Auteur Topic: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)  (gelezen 6186 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 12 april 2013 - 13:39:04 »
Citaat
Meer nog: de eerste twee jaar rijden zijn zelfs veiliger wanneer de automobilist vrije begeleiding heeft gekregen dan wanneer hij tien uur les heeft gevolgd bij een erkend rij-instituut.
Verwondert me niet, die amper 10 uur les in de rijschool moet zowat 4 maal minder zijn als het gemiddelde in Duitsland (als het redelijk vlot verloopt en men slaagt bij de eerste keer).

In D is het absolute minimum bij wet: (vanaf 17 jaar)

- 24 uur theorie (24 x 45 minuten)
- 12 uur praktijk: 5 uur gewone wegen, 4 uur autobahn (ook > 130 kmh) , 3 uur bij donkerheid. (ook voor moto)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 18 juni 2013 - 16:29:00 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline eugeen

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 169
  • Geslacht: Man
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
Re: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 12 april 2013 - 14:47:27 »
Citaat
Meer nog: de eerste twee jaar rijden zijn zelfs veiliger wanneer de automobilist vrije begeleiding heeft gekregen dan wanneer hij tien uur les heeft gevolgd bij een erkend rij-instituut.

Ik heb vandaag naar de persdienst van het BIVV gebeld om te vragen hoe dit onderzoek is gebeurd en bij hoeveel ondervraagde jongeren die een ongeval hebben gehad.

Antwoord:
"Wij weten niet waar de pers dit vandaan haalt, maar dat hebben wij nooit beweerd."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 12 april 2013 - 15:06:53 »
Misschien iets uit de context getrokken uit een heel ander onderzoek.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 12 april 2013 - 17:55:40 »
Citaat
Meer nog: de eerste twee jaar rijden zijn zelfs veiliger wanneer de automobilist vrije begeleiding heeft gekregen dan wanneer hij tien uur les heeft gevolgd bij een erkend rij-instituut.

Ik heb vandaag naar de persdienst van het BIVV gebeld om te vragen hoe dit onderzoek is gebeurd en bij hoeveel ondervraagde jongeren die een ongeval hebben gehad.

Antwoord:
"Wij weten niet waar de pers dit vandaan haalt, maar dat hebben wij nooit beweerd."
Nooit ?

Toch goed gedaan Eugeen, want zelfs De Standaard ,en dat is toch al wat, heeft het online geplaatst, maar wel in 2007 ! de tekst is toch quasi identiek.
( mss toch nog eens nahaken naar een oude studie...)
Citaat
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=GM01712RF

Vrije begeleider kop van jut

woensdag 17 januari 2007  Auteur: Marc Michiels

Chauffeurs die via de vrije begeleiding hun rijbewijs behalen hebben meer rijervaring opgebouwd en gedragen zich ook veiliger en correcter in het verkeer. Een studie van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) bevestigt dat.


Dus in ´t vervolg moet men altijd onthouden dat de media niet meer te vertrouwen is, ttz niet meer hun bronnen dubbelcheckt, allez of bij de BIVV weten ze niet meer wie wat ooit gezegd heeft is ja tenslotte meer als 6 jaar geleden.

Ik heb zo´n gevoel dat die medewerkers bij die kranten (Marc Michiels ?) het helemaal niet zo nauw nemen.

Naja wie weet volgt er eerstdaags een rechtzetting door de BIVV-persdienst.

http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Standaard#Huidige_journalisten

Misschien iets uit de context getrokken uit een heel ander onderzoek.
alles kan...


Na wat googelen enkele links met die "eerste 1500 km zijn de gevaarlijkste" (in samenwerking) met BIVV:
Let op de data
Citaat
http://www.mnm.be/artikel/je-eerste-1500-km-zijn-goud-waard
maandag, 8 april, 2013 - 18:12

Uit onderzoek is gebleken dat de eerste 1500 km die je aflegt als beginnend chauffeur de gevaarlijkste zijn.

