De Tesla S haalt theoretisch 480 km op batterij, met een korrel zout natuurlijk.
Zal in de beste omstandigheden zijn en zeer zuinige rijwijze (toch voor een ervaren E-auto-bestuurder incl redelijk veel E-pedaal lossen voor regeneratie) aan matige snelheden tot 90-100 kmh, is bij een klassieke auto ook niet anders als ze "reklame" maken van hun maximum rijbereik.
Ondertussen is die 480 km zelfs 500 km geworden in de laatste links (voor de zwaarste 85 kW versie* ), wie weet zijn de accu´s ondertussen een tikje beter, of de regeneratietechniek (remmen), of het hele E- powersysteem, of zeer zuinige banden, of geen tegenwind... . Qua aerodynamica is de CW-waarde van 0,24 in elk geval zeer goed.
De basisversie met 85kWh batterij (360pk, 440 Nm, bereik vlgs Tesla: 500km*) kost 83.150€ incl BTW (68.719€ exBTW).
Autobild.de heeft een logbook van ritten gekregen en daar halen ze toch zowat 200 miles of 322 km van 90 % oplading tot leeg of 2e zaagtand:
2e tekening/foto van 6 link:
http://www.autobild.de/artikel/tesla-model-s-streit-um-testfahrt---update-3871417.htmlook de luchttemperatuur was zowat ideaal in elk geval niet te koud..:
Die Temperatur fiel laut Logbuch jedoch nie unter 17,8 Grad Celsius.
In Car and driver halen ze 211 miles of 340 km, dat met snelwegsnelheden 120 à 130 kmh:
http://www.caranddriver.com/reviews/2013-tesla-model-s-test-review
Optimized for high mileage ratings, current electric cars are small and slow. Even worse, none has sufficient range to be truly useful, unless your duty cycle consists of driving no farther than the nearest grocery store. It’s no surprise that electric cars are selling like stale cowpies.
Then along comes the Tesla Model S from Elon Musk, he of PayPal and SpaceX, to change our perceptions about cars powered by electrons. For example, in one day, our photographer drove the fully charged car for 30 to 40 miles—already half the range of a Nissan Leaf. Then I drove it 30 miles to dinner and to a friend’s home another 40 miles away before taking the long way back to Ann Arbor. After gallivanting all over Detroit’s sprawling metro area, I returned to Car and Driver headquarters to polish off the last few miles. Our measured range was 211 miles—not quite the EPA-predicted 265—but impressive, given our 75-to-80-mph highway speeds.
EPA een federale milieu-organisatie haalde 265 miles of 426 km op haar nieuwe testcyclus ipv de toen 480 km (300 miles) volgens TESLA (anno mei 2012), 300 miles of 480 km zou enkel te halen zijn bij snelheden tot 90 kmh of achter de vrachtwagens blijven... (hieronder te lezen)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Environmental_Protection_Agency
http://reviews.cnet.com/8301-13746_7-57431388-48/epa-rates-range-of-300-mile-tesla-model-s-at-265-miles/
EPA rates range of 300-mile Tesla Model S at 265 miles
In a blog post today, Tesla revealed that that under the EPA's new five-cycle testing procedure, the top-end Model S achieved a range of 265 miles.
Today, in a somewhat technical and involved blog post from Tesla founder Elon Musk and CTO JB Straubel, the company revealed that the 85-kilowatt-hour Model S only achieved a range of 265 miles.
Related stories
Detroit Electric launches SP:01: A Tesla rival
Tesla guarantees resale value of Model S
Tesla's Elon Musk tweets about big announcement for Thursday
The post initially points out that computer models, using parameters such as constant speed, flat ground, no AC or heat, and 300 pounds of people and/or cargo, showed the Model S achieving just over 300 miles at 55 mph. At 30 mph, that range goes up to 425 miles. If nothing else, those figures demonstrate the effect of higher speeds on electric range.
Further, Tesla's post points out that the Model S hits 320 miles from a full battery under the EPA's former two-cycle test. The two-cycle test covers city and highway driving, with a maximum speed of 60 mph.
Meer stadverkeer - snelheden tot 50 kmh doet het verbruik wel eerder fel dalen (theorie tot 680 km) als stijgen; bij een klassieke auto is dat eerder omgekeerd, ook bijkomende snelwegstukken tot 95-100 kmh dus bijna fileverkeer doen geen kwaad aan het rijbereik, in elk geval voor Be-taffel-afstanden toereikend.
In de oude EPA 2 cycle test dus stadsverkeer en snelweg tot max 96 kmh haalde de Tesla 514 km of 320 miles, zal wel bij ideale buitentemperaturen geweest zijn (niet te heet of te koud)