9% af (107 tegenover 137 in 2010) en met 9,3% vergeleken met 2009 (107 tegenover 118).

Bron
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Hoe witter de winter, hoe minder verkeersdoden
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 28 februari 2013 - 13:13:13 »
Raar dat FOD de cijfers niet geeft van de afgelegde reizigerskms van 2009 tov 2010, ze "zeuren" wel over de uitzonderlijke winter 2010 tov 2009 maar geven de cijfers en %-en niet van de afgelegde kms naargelang voertuig. Of de tabel vtgkms was ook al iets (zie onderaan)
Bij zulke slechte wegomstandigheden zullen vooral de motorrijders en de vrijetijds-autorijders hun voertuig laten staan die niet absoluut op de baan moeten. Dat kunnen natuurlijk ook meer de angsthazen zijn, of diegene met onaangepaste banden.  ;D  Ik gis maar. In elk geval diegene die hun fiets-brommer-moto-auto niet kunnen laten staan zullen ze wel gebruiken maar dan wel eerder de noodzakelijke kms doen.

Zal ik dat maar even doen, dat van de cijfers van FOD:
Citaat
Afgelegde reizigers-km per type voertuig (in mrd reizigers-km) (c)(d)

Jaren:      2000   2003   2004   2005   2006   2007   2008   2009   2010
Totaal      119,84   124,58   126,95   127,60   129,05   132,11   130,05   131,47   131,17
- motorrijwielen      1,01   1,13   1,17   1,21   1,25   1,30   1,30   1,33   1,27
- personenwagens (a)      105,53   106,97   108,63   108,88   109,80   112,08   110,39   111,47   112,64
- autobussen en autocars   13,30    16,48   17,14    17,52    18,00   18,73    18,35     18,67   17,26

http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/afstand/
De cijfers hebben betrekking op Belgische en op buitenlandse voertuigen. De schattingen gebeuren volgens de GcLR-methode (de meest waarschijnlijke raming).
(a) Inbegrepen taxi's, ziekenwagens en dergelijke.
(c) Nieuwe bepalingsmethode vanaf 2000 en herziening 2005.

Tiens tiens "de paradox van FOD" klopt niet met de cijfers van personenwagens, maar met het woord kunnen kan men alle kanten uit...
Maar dat hoofdzakelijk autobussen en autocars en ook wat de motorrijwielen voor de daling zorgen hebben ze blijkbaar overzien.

Citaat
Paradox

"2010 was in sommige opzichten uitzonderlijk door het hoge aantal winter- en vriesdagen", zegt de FOD Economie. "Paradoxaal genoeg kunnen die slechte weersomstandigheden hebben bijgedragen tot de afname van het aantal ongevallen, en dus van het aantal slachtoffers. Mensen laten de wagen makkelijker in de garage of zijn voorzichtiger op besneeuwde of beijzelde wegen", verklaart de FOD. In 2010 waren er 74 vriesdagen, in 2009 en 2011 ging het om respectievelijk 47 en 28 vriesdagen.
Rare kerels die FOD, want dat blijkt helemaal niet echt zo uit hun (geschatte) cijfers voor personenwagens (a) (mss daarom dat ze de cijfers niet geven ? )

Opmerking: de dip in 2008 was vooral door de economische crisis (en minder door weersomstandigheden), daar kan men pas echt zien dat de personenwagens minder kms gedaan hebben. Geen slechte graadmeter om te zien dat de economische (bank)crisis hopelijk voorbij is, de pw-kms van 2007 hebben we alleszins weer bereikt..., maar de totaalkms 2007 bijlange niet.

Let op de gestage lichte groei en plots die dips, betreft topic vooral bij de motorrijder en bussen (ook vrachtwagens) , bij de personenwagen was er zelfs een - pakweg - normale stijging in 2010 (112,64) tov 2009 (111,47) = 1,17 mrd, want de jaren 2003-2007 steeg het gemiddeld 1,28 mrd/jaar bij personenwagens - ; ttz 2010 is maar net hoger als 2007 toen er wel geen economische crisis was.
In het totaal hebben we dan toch een zeer lichte daling van 131,47 naar  131,17 of 0,23 % : maar zeker niet door personenwagens... volgens de cijfers vooral door  bussen, motorrijwielen en vrachtwagens (tabel onderaan) .  :-\

Of voetgangers (kinderen-volwassenen) bij meer vriesdagen en-of besneeuwde wegen meer buiten komen heb ik geen idee, ik denk daar aan sneeuwpret en wintersport (meer in Wallonië) wat toch wat kan compenseren.


Er zijn ook nog geschatte cijfertabellen per type weg (én Gewest) en pure voertuigkms te vinden onafhankelijk van het aantal inzittenden=potentieel slachtoffer, daarom dat ik hierboven die van reizigerskm genomen heb.

De pure vtgkms, ook vrachtwagens en trekkers (2008=crisis):
Citaat
Afgelegde afstanden per type voertuig (in mrd voertuigen-km) (d)
Jaren:   1970   1980   1985   1990   1995   2000   2003   2004   2005   2006   2007   2008   2009   2010
Totaal   29,35   47,96   53,64   70,28   80,26   90,04   93,08   94,56   94,94   96,42   98,79   97,46   98,23   98,68
- motorrijwielen   0,12   0,29   0,31   0,35   0,95   1,01   1,13   1,17   1,21   1,25   1,30   1,30   1,33   1,27
- personenwagens (a)   24,18   40,61   45,77   59,88   66,37   72,50   73,80   74,59   74,50   75,23   76,62   76,56   77,24   78,14
- autobussen en autocars   0,44   0,58   0,57   0,57   0,66   0,66   0,73   0,76   0,77   0,80   0,83   0,82   0,83   0,77
- vrachtwagens en trekkers (b)   4,62   6,48   6,99   9,47   12,28   15,86   17,42   18,04   18,47   19,14   20,04   18,79   18,84   18,50
Dus enkel de kms van de personenwagens stegen ~bijna normaal in 2010 tov 2009, alle andere voertuigen kenden een daling; maar het totaal gaf hier wel een lichte stijging van 0,46 %
« Laatst bewerkt op: donderdag 28 februari 2013 - 15:27:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I