Auteur Topic: Raadgevingen om met zekerheid een ongeval te veroorzaken  (gelezen 1835 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Raadgevingen om met zekerheid een ongeval te veroorzaken
« Gepost op: woensdag 13 maart 2013 - 19:41:05 »
Zoals de bezoekers weten die dit forum al langere tijd bezoeken, ergert het me mateloos telkens er in België weer eens iemand met een functie in het wegverkeer (en niet zelden gebrevetterde rijschoolinstructeurs) op een volstrekt immorele wijze van hun vermeende autoriteit terzake misbruik maken om, niet gehinderd door ook maar enige kennis terzake, de weggebruikers raadgevingen te verstrekken die de veiligheid ernstig in het gedrang brengen.

Een artikel op autokanaal.be verstrekt raadgevingen om met zekerheid een ongeval te veroorzaken.

Doe vooral nooit wat daar bij de middenste tekening staat, tenzij je met zekerheid een ongeval wil veroorzaken.

De juiste aanpak (bron: trainingscenter ADAC):

- Als je ABS hebt: VOL in de remmen. Het snel afbouwen van je snelheid is het eerste wat er moet gebeuren. Daardoor vermindert de centrifugaalkracht waardoor de wagen uit de bocht wil, je krijgt meer tijd om in te grijpen, en komt het toch tot een aanrijding, dan zijn de gevolgen veel minder erg.

- NIET tegensturen (dat geldt alleen als de achterwielen uitbreken), doch juist de wagen nog meer de bocht insturen. Als je probeert om, zoals in het artikel staat, tegen te sturen tot de wielen weer grip hebben, ben je intussen al ver uit de bocht.

Een schande dat er in België zo lichtzinnig omgegaan wordt met mensenlevens.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

• Gast
Re: Raadgevingen om met zekerheid een ongeval te veroorzaken
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 13 maart 2013 - 22:45:20 »
Jozef, toevallig heb ik een cursus gevolgd waar men een beetje het artikel volgde. Sowieso blijf je met ABS remmen, maar het doel moet zijn om ook lateraal terug grip te krijgen en dat doe je door snelheid te minderen, en door je bocht minder scherp te maken. Maar banden hebben maar 100% grip, en als je 100% van grip vraagt om te sturen, heb je niks over om te remmen en vice versa. In het beste geval rem je voor 50% en stuur je voor 50%.

Als je vol in de ABS zit en full-lock in de bocht stuurt, ga je niet magisch plots grip vinden. Ofwel ga je door het slippen toch genoeg snelheid verliezen zodat de voorwielen toch grip krijgen, maar full-lock betekent dat het langer gaat duren dat je grip krijgt, en als je dan toch grip krijgt is je stuur veel te scherp ingestuurd om de bocht te halen.

http://www.trackpedia.com/wiki/Understeer

Citaat
The ideal correction is to slightly reduce the steering input. The wheels are sliding so this will not alter the traejectory that the car is taking through the corner, but it will allow the sliding outside wheel to regain a more natural pace of rotation and reudce the slip angle and demands working on it. If we have understeer measured as a front slip angle of 10 degrees, if we reduce the steering input by 2 degrees we now have only 8 degrees to compensate for and can than, once the car is gripping again, turn back into the corner by two additional degrees.
Citaat
In most cars, jerking off of the throttle suddenly upon understeer would make the car shift it's weight forward as to cause sudden oversteer. This is perhaps the least controled sort of oversteer, because it's so unexpected and because it arrives after the understeer has already pushed you closer to the edge of the road. Alternativelly, braking too much will reduce the grip of the front wheels and make the understeer continue.
Citaat
In cases of serious understeer, the solution might involve straightening the wheel alltoghether while braking HARD for a moment or two, to reduce a seriously excessive amount of speed.

Denk eraan dat je met onderstuur sowieso slipt, en ABS dus niks kan doen dan eigenlijk het remmen onderbreken omdat de wielen sowieso anders blokkeren. Enige effectieve remmen dat je kan doen is enkel door de wielen rechter te zetten. En net dan is er kans dat je terug grip krijgt om toch nog terug in te sturen in de bocht.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 14 maart 2013 - 21:36:44 »
Wouter, dat tegensturen als de voorkant uitbreekt zou interessant kunnen zijn als je er de plaats voor had, doch die heb je in de praktijk meestal niet.

Zaterdag 23 november 2008. Ik heb er met onze VW Touran bijna 2.000 km opzitten voor een gesprek van amper 5 minuten met de wijkagent van Hoboken Polderstad (à 0,30 Euro per km = 600 Euro). De wegen in heel Bayern zijn één grote ijspiste. Hoe traag ik ook rijd: de Touran gaat vrijwel door geen enkele bocht zonder correcties. Het is bovendien een venijnig beest, hij breekt niet geleidelijk uit. Op de Alpenstraße is er alleen maar een rijbaan; geen berm, fietspad of trottoir naast de weg. In een bocht naar links breekt de voorkant uit. Op het ogenblik dat ik het merk, is de rechter voorkant van de wagen nog minder dan een halve meter verwijderd van de rotswand naast de rijbaan. Het minste tegenstuur zou ertoe geleid hebben dat de auto, nog lang vóór de wielen weer grip kregen, tegen die rotswand geknald was. Door de wagen even nog sterker de bocht in te sturen, heb ik hem weer in de gewenste koers gekregen.

Ik vind het daarom misdadig om dat tegensturen te presenteren als een altijd geldige regel, wijl je slechts zelden over genoeg plaats beschikt om hem uit te voeren. Als een auto uit de gewenste koers geraakt, heb je geen tijd meer om te overleggen wat je gaat doen. Je moet dan bliksemsnel kunnen reageren op basis van correcte regels die je geleerd hebt, je hebt geen tijd om eens uit te proberen of het met tegensturen misschien tóch niet zou lukken.

Bij een trainigscenter van de ADAC hebben ze echt wel kennis van zaken. Maar als een deelnemer die mensen niet gelooft, mag hij het daar het gerust eens uitproberen met tegensturen, daar is plaats genoeg (de instructeur kijkt nauwlettend toe dat EPS uitgeschakeld is). Dan ziet hij meteen waar hij met dat tegensturen zou terechtkomen op een gewone weg vooraleer de voorwielen opnieuw grip hebben.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 15 maart 2013 - 07:30:04 »
Ik zie bij onderstuur nergens het voordeel van tegenstuur. Wat ik zeg, wat mijn instructeur zei en wat het artikel op autokanaal.be aanhaalde is dat één van de technieken om onderstuur op te heffen is dat je de bocht even groter maakt om terug grip te krijgen.

Onderstuur is als je voorwielen slippen hoewel je toch ABS hebt, omdat de wielen scherper ingestuurd staan dan mogelijk om grip te hebben, en je dus over je ingestuurde wielen rechtdoor blijft slippen. In een bocht naar links heb je inderdaad weinig ruimte, maar in een bocht naar rechts heb je nog het rijvak van de tegenliggers, waar je sowieso toch op terecht zou komen als je onderstuurd blijft rechtdoor glijden. En het is nu ook niet dat je je wielen volledig recht moet zetten, een tikkeltje rechter dan je instuurhoek is vaak al genoeg om terug grip te vinden en terug voldoende in te sturen.

Het ADAC-advies kan ik enkel plaatsen in situaties waar je snelheid net een tikkeltje te snel is, en je banden nog voldoende drag hebben bij de slip om toch nog een bocht te maken, waarbij je dus al remmend en dieper insturend het onderstuur niet opheft, maar enkel in stand houdt maar wel de bocht kan maken. Een beginnerstechniek als het ware. En dat moet je ook in gedachten houden bij je ADAC-advies. Als jij vandaag bij een rij-instructeur les gaat volgen over het rijden met de motorfiets ga je in de basiscursus ook maar enkel de voorrem gebruiken bij een noodgeval, maar in doorgedreven cursussen gaat men daar ook de achterrem introduceren.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 15 maart 2013 - 16:24:52 »
Wat ik zeg, wat mijn instructeur zei en wat het artikel op autokanaal.be aanhaalde is dat één van de technieken om onderstuur op te heffen is dat je de bocht even groter maakt om terug grip te krijgen.

Waarvoor je normaliter geen plaats hebt. Ook niet in een bocht naar rechts als je niet ver kunt zien of als er een tegenligger aankomt. Want een frontale aanrijding is wel het laatste wat je wil.

Citaat
En het is nu ook niet dat je je wielen volledig recht moet zetten, een tikkeltje rechter dan je instuurhoek is vaak al genoeg om terug grip te vinden en terug voldoende in te sturen.

Het tikkeltje dat er teveel aan is op een ogenblik dat de wagen vooraan al aan het uitbreken is.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 22 maart 2013 - 16:34:13 »
Hm ik ga toch  voor rechtdoor sturen en vol remmen, is bij een moto toch ook zo als je te snel in een bocht zit, moto recht vol remmen, terug insturen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien