Auteur Topic: Agressieve chauffeur slaat man met baseballknuppel  (gelezen 3517 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Agressieve chauffeur slaat man met baseballknuppel
« Gepost op: donderdag 28 maart 2013 - 20:49:22 »
Citaat van: GVA
Agressieve chauffeur slaat man met baseballknuppel

In de Wapenstilstandlaan [Berchem] heeft een 50-jarige chauffeur zich woensdag bezondigd aan een zware vorm van verkeersagressie. [...]

http://www.gva.be/regio-antwerpen-stad/berchem/bestuurder-slaat-andere-chauffeur-met-baseballknuppel.aspx

Aanleiding: het slachtoffer hield zich aan de snelheidsbeperking!

Wat voor een land is dat toch geworden, waar je in elkaar geslagen wordt omdat je je aan de regels houdt?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Agressieve chauffeur slaat man met baseballknuppel
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 28 maart 2013 - 21:45:24 »
Citaat van: GVA
Agressieve chauffeur slaat man met baseballknuppel

In de Wapenstilstandlaan [Berchem] heeft een 50-jarige chauffeur zich woensdag bezondigd aan een zware vorm van verkeersagressie. [...]

http://www.gva.be/regio-antwerpen-stad/berchem/bestuurder-slaat-andere-chauffeur-met-baseballknuppel.aspx

Aanleiding: het slachtoffer hield zich aan de snelheidsbeperking!

Wat voor een land is dat toch geworden, waar je in elkaar geslagen wordt omdat je je aan de regels houdt?

Tja, welke 50-jarige bestuurder heeft nu een baseballknuppel in zijn wagen liggen... (vraag ik me luid af...) ?

Wapenstilstandlaan [Berchem]  is een zeer brede  1|+|1 middenberm amper ~ 350 m lang , wel redelijk aantal zebrapaden 4 om de ~ 80 m. Ruim voorzien van parkeerplaatsen langs de rijbaan die de fietspaden scheiden en dan verhoogd breed voetpad. Beetje secundaire hoofdas door een woonzone, de brede laan gaat in brede 1+1 wegen over onderverdeeld in rijstroken.

In 2009 was daar nog logische 50 kmh, ik zie alleszins geen bepaalde C43-borden ook nergens een zone 30. Ook geen school in de buurt.
Een zone 30 lijkt me daar op het eerste zicht ook ongepast (totaal los van dat crimineel feit). Het wegbeeld en omgeving toont alleszins 50 kmh-bbk F1.
http://goo.gl/maps/jinHz

Blijkbaar is er een plateau aangelegd aan het begin van die Wapenstilstandlaan -amper drie maand geleden- want er blijkt een "zwart kruispunt" te liggen, dus een breed plateau waardoor daarop al 30 kmh geldt:
bron page 2:
Citaat
http://www.antwerpen.be/docs/Stad/Bedrijven/Marketing_en_communicatie/MC_Com/Collegeverslagen_2012/20120608_collegenieuws_30kb.pdf

Stad en district Berchem maken budget vrij voor Wapenstilstandlaan

– Rodekruislaan (SW B258 nr. 05972)

De stad en het district Berchem voorzien in budget om het zwarte punt van de Wapenstilstandlaan
– Rodekruislaan onder handen te nemen
. Dit kruispunt krijgt een nieuwe inrichting, zodat de zwakke weggebruikers veiliger kunnen oversteken.
Het kruispunt van de Wapenstilstandlaan met de Rodekruislaan in Berchem is gekend als zwart punt. Dit betekent dat dit kruispunt prioritair veiliger gemaakt moet worden. De stad wil er voor zorgen dat alle zwarte punten in Antwerpen zo snel als mogelijk een veiligere indeling krijgen.

Op die manier beschermt ze de zwakke weggebruikers. Dit kruispunt wordt veel gebruikt door
zwakke weggebruikers, aangezien het uitgeeft op een speelplein en bovendien een doorsteek is voor het Ringfietspad
.


Voor het kruispunt van de Wapenstilstandlaan – Rodekruislaan voorziet de stad 277.358 euro, een budget waarvan stad en district Berchem ieder de helft ter beschikking stellen. De stad laat het kruispunt omvormen tot een verhoogd plateau in betonstraatstenen.