MNM en het BIVV willen jou daarbij helpen: je kan een vakantiejob winnen waarbij het simpelweg de bedoeling is om die eerste 1500 km op een veilige, vlotte en verantwoorde manier af te leggen.
dus zonder die vrije begeleiding is ...

nu ... met vrije begeleiding is beter:
beide 11 april 2013
http://www.vandaag.be/lifestyle/122317_autorijschool-doet-je-niet-minder-botsen-integendeel-zelfs-.html
http://www.zita.be/lifestyle/2341403_autorijschool-doet-je-niet-minder-botsen-integendeel-zelfs.html
en eentje van 17 januari 2007:
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=GM01712RF
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 april 2013 - 18:12:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 12 april 2013 - 18:21:03 »
Goh volledig van de pot gerukt, die 1500 km is omdat je 1500€ kunt winnen, ze spreken over de eerste 2500km 3keer meer kansop een ongeval http://www.goforzero.be/nl/jongeren/home/ideale-vakantiejob
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 12 april 2013 - 18:36:10 »
Goh volledig van de pot gerukt, die 1500 km is omdat je 1500€ kunt winnen, ze spreken over de eerste 2500km 3keer meer kansop een ongeval http://www.goforzero.be/nl/jongeren/home/ideale-vakantiejob

Tja waar halen ze die (geregistreerde) ongevalcijfers uit ? Die studie had ik graag gezien.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 12 april 2013 - 18:55:34 »
Ik denk dat het gewoon sensatie is.
Ja die eerste kilometers zijn mee van de gevaarlijkste, dat die via de rijschool waar je een betere uitleg kunt verwachten nog slechter zouden zijn durf ik te betwijfelen.
Denk dat echte info hierover niet te vinden is.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 13 april 2013 - 18:33:37 »
Dus in ´t vervolg moet men altijd onthouden dat de media niet meer te vertrouwen is, ttz niet meer hun bronnen dubbelcheckt, allez of bij de BIVV weten ze niet meer wie wat ooit gezegd heeft is ja tenslotte meer als 6 jaar geleden.

Als het BIVV ook maar enige geloofwaardigheid had, hadden ze al lang een recht van antwoord geeist.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 16 april 2013 - 19:37:22 »
Mijn visie.

Stel dat je in Vlaanderen correct volgens de regels zou gaan rijden zoals de rijschool het aanleert dan krijg je pas problemen met aggresieve bestuurders die zich afvragen waarom je vertraagt aan kruispunten, snelheidsbeperkingen respecteert of de veiligheidsafstanden naleeft.
De gemiddelde vlaming heeft zichzelf leren rijden en deze manier van rijden strookt gewoon niet met wat er in de wetgeving staat.
Stel dat een beginnend bestuurder gedisciplineerd zou zijn en de wegcode strikt zou proberen na te leven dan krijgt deze vroeg of laat gedonder gezien zijn rijgedrag spijtig genoeg niet overeenstemt met de foute gewoonten van vele  andere bestuurders.
Daarenboven is het zo al moeilijk genoeg om te leren rijden en als je je dan nog anders moet gedragen omdat je de regels wil volgen, dan pas wordt het echt moeilijk.
De doorsnee bestuurders hebben in Vlaanderen een soort van gezamelijk gedragsovereenkomst, zoals, zone 30 foert, voorrang van rechts pardon nooit van gehoord, inhaalverbod rechts waar heeft die het over, 2 secondenregel wat is dat, ritsen neen achteraan aanschuiven is de boodschap.
Leer in die jungle maar eens deftig autorijden.  

Het zou dus inderdaad kunnen dat personen die met de vrije begeleiding hebben leren rijden niet de juiste regels kennen volgens de wegcode waar we uiteindelijk naar toe moeten maar wel het foute gedrag van hun begeleider overnamen waardoor ze de vlaming achter het stuur beter begrijpen en misschien minder betrokken zijn in ongevallen voor zover ze in Vlaanderen blijven met hun auto.  
Stuur deze mensen nooit naar het buitenland want daar zijn de meeste bestuurders rare wezens die de regels die zij niet kennen of begrijpen zo goed als mogelijk proberen op te volgen.
 



