Kijk, Bert. Ik heb er alle begrip voor dat er bijvoorbeeld tijdens de oogst zelfs dag en nacht met pikdorsers gewerkt wordt, dat kan gewoon niet anders.
Vandaag komt de zon hier op om 5:37 u. en gaat ze onder om 20:51 u. Waarom moeten die boeren hier dan al om 5:00 u. rondcrossen met hun tractoren? Omdat ze, naar goede oude boeren gewoonte, om 20:15 u. (na het televisiejournaal) in hun nest kruipen. Eén van onze huurders heeft een wagen met een uitlaat die je al vanop 500 meter hoort; ik ga hem eens vragen dat hij tussen 20:15 u. en 22:00 u. wat gaat rondtoeren waar die boeren wonen.
Werkzaamheden die ze niet kunnen uitvoeren als het weer omslaat? Ik zou eens moeten proberen om hier op een zondag het gras af te rijden, onder voorwendsel dat het daarna een week gaat regenen, en het gras dan veel te lang wordt. Zodra er een BMW combi met groene striping en blauwe zwaailichten voorbijkomt, zal ik de rekening wel gepresenteerd krijgen. Zelfs in de week tussen 12:00 u. en 15:00 u. mag ik mijn grasmachine hier niet starten. De enige uitzondering is de sneeuwfrees: als het gesneeuwd heeft, mag je die om het even wanneer gebruiken.
Ik moet je zeker niet vertellen tot welke massale milieuvervuiling de boeren met hun mestlozen bijgedragen hebben.
Heb je al eens gezien in wat voor een modderbad de boeren de wegen veranderen bij het oogsten van de bieten? Voor hen geldt de wegcode blijkbaar niet. Maar o wee als een aannemer van een bouwwerf tegen 's avonds de straat niet schoongespoten heeft: de brandweer komt het dan wel op zijn kosten doen.
Als ik met mijn hond ga wandelen, heb ik altijd poepzakjes bij. Maar als een boer met zijn koeien op stap gaat, schept hij de vlaaien niet op, hoor.
Geen enkele andere zelfstandige wordt financieel door de overheid zo verwend als een boer. Is de oogst tegengevallen omdat het te droog, te nat, te koud of te warm geweest is? Dan krijgt hij overheidssteun. Is het weer te goed geweest? Dan krijgt hij subsidies om de overproductie te vernietigen.
Verder gaat het mij om die rotmentaliteit van de boeren.
Kort geleden, terwijl ik onze straat naar boven reed, kwam er plots een vrachtwagen uit tegengestelde richting naar beneden. Ik had gerust 100 meter achteruit willen rijden naar een plaats waar we elkaar konden kruisen. Maar nog vóór ik stilstond en de achteruit kon inschakelen, reed hij zelf al 10 meter achteruit, bergop met een oplegger.
Even later kwam ik hier op een smalle weg een landbouwtractor tegen (zonder aanhangwagen). Amper 5 meter voorbij een plaats waar hij had kunnen uitwijken, stopte hij. Niks aan te doen, geen vin wou hij verroeren, ik heb ca. 300 meter achteruit kunnen rijden. Boeren denken dat iedereen en alles voor hen moet wijken.
Een boer heeft hier in het bos achter ons duizenden bomen staan. Hij is ook eigenaar van een deel van het grondstuk naast het onze, en daar stonden tot voor kort ook nog wat bomen. Oude, zieke, deels verrotte naaldbomen van 30 à 40 meter hoog, tot vlak tegen de grens van ons grondstuk. Telkens het ook maar een beetje waaide, lag het hier bij ons vol met naalden, takken en denappels. De dakgoot moest ik om de maand schoonmaken. Het zat vol met naalden tussen de motorkap en het kofferdeksel van de auto's. Minstens één keer per week moesten we de waterafvoerkanalen van de luchtinlaten van de auto's vrijmaken. Onder de naalden op het metalen dak blijft het altijd nat, en als de sneeuw geleidelijk aan naar beneden schuift, beschadigen die naalden de verf van het dak. Het heeft mij wel in 2009 maar liefst 6.000 Euro gekost om het dak (300 m²) te laten herschilderen.
Ik heb die boer dat gemeld, en hem vriendelijk gevraagd of hij misschien de 3 meest hinderlijke bomen kon verwijderen. Zijn antwoord: "Pas maar op, of ik plant er nog wat bij".
Jaren heeft de vorige eigenaar er tevergeefs voor gestreden om die bomen hier weg te krijgen. Maar Jozef geeft niet op, en al zeker niet tegen een boer. 5 jaar heeft het geduurd. Toen kwam hier onlangs een ingenieur van de Bayrische Förstwirtschaft. Ik vroeg hem wat er aan de hand was. "Ik kom kijken hoeveel bomen hier weg moeten" zei hij. Ik vroeg hem: "Deze 3 hier misschien?" "Neen", zei hij, "ik tel er 27. Volgende week vrijdag gaan ze tegen de korst."
De boer kwam kort daarna een kijkje nemen. "Nu bent U blij zeker?" vroeg hij met een schijnheilige smile. "Natuurlijk", zei ik, "en U bent wellicht niet armer geworden met slechts 27 bomen minder?" Hij wilde niet toegeven dat hij zijn verlies niet kon verkroppen. "Neen", zei hij, "het komt me goed uit, want ik had net wat brandhout nodig."
Wat ik niet kunnen bereiken heb, is dat hij 2 bomen in het bos achter ons grondstuk verwijdert. Want meer is er niet nodig opdat we een schotelantenne zouden kunnen installeren, en dat komt dan zowel onze huurders als ons ten goede. Nu ja, sinds kort 170 TV-zenders via de telefoonleiding is ook al niet slecht, tegenover aanvankelijk slechts 5 analoge zenders, en later 19 digitale met gewone antennes (er ligt hier geen kabel). Ik heb al uren op het Internet gezocht: er bestaan tientallen methodes om een boom te doen omvallen, doch helaas geen enkele welke geen sporen nalaat.