Fietspad en rijweg blijven in asfalt.
Uiteraard krijgt ook dit fietspad een rode kleur. Voor het plateau duiden drakentanden aan
dat fietsers voorrang hebben.


De werken starten begin september en zullen -zonder onvoorziene omstandigheden- drie maanden duren.
Persbriefing college 8 juni 2012
Dit breed T kp: http://goo.gl/maps/PduvN   is dus aangepast met een verhoogd plateau, waar ik wel begrip voor kan hebben alhoewel fiets- en voetgangerslichten me daar de betere oplossing lijken (met roodfaze én snelheid van het zw verkeer geregeld door inductielussen), als ik die kosten zo zie.... voor een breed verhoogd kp 277.358 euro, werkduur drie maand.... dus verhoging extra met betonstraatstenen en een laag rode verf...

In 2009 hadden fietsers daar nog *geen voorrang aan de fietsoverteekplaats op het verkeer van de Wapenstilstandlaan, einde 2012 blijkbaar wel volgens de bron... *Zie foto 2009 oversteekplaats Ringfietspad: http://goo.gl/maps/TJfrB
Zwart punt geworden door wie zijn voorrangsnegatie, # hoe zou het komen  ?'#  :-\
Nu verandert men de voorrang en geeft het aan de fietser, en het wegbeeld voor het zwaar vervoer wordt aangepast door een verhoogd plateau met ervoor  drakentanden of heb ik het verkeerd begrepen ?...

zicht 2009 op de fietsoversteekplaats net voor het zwart-kp :  http://goo.gl/maps/mUSzD   >>>   http://goo.gl/maps/dzPtE   ...
geen voorrangsborden, ook geen B17, dus VVR zonder borden...

ttz de Rodekruislaan heeft VVR van hieruit:  http://goo.gl/maps/wUoI3  op de bredere Wapenstilstandlaan, en dan zijn ze wslk verwonderd dat dit een zwart kp wordt...  hallo hier klopt iets niet. #

# Dus men komt bvb van de drukke Binnensingel R10 (absolute voorrangsweg ruit B9 ) http://goo.gl/maps/32NCv   draait rechts af de Zurenborgbrug op en over  http://goo.gl/maps/6U1oa  die na een honderdtal meters overgaat op het eerste zwart-kp ! is VVR zonder een bord nada niets.... moet daar tenminste geen B17 staan, art 8.6  ???
Citaat
http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076/863-hs2art8

8.5.  6° Wanneer een voorrangsweg onmiddellijk na een kruispunt met voorrang van rechts begint, moet vóór dit kruispunt altijd het verkeersbord B17 geplaatst worden.
 B17

8.6. Verkeersbord B11. Einde van voorrangsweg.

Dit verkeersbord wordt geplaatst bij het naderen van het kruispunt waar de voorrangsweg dit karakter verliest, behalve aan de uitritten van autosnelwegen waar het niet mag geplaatst worden.

# Aan dit kruispunt moet de voorrangsregel die van toepassing is, altijd worden aangekondigd door verkeersborden B1, B5 of B17 volgens het geval.

B1     B5     B17

Alles op een plaatje bovenaanzicht: http://goo.gl/maps/RQBTk vanuit de R10 (B9) rechtsaf de Zurenborgbrug over (einde B9 of B11 kan ik niet zien zwart beeld dit is het enige http://goo.gl/maps/WcCfJ  ) en het eerste kp Wapenstilstandlaan – Wapenstilstandlaan – Rodekruislaan is een zwart kp ... proficiat om tenminste die B17 daar te vergeten...   ???

Maar ik zie het net nog deze http://goo.gl/maps/Q4bcK   B1 met onderbord rechtsafdraaier vannuit de R10 moet voorrang geven, en heft dus die B17-verplichting op het eerste kp na de brug op ... of niet ? Ik kan evenzo uit de andere richting van de R10 komen en de Zurenborgbrug links indraaien dan heb ik geen bord...   Tja, die stomme VVR zonder borden heeft al menig slachtoffer geeist...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 29 maart 2013 - 00:05:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Agressieve chauffeur slaat man met baseballknuppel
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 29 maart 2013 - 05:34:27 »
Zone 30? oeps gisteren nog 50 gedaan denk ik, zal vandaag wat beter opletten. :-X
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Agressieve chauffeur slaat man met baseballknuppel
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 29 maart 2013 - 14:04:49 »
Zone 30? oeps gisteren nog 50 gedaan denk ik, zal vandaag wat beter opletten. :-X

Van zone 30 is geen sprake, maar op een verhoogde inrichting is de limiet volgens de regel 30 kmh.
Kijk eens hoe degelijk dat plateau van 277.358 euro eruitziet, of heb je het dan ook niet gevoeld bij 50 kmh ?  :D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Agressieve chauffeur slaat man met baseballknuppel
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 29 maart 2013 - 17:58:24 »
Zone 30 weer niet gezien, dat plateau beetje afgeremd, ook omdat ervoor een kruispunt ligt waar het opletten is.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Agressieve chauffeur slaat man met baseballknuppel
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 29 maart 2013 - 18:32:22 »
Zone 30 weer niet gezien, dat plateau beetje afgeremd, ook omdat ervoor een kruispunt ligt waar het opletten is.

Dus enkel dat plateau wat enkel - erover - 30 kmh oplegt, natuurlijk rijdt men dan net voor de schuine kant best al ~ 30 kmh of minder.
Citaat
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/183-art22ter

22ter1. Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen, die aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 en F87 of die, op de kruispunten, alleen aangekondigd zijn door de verkeersborden A14, of die gelegen zijn binnen een zone afgebakend door de verkeersborden F4a en F4b:

1° moeten de bestuurders deze inrichtingen dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur;

Best dat verslag uit de krant met een korreltje zou nemen.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 29 maart 2013 - 18:41:03 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Agressieve chauffeur slaat man met baseballknuppel
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 29 maart 2013 - 18:43:21 »
Nee doorrijden tot vlak voor het plateau, dan even kort remmen en rem los zodat de wagen net opwipt voor  je het plateau oprijdt, dat gaat dan veel zachter........ ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Agressieve chauffeur slaat man met baseballknuppel
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 29 maart 2013 - 19:49:10 »
Maar laat het nu nog zijn dat die jongeman zich vergist heeft en ten onrechte gedacht heeft dat je daar maar 30 km/h mocht rijden. Of misschien was hij iets aan het zoeken. Of misschien was hij verstrooid, oververmoeid, of weet ik veel, en reed hij daar zelfs volkomen ten onrechte en zonder enige reden te traag.

Hoe geestelijk ziek moet iemand dan toch zijn om zo een chauffeur in te halen, klem te rijden, en met een baseballknuppel op zijn hoofd te slaan?

Tijd heeft hij daarmee alleszins alleen maar verloren.

Het kan toch niet meer, beste mensen, dat iemand zó onverdraagzaam is, dat hij zelfs voor zo een futiliteit iemand op het hoofd gaat slaan. Wat blijft er in een dergelijke maatschappij nog over aan humane waarden en levenskwaliteit?

Juist dát is wat er in het wegverkeer nog meer nodig is dan alleen maar de regels naleven: een sociaal en hoffelijk gedrag. Het besef dat we allen maar mensen zijn, en geen van ons nooit eens een fout begaat in het verkeer. En dat het leven zoveel aangenamer zou zijn als we elkaar daarbij wat tegemoetkomen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Agressieve chauffeur slaat man met baseballknuppel
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 29 maart 2013 - 21:03:15 »
Maar laat het nu nog zijn dat die jongeman zich vergist heeft en ten onrechte gedacht heeft dat je daar maar 30 km/h mocht rijden. Of misschien was hij iets aan het zoeken. Of misschien was hij verstrooid, oververmoeid, of weet ik veel, en reed hij daar zelfs volkomen ten onrechte en zonder enige reden te traag.

Hoe geestelijk ziek moet iemand dan toch zijn om zo een chauffeur in te halen, klem te rijden, en met een baseballknuppel op zijn hoofd te slaan?

Tijd heeft hij daarmee alleszins alleen maar verloren.

Het kan toch niet meer, beste mensen, dat iemand zó onverdraagzaam is, dat hij zelfs voor zo een futiliteit iemand op het hoofd gaat slaan. Wat blijft er in een dergelijke maatschappij nog over aan humane waarden en levenskwaliteit?

Juist dát is wat er in het wegverkeer nog meer nodig is dan alleen maar de regels naleven: een sociaal en hoffelijk gedrag. Het besef dat we allen maar mensen zijn, en geen van ons nooit eens een fout begaat in het verkeer. En dat het leven zoveel aangenamer zou zijn als we elkaar daarbij wat tegemoetkomen.

Idd, Jozef maar (verkeers)agressie komt nu eenmaal overal in het verkeer voor bij alle weggebruikers, van voetganger tot tramreiziger, bestuurder of passagier, de grens met criminaliteit zoals straatoverval, doodslag ... moord is maar vaag, ... alles op de "openbare weg" "als weggebruikers" ?

En dat soms zonder enige reden, zomaar er moet zelfs nog geen discussie of ruzie aan voorafgaan. Ik denk dat er in het Openbaar Vervoer zelfs meer agressie plaatsvindt of tenminste beter geregistreerd toch die tegen eigen personeel, veel wordt niet eens geregistreerd of krijgt een vervolg op de straat na het uitstijgen (vooral grote steden).
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1476002/2012/07/26/Meer-geregistreerde-gevallen-van-agressie-tegen-personeel-van-De-Lijn.dhtml

Sensatie Hln.be heeft zelfs een verkeersagressie-index van zowat de laatste 4 jaar aangelegd :
 (het meeste is binnenland, de zwaarste gevallen uit het buitenland staan er ook in, ook aparte speciale gevallen die opgefrist worden):

Citaat
http://www.hln.be/hln/nl/1/home/10180/Verkeersagressie/actua/index.dhtml

ALLES OVER VERKEERSAGRESSIE
« Laatst bewerkt op: vrijdag 29 maart 2013 - 21:16:14 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Agressieve chauffeur slaat man met baseballknuppel
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 30 maart 2013 - 01:44:23 »
Idd, Jozef maar (verkeers)agressie komt nu eenmaal overal in het verkeer voor bij alle weggebruikers, van voetganger tot tramreiziger, bestuurder of passagier, de grens met criminaliteit zoals straatoverval, doodslag ... moord is maar vaag, ... alles op de "openbare weg" "als weggebruikers" ?

Inderdaad, Michel. Hoewel er in een streek als de onze hier toch wel vrijwel geen verkeersagressie waar te nemen valt. Maar in de Duitse grootsteden is dat ook anders dan hier in dit Alpendorpje.

Het is een weerspiegeling van het asociaal gedrag in een maatschappij in het algemeen.

En ja, er is nu veel dat beter is dan vroeger. Maar je bent, net als ik, oud genoeg om te weten dat het ooit veel aangenamer samenleven was in België.

Toen ik kind was, woonden mijn ouders in de stad (Sint-Joost-ten-Noode, Brussel). Je kon de voordeur gemakkelijker openen met een omgebogen sleuteltje van een sardienenblikje dan met de sleutel, maar er zijn daar nooit ongure lieden op bezoek geweest. Met een Critroën 2CV kon je zo wegrijden: geen stuurblokkering, de kap moest je langs buiten openen, dan kon je met het portierslothendel langs de binnenkant het portier openen, en met een gewone draad van de batterij naar de bobijn deed het ding alles alsof je het contactslot omgedraaid had. Toch werden er maar zeer weinig van die auto's gestolen. Iemand die maar even ergens moest zij, vergrendelde de portieren van zijn auto niet en liet de contactsleutel in het contactslot zitten (als die auto al een contactsleutel nodig had; bij een Peugeot 203 bijvoorbeeld moest je gewoon een knop indrukken om het contact in te schakelen).

Citaat
Ik denk dat er in het Openbaar Vervoer zelfs meer agressie plaatsvindt of tenminste beter geregistreerd toch die tegen eigen personeel, veel wordt niet eens geregistreerd of krijgt een vervolg op de straat na het uitstijgen (vooral grote steden).

Het lijkt mij daar meestal te gaan om conflicten naar aanleiding van zwartrijden.

Toch dien ik dat geweld enigszins te relativeren.

Een nu gepensioneerd rijdend personeelslid van de NMBS heeft mij enkele jaren geleden gezegd dat het wel altijd dezelfde treinbegeleiders zijn die bij problemen betrokken geraken, en zijn blik liet duidelijk verstaan dat die treinbegeleiders er niet totaal onschuldig bij zijn. Gisteren las ik in de krant dat een treinbegeleider jongeren ermee bedreigd heeft om ze te slaan met zijn kniptang. Deze keer zijn de jongeren het afgebold, maar het hoeft natuurlijk niet te verwonderen als die treinbegeleider een volgende keer met zijn kniptang in het ziekenhuis terechtkomt.

Ooit was er tijdens de spits een trein uitgevallen. De volgende trein was dan natuurlijk meer dan overvol. We stonden recht tot tussen de banken waar er reigizers zaten. Op de koop toe was het buiten dan nog meer dan 30° C, en was het nog een oude trein, waarbij we alleen maar de ramen konden openzetten. Zo stonden we te baden in het zweet en konden we geen vin bewegen. Toch vond de treinbegeleider het in die omstandigheden gepast om zich door de mensenmassa heen te wringen en de kaartjes te vragen, terwijl we zelfs niet genoeg konden bewegen om het uit onze zak te halen. Bij een collega van mij sloegen de stoppen door. Hij nam de pet van de treinbegeleider af, smeet ze naar buiten door het venster, en snauwde de treinbegeleider toe: "En als je wil, doe ik nu hetzelfde met jou." Begrijpelijk toch, niet? De treinbegeleider is dan maar afgedropen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Agressieve chauffeur slaat man met baseballknuppel
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 30 maart 2013 - 02:33:48 »
Hoe weten ze eigenlijk dat die man 50 jaar is?
Je zou veronderstellen dan dat ze ook weten wie het is.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Agressieve chauffeur slaat man met baseballknuppel
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 30 maart 2013 - 08:47:19 »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Agressieve chauffeur slaat man met baseballknuppel
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 30 maart 2013 - 10:08:16 »
Ben het er volledig mee eens dat agressie niet kan, je kunt achter zo ene blijven en terwijl uw kas opeten of wat ook maar om fysiek in al zijn vormen te reageren, nee.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Agressieve chauffeur slaat man met baseballknuppel
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 30 maart 2013 - 12:44:43 »
Daarom zoeken ze een systeem dat belet om nog op het perron te geraken zonder geldig ticket. Vraag me alleen af hoe ze dat gaan fixen en of dat nog voor deze eeuw zou zijn.

Vroeger was dat zo, Rafael, ik heb dat nog gekend. Om van de wachtzaal naar de perrons te geraken, moest je voorbij een kaartjesknipper, een job die nu niet meer bestaat. Wilde je toen geen trein nemen, doch enkel maar iemand gaan afhalen op het perron, dan moest je een perronkaartje kopen (toen 5 BEF).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Agressieve chauffeur slaat man met baseballknuppel
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 30 maart 2013 - 12:51:00 »
of je hebt een treinbegeleider die zijn job serieus neemt en de procedure volgt... Tja.

Huh?  Welke procedure schrijft er voor om jongeren te beginnen bedreigen met een tang (wat ook de voorgeschiedenis moge wezen)?  Als treinbegeleider is het je taak om te controleren op zwartrijders.  Dus moet je idd je mannetje kunnen staan.  Dat weet elke treinbegeleider als hij solliciteert.  Dat zijn de risico's van het vak.  Wie daar niet mee kan omgaan, zoekt beter een andere job binnen de NMBS.

Let wel: hiermee keur ik nog geenszins het zwartrijden, noch enige vorm van (zelfs verbale) agressie jegens personeel van de NMBS goed.  Maar er zijn volgens mij andere manieren om ermee om te gaan, dan zélf agressief uit de hoek te komen en te beginnen dreigen met een tang.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 30 maart 2013 - 13:03:48 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone