Ik moet het nog eens opzoeken, maar ik dacht dat men in Nederland al doorheeft dat de elektrische fiets het verkeer zeker niet veiliger maakt.
Idd, het aantal fietsdoden in NL lijkt een stijgende tendens te tonen, vooral door de populariteit van de electrische fiets bij de senioren (sinds 2004 al begonnen):
1. er worden meer fietskms afgelegd, ook in de vrije tijd.
2. vooral veel senioren > 65 jaar beginnen ermee - ipv de dure maar veiligere auto te nemen -, een auto is tenslotte tot 14 maal veiliger per afgelegde km qua dodelijkheid.
3. zelfs bij de + 75-jarigen waarvan xx % zich bijna niet meer verplaatste (fiets was fysiek te zwaar) beginnen nu veel kms met hun E-fiets te doen.
4. enkelvoudige ongevallen (val, val op, botsing op hindernis) worden steeds belangrijker >>> door de hogere snelheden 25 kmh, onhandiger (+ 20 kg E-fiets)), langere remweg enz...
Even zoeken naar het eerste verkennnend ondezoek uit NL (60-tal blz... ):
http://www.fietsberaad.nl//index.cfm?lang=nl&repository=Elektrische+fietsen+en+verkeersveiligheid#Commentshttp://www.fietsberaad.nl/library/repository/bestanden/Definitief-Elektrische--fietsen---verkeersveiligheid-PDF.pdf
Elektrische fietsen en verkeersveiligheid: Een verkennend onderzoek door middel van literatuur, deskundigen en gebruikers
Gerwin Lenten en Ben Stockmann , ROVO/Hogeschool Windesheim
juni 2010
Afstudeeronderzoek met een eerste Nederlandse bestudering van de verkeersveiligheid van de elektrische fiets.
⎯ Conclusies
Het blijkt dat de elektrische fiets een groter ongevalsrisico heeft dan de gewone fiets, echter is het verschil marginaal als het vergeleken wordt met de ongevalsrisicocijfers van de snor- en bromfiets. De deskundigen gaan er ook vanuit dat de elektrische fietsen iets onveiliger zijn dan gewone fietsen, aangezien de berijders relatief eenvoudige hoge snelheden kunnen bereiken. Het verwachtingspatroon is, dat de elektrische fiets voor jongeren geen extra verkeersveiligheidsproblemen geeft. Die hebben in vergelijking met ouderen over het algemeen een goed reactievermogen en een goede fysieke conditie. Bij ouderen daarentegen, worden er meer problemen verwacht. Naarmate men ouder wordt neemt het reactievermogen en de fysieke conditie af, met als gevolg dat het minder gunstig uitpakt met de hogere snelheden op de elektrische fiets. Met het oog op de toenemende vergrijzing én de opkomst van de elektrische fiets, is er extra aandacht nodig voor ouderen op de elektrische fiets. Verder hebben ook medeweggebruikers minder tijd om te reageren op de snelle elektrische-fietsgebruikers.
NL wil zelfs naar aparte statistieken gaan E-fiets | normale fiets.
page 25: bij het werkelijk onderzoek naar fietsongevallen liefst 70 % enkelvoudige letselongevallen;
slechts 20 % van de ongevallen botsten met een ander voertuig of persoon (voetganger ... fiets...);
en maar 11 % van de letselongevallen zou in botsing komen met een auto (uit die voertuigen).
wacht ik citeer best waar ze het halen (
LIS):
3.2.2 Aard en oorzaken fietsongevallen
....
In opdracht van het Rijkswaterstaat Dienst Verkeer en Scheepvaart (RWS DVS, destijds Adviesdienst Verkeer en Vervoer) heeft Stichting Consument en Veiligheid een onderzoek verricht naar het aantal letselfietsongevallen die geregistreerd zijn in het Letsel Informatie Systeem (LIS)(2006). In het LIS staan onder andere hoeveel fietsers op een Spoedeisende Eisende Hulp afdeling (SEH-afdeling) behandeld zijn na een ongeval. In de periode 2000-2004 zijn jaarlijks gemiddeld 67.000 fietsers behandeld op een SEHafdelingen. Uit het LIS-onderzoek blijkt dat enkelvoudige fietsongevallen (70%, 47.000) het meest voorkomen. Meestal valt het slachtoffer met de fiets (60% 40.000), gevolgd door 20% die in botsing komt met een ander voertuig of persoon, meestal met een auto (11%).
Ten slotte is 7% van de fietsslachtoffers gebotst tegen een obstakel. Een verdere analyse naar hoe deze ongevallen ontstaan zijn, heeft niet plaatsgevonden.
*Opvallend ten opzichte van de SWOV-factsheet, waar geconcludeerd wordt dat de meeste fietsongevallen gebeuren met een auto als botspartner, is, dat uit het LIS-onderzoek blijkt dat de meeste fietsers betrokken zijn bij enkelvoudige ongevallen. De mogelijke verklaring hiervoor is, dat veel van deze enkelvoudige fietsongevallen niet geregistreerd worden door de politie en zodoende niet in de ongevallencijfers terecht komen..
*De SWOV cijfers daaromtrent zijn dus quasi bijna waardeloos, omdat de politie die registreert en dat zijn dus meestal enkel ongevallen waar ingeschreven voertuigen bij betrokken geraken...Daarnaast weet men dat die botsingen met een vrachtwagen (vooral dode hoek) de dodelijkste zijn voor de fietser, maar liefst 46 % bij fiets-vrachtwagenbetrokkenheid; dit wel uit Belgische bron.