Auteur Topic: snelheidsbeperking  (gelezen 23837 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #60 Gepost op: maandag 30 september 2013 - 15:53:45 »
Je zet de dubbele punten verkeerd ...
Daar is niets mis mee, de zin over de C43´s heeft betrekking op alle respectievelijke wegen buiten de bebouwde kom. Wat begrijp je daaraan niet ?



Antwoord nu eens eenmaal rechtuit zonder ... :

- Op welke weg buiten de bebouwde kom zouden C43´s NOOIT van toepassing kunnen zijn ?

« Laatst bewerkt op: maandag 30 september 2013 - 15:56:42 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #61 Gepost op: maandag 30 september 2013 - 15:55:33 »
Soit.

De B wegcode stelt nadrukkelijk dat een C43 blijft gelden buiten de BBK, en stelt nergens dat een F5 daar iets aan verandert.

Cassatie heeft beslist dat een F1 een eerdere C43 opheft, gebruikmakend van de andere formulering inzake snelheidsbeperkingen binnen de BBK.

De interpretatie van het HvC doortrekken naar andere gevallen, is nogal gevaarlijk ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #62 Gepost op: maandag 30 september 2013 - 15:57:08 »
Soit.

De B wegcode stelt nadrukkelijk dat een C43 blijft gelden buiten de BBK, en stelt nergens dat een F5 daar iets aan verandert.

Cassatie heeft beslist dat een F1 een eerdere C43 opheft, gebruikmakend van de andere formulering inzake snelheidsbeperkingen binnen de BBK.

De interpretatie van het HvC doortrekken naar andere gevallen, is nogal gevaarlijk ...

Antwoord nu eens eenmaal rechtuit zonder ... :

- Op welke weg buiten de bebouwde kom zouden C43´s niet of nooit van toepassing blijven ?

uit Art 11.2:
De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;
« Laatst bewerkt op: maandag 30 september 2013 - 16:00:41 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #63 Gepost op: maandag 30 september 2013 - 16:17:27 »
Antwoord nu eens eenmaal rechtuit zonder ... :

- Op welke weg buiten de bebouwde kom zouden C43´s NOOIT van toepassing kunnen zijn ?

Op geen enkele .
Het is eigenlijk een volstrekt overbodige, dubbele bepaling van wat al op een andere manier geregeld is.
Maar dat ze overbodig is, betekent daarom nog niet dat ze zonder juridische gevolgen is.
Er zijn zo al wel meer flaters uit het strafrecht gehaald ...


Er is ook nergens iets dat bepaalt dat een F5 die beperking beeindigt.
Daarom is het zo bizar dat je blijft stellen dat die C43 plots niet meer zou gelden.

Je stelt net zelf als argument
Citaat
Op welke weg buiten de bebouwde kom zouden C43´s NOOIT van toepassing kunnen zijn ?
maar schort dan zelf wel de toepassing er van op ....
Waarom ?

Je kan dat als logisch gaan voorstellen, maar dat is het niet omdat jij of ik iets logisch vinden dat het ook wettelijk zo is.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #64 Gepost op: maandag 30 september 2013 - 16:24:58 »
Antwoord nu eens eenmaal rechtuit zonder ... :

- Op welke weg buiten de bebouwde kom zouden C43´s NOOIT van toepassing kunnen zijn ?

Op geen enkele .
Het is eigenlijk een volstrekt overbodige, dubbele bepaling van wat al op een andere manier geregeld is.
Voila.

Citaat
Maar dat ze overbodig is, betekent daarom nog niet dat ze zonder juridische gevolgen is.
En zijn er al juridische gevolgen opgedoken sinds euhm 1 dec 1975 ? Waarom niet ?

Citaat
Er is ook nergens iets dat bepaalt dat een F5 die beperking beeindigt.
Als een F1 dat doet volgens HvC, waarom zou een F5 dat niet doen ?

