Auteur Topic: Een misverstand  (gelezen 2187 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Een misverstand
« Gepost op: maandag 05 augustus 2013 - 14:20:54 »
http://directie.xaco.be/uploads/Edwig/Misverstanden.pdf

Citaat
Een bereden fiets is ook een voertuig, net zoals een
kinderwagen, een rolstoel, een kruiwagen, een step, ... .

mmm

Citaat
2.46. "Voetganger" : een persoon die zich te voet verplaatst. De personen die een kruiwagen, een kinderwagen, een ziekenwagen of enig ander voertuig zonder motor dat geen bredere dan de voor de voetgangers vereiste ruimte nodig heeft, aan de hand leiden en de personen die een fiets of een tweewielige bromfiets aan de hand leiden, worden gelijkgesteld met voetgangers.

Of zouden ze bedoelen dat mensen de kruiwagen gaan berijden en zo bestuurder worden?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Een misverstand
« Reactie #1 Gepost op: maandag 05 augustus 2013 - 17:46:31 »
http://directie.xaco.be/uploads/Edwig/Misverstanden.pdf

Citaat
Een bereden fiets is ook een voertuig, net zoals een
kinderwagen, een rolstoel, een kruiwagen, een step, ... .

mmm

Citaat
2.46. "Voetganger" : een persoon die zich te voet verplaatst. De personen die een kruiwagen, een kinderwagen, een ziekenwagen of enig ander voertuig zonder motor dat geen bredere dan de voor de voetgangers vereiste ruimte nodig heeft, aan de hand leiden en de personen die een fiets of een tweewielige bromfiets aan de hand leiden, worden gelijkgesteld met voetgangers.

Of zouden ze bedoelen dat mensen de kruiwagen gaan berijden en zo bestuurder worden?


Wie een kruiwagen bestuurt is idd evenzo een bestuurder.  ;)

Citaat
2.13. "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.

2.14. "Voertuig" : elk middel van vervoer te land, alsmede alle verrijdbaar landbouw- of bedrijfsmaterieel.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/100-art2
« Laatst bewerkt op: maandag 05 augustus 2013 - 17:48:18 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Een misverstand
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 07 augustus 2013 - 18:05:11 »
We zouden dit onderwerp kunnen verplaatsen naar de draad over de politie, waar onder meer de overtalrijke ontsporingen bij de Belgische politie aangekaart worden.

Ik kan er niet mee lachen, want in het wegverkeer gaat het om mensenlevens. En wie dit forum al enige tijd volgt, weet dat, extreem zeldzame uitzonderingen niet te na gelaten, politiebeamten doorgaans een bijzonder onbetrouwbare bron zijn inzake verkeersrecht.

Omdat deze politiebeamten weten dat een groot deel van de bevolking evenwel volkomen ten onrechte vertrouwen stelt in hun kennis van het verkeersrecht, is een dergelijk misbruik ronduit misdadig.

Citaat
Wanneer een fietser betrokken is in een verkeersongeval en lichamelijk letsel oploopt, dan zal de verzekering van de tegenpartij deze schade moeten vergoeden. Dat geldt evenwel niet voor de materiële schade (met uitzondering van de kledijschade).

Primo: dit algemeen principe geldt enkel wanneer de tegenpartij een motorvoertuig bestuurde. Niet bijvoorbeeld als de tegenpartij een fiets of een koe bestuurde.

Secundo: als materiële schade wordt volgens dit principe niet enkel de kledij vergoed, maar ook prothesen (zoals een bril).

Tertio: dit principe geldt enkel als er uit hoofde van de zwakke weggebruiker geen sprake is van een onverschoonbare fout.

Citaat
Fietsers hebben voorrang wanneer ze over het zebrapad fietsen

Bij toogpraat kan je het over een zebrapad hebben. Maar van een politiebeamte verwacht ik een iets hoger niveau, ook al besef ik ten volle hoe moeilijk velen het daarmee hebben. En er bestaan in België geen paden voor zebra's, wel oversteekplaatsen voor voetgangers.

Citaat
Fietsers mogen binnen de bebouwde kom met twee (niet met meer) naast elkaar op de rijbaan rijden. Tegemoetkomend verkeer moet steeds kunnen passeren (kruisen). Achteropkomend verkeer moet voorbij kunnen steken (als er geen tegemoetkomend verkeer is).

Achteropkomend verkeer moet niet voorbij kunnen steken, wel kunnen inhalen.

Wat ook vele politiemensen niet weten, en hier nagelaten wordt te benadrukken, is aan dat deze voorwaarden ook moet voldaan zijn als er geen tegemoetkomend of achteropkomend verkeer is.

De wegcode maakt dit nochtans overduidelijk door het contrast met de situatie buiten de bebouwde kommen, waar fietsers slechts achter elkaar moeten rijden als er daadwerkelijk een achteropkomend voertuig nadert.

Citaat
Een strook rode beton zonder signalisatie, koperen klinknagels op de rijbaan en alle andere vormen, zijn geen fietspaden maar hooguit fietssuggestiestroken.

Alsof dit enkel zou gelden op een betonnen ondergrond.

Citaat
Fietsers mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven en moeten rekening houden met de naderende voertuigen. Ze hebben dus geen voorrang.

Ze hebben geen voorrang zolang ze zich nog niet op de oversteekplaats bevinden. Maar de politie vindt het aangewezen om de bestuurders van motorvoertuigen op een verkeerd pad te zetten door er niet bij te vertellen dat de fietsers wel degelijk voorrang hebben eens ze zich op de oversteekplaats bevinden.

Citaat
Fietsers moeten zich aan de verkeersregels houden, dus ook aan de snelheidslimieten.

Juist. Alleen is dit dode letter. Fietsen moeten immers niet voorzien zijn van een snelheidsmeter. En er bestaat nog altijd het eeuwenoude algemene rechtsprincipe volgens hetwelk niemand gehouden is tot het onmogelijke.

We zouden deze onzin van de wegcode eens moeten gebruiken om de boel op stelten te zetten. Tijdens de spitsuren gaan we in Antwerpen elk vóór een tram fietsen die ons niet kan inhalen omdat de sporen te kort bij de rechter rand van de rijbaan liggen. We willen de snelheidsbeperking van 50 km/h in de bebouwde kom niet overschrijden, maar bij gebrek aan een snelheidsmeter blijkt dat we slechts tegen 5 km/h rijden.

Citaat
Elke fiets moet uitgerust zijn met een bel, een voor- en achterrem, een witte reflector vooraan en een rode reflector achteraan.

De reflectoren op de spaken of op de rand van de banden zullen we dan maar vergeten zeker.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Een misverstand
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 08 augustus 2013 - 20:43:49 »
artikel 82.1.5° Behalve wanneer ermee gereden wordt tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, zijn  de reflectoren vooraan en achteraan, de reflectoren op de pedalen en de zijdelingse signalisatie niet verplicht voor:

a) de fietsen die uitgerust zijn met wielen met een diameter van ten hoogste 500 mm banden niet inbegrepen.

b) de fietsen die uitgerust zijn met een koersstuur alsook met banden met een doorsnede van ten hoogste 25 mm, en die, daarenboven, geen bagagedrager achteraan hebben.

c) de alle-terreinen-fietsen, uitgerust met banden met een minimumsectie van 38 mm voor de wielen met een diameter van 650 mm en van 32 mm voor de wielen met een diameter van 700 mm, met minimum 2 versnellingsraderen bediend vanaf het stuur en die daarenboven geen spatborden en geen bagagedrager achteraan hebben.

De fietsen, bedoeld onder b) en c) moeten evenwel vooraan een witte reflector en achteraan een rode reflector voeren wanneer ze met ten minste één spatbord uitgerust zijn.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Een misverstand
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 09 augustus 2013 - 09:13:02 »
Citaat
Citaat
Fietsers mogen binnen de bebouwde kom met twee (niet met meer) naast elkaar op de rijbaan rijden. Tegemoetkomend verkeer moet steeds kunnen passeren (kruisen). Achteropkomend verkeer moet voorbij kunnen steken (als er geen tegemoetkomend verkeer is).

Achteropkomend verkeer moet niet voorbij kunnen steken, wel kunnen inhalen.

Waar staat dat dat auto's je moeten kunnen inhalen? Ik mis dat stuk precies ... ik dacht dat je in een enkel richting straat met twee fietsers de rijbaan mocht 'blokkeren' zodat een auto achter je niet door kan ?  Of dat sociaal is, is wat anders natuurlijk.

Citaat
43.2. De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Een misverstand
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 09 augustus 2013 - 09:20:29 »
Citaat
Tijdens de spitsuren gaan we in Antwerpen elk vóór een tram fietsen die ons niet kan inhalen omdat de sporen te kort bij de rechter rand van de rijbaan liggen.

Is dat geen inbreuk op dit :

Citaat
12.1. Elke weggebruiker moet voorrang verlenen aan de spoorvoertuigen; daartoe moet hij zich zo snel mogelijk van de sporen verwijderen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Een misverstand
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 09 augustus 2013 - 11:16:59 »
Waar staat dat dat auto's je moeten kunnen inhalen? Ik mis dat stuk precies ... ik dacht dat je in een enkel richting straat met twee fietsers de rijbaan mocht 'blokkeren' zodat een auto achter je niet door kan ?  Of dat sociaal is, is wat anders natuurlijk.
Art 7.2 : http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/104-art7

Wat evident is staat niet altijd in de wegcode, maar als het verboden is door zijn snelheid het verkeer te hinderen of Art 10.1.1 en 10.2, ook omdat er geen tijdelijke  inhaalmogelijkheid is, is de plaats op de rijbaan dat zeker denk je niet ?

Er staat toch niet dat fietsers (steeds) langs mekaar moeten rijden in de bebouwde kom, er staat mogen.

Zij moeten dan (volgens Art 7.2) toch ook eventjes kort achtereen rijden in de bebouwde kom om zo het verkeer even door te laten, natuurlijk zonder zichzelf in gevaar te brengen, en dan mogen ze weer langs mekaar rijden. Zij moeten zich zo gedragen, evenzo de anderen bij het inhalen (Art 7.1 : dubbel voorzichtig...).

En zo de geest van de wegcode te respecteren, vooral Art 7.2 is heel duidelijk betreffende het hinderen van andere weggebruikers:

Alle (onder andere deze 4) verkeersregels moeten ook de fietsers als weggebruikers/bestuurders tegelijkertijd respecteren tov andere weggebruikers:

Citaat
43.2. De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.

Citaat
7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar* veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.
(*of gevaar voor zichzelf, maar dat is evident)


----  ----

Citaat
10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is
.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 augustus 2013 - 11:55:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Een misverstand
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 09 augustus 2013 - 11:54:47 »
Als je die redenering doortrekt dan mag een fietser niet rijden in een straat waar hij niet ingehaald kan worden?
(Heeft deze taxi gelijk! http://www.gva.be/regio-antwerpen-stad/antwerpen/maya-detiege-slachtoffer-van-verkeersagressor.aspx)
Of nog erger, dan mag je eigenlijk gewoon niet buiten komen want je zal altijd wel iemand hinderen.

Mij lijkt dat zolang je normaal fietst, dus niet opzettelijk traag rijdt of begint te zwalpen over de weg ofzo om de auto tegen te houden, je niet hinderlijk bent.

Edit: bovendien: waarom zou men anders expliciet erbij zetten dat je nog moet kunnen kruisen? Als dat niet kan ben je ook behoorlijk aan het hinderen en dat zou dus zowieso al niet mogen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 augustus 2013 - 11:56:22 door Paprieka »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Een misverstand
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 09 augustus 2013 - 12:03:28 »
Als je die redenering doortrekt dan mag een fietser niet rijden in een straat waar hij niet ingehaald kan worden?
Als de straat zo smal is dat men op een voorzichtige manier één fietser niet kan inhalen dan moet men als autobestuurder altijd erachter blijven tot op de plaats waar hij voorzichtig genoeg voorbij kan (meestal langzaam via de berm). Ook buiten* de bebouwde kom.

*Dat komt me regelmatig voor als ik bepaalde veldwegen eens neem met de auto, die zijn hier in Limburg talrijk (fietsroutenetwerk), als ik met de fiets onderweg ben is het ook niet anders, meer als achter mekaar fietsen kan men niet. Als men met de auto een landbouwtraktor tegenkomt kan men er ook niet voorbij hé...

* hier een breed (fiets)knooppunt waar men via de grasberm nog kan passeren: http://goo.gl/maps/2yleR

* hier een smalle weg (Vlasrootweg geen foto ) http://goo.gl/maps/mgTzm , die zeer dikwijls gebruikt wordt maar over 1/4 lengte geen inhalen toelaat, even erachter blijven dus.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 augustus 2013 - 12:17:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Een misverstand
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 09 augustus 2013 - 16:38:18 »
Citaat
Tijdens de spitsuren gaan we in Antwerpen elk vóór een tram fietsen die ons niet kan inhalen omdat de sporen te kort bij de rechter rand van de rijbaan liggen.

Is dat geen inbreuk op dit :

Citaat
12.1. Elke weggebruiker moet voorrang verlenen aan de spoorvoertuigen; daartoe moet hij zich zo snel mogelijk van de sporen verwijderen.

AR 12.1 is ook weer zo een bijzonder ongelukkig geformuleerd artikel.

Stel: een boer trekt met 4 koeien door een straat waar de tramsporen dicht bij de rechterrand van de rijbaan liggen. Er komt een tram aangereden. De boer doet wat er in AR 12.1 staat: hij (de weggebruiker) begeeft zich naast de sporen. De koeien stappen rustig verder over de sporen, want die moeten zich daar volgens AR 12.1 niet van verwijderen. Het zal die trambestuurder niet veel helpen.

AR 24 bepaalt dat je een voertuig niet mag laten stilstaan of  laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen. Om een verhuis uit te voeren, zou je dus gerust een verhuiswagen enkele uren mogen laten stilstaan op de tramsporen, want hij staat daar niet onnodig.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Een misverstand
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 09 augustus 2013 - 16:43:48 »
Of nog erger, dan mag je eigenlijk gewoon niet buiten komen want je zal altijd wel iemand hinderen.

Inderdaad.

Als je bij het linksafslaan staat te wachten om voorrang aan de tegenliggers te verlenen, hinder je mogelijk het achteropkomend verkeer.

Als je op de autosnelweg een vrachtwagen inhaalt tegen 120 km/h hinder je mogelijk een achteropkomende bestuurder die daar tegen 250 km/h zou willen rijden.

Citaat
Mij lijkt dat zolang je normaal fietst, dus niet opzettelijk traag rijdt of begint te zwalpen over de weg ofzo om de auto tegen te houden, je niet hinderlijk bent.

Wie gaat er kunnen uitmaken of het opzettelijk is dat ik traag fiets? Misschien kan ik gewoon niet sneller fietsen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."