Auteur Topic: bijna hysterische fietsersbond wil snelheid automobilisten omlaag brengen  (gelezen 2449 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
bijna hysterische fietsersbond wil snelheid automobilisten omlaag brengen
« Gepost op: maandag 09 september 2013 - 12:20:37 »
http://www.standaard.be/cnt/dmf20130908_00730830

De boze auto heeft het weer gedaan, maar eens kijken naar hun eigen gedrag doen ze natuurlijk niet.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: bijna hysterische fietsersbond wil snelheid automobilisten omlaag brengen
« Reactie #1 Gepost op: maandag 09 september 2013 - 13:01:40 »

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: bijna hysterische fietsersbond wil snelheid automobilisten omlaag brengen
« Reactie #2 Gepost op: maandag 09 september 2013 - 14:11:45 »
http://www.standaard.be/cnt/dmf20130908_00730830

De boze auto heeft het weer gedaan, maar eens kijken naar hun eigen gedrag doen ze natuurlijk niet.
misschien de motor eruit halen en een gat in de bodem maken, zoals bij de flinstones  :-X

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: bijna hysterische fietsersbond wil snelheid automobilisten omlaag brengen
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 10 september 2013 - 22:37:32 »
Tja, de fietsersbond wil de snelheid naar beneden halen voor automobilisten ter bescherming van de fietser. Hoe lager de snelheid van auto 's hoe meer het aantal fietsongevallen zal toenemen. Fietsers moeten de gevaren kennen en zich aan de wegcode houden, ook kinderen.  Geen voorrang betekent wachten tot de weg over voldoende afstand vrij is alvorens te rijden. Zolang fietsers denken dat ze als zwakke weggebruiker overal voorrang hebben en zomaar ineens van richting kunnen veranderen of een kruispunt of rijbaan oversteken krijg je door het verlagen van de snelheid net het omgekeerde effect. Beter geen aanrijding met een auto die 70 of 90 rijdt dan 100 aanrijdingen met auto's die 20 of 30 km uur rijden.  In smalle straten waar auto's geparkeerd staan en fietsers op de rijbaan rijden is het bij lage snelheden zelfs nog moeilijker om snel nog even in te voegen tussen twee geparkeerde auto's om zo de fietsers ongehinderd hun weg te laten voortzetten gezien je gewoon niet even op het gas mag duwen waardoor je gewoon samen met de tegenliggende fietsers in het smalle gedeelte terechtkomt. Van aktief autorijden is geen sprake meer.  In zulke situaties rij je vooral in de weg van fietsers en vorm je eerder een hindernis door te lage snelheid. Ook het inhalen van fietsers moet in principe op korte tijdspanne kunnen gebeuren, maar dat is bij 30 uit den boze zeker als de fietser in kwestie vrij vlotjes rijdt.  Als het inhalen te lang duurt kan je weer problemen krijgen met tegenliggers, en achter de fietsers blijven rijden is zeker geen oplossing, je moet dat maar eens proberen, dat werkt vooral op de zenuwen van de fietser.
Verder moeten fietsers de rijbaan waarop autoverkeer rijdt dat voorrang heeft niet zomaar zonder te remmen gaan dwarsen, ook niet op oversteekplaatsen voor fietsers, wat dagelijks gebeurt. Automobilisten zijn niet steeds in de materiele om gestopt te geraken zelfs niet bij lage snelheden. Verder kan je stellen dat fietsers tegenwoordig uit alle richtingen het kruispunt komen oprijden en daarenboven onaangekondigd van richting veranderen zonder te kijken of op voorhand naar links uit te wijken om links af te slaan. Men blijft gewoon rechts rijden (wat in principe geen kwaad kan op voorwaarde dat de fietser dan eerst voorrang verleent aan de auto's alvorens links af te slaan) om dan ineens terwijl de auto er al bijna naast zit plots  naar links af te slaan.  Op dat zelfde ogenblik komen er dan fietsers van links en fietsers van rechts en fietsers in de verkeerde richting die op hun beurt ineens naar rechts afslaan en hoeveel ogen heeft en autobestuurder en waar staan die ogen? Voor achter links rechts?
Je kan gewoon niet alles zien. Daarom moeten de normale rijbewegingen zoals voorzien in de oorspronkelijke wegcode dringend terugkomen en moeten alle uitzonderingen er gewoon terug uit. Geen voorrang op doorgetrokken fietspaden, maar dezelfde regels voor alle bestuurders. Men kan dan nog altijd de weg waarlangs het fietspad loopt in voorrang leggen. Het probleem is natuurlijk niet alleen de fietsers maar vooral het wegbeheer in gemeenten en steden die er een soort russische roulette van maken in plaats van juridisch correct en verantwoorde situaties aan te leggen. Hoe meer oversteekplaaasen voor fietsers men aanlegt hoe meer ongevallen er zullen gebeuren gezien de fietser alle soorten van strepen gebruikt om onverantwoord de rijbaan over te steken. Men stuurt hier onwetende kinderen de dood in. Geen enkel kind zou zomaar oversteken als er geen oversteekplaats was.  Men wil het te veilig maken en houdt geen rekening met de mogelijkheden die een automobilist heeft. Men geeft de verkeerde informatie en een vals gevoel van veiligheid aan weggebruikers die in vele gevallen niet of nog niet begrijpen wat autorijden betekent en wat de mogelijkheden zijn van de automobilist.   Als men op een weg waar 70 of 90 gereden mag worden fietsoversteekplaatsen aanlegt (waar de fietser nota bene geen voorrang heeft) dan is dit om problemen vragen. Aan welke snelheid zou de automobilist daar moeten rijden om gestopt te geraken voor fietsers die zich niet aan de voorangsregels willen houden en plots de rijbaan oversteken op het ogenblik dat de auto reeds te dicht genaderd is om te kunnen stoppen ?
Waarom plaatst men niet gewoon stopborden op de rijbaan ter hoogte van elke oversteekplaats? Ofwel heeft de fietser voorrang ofwel heeft hij dat niet. Maar zoals het nu is kan men spreken van onzuivere situaties waarin de fietser in vele gevallen geen voorrang heeft en de automobilist de schuld krijgt.
Uniformiteit, geen dubieuze situaties waar zelfs de beste jurist geen antwoord kan op geven.
Automobilisten gaan zeker niet vrijuit, Misschien is een rijbewijs met punten toch iets om over na te denken.
« Laatst bewerkt op: woensdag 11 september 2013 - 09:10:58 door mazda »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: bijna hysterische fietsersbond wil snelheid automobilisten omlaag brengen
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 11 september 2013 - 01:53:13 »
Wat dan met de max-snelheid van het zwaar verkeer (Zware Jeeps, Traktoren, Zware bestelwagens, Camions, Bussen, Tram, ... ) ?
Terugbrengen naar euh 10 kmh ? Best ook voor lijnbussen en trams door dorp en stad hé, of schaf ze gelijk af want grote taxi´s zijn vergevingsgezinder ?   ;D