Stel voor een C43 - 90 kmh vóór een F1, moest de F1 die C43-90 niet opheffen rijdt men dan gewoon door de bbk aan/tot 90 KMh ? -> HvC OK
Idem met een C43-50 vóór een F5 , moest die F1 die C43-50 niet opheffen rijdt men dan gewoon op de autosnelweg verder aan/tot 50 KMh ? - > HvC ? geen klacht geweest ?
 
Citaat
Daarom is het zo bizar dat je blijft stellen dat die C43 plots niet meer zou gelden.
Omdat het niet meer als evident is. Dus als voor een F5 een C43 -30 kmh staat (ik overdrijf, maar onmogelijk is het niet) ga jij echt 30 kmh blijven verderrijden na de F5 ?

Citaat
Je stelt net zelf als argument
Citaat
Op welke weg buiten de bebouwde kom zouden C43´s NOOIT van toepassing kunnen zijn ?
maar schort dan zelf wel de toepassing er van op ....
Waarom ?
Ik lees dat echt nergens dat een bord vóór de F5 na de F5 ook van toepassing blijft, enkel dat -alle- C43´s op de autosnelweg van toepassing blijven. Wat anders ?

Citaat van: Inazuma
11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :
1° tot 120 km per uur :
a) op de autosnelwegen;
De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur. De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing
;


Citaat
Je kan dat als logisch gaan voorstellen, maar dat is het niet omdat jij of ik iets logisch vinden dat het ook wettelijk zo is.
Ik ben idd geen jurist.
« Laatst bewerkt op: maandag 30 september 2013 - 16:37:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #65 Gepost op: dinsdag 01 oktober 2013 - 14:42:12 »
Mij eender, volgens de Conventie van Wenen zouden verkeerstekens in B, D en NL dezelfde betekenis/doel moeten hebben.

"Zouden moeten" volgens de Conventie van Wenen, Michel.

Als je er zin in hebt, kan je de Belgische staat dagvaarden voor nationale wetgeving die niet overeenstemt met de Conventie van Wenen. Maar intussen is de nationale wetgeving wel de enige geldige.

Dat zou jou dus niet eender mogen zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #66 Gepost op: dinsdag 01 oktober 2013 - 20:22:56 »
En zijn er al juridische gevolgen opgedoken sinds euhm 1 dec 1975 ? Waarom niet ?
Geen idee ... en in de cassatie rechtspraak gaan zoeken is niet echt my idea of fun...
Waarom niet ?
Zo'n courante situatie is het niet.
Iemand moet er dan ook nog eens voor geverbaliseerd worden.
Die moet het dan nog laten voorkomen ipv zonder meer te betalen, wat 95% van de "brave" belgskes doen.
En dan moet het nog eens tot voor Cassatie geraken wil je een finaal antwoord ... naar Belgisch recht.

Het heeft ook lang geduurd voor er een arrest kwam over de C43 voor F1, en dat is véél couranter ...

Citaat
Citaat
Er is ook nergens iets dat bepaalt dat een F5 die beperking beeindigt.
Als een F1 dat doet volgens HvC, waarom zou een F5 dat niet doen ?
Omdat de formulering in de wegcode anders is in beide gevallen.
Omdat er daar nadrukkelijk bij staat dat een C43 blijft gelden.


Citaat
Ik lees dat echt nergens dat een bord vóór de F5 na de F5 ook van toepassing blijft, enkel dat -alle- C43´s op de autosnelweg van toepassing blijven. Wat anders ?
Ik lees letterlijk in de wegcode dat een C43 buiten de BBK van toepassing blijft ...

Jij stelt dat die C43 daarvoor ook OP de snelweg moeten staan.
Ik lees dat er nergens in ...
Bij de BBK zou je het zo nog kunnen draaien - wat Cassatie ook deed - maar erbuiten lijkt me dat niet verenigbaar met de nadrukkelijke bepaling dat een C43 blijft gelden.


Aangezien de bepaling eigenlijk overbodig is omdat een C43 toch altijd boven snelheidsregels gaat, waarom staat ze er dan nadrukkelijk ???
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder