Enkel Hongarije doet slechter, het westeuropees gemiddelde heeft wslk minder als de helft verkeersdoden op hun snelwegen per km als de USA waar meestal trager gereden wordt en bijna in alle US staten het "keep your lane" principe geldt (voor personenwagens).
Dus in de meeste gevallen kan je gewoon kiezen welke rijstrook je wilt, en welke snelheid dat je er rijdt. Op de uitzonderingen na in bepaalde staten die je aanhaalt.
Rechts voorbijsteken, geen probleem. Is het gewoon veranderen van rijstrook dan strafbaar (ik bedoel niet het slalommen zoals je bijvoorbeeld op you-tube filmpjes ziet in Rusland) of is de regel 'keep your lane' een richtlijn.
Natuurlijk is het veranderen van rijstrook niet strafbaar, keep your lane is eerder een richtlijn zoals je kan lezen. Natuurlijk als je van je rijstrook naar rechts gaat moet je daar extra opletten/spiegelen want bij keep your lane en dus rechts passeren/inhalen is het normaal dat iemand in je rechtse dode hoek vertoeft of plots opduikt...
Opgepast: op 2+2 snelwegen is het in de meeste staten niet toegelaten rechts in te halen, enkel
vanaf 3+3 of de
multi-lane roadways.
Ongemotiveerd of zonder reden voortdurend van rijstrook wisselen (of slalommen) wordt in bepaalde staten ook bij
multi-lanes bestraft, het is tenslotte door
keep your lane gevaarlijker als hier...
Ik citeer telkens uit dezelfde link, waar vele algemeenheden in staan van de huidige US-regelgeving:
http://www.us-infos.de/cgi-bin/select-frameset.pl?fs=fakten-vregeln.html&fn=vregeln&fu=http://www.us-infos.de/fakten-vregeln2.html
US-INFOS.DE Fakten --- Strassenverkehr
Verkehrsregeln Samstag, 10. August 2013
...
Keep in Lane
Während in Europa auf mehrspurigen Straßen das Prinzip "Rechts fahren, Links überholen" gilt, orientiert sich der amerikanische Verkehr an der Vermeidung von Spurwechseln (Keep in Lane). Auf mehrspurigen Straßen kann man sowohl links wie rechts überholen. Bei jedem Spurwechsel, auch nach rechts, muß man sich vergewissern, daß man nicht von rechts überholt wird. In einzelnen Staaten ist ein unmotiviertes Spurwechseln mit Bußgeld belegt.
Is er in de US gordelplicht?
Overal, behalve in 1 staat: New Hampshire
Anschnallpflicht
Außer in New Hampshire besteht in allen Staaten Anschnallpflicht. Für Kinder sind grundsätzlich in allen Staaten Rückhaltesysteme vorgeschrieben, wobei die Altersgrenzen und die Art der Systeme unterschiedlich sind. Die von Vermietern vertriebenen Sitze bzw. die in Europa zugelassenen Sitze erfüllen die jeweiligen technischen Voraussetzungen.
anders zou dat het één en ander verklaren van die slechte cijfers.
Mmmh eerder integendeel, want in de US moeten de airbags zo groot (60 liter ? per airbag vooraan) en zo uitgevoerd zijn,
# dat het ook zonder gordeldracht de voorste inzittenden, ook de smalste "enigzins" veilig opvangt bij een ~ frontaal impact, in Europa niet, daar zijn de airbags kleiner (ik dacht 40 liter en steeds afgestemd op het gordelsysteem: in (f) optimale vertraging) dus in de EU kan het zonder gordel eerder fataal aflopen als in de US.
Details van crashtesten kan men vinden, de US-crashtesten zullen (denk ik) niet onderdoen als die van de EU (EuroNcap).
Of de US auto´s doorgaans (on)veiliger zijn als in EU denk ik niet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Airbag#United_StatesUnited States[edit source | editbeta]
On 11 July 1984, the U.S. government amended Federal Motor Vehicle Safety Standard 208 (FMVSS 208) to require cars produced after 1 April 1989 to be equipped with a passive restraint for the driver. An airbag or a seat belt would meet the requirements of the standard. Airbag introduction was stimulated by the U.S. National Highway Traffic Safety Administration.[56] However, airbags were not mandatory on light trucks until 1997.[57]
In 1998, FMVSS 208 was amended to require dual front airbags, and de-powered, or second-generation airbags were also mandated. This was due to the injuries caused by first-generation airbags, # though FMVSS 208 continues to require that bags be engineered and calibrated to be able to "save" the life of an unbelted 50th-percentile size and weight "male" crash test dummy.
Outside the U.S.A.[edit source | editbeta]
Some countries outside North America adhere to internationalized European ECE vehicle and equipment regulations rather than the U.S. Federal Motor Vehicle Safety Standards. ECE airbags are generally smaller and inflate less forcefully than U.S. airbags, because the ECE specifications are based on belted crash test dummies. In the United Kingdom, and most other developed countries there is no direct legal requirement for new cars to feature airbags. Instead, the Euro NCAP vehicle safety rating encourages manufacturers to take a comprehensive approach to occupant safety; a good rating can only be achieved by combining airbags with other safety features.[58] Thus almost all new cars now come with at least two airbags as standard.
Gordelplicht wil niet zeggen dat 100 % van de inzittenden zich aangordelen. Cijfers in EU-landen varieren ondertussen van 75 % tot 96 %, veel hangt van de handhaving af.
Een andere zaak: duizenden kilometers rijden op bijna lege wegen aan een absurd lage (opgelegde) snelheid is ook niet iets dat je aandacht scherp houdt.
Daarom hebben ze in de US de max-snelheden al sterk verhoogt, in de meeste staten is 75 mph (121 kmh), sommige staten nog meer (Texas 80 (129 kmh) en stukje 85 mph (137 kmh)), dus Europees gemiddeld niveau. Het is algemeen geweten dat
vele uren traag en monotoon rijden -aan gelijke lage snelheid tegen de limiet (treintjes)- zonder xx kmh variatiemarge het aantal niet-concentratie-ongevallen verhoogd (tesamen met vermoeidheid), m.a.w. het fenomeen indommelgevaar/
sekondenslaap *, Europese studies spreken van 20 tot 25 % ongevallenaandeel op snelwegen en dit in Europa (inbegrepen vrachtwagens, link kan ik je geven).
*
http://nl.wikipedia.org/wiki/Microslaap
Microslaap of secondenslaap is een slaapperiode van korter dan 30 seconden.[1] De meest voor de hand liggende oorzaak hiervan is (over)vermoeidheid, maar ook andere oorzaken zijn mogelijk. Microslaap doet zich vaak voor tijdens monotone activiteiten en komt veelal onaangekondigd. In veel gevallen realiseert de microslaper zich achteraf niet dat hij is ingedommeld.
Microslaap is uitermate gevaarlijk wanneer deze zich voordoet bij bestuurders van voertuigen en zware machines. De bestuurder realiseert zich niet dat hij is ingeslapen en merkt hooguit dat hij ineens een stuk verder is opgeschoten dan hij dacht. Het risico op een ongeval neemt significant toe bij microslaap, want de bestuurder kan niet alert reageren. Met name 's middags tussen 2 en 4 en 's nachts na twaalven is de kans op een microslaap groot. Microslaap is niet alleen bij (vracht)autobestuurders gesignaleerd, maar ook bij treinbestuurders, machinebestuurders en piloten.
Microslaap is lastig te herkennen. Ze komt meestal onaangekondigd, hoewel zich soms van tevoren sufheid en plotseling opkomende vermoeidheid voordoet. Knikkebollen en dichtvallende oogleden kunnen een aanwijzing zijn. De bestuurder kan achteraf merken dat hij is ingedommeld door brandende oogleden, een droge mond, of het plotseling 'opschrikken' uit onoplettendheid.
*
https://dl.dropboxusercontent.com/u/10763468/Foto%2013.09.11%2013%2025%2049.jpeg
Ursachen für den Sekundenschlaf
Man nimmt an, dass Sekundenschlaf eine spontane Notwehrreaktion des Körpers auf starke Übermüdung ist, vor allem, wenn sich diese mit längeren, monotonen Tätigkeiten verbindet. Besonders häufig kommt es zu Sekundenschlaf: ...
Sneller mogen rijden (en snelheid variëren naargelang gemoed/staat vd weg/verkeer/art 10...) is nu eenmaal meestal sneller aankomen, als bvb net dat laatste halfuur of uurtje fataal is bij 100 kmh max is zit die van 120-130 kmh max na xxx-kms thuis in de zetel en slaapt daar plots in... Enz nog relatief beter voor diegenen die relax rond de 160 kmh variëren (als het verkeer het toelaat), moderne auto´s laten dat in alle comfort toe.
Wat betreft de middenvakklevers: Voor de oliecrisis in de jaren 70 had je op sommige autowegen een aanduiding die er de mensen er moest doen aanzetten toch ten minste 90 km/u te rijden in de plaats van het voorgeschreven minimum van 70 km/u. En ik dacht dat het zich richtte vanaf de 2e rijstrook (dus niet het rechter)
Een bord met aanbevolen snelheid (die blauwe met witte cijfers, ook adviessnelheid) ? In het buitenland heb ik die toen gezien maar in Be niet. Meestal was dat
bergop op het middenvak en links vanaf 3+3 # maar dan is het wel
minimum opgelegde snelheid (zie bord) # .
http://de.wikipedia.org/wiki/Richtgeschwindigkeit_(Stra%C3%9Fenverkehr)http://nl.wikipedia.org/wiki/Adviessnelheidhttp://en.wikipedia.org/wiki/Advisory_speed_limit#
http://de.wikipedia.org/wiki/Vorgeschriebene_Mindestgeschwindigkeit #

of echte foto | 90 | 70 | - || :
https://dl.dropboxusercontent.com/u/10763468/Foto%2013.09.11%2013%2025%2049.jpeg