Auteur Topic: EHBO  (gelezen 10379 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
EHBO
« Gepost op: woensdag 21 februari 2007 - 12:09:51 »
Ik pik dit onderwerp uit het forum van gratisrijbewijsonline.

Wat vinden jullie van de huidige EHBO vereisten in de rijopleiding ? Ik vind ze alleszins ondermaats, daarom het volgende voorstel.

Het moet mogelijk zijn om een soort van 'EHBO-certificaat' in te voeren. Dit zou je krijgen na een cursus (bv. gegeven door het rode kruis, BLOSO, ...). Het hebben van een dergelijk certificaat kan verplicht gesteld worden voor het behalen van een rijbewijs. Op die manier haal je die leerstof uit het examen van het rijbewijs. De vragen die er nu gesteld worden zijn immers te beperkt.
Een dergelijk certificaat is altijd handig, zelfs thuis. Denk hier bijvoorbeeld aan het correct leggen van een verband wat je meermaals van pas kan komen. Misschien kan het wel ingevoerd worden in het leerplan van de secundaire scholen. Ik schat dat een 5-tal uurtjes les je al een heel eind op weg helpen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
Re: EHBO
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 21 februari 2007 - 15:29:02 »
Citaat
Wat vinden jullie van de huidige EHBO vereisten in de rijopleiding ? Ik vind ze alleszins ondermaats, daarom het volgende voorstel.
Ik vind dat nog vriendelijk uitgedrukt. ;D
Zoiezo is EHBO bij uitstek materie waarvoor enkel theorie niet volstaat. Daarnaast wordt het EHBO eigenlijk niet getoetst. Van de 50 vraagjes, op zich al veel te weinig om representatief te toetsen, gaan er hooguit 1 of 2 over EHBO. Aangezien je 5 fouten mag maken en ook nog mag gokken hoef je dat nog niet eens te leren om voor de theorie te slagen. Ik vrees dat het overigens ook de praktijk is dat veel mensen er niet voor leren al is het maar omdat veel boekjes (of alle boekjes? ze zijn 2 jaar oud) dat nog niet verwerkt hebben.

Vind ik het nuttig dat een EHBO-certificaat verplicht wordt gesteld om een rijbewijs te kunnen aanvragen?
Ja, zeker! De reden is simpel, het verkeer is één van de grootste oorzaken van blijvend letsel, invaliditeit en mortaliteit.
Niet alleen is het bij EHBO belangrijk dat je leert wat je moet doen, eveneens is het zeer belangrijk dat je leert wat je vooral niet moet doen. Als iedere chauffeur hierin bekwaam zou zijn dan zouden er minder mensen ernstig letsel overhouden, invalide worden en sterven aangezien sommige omstanders nu grote fouten maken wanneer er een ongeluk gebeurd met ernstige verwondingen en de slachtoffers wanneer ze nog bij bewustzijn zijn die fouten niet kunnen constateren door een gebrek aan kennis. Bovendien zou dan er dan ook meestal iemand met een EHBO-diploma in de buurt zijn bij de huis-,tuin- en keukenongelukken wat veel ellende kan voorkomen (bijvoorbeeld onnodig lelijke brandwonden nadat je pech hebt gehad met de frituur of het koffiezetapparaat). Dit is een feit.

Aangezien EHBO iets is wat je in de praktijk moet oefenen volstaat alleen theorie zoiezo niet dus is er een cursus nodig.
Hierbij pleit ik er voor dat de cursus enkel gegeven mag worden door die organen waarvan op dit moment objectief kan worden vastgesteld dat het niveau in orde is en de instructeurs regelmatig worden bijgeschoold.
Ik zou het bijvoorbeeld een slecht idee vinden als de rijscholen of het GOCA ineens die cursussen zouden mogen organiseren aangezien die kennis op dit moment niet aanwezig is binnen deze organisaties en je maar moet afwachten ofdat ze het op een correcte wijze zouden implementeren. Als leken zich gaan bezighouden met het organiseren van zo'n cursus dan mag je op zijn minst kinderziektes verwachten ;)

EHBO is iets wat de meeste mensen kunnen leren. Iedereen die in staat is om te leren autorijden zou ook in staat moeten zijn om EHBO te leren. Het is niet moeilijk om te begrijpen, het is makkelijker te begrijpen dan veel basisvaardigheden die wij allemaal hebben moeten leren. Wel moet je er een keer wat tijd in stoppen om die theorie en vaardigheden te leren.

