Auteur Topic: snelheid vrachtwagens bij regen weer  (gelezen 17849 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: snelheid vrachtwagens bij regen weer
« Reactie #15 Gepost op: zondag 18 maart 2007 - 20:38:21 »

Het verschil tussen 85 en 250km/u op die paar rijstroken vind ik persoonlijk toch wel heel erg groot. Dit wil dan zeggen dat je een vrachtwagen inhaald aan 165km/u sneller :-\
Stel je eens voor dat een auto je als fietser inhaald tegen een snelheid van 160km/u, op een halve meter van je passeerd terwijl je midden tussen een hoop voethangers aan het fietsen bent. :-\

Slik

Op de Duitse autosnelwegen zijn voetgangers en fietsers niet toegelaten.  :D

En er is meestal ook wel meer dan een halve meter tussen voertuigen waarvan het ene het andere inhaalt. Meestal, want als er een Belg of een Nederlander uiteindelijk tergend langzaam de linker rijstrook vrijmaakt, schiet ik hem wel eens op heel wat minder dan een halve meter voorbij als hij nog half op de linker rijstrook rijdt.

Het grootste gevaar is er een Belg of een Nederlander die naar links uitwijkt omdat hij gezapig tegen 130 km/h een vrachtwagen wil inhalen, en daarbij geen rekening houdt met een achterligger die tegen 250 km/h aankomt.
« Laatst bewerkt op: zondag 18 maart 2007 - 20:40:41 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: maandag 19 maart 2007 - 11:27:49 »
Op de Duitse autosnelwegen zijn voetgangers en fietsers niet toegelaten.  :D

Dat klopt, en niet in Duitsland alleen, gelukkig maar. Wat ik bedoel is dat de situatie een beetje vergelijkbaar overkomt voor de vrachtwagenchauffeur in kwestie. Andere voertuigen ook wel wanneer er daar ene voorbij zoeft en je zelfs de luchtverplaatsing voelt aan je eigen voertuig. Ja ook met de vrachtwagen voel je dat soms.

En er is meestal ook wel meer dan een halve meter tussen voertuigen waarvan het ene het andere inhaalt. Meestal, want als er een Belg of een Nederlander uiteindelijk tergend langzaam de linker rijstrook vrijmaakt, schiet ik hem wel eens op heel wat minder dan een halve meter voorbij als hij nog half op de linker rijstrook rijdt.

Meestal is er inderdaad wel meer dan een halve meter tussen maar niet altijd. Zo'n groot snelheidsverschil vind ik toch niet kunnen en zal ik nooit doen ook wanneer ik zo weer eens m'n zotte keuren heb.
Vrijdagavond nog tegengekomen terwijl ik naar huis reed van het werk. Rustig tegen zo'n 115km/u een vrachtwagen aan het inhalen, weinig verkeer, zie ik in m'n achteruitkijkspiegel daar zo'n snelheidsduivel afkomen gevlogen. Ik wist het gewoon, voelde het aankomen en trok m'n snelheid op tot een 150km/u en eigenlijk die vrachtwagen de weg afgesneden op enkele centimeters om terug op het eerste rijvak te komen want die snelheidsduivel haalde me in zonder vertragen niks op minder dan 1cm van mijn voeruig.
Die heeft toch ook eens mogen genieten van m'n grootlichten in z'n achteruitkijkspiegels. Ik zag dat ie met andere voertuigen voor me hetzelfde roekeloos gedrag uithaalde en ik verwachte dan ook, zoals ik al meermaals heb tegengekomen, van iets verder getuige te zijn van een ongeval maar ik heb hem niet meer teruggezien.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #17 Gepost op: maandag 19 maart 2007 - 13:07:35 »
@ bibi585:

Het voorval dat jij hier beschrijft, getuigt natuurlijk van uitgesproken verkeersagressie van de bestuurder die jou wou inhalen. Daar doe ik niet aan mee. Als ik zie dat er vóór mij iemand trager dan ik op de linker rijstrook rijdt, dan vertraag ik al lang voor ik hem nader. Ik ga zeker nooit bumperkleven bij zo iemand of die mens opjagen.

Het probleem is als de linker rijstrook vrij is, je tegen 200 km/h rijdt, en er dan 200 meter vóór jou een onverlaat tegen 130 km/h naar de linker rijstrook komt. Als dat dan een Porsche is die onmiddellijk plankgas geeft, valt het nog mee, die rijdt wel zo snel als ik vooraleer ik bij hem ben. Maar neen, meestal blijven ze dan ook nog verder tuffen tegen 130 km/h.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: maandag 19 maart 2007 - 16:28:56 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 20 maart 2007 - 17:57:29 »

Dat zou een moeilijke keuze zijn voor mij, mijn eigen veiligheid, of kans op een bon. In dit geval zou ik de snelheid opdrijven tot ongeveer 125km/u op mijn teller. Effectief een 118-120 km/u dus. Sneller proberen te geraken zou in mijn geval zinloos zijn, pas na 20 seconden zou ik 150km/u halen.

Voor dat kaliber van wegpiraten is veel niet genoeg. Sneller rijden helpt meestal niet, het is toch nooit snel genoeg voor die gasten. Wat je in hun ogen verkeerd doet, is dat je de weg niet voor hen alleen laat.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 20 maart 2007 - 22:25:41 »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 20 maart 2007 - 22:52:20 »
Hoe wist je zeker dat je niet geflitst zou worden of iets dergerlijks? Het zou een dure grap zijn.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 20 maart 2007 - 23:08:57 »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 21 maart 2007 - 04:09:44 »
Ja had ik m'n snelheid niet opgedreven had ik gegarandeerd prijs daar, ben ik zeker van. Die week met z'n opgefokte rallybak zo een beetje uit tot het stof en het gras die tegen de vangrails opgehoopt ligt omhoog vloog en een stofwolk achterliet. Ik was, al had ik wel degelijk een fors uitwijkmaneuvre gedaan, nog niet op de rechterrijstrook als die me al voorbij was. De vrachtwagenchauffeur in kwestie heeft gewoon niet gereageerd en moet, denk ik, wel degelijk gezien hebben waarom ik hem zo de weg afsneed. Moest ik een beginnend chauuffeur geweest zijn die nog geen of weinig ervaring heeft ging dat 9/10 op z'n minst 3 voertuigen geweest zijn voor de schroot en spectakulair nieuws voor de media. " ZOVEELSTE ONGEVAL MET VRACHTWAGEN" zag ik de blokletters al. Over doden en/of gewonden heb ik het nog niet dan. :-\

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 21 maart 2007 - 21:01:17 »
Voor zover ik me heb laten informeren, mogen ze daar niet eens flitsen, aangezien de baan van het leger is. Of dit correct is, weet ik niet, maar voor de zekerheid was ik natuurlijk eerst eens op verkenning gegaan... ;-)

Ik begrijp niet goed waarom er daar niet zou mogen geflitst worden, Rafael. Het feit dat het Ministerie van Landsverdediging de wegbeheerder is, doet toch niets af aan het feit dat politieambtenaren bevoegd zijn op alle openbare plaatsen van het Belgisch grondgebied (en zelfs een stuk tot in Noord-Frankrijk mogen ze hun achtevolgingen verder zetten).

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 21 maart 2007 - 22:29:46 »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 21 maart 2007 - 23:58:06 »
De reservebasis waar ik zweefvlieg is ook militair domein, maar de politie controleert er toch nu en dan. Dat belet ons niet om nu en dan eens over de 3280 m lange startbaan te racen.  ;D
Dat doet de politie trouwens ook, ze blijken daar soms voertuigbeheersing te oefenen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 22 maart 2007 - 09:40:56 »
Ik vind het gek dat we aan de ene kant het super vinden dat Duitsland ongelimiteerde snelheden heeft voor personenwagens, maar aan de andere kant 120 km/u voor een vrachtwagen moord vinden.

Dringend eens in Canada gaan rijden, waar vrachtwagens niét moeite hebben om in te halen, en het verkeer dan ook vlotter gaat.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 22 maart 2007 - 14:21:36 »
Ik vind het gek dat we aan de ene kant het super vinden dat Duitsland ongelimiteerde snelheden heeft voor personenwagens, maar aan de andere kant 120 km/u voor een vrachtwagen moord vinden.

In Duitsland mogen de vrachtwagens op de autosnelweg tegen maximum 80 km/h rijden.

De impact bij een aanrijding is recht evenredig met het kwadraat van de snelheid. Als je ziet wat voor enorme ravages er nu al om de haverklap aangericht worden door vrachtwagens die beperkt zijn tot 90 km/h, dan mogen ze dat voor mijn part hier ook verlagen tot 80 km/h.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 22 maart 2007 - 18:24:39 »
Als je met 140km/u tegen een rijdende vrachtwagen knalt die 80km/u rijd (wat vaak gebeurd) komt dat evenredig overeen met aan 60km/u tegen een betonnen muur rijden, met dat verschil dat je dan nog aan een snelheid van 80km/u aan het bollen bent. Tegen dat je dan (na impakt) tot stilstand komt kan er nog vanalles gebeuren.
Eén van de redenen waarom er zoveel doden vallen bij ongevallen met vrachtwagens. Wat kan die vrachtwagenchauffeur daar nu aan doen dat er daar 1 of ander blind kieken in z'n gat rijd (om het op z'n schoonst te zeggen) maar weerom gaat de sektor toch weer met de slechte naam lopen.