 
 
« Laatst bewerkt op: dinsdag 16 april 2013 - 19:40:05 door mazda »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 16 april 2013 - 20:04:36 »
 ::)

Wat is dan de oplossing ?  

1) Die leerlingen foute gewoonten aanleren teneinde niet te hard uit de boot te vallen in Belziek?  
2) De wegcode aanpassen aan de overtredingen die de gemiddelde Vlaming dagelijks begaat?  
==> de voorrangsregeling wijzigen in: "Wie rechtdoor rijdt op een brede weg, heeft sowieso voorrang".  
==> richting aangeven, wijzigen in: "Gebruik van de richtingsaanwijzers is vrijblijvend.  Zoniet, volstaat het om elke nagenoeg half afgewerkte verandering van richting of zijdelingse verplaatsing te verantwoorden dmv de richtingsaanwijzers"
==> de 4 richtingsaanwijzers mogen ook gebruikt worden om foutparkeren te vergoelijken, van een overtreding inzake stilstaan/parkeren is dan ineens geen sprake meer.
==> fietsers en voetgangers = dé uitzondering op elke voorrangsregeling.  Zij hebben altijd en overal voorrang.  Zij hebben enkel rechten, en geen plichten. (of hen net als spoorvoertuigen buiten het toepassingsgebied van de wegcode laten vallen)
==> ...
3) andere oplossingen ?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 16 april 2013 - 20:06:40 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 16 april 2013 - 21:26:49 »
Waarom zouden ze die regels niet aanpassen naar het gedrag?
Hebben ze toch nog gedaan?
Met de bussen, die reden allemaal meer dan 90 , schoeppezot heeft ze dan maar 100 laten rijden (ok zoals in de buurlanden), idem voor inhalen bij regenweer.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 17 april 2013 - 00:47:16 »
Waarom zouden ze die regels niet aanpassen naar het gedrag?
Hebben ze toch nog gedaan?
Met de bussen, die reden allemaal meer dan 90 , schoeppezot heeft ze dan maar 100 laten rijden (ok zoals in de buurlanden),

Hij was het van plan, maar zijn nieuwe wegcode is dode letter gebleven ....

http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/170-art11

De berichtgeving in de media was mi voorbarig.

idem voor inhalen bij regenweer.

Artikel 17. Inhaalverbod

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

6° bij neerslag, op de autosnelwegen, autowegen en wegen met ten minste vier rijstroken met of zonder middenberm, voor bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.

Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.


Autobussen en autocars met een MTM van +7,5 ton vallen evenzeer onder deze regel.


Soit, ze vlammen je evengoed nog altijd voorbij aan dik 100 km/u.  Neerslag of geen neerslag.
« Laatst bewerkt op: woensdag 17 april 2013 - 01:03:30 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 17 april 2013 - 01:26:33 »
Asjemenou, dacht dat die regels erdoor waren. :o
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 17 april 2013 - 11:50:49 »


Er is niet één oplossing maar er zijn verschillende zaken nodig om dit alles in goede banen te sturen.
1) Geen foute gewoonten aanleren want dan zijn we nog verder van huis.
2) De voorrang van rechts buiten de bebouwde kom waar sprake is van een psychologische (tussen aanhalingstekens) "hoofdbaan" herzien en borden plaatsen die de voorrang regelen.
En daarna strenge controle  op de toepassing ervan ook waar de regel wel behouden blijft.  De voorrang moet door de voorrangsplichtige steeds worden aangeboden.
3) Uniformiteit bij plaatsing van alle verkeerstekens, geen enkele dubieuze situatie mag bestaan, de voorrang ook voor fietsers moet zo eenvoudig en duidelijk mogelijk zijn en niet (te veel) afwijken van de voorrang voor andere bestuurders.
Als dat allemaal in orde is moet er meer controle gebeuren.
Herscholing verplicht voor hardnekkige overtreders.