Auteur Topic: Rijgedrag automobilisten moet dringend worden afgestemd op fietsers  (gelezen 2779 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Rijgedrag automobilisten moet dringend worden afgestemd op fietsers
« Gepost op: dinsdag 23 juli 2013 - 00:21:11 »
Citaat van: GVA
Rijgedrag automobilisten moet dringend worden afgestemd op fietsers

http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1390115/rijgedrag-automobilisten-moet-dringend-worden-afgestemd-op-fietsers.aspx?utm_source=gva&utm_medium=link&utm_campaign=homepage_blokboven

Het besluit van de Fietsersbond:

Citaat
Het rijgedrag van automobilisten moet dringend worden afgestemd op de fietsers

De automobilisten dulden nog niet genoeg overtredingen en roekeloos rijgedrag van de fietsers. En het zijn de automoblisten die moeten rekening houden met de fietser, en zeker niet omgekeerd.

Geen wonder dat er alsmaar meer doden onder de fietsers vallen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

• Meer dan expert
Re: Rijgedrag automobilisten moet dringend worden afgestemd op fietsers
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 23 juli 2013 - 01:23:05 »
waar is de tijd van de wegcode van 1976
toen iedereen nog zijn plek wist op de weg

ik leer mijn kinderen nog die wegcode
zo hoop ik ze elke dag toch terug thuis te zien

de regels voor zwakzinnige weggebruikers die haal ik hen meteen uit het hoofd
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 23 juli 2013 - 11:44:38 »
Typisch media zou ik zeggen en-of voorbarig van de fietsersbond, maar dat zijn we gewend, wild schieten op de "automobilist", bestuurders van een vrachtauto, autobus, enz... zijn allemaal ook automobilisten...

vb bijna 50 % van de  - officiële - fietsersdoden vallen namelijk al bij ongevallen met vrachtwagenbetrokkenheid-op-een-kruispunt; en 17 % van alle fietsersdoden vallen met vrachtwagenbetrokkendheid. Dus vooral eens kijken naar de voertuigen met de meeste massa en waavan de bestuurder nog moeilijker de fietser kan zien ?
Dus als men nu daar het plaatje eens gaat omdraaien, zoals bij spoorverkeer (tram en trein) die quasi daar nooit in fout kunnen zijn, want ze hebben absolute voorrang ?  

Citaat
De Fietsersbond wil een grondigere en concrete analyse van de cijfers over verkeersongevallen met fietsers.

Dit moet zorgen voor een nog beter zicht op hoe en wanneer precies de ongevallen gebeuren en hoe de relatie is met het fietsgebruik. Dat zegt de Fietsersbond naar aanleiding van de Verkeersveiligheidsbarometer 2012. Daaruit bleek dat het aantal Vlaamse fietsdoden is gestegen.

Er is dus geen grondige en concrete analyse gebeurd van die cijfers, nog altijd niet.

BIVV heeft ooit eens een poging gedaan in 2007 - met totaal gebrekkige cijfers uiteraard - maar op die basis was alleszins de fietser procentueel meer schuldig aan de zwaarste verkeersongevallen (dodelijke gevolgen) en naarmate de ongevalgevolgen minder erg waren, was de "noemer automobilist" procentueel meer schuldig, wslk omdat de voertuigbestuurder nog een reactie had of kon hebben en de ongevalgevolgen daardoor kon minderen.

Als de fietser onvoorzienbaar wordt voor de voertuigbestuurder (daar is de fietser meestal in fout) zijn de gevolgen in de regel veel erger.

Natuurlijk stijgt het aantal fietsdoden (ook meer fietskms), en die zouden wel eens kunnen verdubbelen als men ze dan allemaal meetelt, dus ook waar helemaal geen ingeschreven voertuig bij betrokken is. Dus enkelvoudige ongevallen, of die met een andere zwakke weggebruiker.

De slechte registratie is geen geheim:
Citaat
http://www.astronomie.be/rik.gheysens/fietshoorn/statistieken.htm

Enkele resultaten betreffende fietsers en vrachtwagens uit de beperkte studie van B. Herdewyn, e.a., Pilootproject diepteonderzoek vrachtwagens. Eindrapport jaar 1, 2010, p. 20-23:
Bij alle ongevallen samen zijn 9 % van de dodelijke slachtoffers fietsers; bij vrachtwagenongevallen zijn 17 % van de dodelijke slachtoffers fietsers! De ongevallen met dodelijk verongelukte fietsers komen voornamelijk voor op kruispunten. "In feite maken de fietsers bijna de helft van de doden uit (46%) die bij vrachtwagenongevallen op kruispunten vallen."
"Er valt ook nog op dat zwakke weggebruikers die bij vrachtwagenongevallen betrokken raken (met name bromfietsers, fietsers, en voetgangers) gemiddeld ouder zijn dan zwakke weggebruikers bij andere ongevallen."
"Een vergelijking tussen Vlaanderen en Wallonië toont aan dat het risico op een vrachtwagenongeval het grootst is op Vlaamse wegen buiten de autosnelwegen."
Het aantal verkeersongevallen in de statistieken is zwaar onderschat
Dossier: Kwetsbare Weggebruikers. (Staten-generaal van de verkeersveiligheid 2007. Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid.)
Enkele frappante bevindingen van deze studie:

Uit de officiële verkeersstatistieken voor België blijkt dat de ”kwetsbare weggebruikers” (d.i. zwakke weggebruikers en motorrijders) ± 40% van het aantal verkeersdoden en ernstig gekwetsten uitmaken. In vergelijking met andere landen is dit een hoog percentage.
De officiële verkeersstatistieken vertonen een verontrustende mate van onderregistratie van ongevallen met "zwakke weggebruikers". Dit probleem stelt zich ook in andere landen. Voorbeeld uit Penta-studie: betreffende de doden en zwaargewonden bij fietsongevallen bij kinderen tussen 5 en 9 jaar, waren er 112 geregistreerd door cijfers op te vragen in ziekenhuizen. Er waren slechts 21 slachtoffers geregistreerd bij de FOD Economie, Directie Statistiek!
De onderregistratie in de officiële verkeersstatistieken betekent dat niemand zicht heeft op de werkelijke maatschappelijke implicaties van de verkeersongevallen. Dit heeft scheeftrekkingen in de visie van de wetgevende en handhavende overheid voor gevolg, maar geeft ook een vertekend beeld van deze problematiek aan de bevolking, de media, de verzekeringsmaatschappijen, de verenigingen van weggebruikers en andere stakeholders.
De Morgen, 26 mei 2012: Aantal verkeersongevallen veel hoger dan algemeen aangenomen
Volgens Sofie Van Damme van het BIVV wordt het aantal verkeersongevallen in België zwaar onderschat. Ieder jaar ontvangt het BIVV gegevens over 40.000 ongevallen. Die komen via de politie terecht bij de Algemene Directie Statistiek van de FOD Economie. Het werkelijke slachtoffertol ligt echter veel hoger. 'Uit een studie blijkt dat ziekenhuizen 2,5 keer meer zwaargewonden rapporteren dan de politie', zegt Van Damme. Zelf schat het BIVV dat 40 procent van het aantal zwaargewonden ook daadwerkelijk in de officiële statistieken belandt. Bij fietser is dat amper 18 procent, omdat zij zelden verzekering of politie inschakelen.
Het ongevallenformulier dat de politie invult is meer dan 20 jaar oud en is dringend aan vernieuwing toe.

Het BIVV pleit daarom voor een centraal bestand waarin alle verkeersslachtoffers worden opgenomen.'Dat kan door de gegevens van ziekenhuizen, verzekeraars, politie en parketten aan elkaar te linken', zegt Van Damme.

ook: http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%20WG%20Kwetsbare%20weggebruikers%20DEF.pdf

Oei oei fietsersbond wat dan gedaan ?
Stel voor alle ziekenhuizen en-of diverse hulpdiensten moeten verplicht worden steeds een -modern- formulier op te sturen naar .... waarin duidelijk staat hoe de (dodelijke) verwondingen ontstaan zijn. Is het met de fiets, gevallen, gebotst op obstakel en gevallen ? Kruisje achter vakje fiets |X| Kruisje achter val X, enz...

In NL zijn ze er alleszins mee "bezig", of ze het daar ooit strikt durven toepassen is een andere vraag, "zondebok auto" moet toch blijven niet ?  ;D ::)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 23 juli 2013 - 12:27:27 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 23 juli 2013 - 22:37:59 »
Dus het volgende met de auto:

Met 5 naast mekaar: moeilijk.
Door rood rijden: haalbaar
Verkeerde kant van de straat rijden: gevaarlijk.
Niet op de voor ons bestemd gedeelte van de rijweg rijden: ik begin al te oefenen.
Voorrang van rechts is voor een ander: Veel geleerd in Brussel.
Zebrapad gebruiken om over te rijden: ze zijn iets te smal.
Er voor zorgen dat de eerst volgende 15 km je niemand voorbij kan: Tja waarom niet.
... vul maar aan

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 24 juli 2013 - 06:31:47 »
Met 5 naast mekaar: moeilijk.

Als er drie rijstroken in dezelfde richting zijn, en we nemen de pechstrook erbij, is dat haalbaar met personenwagens.

Citaat
Door rood rijden: haalbaar

Aan het kruispunt waar het verkeerslicht rood is en we rechtsaf willen slaan, rijden we anders gewoon even over het tankstation op de hoek, zodat we zelfs nog geen overtreding begaan.

Citaat
Niet op de voor ons bestemd gedeelte van de rijweg rijden: ik begin al te oefenen.

Je zult zien: als je het fietspad en het trottoir aan weerszijden erbij neemt, kun je vrijwel overal in één keer keren.

Citaat
Voorrang van rechts is voor een ander: Veel geleerd in Brussel.