1. Kinetische energie = Massa x V² ... Massa vergeten ?
2. Daarbij de dodelijke vorm van het voertuig (vooral hoogte, directe hoofdkwetsuren) en de vergevingsgezindheid van de materialen (flexibele kunstofbumper of hard metaal)

Auto´s zijn ontworpen voor een hoge voetgangersveiligheid (zeker frontaal), zware voertuigen helemaal niet of verwaarloosbaar.
http://www.euroncap.com/Content-Web-Faq/3e957d49-6cd5-406f-a37b-764f9d22cf71/pedestrian-safety.aspx

Paard voor de kar spannen noem ik die snelheidszever buiten de bebouwde kom.

Binnen de bebouwde kom stel ik dan (als lid van de hysterische voetgangersbond  ;)) ook een strenge snelheidslimiet voor de slecht zichtbare fietser voor wegens de ... voetgangers die niet opletten (ook kinderen) hé.   ;D
« Laatst bewerkt op: woensdag 11 september 2013 - 02:06:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: bijna hysterische fietsersbond wil snelheid automobilisten omlaag brengen
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 11 september 2013 - 15:06:10 »
Het zijn uitgerekend organisaties zoals de Fietserbond die ervoor zorgen dat de fietsers zich niet aan de regels houden en het slachtoffer van ongevallen worden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: bijna hysterische fietsersbond wil snelheid automobilisten omlaag brengen
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 11 september 2013 - 22:17:13 »
Het zijn uitgerekend organisaties zoals de Fietserbond die ervoor zorgen dat de fietsers zich niet aan de regels houden en het slachtoffer van ongevallen worden.

De fietsersbond ligt inderdaad zelf aan de basis. Het probleem is dat zij autorijden niet meer erkennen.  Veilig fietsen betekent voor de fietsersbond dat fietsers ongehinderd hun gang kunnen gaan en geen rekening moeten houden met andere weggebruikers ( ook tov voetgangers ).
Gemeenschapszin is ver te zoeken. Verkeersregels zijn er niet om mensen te pesten of hun persoonlijke vrijheden te belemmeren maar het zijn eigenlijk gewoon afspraken die je met respect voor de ander en met plezier zou moeten naleven om alles vlotjes te laten verlopen. Voorrangsregels zijn er niet om je vrije doorgang te belemmeren maar alleen om een regeling te treffen om in alle veiligheid te bepalen wie eerst mag. De fietsersbond gaat er vanuit dat fietsers altijd eerst zouden mogen terwijl de wegcode dat gezien de verschillende situaties en de snelheden van auto's terecht niet voorziet.  Als de fietser hiermee niet kan leven blijft hij best uit het verkeer of trotseert de dood. Waarom mag een fietser niet op de snelweg rijden? Het antwoord is wel duidelijk. Zelfs al zouden er aparte wegen voor fietsers worden aangelegd ver van het autoverkeer verwijderd met bruggen en tunnels om over te steken dan nog zal elke fietser op een bepaald ogenblik ergens een weg moeten oversteken of een zone inrijden met gemengd verkeer waar iedere weggebruiker zich gewoon aan de regels moet houden. Rechts rijden, voorsorteren, kijken alvorens een zijdelingse beweging ui te voeren, voorrang verlenen aan wie daar recht op heeft, ook aan voetgangers en aan auto's die van rechts komen.
Dit geldt natuurlijk ook voor automobilisten maar blijkbaar leeft iedere weggebruiker zowat in zijn eigen wereldje en net daarom zijn er verkeersregels, als je de wegcode naleeft zouden er buiten de spitsuren eigenlijk weinig problemen moeten zijn. Tijdens de spitsuren moet men bovenop het naleven van de wegcode blijk geven van gezond verstand en af en toe als er nood aan is eens iemand voorlaten die in principe geen voorrang heeft. De beslissing om iemand voor te laten ligt volledig bij de voorrangsgerechtigde en mag in geen enkel geval en onder geen enkele omstandigheid afgedwongen worden door de voorrangsplichtige weggebruiker, voetganger, fietser of autobestuurder.
 

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: bijna hysterische fietsersbond wil snelheid automobilisten omlaag brengen
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 12 september 2013 - 16:14:49 »
Het zijn uitgerekend organisaties zoals de Fietserbond die ervoor zorgen dat de fietsers zich niet aan de regels houden en het slachtoffer van ongevallen worden.

De fietsersbond ligt inderdaad zelf aan de basis. Het probleem is dat zij autorijden niet meer erkennen.  Veilig fietsen betekent voor de fietsersbond dat fietsers ongehinderd hun gang kunnen gaan en geen rekening moeten houden met andere weggebruikers ( ook tov voetgangers ).
Gemeenschapszin is ver te zoeken. Verkeersregels zijn er niet om mensen te pesten of hun persoonlijke vrijheden te belemmeren maar het zijn eigenlijk gewoon afspraken die je met respect voor de ander en met plezier zou moeten naleven om alles vlotjes te laten verlopen. Voorrangsregels zijn er niet om je vrije doorgang te belemmeren maar alleen om een regeling te treffen om in alle veiligheid te bepalen wie eerst mag. De fietsersbond gaat er vanuit dat fietsers altijd eerst zouden mogen terwijl de wegcode dat gezien de verschillende situaties en de snelheden van auto's terecht niet voorziet.  Als de fietser hiermee niet kan leven blijft hij best uit het verkeer of trotseert de dood. Waarom mag een fietser niet op de snelweg rijden? Het antwoord is wel duidelijk. Zelfs al zouden er aparte wegen voor fietsers worden aangelegd ver van het autoverkeer verwijderd met bruggen en tunnels om over te steken dan nog zal elke fietser op een bepaald ogenblik ergens een weg moeten oversteken of een zone inrijden met gemengd verkeer waar iedere weggebruiker zich gewoon aan de regels moet houden. Rechts rijden, voorsorteren, kijken alvorens een zijdelingse beweging ui te voeren, voorrang verlenen aan wie daar recht op heeft, ook aan voetgangers en aan auto's die van rechts komen.
Dit geldt natuurlijk ook voor automobilisten maar blijkbaar leeft iedere weggebruiker zowat in zijn eigen wereldje en net daarom zijn er verkeersregels, als je de wegcode naleeft zouden er buiten de spitsuren eigenlijk weinig problemen moeten zijn. Tijdens de spitsuren moet men bovenop het naleven van de wegcode blijk geven van gezond verstand en af en toe als er nood aan is eens iemand voorlaten die in principe geen voorrang heeft. De beslissing om iemand voor te laten ligt volledig bij de voorrangsgerechtigde en mag in geen enkel geval en onder geen enkele omstandigheid afgedwongen worden door de voorrangsplichtige weggebruiker, voetganger, fietser of autobestuurder.
 
Goede post, Mazda.  :)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: bijna hysterische fietsersbond wil snelheid automobilisten omlaag brengen
« Reactie #8 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 13:12:27 »
Bij 85 % van de ZWARE (!) fietsongevallen is geen auto betrokken ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: bijna hysterische fietsersbond wil snelheid automobilisten omlaag brengen
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 09 oktober 2013 - 19:38:18 »
Het zijn uitgerekend organisaties zoals de Fietserbond die ervoor zorgen dat de fietsers zich niet aan de regels houden en het slachtoffer van ongevallen worden.

Als ze te veel leden hebben verliezen ze misschien hun subsidies .  ;D