Citaat
Misschien kan het wel ingevoerd worden in het leerplan van de secundaire scholen. Ik schat dat een 5-tal uurtjes les je al een heel eind op weg helpen.
Ik ben er niet zo'n voorstander van als scholen dat zouden doen. In de eerste plaats zijn die leerlingen nog wat jong en vaak niet zo gemotiveerd, in de tweede plaats leer je EHBO volgens mij makkelijker in groepjes die niet al te groot zijn, een klas van 20-30 man lijkt mij al wat te groot, in ieder geval op die leeftijd met al die verveelde druktemakertjes ertussen. In de derde plaats gaan ze dan al het meerendeel vergeten en verleerd zijn wanneer ze hun rijbewijs halen.
Hierover gesproken, de EHBO zou samen met de theorie en praktijk getoetst kunnen worden in periodieke herexamens, bijvoorbeeld eens in de 10 jaar onder de 65 en eens in de 5 jaar vanaf 65.
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 februari 2007 - 15:32:43 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 21 februari 2007 - 18:49:54 »
Citaat van: JC
Het moet mogelijk zijn om een soort van 'EHBO-certificaat' in te voeren. Dit zou je krijgen na een cursus (bv. gegeven door het rode kruis, BLOSO, ...). Het hebben van een dergelijk certificaat kan verplicht gesteld worden voor het behalen van een rijbewijs.

In Duitsland is zo een attest één van de vereisten om je te kunnen inschrijven bij een erkende rijschool.

Een probleem hier in België is ook dat de hulpverleners zelf er uiteenlopende meningen over EHBO op nahouden. Op sommige forums lees je bijvoorbeeld dat je nooit de helm van een motorrijder mag afnemen, terwijl in Duitsland geleerd wordt hoe dat op een correcte manier door twee personen dient uitgevoerd te worden als het noodzakelijk is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline diskeletlietje

• Starter
  • *
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 02 maart 2007 - 00:12:04 »
ik heb jaren in het jeugd rodekruis gezeten , nu ben ik een hulpverlener in het bedrijf waar ik werk.
bij het rodekruis heb ik heel mooi ogende verbandjes leren leggen kruis verbanden, een schoon gekruist enkel verband enz...
met die cursusen die ik nu volg komt het er op neer de mensen de eerste hulp te geven en eventueel mensen in leven te houden tot de pro's er zijn, ambulace en mischien mug en brandweer

hulp verlenen is een burger plicht , ik zie dit meer in het basis onderwijs dan bij een rijschool

(sory ik heb die mens laten sterven , ik heb nog geen rijbewijs????)

Offline diskeletlietje

• Starter
  • *
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 02 maart 2007 - 00:27:18 »
het komt er op neer dat je steeds moet doen wat het beste lijkt
bij nekletsels kan een helm afdoen zware gevolgen hebben.
maar als die mens aan het sitken is ,het bewustzijn verliest, de ademhaling ophoud en een beetje erna geen hartslag meer is,
er is gewoon een verplichting om het te doen, helm af en reanimeren (ik heb hem laten sterven want artikel ...bla bla)
zolang er adem haling is laat ge natuurlijk dienen helm aan
het zelfde met verplaatsen van slachtoffers, als het niet nodig is doe je het niet
maar een mens tussen het 2'e en 3'e vak  op een autosnelweg laten liggen?? dan doe je het wel

het is gewoon gezond verstand die het belangrijkste is en dit hangt voledig NIET samen met een rijbewijs

« Laatst bewerkt op: vrijdag 02 maart 2007 - 00:43:31 door diskeletlietje »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 02 maart 2007 - 01:01:07 »
Dat klopt allemaal.
Nu is het voor het grootste deel idd een kwestie van gezond verstand, het probleem is dat niet iedereen een even gezond verstand heeft. Sterker nog; de meesten hebben weinig gezond verstand vanaf het moment dat ze onder druk staan. Het zijn mi dan ook zeker zaken die uitgelegd en geoefend moeten worden.
Als je de helm afdoet omdat het slachtoffer geen ademhaalt en dus buiten bewustzijn is, ben dan zeer voorzichtig dat het hoofd niet beweegt door de kin goed vast te houden met beide handen.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 02 maart 2007 - 01:10:14 »
hulp verlenen is een burger plicht , ik zie dit meer in het basis onderwijs dan bij een rijschool

Dit is de essentie, ik heb niets meer toe te voegen !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 02 maart 2007 - 08:05:08 »
Kan ik me alleen maar bij aansluiten.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 06 maart 2007 - 11:17:08 »
Naast het feit dat iedereen correcte EHBO zou moeten kunnen verstrekken, is er inderdaad nog het aspekt van de burgerplicht.

Een collega van mij is na zijn werktijd op de terugweg naar huis onwel geworden, en heeft zich op het trottoir neergezet tegen de gevel van een huis. Honderden mensen die na hun werk terugkeerden naar huis zijn hem voorbijgelopen zonder hem ook maar enige hulp te bieden, al was het maar door te bellen voor een ambulance. De 46-jarige man is uiteindelijk ter plaatse bezweken aan een hartaanval.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 09 maart 2007 - 01:27:20 »
Naast het feit dat iedereen correcte EHBO zou moeten kunnen verstrekken, is er inderdaad nog het aspekt van de burgerplicht.

Een collega van mij is na zijn werktijd op de terugweg naar huis onwel geworden, en heeft zich op het trottoir neergezet tegen de gevel van een huis. Honderden mensen die na hun werk terugkeerden naar huis zijn hem voorbijgelopen zonder hem ook maar enige hulp te bieden, al was het maar door te bellen voor een ambulance. De 46-jarige man is uiteindelijk ter plaatse bezweken aan een hartaanval.

De "IK" maatschappij dus, anderzijds kan een zatlap, iemand onder invloed van drugs of zelfs een overvaller soortgelijke symptomen vertonen.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 09 maart 2007 - 08:51:04 »
Na een goede cursus is het in de meeste gevallen vrij eenvoudig om de gedrogeerde of ladderzatte te onderscheiden van de persoon die een hartaanval heeft. Reden te meer dus om een dergelijke cursus verplicht te stellen. Ik zou het mooi vinden wanneer iedere burger een getuigschrift EHBO zou hebben. Voor chauffeurs kan men dan een uitgebreider opleiding geven. Mijn stokpaardje, het examen dat na x-jaar dient herhaald te worden kan dan ook ineens gevolgd worden door een opfrisser van deze EHBO-cursus (absolute noodzaak !).

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 09 maart 2007 - 22:06:43 »
Die ik-maatschappij dat begrijp ik dus echt niet, ik doe er in ieder geval zo weinig mogelijk aan mee. Vorige week heb ik nog hulp verleend aan een meisje die bang reageerde op een agressieve jongen die onder invloed was (minstens alcohol, misschien wel een ander soort drug). Er zijn gelukkig ook nog mensen die wel sociaal zijn. Zo werd ik laatst 2 keer achter elkaar voorgelaten van een dwarsweg terwijl ik voorrang moest verlenen (drukte, rood licht).
« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 maart 2007 - 22:09:15 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 14 maart 2007 - 13:34:47 »
Citaat van: bibi585
De "IK" maatschappij dus, anderzijds kan een zatlap, iemand onder invloed van drugs of zelfs een overvaller soortgelijke symptomen vertonen.

Een overvaller is natuurlijk wat anders. Maar waarom zouden we een bedronkene niet helpen?

Een tijdje geleden heb ik een ambulance gebeld voor een dronken man die met zijn fiets gevallen was, en niet meer recht geraakte. Hij bloedde aan ziijn hoofd. Dat is meestal wel meer spectaculair dan ernstig, maar zo iemand laat je toch niet achter zonder zorgen.

Toen de ambulance aankwam, wilde hij niet meegaan. Een ambulancier heeft hem toen gezegd: "Ofwel ga jij met ons mee, word je verzorgd en kun je je roes uitslapen in een goed bed. Ofwel bellen we de Politie, en kun je het nachtje in de cel doorbrengen." Dan is hij toch maar meegegaan.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: zondag 18 maart 2007 - 18:35:21 »
Een tijdje geleden heb ik een ambulance gebeld voor een dronken man die met zijn fiets gevallen was, en niet meer recht geraakte. Hij bloedde aan ziijn hoofd. Dat is meestal wel meer spectaculair dan ernstig, maar zo iemand laat je toch niet achter zonder zorgen.

Toen de ambulance aankwam, wilde hij niet meegaan. Een ambulancier heeft hem toen gezegd: "Ofwel ga jij met ons mee, word je verzorgd en kun je je roes uitslapen in een goed bed. Ofwel bellen we de Politie, en kun je het nachtje in de cel doorbrengen." Dan is hij toch maar meegegaan.

Dit heb ik de afgelopen 2,5 jaar al 3 keer meegemaakt aan onze Belgische kust. ;)

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: maandag 19 maart 2007 - 11:51:54 »
Dit heb ik de afgelopen 2,5 jaar al 3 keer meegemaakt aan onze Belgische kust. ;)

Dan moet je in het vervolg niet meer zoveel drinken he  ;D :P