De psychologische oorlogsvoering: doen alsof je geen voorrang gaat verlenen, maar toch in staat blijven om zo nodig een aanrijding nog nipt te vermijden.

Citaat
Zebrapad gebruiken om over te rijden: ze zijn iets te smal.

Geen probleem: als je ook maar gedeeltelijk op, of min of meer in de buurt van een oversteekplaats oversteekt, heb je altijd voorrang.

Citaat
Er voor zorgen dat de eerst volgende 15 km je niemand voorbij kan: Tja waarom niet.

Precies. Waarom zou je zelf ook maar 2 seconden tijd verliezen, als je je talrijke achterliggers daarmee samen een uur tijd kunt besparen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 25 juli 2013 - 23:40:40 »
Gisteren kom ik hier in het dorp vlak aan een kruispunt een groep terroristen tegen, ze komen van links op een t-kruispunt, ik moet naar rechts.
ik had nog een geparkeerde wagen vlak op de hoek (toegelaten?) aan mijn kant.
Vermits ik rustig naar huis reed dacht ik ach blijf wel even wachten.
Kreeg van vele een bedankje, ook eens fijn het zo mee te maken.

Maar mijn kinderen hebben mijn koersfiets weer eens ontdekt, ooit in een zotte bui gekocht maar buiten banden oppompen doe ik er niet veel mee.
Zadel op het laagst gezet en stuur wat gekanteld en ze passen er zowaar op.
Dan heb ik even een preek gehouden van je bent niet alleen op de baan en automobilisten zien je niet altijd, verwachten je niet altijd....
Ze zijn niet echt verkeer gewoon, Oelegem is nog heel wat anders dan 't stad.
Ook al steek ik er zoveel jaren energie in, als we samen een tochtje maken moet ik toch nog te vaak zeggen : rij rechts, kijk voor u.....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 26 juli 2013 - 02:38:23 »
Kreeg van vele een bedankje, ook eens fijn het zo mee te maken.

Jaja, zolang je hen vrije doorgang verleent, alsof ze een prioritair voertuig zouden zijn.

Je zou maar eens je voorrang van rechts moeten afgedwongen hebben. Je zou dan wel wat anders meegemaakt hebben.

Maar ik vind het goed wat je gedaan hebt, hoor, want het heeft je een hoop stress bespaart. En bovendien nog maar een signaal aan de terroristen dat ze geen voorrang hoeven te verlenen, met als voordeel dat er nog meer zullen verongelukken.

Man, let goed op je kinderen, zeker als ze ooit in een club gaan fietsen. Het terroristenvirus is zeer besmettelijk.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 26 juli 2013 - 17:12:01 »
Maar mijn kinderen hebben mijn koersfiets weer eens ontdekt, ooit in een zotte bui gekocht maar buiten banden oppompen doe ik er niet veel mee.
Zadel op het laagst gezet en stuur wat gekanteld en ze passen er zowaar op.
Dan heb ik even een preek gehouden van je bent niet alleen op de baan en automobilisten zien je niet altijd, verwachten je niet altijd....
Ze zijn niet echt verkeer gewoon, Oelegem is nog heel wat anders dan 't stad.
Ook al steek ik er zoveel jaren energie in, als we samen een tochtje maken moet ik toch nog te vaak zeggen : rij rechts, kijk voor u.....

Laat ze langs het Albertkanaal rijden, er liggen daar nog geen ribbelstroken!  ;D
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 26 juli 2013 - 17:36:41 »
Daar rijden ze ook vaak, om ter rapst naar Wijnegem sluis en terug....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 26 juli 2013 - 17:42:17 »
Laat ze rijden naar Shoten, daar het Kempisch kanaal op. Aan de kruising van de kanalen richting Meerhout en dan langs het Albertkanaal terug naar Oelegem. Je zal er daarna even geen last meer van hebben. Dit zal al snel 100 km of meer zijn.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 26 juli 2013 - 18:05:06 »
In de zomer rijden we vaak het anti tank kanaal af richting Brecht, dag zeggen aan mijn broer en terug, is wel niet te doen met de koersfiets (onverhard)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #11 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 13:34:31 »
Het kamikaze gedrag van fietsers invoeren bij automobilisten, of hoe bedoelen ze dat ?

Tegen de rijrichting in, links spookrijden op het trottoir, denken dat ze overal voorrang hebben , ...

Waarop moeten we ons even afstemmen ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #12 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 13:38:51 »
Het toelaten van "losse" verlichting op fietsen / fietsers, heeft duidelijk er ook niet toe geleid dat er nu meer fietsen met licht rondrijden.
Het is niet meer zo dat ze nog zwaarder moeten trappen om het lichtje te laten branden hé.
Klik, schakelaartje omzetten ... zelfs dat is blijkbaar teveel gevraagd van de doorsnee tweewielige untouchable.

Waarom blijft deze overtreding desondanks minder zwaar voor fietsers dan voor automobilisten ???
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder