Auteur Topic: Brussel weert gps-routes door woonwijken  (gelezen 3047 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Brussel weert gps-routes door woonwijken
« Gepost op: vrijdag 23 februari 2007 - 10:58:18 »
Uit De Standaard:

Citaat
Brussel weert gps-routes door woonwijken

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Misschien moet men eens gaan kijken naar de oorzaak van dit sluipverkeer. Een GPS-toestel plant meestal de snelste route, slechts weinigen nemen de kortste route. Regelmatig zijn echter de wegen die bedoeld zijn voor doorgaand verkeer trager dan de routes door de woonwijken en vindt het gps-toestel de route door de woonwijk. Dit door een overmatig gebruik van snelheidsverlagende toestanden (asverschuivingen, straatmeubilair, absurde snelheidsbeperkingen, ...). De GPS-systemen hebben een rijtijd per wegsegment waarop ze hun berekeningen baseren. Zorg ervoor dat het doorgaand verkeer sneller wordt en je bent ineens van deze problemen af.

Als ik vind hoe ze deze wegen blokkeren in mijn GPS-database haal ik die beperking er onmiddellijk uit. Ik wens constant al mijn opties te kunnen doorrekenen, ook de routes door de woonwijken. Ik zou ze echter alleen maar gebruiken bij bijvoorbeeld een fikse file (bv. door een ongeluk).
« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 augustus 2011 - 21:44:13 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

• Gast
Re: Brussel weert gps-routes door woonwijken
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 23 februari 2007 - 11:09:04 »
Ik vrees eerder dat het "probleem" erin zit dat mensen de kaart gebruiken om betere oplossingen te vinden.  Er zal geen enkel navigatiesysteem je door het centrum van Leuven sturen, maar dankzij de interactieve kaart op je dashboard kan je zélf wel een route uitvogelen doorheen het centrum.

Een beetje een praktischere vorm van het rijden met een stratenatlas naast je.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 23 februari 2007 - 11:41:38 »
Dat systeem vindt die route door Leuven wel hoor ! Je moet enkel vragen om de kortste route te berekenen en niet de snelste. Ik ken ook situaties waar je even door wat kleinere straatjes wordt gestuurd omdat de doorgaande wegen daar trager zijn. Ik zal eens wat voorbeeldjes trachten te vinden deze avond.
Het feit dat mensen naar alternatieven beginnen te zoeken laat duidelijk blijken dat er iets mis zit met de wegeninfrastructuur in die buurt. Dat los je niet op door de databases aan te passen maar de infrastructuur aan te passen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #3 Gepost op: maandag 26 februari 2007 - 15:53:57 »
Het feit dat mensen naar alternatieven beginnen te zoeken laat duidelijk blijken dat er iets mis zit met de wegeninfrastructuur in die buurt. Dat los je niet op door de databases aan te passen maar de infrastructuur aan te passen.

Mee eens. Da´s weer eens een mooi voorbeeld van effectgerichte aanpak, zoals dat in Vlaanderen steeds meer voorkomt. Als ik met de gps met als optie "snelste" weg doorheen een woonwijk wordt gestuurd, is dat een teken dat er iets met de wegeninfrastructuur mis is. Iedereen die iets kent van verkeer zal je vertellen dat het verkeer de makkelijkste en snelste weg zal nemen zo ongeveer als water), en dat kan je met drempeltjes of bloembakken of eender wat niet vermijden. Biedt de automobilist een goed, en vlotter alternatief dan de weg doorheen de woonwijk en hij zal die ook nemen.
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: maandag 26 februari 2007 - 18:09:26 »
Hmm, eigenaardig, het feit dat het eens bent met mij doet het gevoel ontstaan om mijn mening bij te stellen.  ;D

Ik kan maar twee verklaringen bedenken hoe het komt dat wij het eens zijn:
- ouderdom
- hormonen rond vaderschap

Ik vermoed dat het beide is !

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #5 Gepost op: maandag 26 februari 2007 - 23:47:52 »
 ;D ;D ;D
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates