Agressieve chauffeur slaat man met baseballknuppel
In de Wapenstilstandlaan [Berchem] heeft een 50-jarige chauffeur zich woensdag bezondigd aan een zware vorm van verkeersagressie. [...]
http://www.gva.be/regio-antwerpen-stad/berchem/bestuurder-slaat-andere-chauffeur-met-baseballknuppel.aspx
Aanleiding: het slachtoffer hield zich aan de snelheidsbeperking!
Wat voor een land is dat toch geworden, waar je in elkaar geslagen wordt omdat je je aan de regels houdt?
Tja, welke 50-jarige bestuurder heeft nu een baseballknuppel in zijn wagen liggen... (vraag ik me luid af...) ?
Wapenstilstandlaan [Berchem] is een zeer brede 1|+|1 middenberm amper ~ 350 m lang , wel redelijk aantal zebrapaden 4 om de ~ 80 m. Ruim voorzien van parkeerplaatsen langs de rijbaan die de fietspaden scheiden en dan verhoogd breed voetpad. Beetje secundaire hoofdas door een woonzone, de brede laan gaat in brede 1+1 wegen over onderverdeeld in rijstroken.
In 2009 was daar nog logische 50 kmh, ik zie alleszins geen bepaalde C43-borden ook nergens een zone 30. Ook geen school in de buurt.
Een zone 30 lijkt me daar op het eerste zicht ook ongepast (totaal los van dat crimineel feit). Het wegbeeld en omgeving toont alleszins 50 kmh-bbk F1.
http://goo.gl/maps/jinHzBlijkbaar is er een plateau aangelegd aan het begin van die Wapenstilstandlaan -amper drie maand geleden- want er blijkt een "zwart kruispunt" te liggen, dus een breed plateau waardoor daarop al 30 kmh geldt:
bron page 2:
http://www.antwerpen.be/docs/Stad/Bedrijven/Marketing_en_communicatie/MC_Com/Collegeverslagen_2012/20120608_collegenieuws_30kb.pdf
Stad en district Berchem maken budget vrij voor Wapenstilstandlaan
– Rodekruislaan (SW B258 nr. 05972)
De stad en het district Berchem voorzien in budget om het zwarte punt van de Wapenstilstandlaan
– Rodekruislaan onder handen te nemen. Dit kruispunt krijgt een nieuwe inrichting, zodat de zwakke weggebruikers veiliger kunnen oversteken.
Het kruispunt van de Wapenstilstandlaan met de Rodekruislaan in Berchem is gekend als zwart punt. Dit betekent dat dit kruispunt prioritair veiliger gemaakt moet worden. De stad wil er voor zorgen dat alle zwarte punten in Antwerpen zo snel als mogelijk een veiligere indeling krijgen.
Op die manier beschermt ze de zwakke weggebruikers. Dit kruispunt wordt veel gebruikt door
zwakke weggebruikers, aangezien het uitgeeft op een speelplein en bovendien een doorsteek is voor het Ringfietspad.
Voor het kruispunt van de Wapenstilstandlaan – Rodekruislaan voorziet de stad 277.358 euro, een budget waarvan stad en district Berchem ieder de helft ter beschikking stellen. De stad laat het kruispunt omvormen tot een verhoogd plateau in betonstraatstenen.
Fietspad en rijweg blijven in asfalt.
Uiteraard krijgt ook dit fietspad een rode kleur. Voor het plateau duiden drakentanden aan
dat fietsers voorrang hebben.
De werken starten begin september en zullen -zonder onvoorziene omstandigheden- drie maanden duren.
Persbriefing college 8 juni 2012
Dit breed T kp:
http://goo.gl/maps/PduvN is dus aangepast met een verhoogd plateau, waar ik wel begrip voor kan hebben alhoewel fiets- en voetgangerslichten me daar de betere oplossing lijken (met roodfaze én snelheid van het zw verkeer geregeld door inductielussen), als ik die kosten zo zie.... voor een breed verhoogd kp 277.358 euro, werkduur drie maand.... dus verhoging extra met betonstraatstenen en een laag rode verf...
In 2009 hadden fietsers daar nog *geen voorrang aan de fietsoverteekplaats op het verkeer van de Wapenstilstandlaan,
einde 2012 blijkbaar wel volgens de bron... *Zie foto 2009 oversteekplaats Ringfietspad:
http://goo.gl/maps/TJfrBZwart punt geworden door wie zijn voorrangsnegatie,
# hoe zou het komen ?'# ![Undecided :-\](http://forum.christophoros.be/Smileys/classic/undecided.gif)
Nu verandert men de voorrang en geeft het aan de fietser, en het wegbeeld voor het zwaar vervoer wordt aangepast door een verhoogd plateau met ervoor drakentanden of heb ik het verkeerd begrepen ?...
zicht 2009 op de fietsoversteekplaats net voor het zwart-kp :
http://goo.gl/maps/mUSzD >>>
http://goo.gl/maps/dzPtE ...
geen voorrangsborden, ook geen B17, dus VVR zonder borden...
ttz de Rodekruislaan heeft VVR van hieruit:
http://goo.gl/maps/wUoI3 op de bredere Wapenstilstandlaan, en dan zijn ze wslk verwonderd dat dit een zwart kp wordt... hallo hier klopt iets niet.
# # Dus men komt bvb van de drukke Binnensingel R10 (absolute voorrangsweg ruit B9 )
http://goo.gl/maps/32NCv draait rechts af de Zurenborgbrug op en over
http://goo.gl/maps/6U1oa die na een honderdtal meters overgaat
op het eerste zwart-kp ! is VVR zonder een bord nada niets.... moet daar tenminste geen B17 staan, art 8.6
http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076/863-hs2art8
8.5. 6° Wanneer een voorrangsweg onmiddellijk na een kruispunt met voorrang van rechts begint, moet vóór dit kruispunt altijd het verkeersbord B17 geplaatst worden.
B17
8.6. Verkeersbord B11. Einde van voorrangsweg.
Dit verkeersbord wordt geplaatst bij het naderen van het kruispunt waar de voorrangsweg dit karakter verliest, behalve aan de uitritten van autosnelwegen waar het niet mag geplaatst worden.
# Aan dit kruispunt moet de voorrangsregel die van toepassing is, altijd worden aangekondigd door verkeersborden B1, B5 of B17 volgens het geval.
B1 B5 B17
Alles op een plaatje bovenaanzicht:
http://goo.gl/maps/RQBTk vanuit de R10 (B9) rechtsaf de Zurenborgbrug over (einde B9 of B11 kan ik niet zien zwart beeld dit is het enige
http://goo.gl/maps/WcCfJ ) en het eerste kp Wapenstilstandlaan – Wapenstilstandlaan – Rodekruislaan is een
zwart kp ... proficiat om tenminste die B17 daar te vergeten...
![Huh ???](http://forum.christophoros.be/Smileys/classic/huh.gif)
Maar ik zie het net nog deze
http://goo.gl/maps/Q4bcK B1 met onderbord rechtsafdraaier vannuit de R10 moet voorrang geven, en heft dus die B17-verplichting op het eerste kp na de brug op ... of niet ? Ik kan evenzo uit de andere richting van de R10 komen en de Zurenborgbrug links indraaien dan heb ik geen bord... Tja, die stomme VVR zonder borden heeft al menig slachtoffer geeist...