Op de Duitse autosnelwegen zijn voetgangers en fietsers niet toegelaten. 
Dat klopt, en niet in Duitsland alleen, gelukkig maar. Wat ik bedoel is dat de situatie een beetje vergelijkbaar overkomt voor de vrachtwagenchauffeur in kwestie. Andere voertuigen ook wel wanneer er daar ene voorbij zoeft en je zelfs de luchtverplaatsing voelt aan je eigen voertuig. Ja ook met de vrachtwagen voel je dat soms.
En er is meestal ook wel meer dan een halve meter tussen voertuigen waarvan het ene het andere inhaalt. Meestal, want als er een Belg of een Nederlander uiteindelijk tergend langzaam de linker rijstrook vrijmaakt, schiet ik hem wel eens op heel wat minder dan een halve meter voorbij als hij nog half op de linker rijstrook rijdt.
Meestal is er inderdaad wel meer dan een halve meter tussen maar niet altijd. Zo'n groot snelheidsverschil vind ik toch niet kunnen en zal ik nooit doen ook wanneer ik zo weer eens m'n zotte keuren heb.
Vrijdagavond nog tegengekomen terwijl ik naar huis reed van het werk. Rustig tegen zo'n 115km/u een vrachtwagen aan het inhalen, weinig verkeer, zie ik in m'n achteruitkijkspiegel daar zo'n snelheidsduivel afkomen gevlogen. Ik wist het gewoon, voelde het aankomen en trok m'n snelheid op tot een 150km/u en eigenlijk die vrachtwagen de weg afgesneden op enkele centimeters om terug op het eerste rijvak te komen want die snelheidsduivel haalde me in zonder vertragen niks op minder dan 1cm van mijn voeruig.
Die heeft toch ook eens mogen genieten van m'n grootlichten in z'n achteruitkijkspiegels. Ik zag dat ie met andere voertuigen voor me hetzelfde roekeloos gedrag uithaalde en ik verwachte dan ook, zoals ik al meermaals heb tegengekomen, van iets verder getuige te zijn van een ongeval maar ik heb hem niet meer teruggezien.